Järkytyin pankin kysymyksistä
Onhan pankki jo vuosia vaatinut omien rahojeni käteisnostoista selvityksiä sekä jos siirrän ulkomaiselle pankkitilille (kun asun ulkomailla) rahaa niin vaativat selvityksiä. Ihan sairasta kyttäämistä. Tänään soittivat taas DanskeBankista kun en ole vastannut uteluihin, tämä on vuoden sisällä jo kolmas. Kirjauduin verkkopankkiin niin kysyvät perus uteluiden lisäksi että kun olen myynyt Suomen kiinteistöni niin mitä omistan nyt täällä ulkomailla! Mitä helkuttia se heille kuuluu?! Minulla ei ole senttiäkään lainaa, ei euroakaan ulosotossa ja käytän tätä Suomen pankkia vähän mutta kyllä kyttäävät kovasti. Ei mitään mikä oikeuttaisi tuohon niskassa huohottamiseen. Ihan järkyttävää. Pakko vaan lakkauttaa tili siellä. Täällä ulkomailla pankki ei vielä kyttää.
Kommentit (74)
No kannattaisi haukkua hallitusta, ei pankkeja. Lain mukaan pankkien tulee kysellä tuollaisia asioita nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Rahat vaan käteisenä ulos ja tallelokeroon tai kassakaappeihin kyttäilköön siinä sitten. Kaupankäynti käteisellä.
Kyllä ja käytänkin paljon käteistä ja sekös kyttääjiä raivostuttaa. Aikovat poistaa käteisen markkinoilta vedoten rahanpesuun vaikka tavoitteeni on ihmisten totaalikontrolli. Just watch.
Menet rohkeasti kysymään pankista että harrastavatko he rahanpesua.
Elämme antikristuksen aikaa kirjoitti:
Myös kysymysten tyyli on muuttunut jatkuvasti aggressiivisemmaksi. Tiedän ettei pankki itse sitä päätä että näin on toimittava vaan tekevät kuten käsketään mutta tässä kyllä hyvin huomaa, ettei pankki ole enää pelkkä rahalaitos vaan ihmisten valvontajärjestö jolla yritetään pitää rahvas tiukassa narussa. Mulle jäänyt mielikuva että olen ikään kuin uhka heille kun ei ole lainaa, ja olen sitä kautta vapaa enkä pankista ja säännöistä riippuvainen,
Höpsis. Olet pankille täysin tuottamaton asiakas, ja helpottaisi rutkasti heidän työtään jos sanoisit tilisi irti. Ei tarttisi laittaa paukkuja tuottamattomien asiakkaiden tilanteen uteluun.
Tuo laki itse asiassa oikeasti tulee Finanssivalvonnalta ja pankkien on pakko nuo kysyä. Etenkin kun rahaa liikkuu maiden välillä, ja laki rahanpesun estämisestä sisältää selonotto- ja ilmoitusvelvollisuuden.
Voin kertoa että noita kyselyitä lähtee sadoille tuhansille asiakkaille, sinä et todellakaan ole niin mielenkiintoinen että pankki huvikseen utelee "juuri sinulta".
En omasta mielestänikään ole mielenkiintoinen mutta joku syyhän täytyi heillä olla kun kukaan kavereista ei ole kuullutkaan tällaisesta. Olen asiakkaana myös S-pankissa ja siellä ovat kysyneet tasan yhden kerran neljän vuoden aikana.
Tulin juuri pankista ja olen erittäin tuohtunut. Nuorehko (30-40v) mies rupesi tänään kysymään minulta (olen saman ikäinen nainen) tälläisiä asioita pankissa asioidessani. Olenko:
-parisuhteessa?
-avioliitossa?
-avoliitossa?
-sinkku?
-leski?
ja tarkentavana:
-heterosuhteessa?
- lesbosuhteessa?
- muu, mikä?
Mulla jäi monttu auki. Mitä tämä kuuluu pankille!!!!!?? Ja nämä olisivat vasta olleet lämmittelykysymyksiä! Kieltäydyin vastaamasta! Ihan hetero olen ja sinkku, mutta ilmeisesti sen verran feministi että mulla meni herne nenään noista kysymyksistä. Sanoin että haluan dokumentin itselleni nähtäväksi ennen kuin rupean antamaan vastauksia. Ensi viikolle varattiin uusi käynti pankkiin, eri ihmisille (mulla ei ole verkkotunnareita tähän pankkiin niin en voi tehdä kyselyä siellä). Lähettävät kyselylomakkeen mulle s.postilla. Nyt odotan sen saamista ja mietin että pitäisikö johonkin journalistiin ottaa yhteyttä joka olisi kiinnostunut kirjoittamaan asiasta artikkelin. Olen sen verran hyvässä tilanteessa että voin kieltäytyä vastaamasta näin pöljiin pankin kysymyksiin ja jos pankki haluaa katkaista suhteensa minuun niin olen myös 2 muun pankin asiakas joten eipä sekään ole ongelma minulle!
Pankit ovat outoja. Olin avaamassa lapsenlapselleni tiliä Handelsbankeniin, ihan vanhempien valtakirja ja muut tiedot oli kunnossa. Kysyivät yhtäkkiä, asuuko lapsen vanhemmat vuokralla vai omistusasunnossa.
Jäi tili avaamatta. Asuvat ihan omassa omakotitalossa, mutta mielestäni ei kuulu pankille.
Vierailija kirjoitti:
Rahat vaan käteisenä ulos ja tallelokeroon tai kassakaappeihin kyttäilköön siinä sitten. Kaupankäynti käteisellä.
Nykymaailmassa tulee nopeasti äitiä ikävä, jos pankit jäädyttävät henkilön kaiken rahaliikenteen, kun ei vastaa lakisääteisiin asiakaskartoituksiin. Yrittäjällä voisi onnistua, mutta palkansaajalla/eläkeläisellä/sosiaalihuollon asiakkaalla harvemmin.
Järkyttäväksi kyttäysyhteiskunnaksi kyllä on mennyt touhu, ihan orwellilaista meininkiä kun viranomaisilla pitää olla pääsy tiliilesi ja terveystietoihisi. Mitään yksityisyyttä ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Tulin juuri pankista ja olen erittäin tuohtunut. Nuorehko (30-40v) mies rupesi tänään kysymään minulta (olen saman ikäinen nainen) tälläisiä asioita pankissa asioidessani. Olenko:
-parisuhteessa?
-avioliitossa?
-avoliitossa?
-sinkku?
-leski?ja tarkentavana:
-heterosuhteessa?
- lesbosuhteessa?
- muu, mikä?Mulla jäi monttu auki. Mitä tämä kuuluu pankille!!!!!?? Ja nämä olisivat vasta olleet lämmittelykysymyksiä! Kieltäydyin vastaamasta! Ihan hetero olen ja sinkku, mutta ilmeisesti sen verran feministi että mulla meni herne nenään noista kysymyksistä. Sanoin että haluan dokumentin itselleni nähtäväksi ennen kuin rupean antamaan vastauksia. Ensi viikolle varattiin uusi käynti pankkiin, eri ihmisille (mulla ei ole verkkotunnareita tähän pankkiin niin en voi tehdä kyselyä siellä). Lähettävät kyselylomakkeen mulle s.postilla. Nyt odotan sen saamista ja mietin että pitäisikö johonkin journalistiin ottaa yhteyttä joka olisi kiinnostunut kirjoittamaan asiasta artikkelin. Olen sen verran hyvässä tilanteessa että voin kieltäytyä vastaamasta näin pöljiin pankin kysymyksiin ja jos pankki haluaa katkaista suhteensa minuun niin olen myös 2 muun pankin asiakas joten eipä sekään ole ongelma minulle!
Aivan törkeää, ei mitenkään voi kuulua pankille tuollaiset.
kyllä vtutti kirjoitti:
Nordeallakin oli tämmönen kysely verkkopankissa. Ilman niiden täyttöä ei päässyt tilille maksamaan laskuja tai katsomaan edes tiliä.
Ei VOI olla totta. Kyllä omalle tilille tulee päästä vapaasti omia varojaan käyttämään.
OPssakin oli tuollainen kysely aikanaan, sitkeästi vaan jätin vastaamatta niin kyllä se sitten hävisi aikanaan.