Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olitko avainkaulalapsi?

Vierailija
17.10.2018 |

Synnyimme 70-luvulla. Ne jotka oli, tietää termin. Ei tarkota mitään kamalaa. :D
Tietty voi olla että muullonkin, esim 60-luvulla syntyneet ovat olleet?

Olitko avainkaulalapsi?

Vaihtoehdot

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lähes kaikki kaupungeissa asuneet lapset, joiden molemmat vanhemmat olivat töissä, olleet avainkaulalapsia silloin. Kanttinauhasta oli oma avainnauhani tehty.

Vierailija
2/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ja kävin ala-asteen ihan 2000-luvun alussa, vanhemmat ovat tosin 60-lukulaisia maalaisia pohjoisesta, että oli meillä ehkä muitakin hyviä ja huonoja vanhahtavia tapoja. Ehkä jopa enemmän noita hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ja olen syntynyt 80-luvulla.

Vierailija
4/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin, olen vm. 85. Sillä seurauksella, että pöydän kulmaan kiinni jäänyt avain sinkosi suuhuni ja etuhammas lohkesi. Ja on toki edelleen niin.. 🙄 Omille lapsille en laita kaulaan avainta juurikin tämän takia. Vaarallista.

Vierailija
5/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä termi tarkoittaa, mutta jos kyse on kaulasta pidettävästä aivainremmistä. Olin myös parikertaan tukehtua kun avain jäi ovenkahvaan kiinni. Ja sain myös kuulla siitä. Puolituntia nurkassa seisomista varomattomasta käytöksestä ja nuhtelun siitä miksi pitää olla varovainen ja katsoa aina mitä tekee ettei vastaava toistu. Mutta heti kun äidin silmä vältti, otin avaimen pois kaulasta ja tungin taskuun.

90-luvulla syntynyt

Vierailija
6/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja siitä huolimatta minusta kasvoi vastuuntuntoinen, työssäkäyvä, muut huomioon ottava veronmaksaja.

Vierailija
7/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin, olen vm. 85. Sillä seurauksella, että pöydän kulmaan kiinni jäänyt avain sinkosi suuhuni ja etuhammas lohkesi. Ja on toki edelleen niin.. 🙄 Omille lapsille en laita kaulaan avainta juurikin tämän takia. Vaarallista.

Nykyään on sellaisia nauhoja, joista on sellainen solki kuin pyörän kypärässä, joka kuitenkin aukeaa helpommin kuin kypärän. Niihin ei siis pitäisi voida kuristua tai jäädä jumiin. Oma veljeni pelastui täpärästi kun jäi avainnauhasta puun oksasta roikkumaan kiipeillessään, onneksi ei ollut mikään umpinaru.

Näin muuten naapurin 9 v tytöllä tuollaisen ihan vasta.

Vierailija
8/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain tulla rauhassa koulusta kotiin eikä ollut häliseviä iltapäiväkerhoja.

Vierailija
9/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja siitä huolimatta minusta kasvoi vastuuntuntoinen, työssäkäyvä, muut huomioon ottava veronmaksaja.

Siitä huolimatta? Vastuuntuntohan nimenomaan on parempi avainkaulalapsella kaiken järjen mukaan.

Vai sarkasmiako toi olikin.

Vierailija
10/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha, t'h'n on nyt tullut nykyajan hysteerikot jo varottelemaan kuristumisesta, älkää jaksako, ihan totta.

Vierailija
11/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lähes kaikki kaupungeissa asuneet lapset, joiden molemmat vanhemmat olivat töissä, olleet avainkaulalapsia silloin. Kanttinauhasta oli oma avainnauhani tehty.

Minun oli tehty villalangasta, ettei voi niksauttaa niskoja, jos jäisi kiinni jonnekin.

En myöskään pidä asiaa mitenkään mainittavan arvoisena. Olisi outoa, jos kerrostalossa asivalla lapsell ei oleiai ollut omaa avainta kotiin.

Vierailija
12/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aha, t'h'n on nyt tullut nykyajan hysteerikot jo varottelemaan kuristumisesta, älkää jaksako, ihan totta.

Ei minusta ole hysteeristä mainita, että on noita solkinauhoja tai kuten joku kertoi, että sellaisesta materiaalista, joka antaa periksi. Paljonkin on noita läheltäpititilanteita ja varmasti joku lapsi oikeastikin vammautunut tai menehtynyt jäädessään kiinni mistälie tehdystä avainnauhasta. Eihän se todennäköistä ole, mutta ei mielestäni ole hysteeristäkään ottaa se huomioon kun lapsen kaulaan sitoo jotain ylimääräistä.

Vierailija
13/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä termi tarkoittaa, mutta jos kyse on kaulasta pidettävästä aivainremmistä. Olin myös parikertaan tukehtua kun avain jäi ovenkahvaan kiinni. Ja sain myös kuulla siitä. Puolituntia nurkassa seisomista varomattomasta käytöksestä ja nuhtelun siitä miksi pitää olla varovainen ja katsoa aina mitä tekee ettei vastaava toistu. Mutta heti kun äidin silmä vältti, otin avaimen pois kaulasta ja tungin taskuun.

90-luvulla syntynyt

Ei tullut mieleen pitää avainta puseron sisällä?

Ei kai se sen vaarallisempi ole kuin kaulakoru.

Missä lapset nykyään pitää avainta?

Vierailija
14/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ja olen syntynyt 90 luvulla.

Vierailija
15/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avain oli kauniissa itsepunotussa puuvillalankanauhassa ja sitä pidettiin puseron sisällä.

Mikähän tässäkin on ongelma?

Ilman avainta on vaikea päästä kotiin.

Pikkulapset ei käytä käsilaukkua.

Vierailija
16/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sain tulla rauhassa koulusta kotiin eikä ollut häliseviä iltapäiväkerhoja.

Onneksi minäkin ja saman rauhan olen antanut lapsillenikin. 

Vierailija
17/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä huolimatta? Vastuuntuntohan nimenomaan on parempi avainkaulalapsella kaiken järjen mukaan.

Vai sarkasmiako toi olikin.

Juu. Jossain vaiheessa oli kauhistelua ja hämmästelyä siitä, että avainkaulalapsia ylipäätänsä oli ollut ja on vieläkin - ja että miten se on heittellejättöä jne jne.

Tässä itse asiassa hauska Kotilieden kolumni aiheesta: https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/naisia-tyossa-1970-luvun-avainka…

Vierailija
18/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ole hysteeristä mainita, että on noita solkinauhoja tai kuten joku kertoi, että sellaisesta materiaalista, joka antaa periksi. Paljonkin on noita läheltäpititilanteita ja varmasti joku lapsi oikeastikin vammautunut tai menehtynyt jäädessään kiinni mistälie tehdystä avainnauhasta. Eihän se todennäköistä ole, mutta ei mielestäni ole hysteeristäkään ottaa se huomioon kun lapsen kaulaan sitoo jotain ylimääräistä.

Kyllä on hysteeristä, anteeksi vaan. Tässä ei kysytty moniko on joskus kuristunut millon mihinkin. Voihan sitä kuristua vaikka omiin käsiinsä, jos se siitä on kiinni.

Vierailija
19/19 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on hysteeristä, anteeksi vaan. Tässä ei kysytty moniko on joskus kuristunut millon mihinkin. Voihan sitä kuristua vaikka omiin käsiinsä, jos se siitä on kiinni.

On niin lievimmästä päästä hysteriaa, että ehkä on vaivan arvoistakin. Ei tähän lainsäädäntöä tarvita, mutta erikoista on minusta valita vähemmän turvallinen avainnauha kuin turvallisempi jos sattuu olemaan molemmat saatavilla. Ja saa valita minkä haluaa, mutta hysteeriseksi nimittää vanhempaa, joka tämän soljellisen avainnauhan valitsee?

Onko sitten hysteriaa, ettei heti käännä lasta autossa kasvot menosuuntaan kun 3 v tulee täyteen?Totaalisen hysteeristä pyrkiä soveltamaan helppoja ja turvallisia ratkaisuja.

Liikaa hysteriaa olisi minusta, että normaalilla lapsella kulkee saattaja kouluun ja kotiin ala-asteesta lukioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi