Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni alkoholinkäyttö

Alkoholiongelma
16.10.2018 |

Hei!
Haluaisin apua vaikeaan elämäntilanteeseeni ja toivonkin ainoastaan asiallista kommentointia.
Olen vuoden verran seurustellut 35 vuotiaan miehen kanssa. Tapailuvaiheessa kävi minulle kyllä ilmi, että mies juo normaalia enemmän, mutta lupasi minulle, että se vain johtui siitä kun on ollut pitkään sinkku ja juominen ulkona on ollut lähinnä sosialisoitumista ja ystävien näkemistä, ettei tuntisi olonsa yksinäiseksi. Lupasi minulle ennen yhteenmuuttoa, että parisuhteessa alkoholin käyttö olisi erilaista ja sitä olisi reippaasti vähemmän.

Olemme nyt asuneet n 6kk yhdessä ja mieheni on käynyt n. 3 kertaa kuukaudessa ulkona juomassa. Joskus jopa 4 kertaa kuukaudessa. Juominen on ollut raskasta ja aina tullut 4-5 aikoihin kotiin aivan humalassa. Aluksi siedin sitä, mutta viime aikoina se on alkanut haittamaan minun arkea. Kun minulla on vapaita viikonloppuja, hän saattaa herättää minua öisin rupattelemaan kännisiä juttujaan. Ja silloin kun olen ollut viikonloppuina töissä, hän ei ole kunnioittanut rauhaani. Hän pahoittelee kovin aina seuraavana päivänä krapulassa asiatonta käytöstään ja lupaa parannusta ja että ajattelee seuraavalla kerralla minua. Annan anteeksi, mutta viime aikoina olen ollut niin väsynyt tyhjiin lupauksiin, niin purkaan turhautumistani myöhemmin nalkutuksena ja valittamisena. Meillä on nyt sellainen kierre että minä jatkuvasti valitan siitä.juomisesta, hän menee juomaan ja tulee kännissä kotiin ja haukkuu ja käyttää rumaa kieltä minua kohtaan. Loukkaa minun tunteita ja taas seuraavana aamuna pyytää anteeksi.

Tämä mies osaa olla myös ihana ja rakastan häntä. Arki hänen kanssaan sujuu hyvin.
Mitä minun pitäisi tehdä.. onko meille oikeasti tulevaisuutta? Annanko vielä mahdollisuuden vai annanko vaan mennä...

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisessa työssä käyvässä kaveripiirissäni niin sinkut kuin perheellisetkin miehet vetävät joka viikonloppu kännit. Jotkut jopa koko viikonlopun putkeen. Erikoista nipottamista täällä.

Vierailija
62/73 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei.. otan osaa. En tiedä auttaako kertoa oma kokemukseni, joka tosin ei ole täysin samanlainen. Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä 3 vuotta, ja ainoat rajut yhteenottomme ovat tapahtuneet miehen ollessa humalassa. Hän ei ryyppää noin usein, eikä käy baareissa, mutta silloin tällöin vetää överit, jolloin purkaa stressiä, sammaltaa, unohtaa yhteiset menot jne.

Toinen voi alkaa vähentää juomistaan vasta omasta tahdostaan, sillä jos sinä olet se joka vähentämään käskee, saat helposti vihaa niskaasi. Jos hänen on pakko päästä ryyppäämään, niin olisi kuitenkin reilua antaa sinun nukkua yösi rauhassa tai painua vaikka kaverin luo jatkoille. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisessa työssä käyvässä kaveripiirissäni niin sinkut kuin perheellisetkin miehet vetävät joka viikonloppu kännit. Jotkut jopa koko viikonlopun putkeen. Erikoista nipottamista täällä.

Pyydä sitä akateemista ystäväpiiriäsi selittämään sinulle, mikä ap:n miehen käytöksessä häiritsee, kun et näköjään itse ymmärrä.

Vierailija
64/73 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehesi juo todella vähän jos ottaa 3 kertaa kuukaudessa.

Vierailija
65/73 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiongelma kirjoitti:

Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä, että kun puhun erosta ja kerron miehelle että tämä on minulle vaikeaa koska rakastan häntä niin hän sanoo että en rakasta tarpeeksi...

Jos rakkaus parantaisi alkoholismin, alkoholismia ei olisi olemassakaan. Alkoholi aiheuttaa hyvin moneen aktiivikäyttäjäänsä 10 - 15 vuodessa heroiiniriippuvuuteen verrattavan sairauden, josta hyvin harva pääsee eroon ennen kuolemaansa. Ja suurimmassa osassa kuolemat johtuvat alkoholin aiheuttamista sairauksista.

Siinä ne on karut faktat alkoholihuumeesta, jolla Suomessa tehdään laillisesti kansanmurhaa.

Vierailija
66/73 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta täysin. Parisuhteessa se, että toinen on joka viikonloppu kännissä, on todellakin liikaa.

Mulla sama tilanne, paitsi että olen odottanut jo kaksi vuotta, että se vähenisi. Mitä ei lupailuista huolimatta ole tapahtunut.

Muuten menee ihan hyvin ja rakastan miestä, siksi irti päästäminen onkin ollut vaikeaa. Viimeyö taas valvottu, kun mies lähti baariin. Yhtään ei voi toiseen silloin luottaa. Mutta en voi päästää irtikään, vaikka tiedän, että sairastun itse varmaan tässä sivussa :(

Vierailija
67/73 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se arki kovin hyvin suju, jos ei edes nukkua saa. Mies ei osaa arvostaa ja kunnioittaa sinua vaan elää juopon sinkun draamaansa edelleen. Valitset ap itse, minkälaista elämää jaksat ja haluat viettää.

Vierailija
68/73 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa viikossa kunnon perskänni on vielä ihan normaalia.

Kyllähän se alkoholistille on normaalia. Sinäkin olet todennäköisesti alkoholisti.

Vierailija
69/73 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää punnita hyvät ja huonot puolet ja tehdä päätös; a) joko hyväksyt miehen puutteineen pävineen, b) et hyväksy ja teet päätöksen sen mukaisesti. Ei se että juo itsensä tolkuttomaan känniin välttämättä tee miehestä alkoholistia, ennemmin hän on mies joka ei osaa lopettaa ajoissa kun aloittaa. Jos mies itse tajuaa että tolkuton alkoholinkäyttö häiritsee teidän parisuhdetta niin hän varmaan yrittää vähentää käyttöä. Jos mies ei tajua ja jatkaa samaa rataa (toiveena että joskus väsyy tolkuttomaan känniin) niin pystytkö hyväksymään miehen käytöksen..?

Pallo on sinulla. Täydellistä kumppania ei ole olemassakaan eikä täydellistä parisuhdetta, siitä huolimatta että täällä kanalauma on kärkäs neuvomaan millaiset kriteerit täydellisen miehen tulisi täyttää. Jatka tai pistä kiertoon.

Neuvoni on että alat elämään oma elämää, mies on aikuinen ja niin olet sinäkin, ota vastuu omasta elämästä ja anna miehen ottaa vastuu omista mokistaan. Joko yhdessä tai erikseen. Tsemppiä!

Vierailija
70/73 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Mies joka käy muutaman kerran kuussa baarissa , on palstamammojen mielestä alkoholisti?

Oletko lukutaidoton? Eihän ap:n ongelma vaikuta se baarissa käyminen sinänsä olevan, vaan se kuinka mies käyttäytyy humalassa. On varmaan tosi kiva lähteä aamulla töihin muutaman tunnin unella, jos humalainen valvottaa ja haastaa riitaa kotiin tultuaan.

Jotkut osaavat käydä juhlimassa sivistyneesti ja pysyvät suhteellisen järkevinä muutaman lasin jälkeenkin. Jotkut taas vetävät aina päänsä täyteen ja muuttuvat aivan eri ihmisiksi, toiset suorastaan hirviöiksi. Osa jopa väkivaltaisiksi. Ei silloin voi vedota siihen, että sehän käy vaan kerran viikossa baarissa. Kuka muka haluaa kotiinsa ilkeän idiootin kerran viikossa? Ei kukaan. Jos viina ei ihmiselle sovi, niin sitten se ei sovi. 

Ai nytkö se muuttui jo naistenhakkaajaksikin? Huomaa kyllä millainen miesvihapalsta tämä oikein on. 

Mitä sinä sekoilet vai ymmärrätkö tahallasi väärin? Mistä vedit tuon naistenhakkaamisen? Ihmettelee eräs mies.

Vierailija
71/73 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaveripiirissä ei vedä kukaan kännejä. Alkoholia kyllä käytetään mutta känniörvellystä ei ole ollenkaan, ei edes jokavuotisilla kesäjuhlilla.

Vierailija
72/73 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tapahtui pikkuhiljaa sellainen muutos että juominen väheni, aivan sellaiseksi mukavaksi ”viiniä ruuan kanssa- yhdessä minun kanssani.

Tätä ennen kyllä oli 20 vuotta kosteaa rallia meillä: pe-la-su ja sitä samaa aina. Töissä kävi joka ehkä esti putkien venymisen viikolle, pitää työstään ja on siinä arvostettu ja hyvä. Myös palkka kohdallaan, ja koska haluaa autot ja muut koneet viimeisen päälle, niin töissä pitää käydä.

Mies peri vajaa 10 vuotta sitten ihanan, hänelle tärkeän maapaikan joka oli vanhojen sukulaisten käsissä päässyt ränsistymään. Sitä alkoi kunnostamaan ja juominen kaupungin baareissa kiinnosti yhä vähemmän. Sinne jäin”kaverit”. Nykyään me onkin niin huonossa skuosissa ettei mies jaksa niitä enää sitäkään vähää.

Me viihdymme kahdestaan landella, voimme hyvin, meillä on yhteistä aikaa ja juominen on maltillista ja mukavaa rentoutusta yhdessä.

Vierailija
73/73 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon tämän nyt vankalla kokemuksella. Ensinnäkin, sinä et voi kontrolloida miehesi juomista, eikä sinun kannata siihen lähteäkään. Jos toinen haluaa vetää perseet syystä tai toisesta viikonloppuisin, hän haluaa ja se on kuin onkin hänen oma asiansa. Itseäänhään rokottaa.

Se, mihin voit puuttua ja pitää, on, miten hän sinua kännissä kohtelee. Jos tulee herättämistä, sönkkäämistä, huorittelua, tms. niin lähde. Lähde heti, mene jonkun kaverin luokse tai kotiin ja sano lähtiessäsi, että minullehan et känniääliö tuollaista tee etkä tuota kieltä käytä. Uskon, että kerta riittää, JOS mies muutoin on mitä sanot, yrittää pelastaa suhteenne.

Erota nämä kaksi asiaa toisistaan: miehen juominen ja se, miten hän kännissä käyttäytyy. Juominen on hänen asiansa, käytöksestään kärsit sinä.

Anna siis aikuisen ihmisen vastata elintavoistaan itse, itselleen, ja puutu asiassa vain siihen, mikä sinua koskettaa, eli siihen, miten annat itseäsi kohdella.

Sinulla ei taida olla kovin paljon kokemusta alkoholisteista. Olet niin suloisen sinisilmäinen, kun uskot että kerta riittää kun lähtee ja sanoo, että ei tätä hyväksy.

Taitaa olla tällä palstalla muitakin kuin minä, jotka ovat lähteneet useamman kuin kerran, sanoneet, soittaneet, laulaneet ja kirjoittaneet, mutta tilanne on vuosikymmenien jälkeen sama: Uskotaan, että  kyllä tämä tästä vielä valkenee, mutta yhä uudelleen tulee niitä kännipäiviä, ja varsinkin öitä. Ja useimmat alkoholistit muuttuvat vuosien mittaan entistä ikävämmiksi, sillä juominen väistämättä heikentää päätä.

Ei kun minulla nimenomaan on. Ja et ehkä huomannut, sanoin:

Uskon, että kerta riittää, JOS mies muutoin on mitä sanot, yrittää pelastaa suhteenne.

Nimittäin kerta riittää, JOS mies haluaa parantaa suhdetta ja ymmärtää, mitä hänelle kerrotaan ja JOS hän haluaa pelastaa suhteen.

Ellei, saat tosiaan ravata ja uhkailla niin monta kertaa kuin haluat, eihän hänen  käytöksensä siitä muutu. Koska alun perin ei ole ollut kiinnostusta niin paljon suhteen parantamiseen, että onkeensa ottaisi.

Tämä vain on se katkera kalkki usein ymmärtää. Että ne muutokset tulevat kerralla tai eivät kymmenenkään kerran jälkeen. Eli siinä se alkoholismi tai sen mahdollisuus punnitaan, heti kärkeen  alussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi