Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni alkoholinkäyttö

Alkoholiongelma
16.10.2018 |

Hei!
Haluaisin apua vaikeaan elämäntilanteeseeni ja toivonkin ainoastaan asiallista kommentointia.
Olen vuoden verran seurustellut 35 vuotiaan miehen kanssa. Tapailuvaiheessa kävi minulle kyllä ilmi, että mies juo normaalia enemmän, mutta lupasi minulle, että se vain johtui siitä kun on ollut pitkään sinkku ja juominen ulkona on ollut lähinnä sosialisoitumista ja ystävien näkemistä, ettei tuntisi olonsa yksinäiseksi. Lupasi minulle ennen yhteenmuuttoa, että parisuhteessa alkoholin käyttö olisi erilaista ja sitä olisi reippaasti vähemmän.

Olemme nyt asuneet n 6kk yhdessä ja mieheni on käynyt n. 3 kertaa kuukaudessa ulkona juomassa. Joskus jopa 4 kertaa kuukaudessa. Juominen on ollut raskasta ja aina tullut 4-5 aikoihin kotiin aivan humalassa. Aluksi siedin sitä, mutta viime aikoina se on alkanut haittamaan minun arkea. Kun minulla on vapaita viikonloppuja, hän saattaa herättää minua öisin rupattelemaan kännisiä juttujaan. Ja silloin kun olen ollut viikonloppuina töissä, hän ei ole kunnioittanut rauhaani. Hän pahoittelee kovin aina seuraavana päivänä krapulassa asiatonta käytöstään ja lupaa parannusta ja että ajattelee seuraavalla kerralla minua. Annan anteeksi, mutta viime aikoina olen ollut niin väsynyt tyhjiin lupauksiin, niin purkaan turhautumistani myöhemmin nalkutuksena ja valittamisena. Meillä on nyt sellainen kierre että minä jatkuvasti valitan siitä.juomisesta, hän menee juomaan ja tulee kännissä kotiin ja haukkuu ja käyttää rumaa kieltä minua kohtaan. Loukkaa minun tunteita ja taas seuraavana aamuna pyytää anteeksi.

Tämä mies osaa olla myös ihana ja rakastan häntä. Arki hänen kanssaan sujuu hyvin.
Mitä minun pitäisi tehdä.. onko meille oikeasti tulevaisuutta? Annanko vielä mahdollisuuden vai annanko vaan mennä...

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on semmosia että ne välillä juo aika rankastikin. Me ollaan eri sukupuolisia. Sun täytyy vaan sietää.

Vierailija
22/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta hyvältä. Mitä jos sanoisit miehelle, että olet tilanteeseen liian väsynyt ja että jos juominen aiheuttaa ongelmia jatkossa vielä kerrankin, aiot muuttaa omaan asuntoon. Jos hän todella haluaa muuttua, hänellä on mahdollisuus sinä aikana mennä hoitoon. En tiedä asumiskuvioistanne, mutta toivottavasti edes väliaikainen asunto järjestyisi joksikin aikaa, ellei muu onnistu.

Jos kaikki menee hyvin ja mies pääsee ongelmajuomisesta, voitte toki kokeilla yhdessä asumista uudelleen. Tärkeintä on, että sinäkin pääset elämään rauhallista ja omannäköistäsi elämää ilman että mies toikkairoi öisin humalassa herättelemään. Sitä ei pidä hyväksyä.

Voin ikävä kyllä kokemuksesta kertoa, että tuo miehesi touhu on vielä ihan alkuvaiheen alkoholismia. Tuo menee yhä pahemmaksi, ellei siihen puututa. Eli reagoi ajoissa ja riittävän voimakkaasti, että mies ymmärtää tilanteen vakavuuden. Äläkä vain uhkaile, vaan myös toimi. Se on kummankin etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi takakireä absolutisti on alkanut seurustelemaan miehen kanssa, joka käy pari kertaa kuussa baarissa? 

Vierailija
24/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Mies joka käy muutaman kerran kuussa baarissa , on palstamammojen mielestä alkoholisti?

Vierailija
25/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika ja etsi uusi. Se ei varmaan juo. Tai siis tarkoitin, että mikäli kirkon kerhosta sen haet.

Vierailija
26/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Mies joka käy muutaman kerran kuussa baarissa , on palstamammojen mielestä alkoholisti?

Oletko lukutaidoton? Eihän ap:n ongelma vaikuta se baarissa käyminen sinänsä olevan, vaan se kuinka mies käyttäytyy humalassa. On varmaan tosi kiva lähteä aamulla töihin muutaman tunnin unella, jos humalainen valvottaa ja haastaa riitaa kotiin tultuaan.

Jotkut osaavat käydä juhlimassa sivistyneesti ja pysyvät suhteellisen järkevinä muutaman lasin jälkeenkin. Jotkut taas vetävät aina päänsä täyteen ja muuttuvat aivan eri ihmisiksi, toiset suorastaan hirviöiksi. Osa jopa väkivaltaisiksi. Ei silloin voi vedota siihen, että sehän käy vaan kerran viikossa baarissa. Kuka muka haluaa kotiinsa ilkeän idiootin kerran viikossa? Ei kukaan. Jos viina ei ihmiselle sovi, niin sitten se ei sovi. 

Vierailija
27/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kertaa kuussa raskasta alkoholinjuomista on paljon... täällä pyörii vissiin muutama alkoholisti itse.

Vierailija
28/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukutaidoton? Eihän ap:n ongelma vaikuta se baarissa käyminen sinänsä olevan, vaan se kuinka mies käyttäytyy humalassa. On varmaan tosi kiva lähteä aamulla töihin muutaman tunnin unella, jos humalainen valvottaa ja haastaa riitaa kotiin tultuaan.

Jotkut osaavat käydä juhlimassa sivistyneesti ja pysyvät suhteellisen järkevinä muutaman lasin jälkeenkin. Jotkut taas vetävät aina päänsä täyteen ja muuttuvat aivan eri ihmisiksi, toiset suorastaan hirviöiksi. Osa jopa väkivaltaisiksi. Ei silloin voi vedota siihen, että sehän käy vaan kerran viikossa baarissa. Kuka muka haluaa kotiinsa ilkeän idiootin kerran viikossa? Ei kukaan. Jos viina ei ihmiselle sovi, niin sitten se ei sovi. 

Ai nytkö se muuttui jo naistenhakkaajaksikin? Huomaa kyllä millainen miesvihapalsta tämä oikein on. 

Vierailija
29/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan järkyttynyt siitä, että tän palstan mukaan ihminen joka juo itsensä melkein joka viikko känniin, ottaa kuppia lopulta "aika vähän" ja AP on vain "takakireä absolutisti".

Vain Suomessa.

Vierailija
30/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä hoitoon. Alkoholismi ei varmaan vielä kuin alussa.

Vierailija
31/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa muista että "kyllä minä sitten kunhan" on ihan arvoton lupaus. Ensin muutokset, sitten päätökset (oli se sitten yhteenmuutto, avioliitto, lapset...). Ei toisinpäin.

Vierailija
32/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan näitä kommentteja lukiessa huvittuu. Ongelmani ei ole miehen ulkona käyminen saatikka muutaman lasin ottaminen. Ongelmana on se että mies tulee kotiin korkeissa promilleissa, puheesta ei saa selvää, haastaa riitaa, herättää minut rupattelemaan. Puhetta en jaksa kuunnella kun hän ei kuulosta edes itseltään. Jos minua alkaa ärsyttää ja sanon sen niin hän saattaa jopa huoritella. Parhaillaan saatan mennä töihin puolen tunnin yöunilla. Lupailee tulevansa kotiin 2-3 maissa. Herään välillä öisin huolesta kun ei näy ja ei vastaile puhelimeen. Olen fyysisesti että henkisesti väsynyt tähän. Minulle käy aivan hyvin se että käy joka viikonloppu ulkona, mutta pitää osata lopettaa se juominen. Miksi aina pitää vetää ihan jäätävät kännit? Jos oikeasti monen mielestä tämä on normaalia niin olen järkyttynyt. Ja vielä joku kysyi ikää niin itse olen 26 vuotias.

Vierailija
33/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukaa viikonloput eri asunnoissa. Problem solved.

Vierailija
34/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vastauksen kyllä. Tiedä että tämä suhde ei tee hyvää minulle. Tulin lähinnä täältä vielä hakemaan vahvistusta tunteilleni. Tiedän että saattaa kuulostaa jonkun korvaan typerältä, mutta ole toivottamassa tilanteessa. Olen rakastunut tähän ihmiseen.

Vierailija
35/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tutkijat-suomessa-meneilla…

Alkoholi on eniten yhteiskuntaamme tuhoava asia, ja kallein myös.

Vierailija
36/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä, että kun puhun erosta ja kerron miehelle että tämä on minulle vaikeaa koska rakastan häntä niin hän sanoo että en rakasta tarpeeksi...

Vierailija
37/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiongelma kirjoitti:

Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä, että kun puhun erosta ja kerron miehelle että tämä on minulle vaikeaa koska rakastan häntä niin hän sanoo että en rakasta tarpeeksi...

Jos rakkaus parantaisi alkoholismin, alkoholismia ei olisi olemassakaan. Alkoholi aiheuttaa hyvin moneen aktiivikäyttäjäänsä 10 - 15 vuodessa heroiiniriippuvuuteen verrattavan sairauden, josta hyvin harva pääsee eroon ennen kuolemaansa. Ja suurimmassa osassa kuolemat johtuvat alkoholin aiheuttamista sairauksista.

Vierailija
38/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies rakastaisi ap:tä tarpeeksi, hän ei lähtisi noin usein juomaan. Koska hän selvästikään ei hillitse itseään juovuksissa, hillintä täytyisi tehdä jo ennen ekaakaan alkoholiannosta. Ei ole mitään arvoa sillä, että pyytää tekemisiään anteeksi, jos aina kuitenkin toimii samoin. Ei anteeksipyyntö nollaa perseilyä, se vain kertoo, että tekijä tietää mokanneensa. Tilanne korjataan anteeksipyynnön jälkeen sillä, ettei mokaa toistuvasti.

Olen saanut osani humalaisen haukuista ja valvottamisesta. Ei sellaista kukaan ansaitse.

Vierailija
39/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaa että sinusta hän ei rakasta riittävästi kun herättelee ja valvottaa sinua yöllä kännissä. Ja mieshän tässä ei pidä lupauksiaan juoda vähemmän ja olla herättämättä sinua jne.

Itse varmaan tuossa tilanteessa kirjoittaisin ihan perinteisen kirjeen miehelle jossa kertoisin siitä kuinka paljon rakastan miestä ja kuinka paljon hänen lupausten pettäminen ja huono käytös minua satuttaa. Kertoisin millaisesta tulevaisuudesta haaveilen esim lapsia joiden kanssa touhutaan yhdessä viikonloppuisin jne. Kertoisin että jos mies hakeutuu hoitoon tai vaihtoehtoisesti vähentää alkoholin käytön tästä päivästä lähtien sille tasolle että tulee kotiin puhekykyisenä ja käytöstavat omaavana eikä käy ryyppäämässäkään kuin max 1/kk näin voisin kokeilla jatkaa yhdessä.

Mutta teitä mitä tahansa niin käyttäkää vähintään tuplaehkäisyä. Tuohon tilanteeseen ei kannata sotkea lapsia!!

Vierailija
40/73 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei voi vaatia ap:tä rakastamaan häntä enempää kuin ap:tä itseään. Ap:n ykkösasia on järkätä itselleen hyvät oltavat, eikä kärsiä itse miehen typeryydestä mukamas rakkauden nimissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan