"Me haluttais sut Tadun kummmiksi..." --> spontaani repeäminen nimen taivutukselle --> välit poikki
Tuttavapariskunta päätti siis antaa poikalapselleen nimeksi Tatu. Ja kyllä - he taivuttavat sen Tadun, Tadulle, Tadulla jne. Sanoin "siis hetkinen, taivutatteko oikeasti nimen muodossa Tadun?" Siitäkös sitten sota repesi. Ja nyt minusta ei ilmeisesti tule "Tadun" kummia.
Kommentit (275)
Minä arvasin ensiyrittämällä minkä nimen Leevin veli sai ja nauroin päälle, mutta ei se minua suojannut kuten ei sekään etten kuulu kirkkoon
Vierailija kirjoitti:
Minä arvasin ensiyrittämällä minkä nimen Leevin veli sai ja nauroin päälle, mutta ei se minua suojannut kuten ei sekään etten kuulu kirkkoon
Lassi?
Vierailija kirjoitti:
Veeti
Vierailija kirjoitti:
Veeti?
Vierailija kirjoitti:
Veeti?
Onnea vanhemmille valitsemansa linjan kanssa. Koko muu Suomi tulee kuitenkin taivuttamaan nimen normaalilla kielenmukaisella tavalla (Tatu - Tatun - Tatua).
Olisin minäkin kysynyt. Ei huolta, viimeistään ekaluokan ope tulee kertomaan ”Tadulle”, että äiskä ei osaa taivuttaa 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Onnea vanhemmille valitsemansa linjan kanssa. Koko muu Suomi tulee kuitenkin taivuttamaan nimen normaalilla kielenmukaisella tavalla (Tatu - Tatun - Tatua).
Jep! Saa kuulemma taivuttaa mielensä mukaan samoin kuin Satu, Sadun, Sadulle jne. AP
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pikkuveljestä tulee Patu
Kyllä olisi Tadulla ja Padulla koulussa kivaa. :D
Kyllähän tuohon kieliopin mukaan d kuuluisi, mutta suomalaiset ei perinteisesti halua hienostella joten vakiintuneena tapana on t.
Totta.
Nimen saa taivuttaa miten haluaa, Tadun, Sadun, tai Tatun tai Satun.
Kumpikin muoto on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Kumpikin muoto on oikea.
Sadun kohdalla kyllä, Tatun kohdalla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Kumpikin muoto on oikea.
Sadun kohdalla kyllä, Tatun kohdalla ei.
Höpöhöpö. Ei ole olemassa mitään sääntöä kummin se taivutetaan. Erisnimet käyttäytyvät rakkaassa äidinkielessämme siten, että kumpikin muoto voidaan hyväksyä.
Ei huolta, AP, olisin revennyt itsekin.