Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Me haluttais sut Tadun kummmiksi..." --> spontaani repeäminen nimen taivutukselle --> välit poikki

Vierailija
16.10.2018 |

Tuttavapariskunta päätti siis antaa poikalapselleen nimeksi Tatu. Ja kyllä - he taivuttavat sen Tadun, Tadulle, Tadulla jne. Sanoin "siis hetkinen, taivutatteko oikeasti nimen muodossa Tadun?" Siitäkös sitten sota repesi. Ja nyt minusta ei ilmeisesti tule "Tadun" kummia.

Kommentit (275)

Vierailija
41/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan kivaa kun saa jokaiselle aina erikseen selittää, että se oma nimi ei sitten taivu perinteisesti vaan toisella tavalla. Helppoa ja hauskaa.

Eiköhän mene samanlailla kuin Saduilla/Satuilla että muut taivuttaa miten taivuttaa. Enpä ole ikinä kuullut yhdenkään Sadun/Satun opastavan nimensä taivutusmuodon valinnassa.

Tämä nyt tietysti on ihan omakohtaisesta kokemuksesta, mutta olen tavannut Tatuja ja kenenkään heidän nimeään ei ole taivutettu d:llä. En jaksa myöskään uskoa, että kukaan tätäkään Tadua taivuttaa d:llä ellei hän tai vanhempansa erikseen opasta. Eihän se tietysti mikään oikea ongelma ole, mutta onko järkeä ihan väen väkisin taivuttaa nimeä tavalla, jolla kukaan muu ei ole taivuttanut.

Kyllä lapset taivuttaa sen tadun mikäli tää tatu ja sen sukulaiset jatkuvasti puhuu niin. Matkivat luontaisesti.

Vierailija
42/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin te itseänne niin kovin fiksuna pitävät. Kertokaa mikä SÄÄNTÖ MÄÄRÄÄ että se on Tatun eikä Tadun.

Niin juuri. Sellaista kieliopillistä sääntöä ei ole olemassa -》 nauratte tyhjälle.

Moi, Tadun äiti. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulainen, joka aina laitteli merkkipäiväkortteja Oudille ja puhui aina Oudista. Lapsena kuvittelinkin, että hän luulee nimeni olevan Oudi.

Vierailija
45/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapariskunta päätti siis antaa poikalapselleen nimeksi Tatu. Ja kyllä - he taivuttavat sen Tadun, Tadulle, Tadulla jne. Sanoin "siis hetkinen, taivutatteko oikeasti nimen muodossa Tadun?" Siitäkös sitten sota repesi. Ja nyt minusta ei ilmeisesti tule "Tadun" kummia.

Penskat lomalla ja ei mitään tekemistä.

Typeriä penskoja kaiken lisäksi.

Vierailija
46/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vanhemmille valitsemansa linjan kanssa. Koko muu Suomi tulee kuitenkin taivuttamaan nimen normaalilla kielenmukaisella tavalla (Tatu - Tatun - Tatua).

Jep! Saa kuulemma taivuttaa mielensä mukaan samoin kuin Satu, Sadun, Sadulle jne. AP

No onhan nämä vähän sekavia. Aina ei tiedä miten pitäisi nimet taivuttaa. Onko niille edes mitään sääntöä olemassa.

Jukka yleensä taipuu Jukka Jukan Jukkalle, mutta jotkut taivuttavat sen Jukkan Jukkalle.

Ja Satu voi tosiaan taipua kummalla tahansa tavalla.

Entäs sitten Reija? Reija Reijan Reijalle.

Entä jos onkin monta Reijaa? Sitten se taipuu Reijojen Reijoille. Ja kohta ei kukaan muista oliko kyseessä Reijo vai Reija.

Nää on ihan yhtä hämäriä kuin kuntien nimien taivutukset.

Tatun taivuttaisin itse Tatulle, sillä se kuulostaa tutummalta tavalta, mutta en silti kyseenalaistaisi vanhempien näkemystä.

Vierailija
47/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännetään ratakiskosta.

Satu tarkoittaa myös tarinaa - "Sadun päähenkilö on Punahilkka". Tällöin taipuu satu-sadun.

Kuitenkin henkilöstä puhuttaessa henkilöä saa itse päättää haluaakoa taivutettavan Satun ja Sadun. Sama koskee myös esimerkiksi nimeä Pilvi. Pilvin ja Pilven on kummatkin oikein henkilöstä puhuttaessa, joten taivutus on kysyttävä erikseen.

Tatu taipuu samalla tavalla kuin Timo, Tatun ja Timon.

Vierailija
48/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan kivaa kun saa jokaiselle aina erikseen selittää, että se oma nimi ei sitten taivu perinteisesti vaan toisella tavalla. Helppoa ja hauskaa.

Joo, mun nimi on Mikko, mutta se taipuu Sakarin, Pentiltä, Sakarille, Aatusta, Villeen.

Vierailija
49/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väännetään ratakiskosta.

Satu tarkoittaa myös tarinaa - "Sadun päähenkilö on Punahilkka". Tällöin taipuu satu-sadun.

Kuitenkin henkilöstä puhuttaessa henkilöä saa itse päättää haluaakoa taivutettavan Satun ja Sadun. Sama koskee myös esimerkiksi nimeä Pilvi. Pilvin ja Pilven on kummatkin oikein henkilöstä puhuttaessa, joten taivutus on kysyttävä erikseen.

Satun vaikuttaa siltä, kuin sanojalla olisi hyvin vaikea lukihärö.

t. Sadun

Vierailija
50/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väännetään ratakiskosta.

Ööh. M ei muutu ikinä D:ksi joten aika surkea esimerkki toi Timo.

Vierailija
51/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmentävät Mikko-nimiset, joiden nimi taivutetaan "Mikkon".

Vierailija
52/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sukulainen, joka aina laitteli merkkipäiväkortteja Oudille ja puhui aina Oudista. Lapsena kuvittelinkin, että hän luulee nimeni olevan Oudi.

Hahahahha, Oudille. :D

Vierailija
53/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, yritän syödä tätä ketjua lukiessani ja vedin jo ykkössivulla riisiä henkeen kun nauroin niin kovasti :D

Vierailija
54/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin ennen kovasti movon, nykyään ajelen tyytyväisenä audolla. Voin tulla hakemaan Tadun tänne Vantaaseen leikkimään Joonataksen kanssa.

Vierailija
55/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait noita kukaan koskaan kysele.

Jokainen taivuttaa niinkuin itse parhaaksi kokee.

Omasta nimestäni olen nähnyt niin monenlaista versiota etten jaksa kiihtyä "väärästä" taivutuksesta tai väärästä kirjoitusasustakaan.

Vierailija
56/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kaverini joka pitkään ala-asteella luuli, että nimensä taivutetaan Riikkan. Riikka oli siis nimensä.

Vierailija
57/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin ennen kovasti movon, nykyään ajelen tyytyväisenä audolla. Voin tulla hakemaan Tadun tänne Vantaaseen leikkimään Joonataksen kanssa.

Älä huijaa Vantaalla, vaikutat ihan keravalaiselta juntilta joka tykkää naureskella ihmisille joille tää kieli on haastavampaa. Esim. ei-syntyperäiset puhujat.

Vierailija
58/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisten kielten keskuksen etunimien taivutusluettelon mukaan Tatu taipuu -t muotoisena eli Tatu, Tatun, Tatua jne.

http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=428

Vierailija
59/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Nimen saa taivuttaa miten haluaa, Tadun, Sadun, tai Tatun tai Satun.

Kumpikin muoto on oikea.

Sadun kohdalla kyllä, Tatun kohdalla ei.

Höpöhöpö. Ei ole olemassa mitään sääntöä kummin se taivutetaan. Erisnimet käyttäytyvät rakkaassa äidinkielessämme siten, että kumpikin muoto voidaan hyväksyä.

Voi voi, mitenkäs nyt besserwisserin suu pannaan? http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=428

Vierailija
60/275 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliopilliset säännöt on varmaan toisille helpompi omaksua. Mutta siksi nämä koulussa käydään läpi, että kaikki oppis kielen yhteiset säännöt.