Nainen tiuski lapselleni kaupassa ihan käsittämättömästä syystä
Olen opettanut lapsilleni, ettei toisten ulkonäölle saa nauraa tai muutenkaan tarvitse mainita negatiivisia asioita. Olen kertonut, että sellaiset kommentit voivat jäädä jopa ikuisesti mieleen, ja että äiti muistaa vieläkin kuinka pojat ala-asteella yhden kerran sanoivat. Lapsi kysyi, saako sanoa jos joku on hienona, ja vastasin, että totta kai. Tänään sitten kaupassa 7v poikani katsoi ensin pitkään yhtä ehkä noin kolmekymppistä naista, jolla oli kieltämättä tosi upeat hiukset ja poikani sanoi minulle hiljaisella äänellä, että onpa tuolla naisella kauniit hiukset. Punaiset, paksut, erittäin pitkät ja kauniin luonnolliset laineet. Nainen kuuli kommentin ja kääntyi nyrpeällä ilmeellä tiuskaisemaan pojalle, että sekös sinulle on opetettu tärkeäksi, ulkonäkö?
Lapsi hämmentyi ja kyseli sitten illalla, mitä pahaa oli tehnyt kun hänestä hiukset olivat hienot, aivan kuin jollakin supernaisella. (Viittasi ilmeisesti johonkin satuhahmoon)
Ymmärrän, ei tietenkään ole tärkeää pelkkä ulkonäkö, mutta sanoiko pieni poika nyt oikeasti jotain niin kamalaa, että täytyi tiuskia?
Loukkaantuisitteko, jos joku lapsi sanoisi sinua kauniiksi? Aloin miettimään, teinkö kasvatuksessa jotain sellaista väärin, mitä en nyt ymmärrä? Meillä ollaan kaikkein eniten painotettu muihin asioihin, kuin ulkonäköön, mutta silti lapset ihastelevat myös hienoja asuja, hiuksia, sinisiä kynsilakkoja ja sen sellaista lapsen mielestä satumaista... kukaan ei ole tähän asti loukkaantunut ja viime viikolla poika kyselikin yhdeltä vanhalta tutulta rouvalta, miten oli saanut kynnet niin hienon punaiseksi. ”Aivan kuin joku taikasormi!” Tämä nainen oli lähinnä ilahtunut ja lupasi maalata myös pojan kynnet jonain päivä niin hienoksi ja pojan silmät sädehtivät tästä lupauksesta.
Kommentit (85)
Hullu akka. Tiedät itsekin että ette ole tehneet mtn väärää. Case closed.
Ongelma on kyllä tuolla kolmekymppisiä naisella. Ihana poika sinulla❤️
Vierailija kirjoitti:
Hullu akka. Tiedät itsekin että ette ole tehneet mtn väärää. Case closed.
Hyödytöntä on moitiskella toista hulluksi, jos ei itse osaa kirjoittaa kokonaisia sanoja.
Noo naisella saattoi olla huono päivä, kenties hänen miehensä on juuri jättänyt hänet ja tunnustanut että ihastui vain naisen ulkonäköön, ehkä hänellä olikin peruukki syöpähoitojen vuoksi tms. Ei kaikista lapset ole niin ihania etteikö ne voisi välillä ärsyttää vaikkei mitään "oikeaa" syytä olisi samalla tavalla kuin aikuiset. Itseäni lapsissa rasittaa juuri se kun ne saa sanoa ihan mitä vain ja käyttäyttä miten vain ja aina pitää vain ymmärtää "kun sehän on lapsi". Lastenkin sanat voi loukata/triggeröidä jotain.
Kannattaa varmaan opettaa myös että maailmassa on monenlaista kulkijaa, yhdestä ei kannata mieltään pahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Noo naisella saattoi olla huono päivä, kenties hänen miehensä on juuri jättänyt hänet ja tunnustanut että ihastui vain naisen ulkonäköön, ehkä hänellä olikin peruukki syöpähoitojen vuoksi tms. Ei kaikista lapset ole niin ihania etteikö ne voisi välillä ärsyttää vaikkei mitään "oikeaa" syytä olisi samalla tavalla kuin aikuiset. Itseäni lapsissa rasittaa juuri se kun ne saa sanoa ihan mitä vain ja käyttäyttä miten vain ja aina pitää vain ymmärtää "kun sehän on lapsi". Lastenkin sanat voi loukata/triggeröidä jotain.
Ei kai hyvää tarkoittavalle lapselle silti pidä mennä tiuskimaan. Vähän itsehillintää, vaikka ärsyttäisikin. Lapsihan ei sanonut sitä edes naiselle, vaan hiljaa äidilleen.
Minä niin mieleni pahoitin... Kannattaako jokaiseen pikkuasiaan takertua jos se on joskus negatiivinen kokemus?
Minkälaisessa tynnyrissä mahdatte elää, jos punainen kynsilakkakin on lapselle jotain täysin tuntematonta ja outoa. Kyllä niille lapsille voi muuten ihan opettaa, että ei ole sopivaa yleensäkään kommentoida toisten ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Minä niin mieleni pahoitin... Kannattaako jokaiseen pikkuasiaan takertua jos se on joskus negatiivinen kokemus?
Tähän oli vähän pakko takertua lapsen kanssa, koska häntä harmitti asia. :D ja ei täydy, tämä jäi vaan mieleen kun ihmettelin niin paljon, miten kukaan voi loukkaantua tuollaisesta, ja mennä vielä lapselle tiuskimaan. Olisi sanonut edes minulle jotain, mutta pienelle lapselle, joka näki hänet kauniina ja sanoi siitä hiljaa ihastellen minulle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisessa tynnyrissä mahdatte elää, jos punainen kynsilakkakin on lapselle jotain täysin tuntematonta ja outoa. Kyllä niille lapsille voi muuten ihan opettaa, että ei ole sopivaa yleensäkään kommentoida toisten ulkonäköä.
Miksi ei sais kommentoida positiivisia asioita? Jo on aikoja eletty :DDD
No olipa ärtsy eukko, kun tuommosesta kimpaantui. Josko olis sitten ollut se kuuluisa huono päivä.
Minusta on aina ollut ihan superliikuttavaa, kun joku pikkuinen on tullut ihmettelemään pitkiä hiuksiani. Yksi tyttö kerran kahvilassa kysyi olenko prinsessa ja tuli viereeni istumaan katselleen silmät suurina minua. Melkein herkistyin, kun oli niin viaton ihailu, sanoin että sinäkin olet prinsessa ja hänen silmänsä alkoivat loistaa. Vähällä voi ilahduttaa pikkuisiakin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän oli vähän pakko takertua lapsen kanssa, koska häntä harmitti asia. :D ja ei täydy, tämä jäi vaan mieleen kun ihmettelin niin paljon, miten kukaan voi loukkaantua tuollaisesta, ja mennä vielä lapselle tiuskimaan. Olisi sanonut edes minulle jotain, mutta pienelle lapselle, joka näki hänet kauniina ja sanoi siitä hiljaa ihastellen minulle.
ap
Kuten sanottu, kaikki ei pidä lapsia parempina tai aikuista arvokkaampina ihmisinä joita pitäisi kohdella eri tavalla. Jotkut pitävät lapsia jopa ärsyttävinä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä muistan monta tapausta kun joku lapsi on tullut kehumaan - eikä siinä mitään läheskään pahaa ole mielestäni? Sehän on vain piristävää ja hellyyttävää enkä nää - varsinkaan lapsen kehuissa mitään pahaa? Jos kehuu ulkonäköä niin eihän se tarkoita sitä että pitäisi sitä vain tärkeänä.. voi luoja
Eihän tuo ap:n lapsi mennytkään kehumaan ketään. Supatti vain muista ihmisistä äidilleen. Huono tapa tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
No en itse käytä lakkaa ollenkaan, eikä lähipiirissäni kukaan taida mitään klassisen punaista käyttääkään, joten taisi olla erikoinen lapsen mielestä. Mutta nähtävästi ihan kaikesta voi ottaa nykyään itseensä...
ap
Jep, luulen että naisella oli vain huono päivä. Eihän silloinkaan saisi tiuskia, mutta emmehän me tosiaan tiedä kuinka kamala päivä hänellä on ollut. Minua seurasi tuntematon mies ruokakaupasta kotiovelle koska "olin niin kaunis", se oli hemmetin pelottavaa ja vieläkin vatsassa vääntää jos joku (mies, ei lapsi) kehuu kauniiksi.
Mutta anna siis poikasi jatkossakin kehua ihmisiä :) Tuokin nainen on varmasti sisimmässään sitä mieltä ettei lapsesi sanomassa ollut mitään väärää. Joskus täytyy vain yrittää ymmärtää sitä huonosti käyttäytyvääkin ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
No olipa ärtsy eukko, kun tuommosesta kimpaantui. Josko olis sitten ollut se kuuluisa huono päivä.
Minusta on aina ollut ihan superliikuttavaa, kun joku pikkuinen on tullut ihmettelemään pitkiä hiuksiani. Yksi tyttö kerran kahvilassa kysyi olenko prinsessa ja tuli viereeni istumaan katselleen silmät suurina minua. Melkein herkistyin, kun oli niin viaton ihailu, sanoin että sinäkin olet prinsessa ja hänen silmänsä alkoivat loistaa. Vähällä voi ilahduttaa pikkuisiakin takaisin.
Lasten ei kuulu istua vieraiden ihmisten pöytiin.
Onko joku erityislapsi,ei normaalit kommentoi toisten ulkonäköä mitenkään.
Kyllä minä muistan monta tapausta kun joku lapsi on tullut kehumaan - eikä siinä mitään läheskään pahaa ole mielestäni? Sehän on vain piristävää ja hellyyttävää enkä nää - varsinkaan lapsen kehuissa mitään pahaa? Jos kehuu ulkonäköä niin eihän se tarkoita sitä että pitäisi sitä vain tärkeänä.. voi luoja