Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laajan tutkimuksen mukaan kodin täysi kirjahylly luo lapselle ison edun

Vierailija
15.10.2018 |

Kirjojen määrä on ratkaiseva; iso kotikirjasto vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen jo silloin, kun hän ei osaa vielä edes lukea. Näin kertoo Australian kansallisen yliopiston ANU:n tutkimus.

Aiempien tutkimusten perusteella lukeminen voi muun muassa vähentää stressiä, suojella aivoja muistisairauksilta ja parantaa kykyä ymmärtää muita ihmisiä.

ANU:n tutkijat lisäävät joukkoon kolme hyötyä, jotka ihminen saa jo siitä, että varttuu täysien kirjahyllyjen keskellä.

Tulosten mukaan hän saa eliniäkseen keskimääräistä paremman kyvyn ymmärtää lukemaansa. Myös kyvyt hahmottaa matematiikkaa ja hallita digiasioita vahvistuvat, tutkijat sanovat.

Tutkimuksessa hyvä luetun ymmärtäminen tarkoittaa, että ihminen pystyy sen ansiosta osallistumaan tehokkaasti yhteiskunnan toimintaan ja saavuttamaan henkilökohtaisia päämääriä.

https://yle.fi/uutiset/3-10455994

Mitä mieltä olette?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli laaja kotikirjasto, kun olin lapsi ja käytiin usein kirjastossa. Rakkaus kirjoihin on yksi parhaita asioita, joita olen lapsuudenkodista saanut. Näin jälkikäteen tosin toivon, että olisi vähän katsottu mitä luen, esimerkiksi Tori Haydenin "Tiikerinlapsi" alakouluikäisenä luettuna jätti traumat. Kamasutra oli vain kiehtova, mutta en sitäkään itse antaisi lapsen luettavaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi