Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan kauhuissani! Tili tuli, maksoin laskut ja tajusin että emme millään selviä seuraavaan tilipäivään.

Vierailija
15.10.2018 |

Nyt se tapahtui. Kaikki säästöt ja joustot on käytetty. Eletään lapsen kanssa niin tiukasti kun voidaan, ollaan eletty ja vuosia. Mikä avuksi? Olen kokopäivätyössä mutta kai se on etsittävä toinen työ lisäksi.

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun täällä on näin paljon 100% optimisteja. Usein väitetään suomalaisten olevan jotenkin pessimistejä, mutta mitä rahaan tulee niin ei pidä paikkaansa.

AINA on jotain mistä säästää ja jos rahat ei riitä niin tee EXCEL-TAULUKKO, johon kirjaat tulosi ja menosi ja johan rahat alkavat riittää. Katselet vaan sitä tekemääsi taulukkoa. Jos tämäkään ei riitä niin avaat uuden pankkitilin ja alat SÄÄSTÄMÄÄN. Näillä säästöillä voit sitten hoitaa pakollisia kulujasi.

Se nyt vaan on sillä tavalla, että kun leikkaat leikkaamastasi, josta on jo leikattu niin jossain vaiheessa tulee köyden pää vastaan. Itse kuljen pikaliimalla korjatuissa silmälaseissa, hiukset tasoittelen itse keittiösaksilla ja ehjiä kenkiä olen nyt kirppikseltä metsästellyt. Tästä jos lähtee vielä muutama kymppi alan vähentämään syömistä.

Miten muuten kuin menoja tarkastelemalla saisi rahansa riittämään. Niin se vaan on että menot ja tulot pitää laittaa tasapainoon ja siinä auttaa se että tietää mihin ne rahat menee

Vierailija
22/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on kulta- tai hopeakoruja, rikkinäiset ja paripuolet, kaikki käy, niin myy ne pois.

Katso netistä, esimerkiksi *kulta rahaksi*, muitakin on .

Lähettävät ilmaisen pussin joka lähetetään sinne, muistaakseni ei maksa sekään. Tilille tulee sitten melko nopeasti se rahasumma minkä niistä saa.

Joillakin paikkakunnilla saattaa olla toimipiste, ettei tarvitse postittaa.

Samoin tuo neuvo oli hyvö, että kaikki nurkissa pölyttyvät lasilinnut ja vastaavat kannattaa myydä.

Panttilainakonttori on siitä hyvä, että voi lunastaa pantatut tavarat takaisin sitten kun on enempi rahaa. Korot maksamalla voi pitkittää sitä aikaa, ja ovat silti noudettavissa pois maksamalla lopulta koko lainasumma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, laita vähän tuloja ja menoja tähän niin kerrotaan mistä säästät. En suostu uskomaan että kaikesta olisi jo säästetty.

Kaikki ei halua säästää kaikesta.

Vierailija
24/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et edes yrittänyt siirtää eräpäivää osassa laskuista? Makselit vaan kaiken pois ja yllätyit, kun tili tyhjeni?

Vierailija
25/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö myymään tavaroita netissä? Esim. Tori. Fi:ssä.

Vierailija
26/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun täällä on näin paljon 100% optimisteja. Usein väitetään suomalaisten olevan jotenkin pessimistejä, mutta mitä rahaan tulee niin ei pidä paikkaansa.

AINA on jotain mistä säästää ja jos rahat ei riitä niin tee EXCEL-TAULUKKO, johon kirjaat tulosi ja menosi ja johan rahat alkavat riittää. Katselet vaan sitä tekemääsi taulukkoa. Jos tämäkään ei riitä niin avaat uuden pankkitilin ja alat SÄÄSTÄMÄÄN. Näillä säästöillä voit sitten hoitaa pakollisia kulujasi.

Se nyt vaan on sillä tavalla, että kun leikkaat leikkaamastasi, josta on jo leikattu niin jossain vaiheessa tulee köyden pää vastaan. Itse kuljen pikaliimalla korjatuissa silmälaseissa, hiukset tasoittelen itse keittiösaksilla ja ehjiä kenkiä olen nyt kirppikseltä metsästellyt. Tästä jos lähtee vielä muutama kymppi alan vähentämään syömistä.

Se nyt vaan on niin, että aika suurella osalla niistä, jotka valittavat, että rahat eivät riitä, on kyse siitä, että niitä omia menoja ei oikeasti hahmoteta, eikä olla edes ajateltu, että menojen suuruudelle voisi tehdä mitään. Lasku maksetaan, kun se postilaatikkoon tipahtaa, eikä mietitä, onko tämä pakollinen meno vai ei ja voisiko tämän saada jostain edullisemmin. Tämän takia valtaosalle myös oikeasti auttaa se, että ne kulut kirjaa johonkin ylös niin, että ne konkreettisesti näkee. Silloin on paljon helpompi hahmottaa, kuinka paljon rahaa oikeasti mihinkin menee, ja alkaa pohtia, mitkä menoista ovat pakollisia, mitkä turhia, mitkä tarpeellisia, mutteivät välttämättömiä ja mitkä ovat sellaisia, jotka voi ja pitää kilpailuttaa ja mistä voi säästää. Ja kyllä, se toinen tili oikeasti auttaa ihmistä, jolla tili tuppaa tyhjenemään paljon ennen palkkapäivää. Kun pakollisten maksuejn rahat ovat erikseen, hahmottaa paljon paremmin, ettei ole varaa tuhlata niihin kivoihin kenkiin, toiseen karkkipäivään tai kahvilakeikkaan.

Vierailija
27/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä taulukko: https://www.martat.fi/wp-content/uploads/2016/11/martatkirjanpitojatalo…

Laitan sinne kaikki tulot/menot. Jos sinulla ei ole Excel, Open Office toimii myös.

Vierailija
28/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edessä on muutto pois pääkaupunkiseudulta. Liian kalliit asunnot pienituloisille ihmisille, se pitäisi ymmärtää.

Vierailija
29/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, laita vähän tuloja ja menoja tähän niin kerrotaan mistä säästät. En suostu uskomaan että kaikesta olisi jo säästetty.

Jos ei rahat riitä, niin se ei sitten enää kyllä ole haluamisesta kiinni. Silloin säästetään ihan kaikesta, vaikka kuinka ei haluttaisi.

Vierailija
30/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskut? Mitä nämä laskut ovat. Onko turhia laskuja? Esim. lehtitilauksia tai television maksukanavia tms.? Lyhennätkö pikavippejä tai luottokortteja? Lähtisin karsimaan laskuista; eli vain vuokra-sähkö-vakuutus ja puhelinlasku ja tietysti lainanlyhennys jos asuu omassa asunnossa. 

Eli ihan vaan ruutupaperia ja siihen tulot ja menot plussilla ja miinuksilla. Jostainhan tavallaan teidän pitkäaikainen miinus johtuu, eli ei se hetkessä käy. Onko palkkasi pieni, entä asumiskustannukset liian korkeat palkkatasoon nähden? Onko mahdollisuutta muuttaa halvempaan asuntoon jne jne.

No pakkohan ne pikavipit ja luottokorttilaskutkin on maksaa jos sellaisia on. Asunnon vaihtokaan ei kovin nopeasti käy jos omistaa asunnon.

Vierailija
31/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia olisi aika olennaista ilmoittaa aloituksessa tarkempia tietoja. Osa tosiaan elää liian kalliisti, vaikka mielestään nipistää jo kaikessa mahdollisessa. Osalla taas tulit vaan oikeasti niin pienet, ettei nipistysvaraa enää ole.

Se on vaikea antaa täsmäneuvoja, jos tilannetta ei kerrota. Se, että vielä nälvit hyvää tarkoittaneita neuvojia, niin tulee mieleen, että mitä varten koko ketju edes on aloitettu.

Vierailija
32/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla on näköjään mahdoton ymmärtää kuinka vaikea on säästää sellaisesta jota ei ole. Asuminen on kallista eikä niitä asuntoja vaan ole. Meidän vuokra on järjetön, kaupungilta sanottiin ettei meillä ole mitään mahdollisuuksia saada kaupungin asuntoa. Yksityisten ovat kalliita. Mitä pitäisi tehdä? Myydä toinen munuainen kun se in suunnilleen ainoa omaisuus bussikorttinsa lisäksi? Ja sitäkin käytetään vain kun on aivan pakko.

Sitten nämä ehdotukset että muuttakaa pois Helsingistä, sen jälkeen ihmetellään ja syyllistetään kun kehtaa jättää vanhempansa selviytymään yksin. Mitä tahansa teet, se on väärin.

Vierailija
33/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ne rahat eivät sillä excelin pyörityksellä lisäänny.  Yleensä nämä hyväätarkoitatvia neuvoja sormi pystyssä jakavat martat ovat jo muutenkin hyväosaisempia, joilla avioliitot ja terveys kestävät, eikä tule koskaan mitään yllättävää.  Mutta kun meidän vajavaistenkin olisi elettävä niillä pelimerkeillä mitä meillä on.

Vierailija
34/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei halua?! No sittenhän ei tarvitse!! Minulla ei ole rahaa nutta haluan uuden auton, osta minulle uusi auto kun minä haluan.

Vierailija
35/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne rahat eivät sillä excelin pyörityksellä lisäänny.  Yleensä nämä hyväätarkoitatvia neuvoja sormi pystyssä jakavat martat ovat jo muutenkin hyväosaisempia, joilla avioliitot ja terveys kestävät, eikä tule koskaan mitään yllättävää.  Mutta kun meidän vajavaistenkin olisi elettävä niillä pelimerkeillä mitä meillä on.

Kyllä ne itseasiassa voivat lisääntyä kun ihminen huomaa että kas, minullahan menee kuukaudessa 50e tähän lehtitilaukseen jota en enää oikein lue ja oho, minähän pistän joka viikko monta kymppiä valmissämpylöihin vaikka voisin tehdä kotona eväät!

Vierailija
36/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne rahat lisäänny, mutta ne menot voivat vähentyä, kun ne excelin kautta pyöräyttää ja ihan mustaa valkoisella näkee, mihin ne rahat menevät ja mitkä ovat ne isoimmat menoerät. 

Vierailija
37/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edessä on muutto pois pääkaupunkiseudulta. Liian kalliit asunnot pienituloisille ihmisille, se pitäisi ymmärtää.

Mistä alapeukut? Väittääkö joku, että pääkaupunkiseudulla on halvat asunnot?

Vierailija
38/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, on sitä ja itsekin tullut elettyä tiukalla. Kun muutin miehen kanssa yhteen, niin itse olin osa-aikatyötä tekevä opiskelija, mies teki keikkatyötä.

Vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen meillä jäi ruokaan ja muuhun yht. 400-500€/kk. Eli 200-250€ per nuppi.

Kyllä sai penniä venyttää, mutta pärjättiin. Laskuina oli vuokra, sähkö, netti ja puhelimet. Matkakorttien lataukset myös olivat pakollinen kulu. Kaikki muu jätettiin pois.

Eli kyllä sitä köyhää muillakin on ollut. Itse olen vielä kokenut köyhyyttä lapsesta asti, jouduin näkemään miten sähköt pistettiin poikki maksamattomien laskujen takia, samoin häveten jouduin selittelemään kavereille, että kännykkäni on rikki, kun oikeasti liittymä oli jäähyllä maksamattomien laskujen takia.

Samoin jouduin myös kuuntelemaan äidin hysteriaa, miten ei ole rahaa ruokaan.

Liikkatunneilla yritin vaihtaa vaatteeni mahdollisimman sivussa, jotta sain piiloteltua risoja vaatteitani.

Eli joo, kyllä sitä köyhyyttä on koettu. Vaan sitä suuremmalla syyllä kannatan budjetointia ja kulujen tarkkaa laskemista, mikäli rahat ei riitä perustarpeisiin, mutta kuitenkaan ei ole tt-tukeen oikeutettu.

Vierailija
39/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on myös korkeammat palkat. Joten asumisen suhteellinen osuus tuloista ei ole niin paljon isompi kuin mitä jotkut tuntuvat kuvittelevan. Tämä on se sama asia kuin silloin, kun kitistään, miten Virossa (tai nykyään Latviassa tai jossain muualla) on kaikki niin paljon halvempaa ja kyllä on törkeän kallista Suomessa. Juu, on siellä halvempaa absoluuttisesti tarkasteltuna, mutta kun ne palkatkin on aika paljon pienemmät, niin eipä siellä sitten suhteessa sen halvempaa olekaan asua ja elää.

Vierailija
40/227 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Hinnat niin järjettömät, että itsekin nostetaan kytkintä niin pian kuin mahdollista.

Pk-seudun ulkopuoli kun ei tarkoita perämetsää Oulussa tai Inarissa, ei kauas tarvitse mennä kun alkaa hinnat jo laskea.