Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako hormonaaliseen akneen oikeasti mikään muu, kuim e-pillerit? :(

Vierailija
15.10.2018 |

Olen siis e-pillerit lopettanut noin kolme vuotta sitten jatkuvan päänsäryn ja niihin liittyvien auraoireiden takia eli mullehan ei tämän takia niitä sitten enää ikinä voida määrätä ja tällä hetkellä ehkäisynä kuparikierukka. E-pillerien jälkeen käytin hetken minipilleriä, minkä aikana tämä akne mulle puhkesi ja viimeiset kolme vuotta on ollut tämän kanssa jatkuvaa taistelua. Olen syönyt yhden antibioottikuurin ja myös sen kaikista vahvimman aknelääkkeen eli isotretinoidin ja molemmat auttoivat sen aikaa, kun kuuri oli päällä, mutta näppyjä alkoi ilmestyä heti muutama viikko noiden kuurien jälkeen uudestaa.

Välillä tilanne on parempi ja välillä sitten taas ihan katastrofi, kuten tällä hetkellä: kasvot on täynnä pieniä tukkeumia eli tasaista ihoa ei näy oikein missään ja leukapielissä ja poskissa on kipeitä, ihonalaisia, pahasti tulehtuneita näppyjä. Ihon hyvinvoinnin kannalta mielestäni elän hyvinkin optimaalisesti eli sokerin ja vehnän, sekä maitotuotteiden käyttö on ollut jo vuosia aika minimissä, syön paljon kasviksia, pähkinöitä, hyviä rasvoja ja juon paljon vettä, mutta joku mulla vissiin hormoonitasoissa silti heittää, kun näppyä näpyn perään pukkaa vaan.

Niin ja ihonhoidosta väittäisin tietäväni enemmän, kuin keskiverto suomalaisnainen ja mulla on tarkka ihonhoitorutiini, mitä ilman tilanne olisi vieläkin järkyttävämpi. Käytän viikoittain luonnonkosmetiikan kuorintaa, mutanaamiota ja tulehdusta vähentävää hunaja-yrttinaamiota, puhdistan meikin huolella, mutta herkälle iholle sopivilla tuotteilla ja kosteutan ihoa akneiholle sopivalla voiteella+öisin öljyllä ja käytän kosteuttavaa seerumia alla. Lisäksi joka ilta käytän salisyylihappoa, joka kyllä vähän helpottaa punoitusta ja saa näpyt nopeammin paranemaan.

Kokemuksia kellään, että voisinko saada jostain pysyvän avun tähän?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma ihon kanssa. Oletko kokeillut ruusunmarjaöljyä? Bongasin sen Ostolakossa-blogista ja aloin viikko sitten käyttämään sitä. Katsotaan onko apua.

Vierailija
22/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä hormonikierukka? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain, että akne johtuu liiallisesta testosteronista verenkierrossa. Verenkierrossa oleva ylimääräinen insuliini jotenkin aiheuttaa sen. Se taidettiin selittää kirjassa Deep Nutrition. Siinä syytettiin teollisesti tuotettuja kasvirasvoja, kuten margariineja ja kasviöljyjä, sekä sokeria. Eli ruokavalioon vain oliiviöljy, kookosöljy ja voi. Ja se tarkoittaa, että kasvirasvaa ei saa syödä yhtään.

Mielestäni tässä on perää, koska nuorena minulla oli todella kaunis iho, kunnes masennuin ja söin vuoden ajan pelkkiä omenoita ja possumunkkeja. Oikeasti. Ja kappas vain sain sitkeän aknen, joka lähti vasta roaccutan kuurilla. Enkä ollut muutenkaa mitenkään hyvässä kunnossa.

Luettuani tuon kirjan olen kiinnittänyt huomiota, että mihin kaikkialle ruokateollisuus työntää kasvirasvoja. Tottakai se työntää, koska se on halpaa ja pidentää tuotteen hyllyikää. Kasvirasvat eivät kelpaa mikrobeillekaan. Usein samassa tuotteessa on sokeria, koska kasvirasva ei maistu miltään. Olen ottanut tavaksi kysyä ravintoloissa, että mitä rasvaa he käyttävät ruoanlaitossa. Kasvirasvaa. Kaikkialla.

No tästä tuli tämmöinen paasaus, mutta kokeile korvata kasvirasvat voilla ja oliiviöljyllä tai kookosöljyllä. Ei ole kauhean tyyris kokeilu.

Kookosöljy on edelleenkin se epäterveellisin rasva, vaikka sitä on yritetty hypettää. En ota kenenkään sellaisen suosituksia vakavasti, joka muuta väittää.

Vierailija
24/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien iho ja sen ongelmat ovat varmasti yksilöllisiä, mutta tässä ne asiat jotka minulla ovat auttaneet.

-Maitotuotteet pois

-Viljat pois

-Pätkäpaasto

-Kalaöljyä tupla-annos päivässä

-A-vitamiinia yksi kapseli päivässä

-Maitohappobakteeri yksi kapseli päivässä

-Ihon ph:ta tasapainottava kasvovesi (ph 4.5)

Näitä kaikkia samaan aikaan olen noudattanut reilun kk. Enää ei ole tullut isoja ihonalaisia finnejä ja pieniäkin vain nyt menkkojen aikana yksi. Punaisia jälkiä on leuassa vielä jäljellä, mutta toivottavasti paranevat pian. Ehkä näistä on apua jollekin muullekin :)

Maitotuotteista mä en juurikaan käytä kuin raejuustoa ja kreikkalaista jogurttia pieniä annoksia ja viljoista 100% ruista ja kauraa niitäkin hyvin rajallisesti, syön monivitamiinia, jossa on A-vitamiinia päiväannostuksen verran ja kasvovedessä on juurikin tuo pH-arvo :D Ainoa kokeiltava näistä siis olisi tuo kalaöljy ja jos jättäisi sitten kokonaan mairoruotteet ja viljat pois, mutta se tuntuisia ika tympeältä. Ja sille kasviöljyhöpisijälle: mä en käytä tälläkään hetkellä mitään muuta, kuin oliiviöljyä ja voita sekä tiettu mitä nyt pähkinöistä ja avokadosta vaikkapa saa. Ap

Vierailija
25/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama ongelma ihon kanssa. Oletko kokeillut ruusunmarjaöljyä? Bongasin sen Ostolakossa-blogista ja aloin viikko sitten käyttämään sitä. Katsotaan onko apua.

Itseasiassa meinasin itsekin lisätä sen ihonhoitorutiiniini heti, kun edellinen kasvoöljy on loppunut :) Ap

Vierailija
26/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien iho ja sen ongelmat ovat varmasti yksilöllisiä, mutta tässä ne asiat jotka minulla ovat auttaneet.

-Maitotuotteet pois

-Viljat pois

-Pätkäpaasto

Näitä kaikkia samaan aikaan olen noudattanut reilun kk. Enää ei ole tullut isoja ihonalaisia finnejä ja pieniäkin vain nyt menkkojen aikana yksi. Punaisia jälkiä on leuassa vielä jäljellä, mutta toivottavasti paranevat pian. Ehkä näistä on apua jollekin muullekin :)

Maitotuotteista mä en juurikaan käytä kuin raejuustoa ja kreikkalaista jogurttia pieniä annoksia ja viljoista 100% ruista ja kauraa niitäkin hyvin rajallisesti, syön monivitamiinia, jossa on A-vitamiinia päiväannostuksen verran ja kasvovedessä on juurikin tuo pH-arvo :D Ainoa kokeiltava näistä siis olisi tuo kalaöljy ja jos jättäisi sitten kokonaan mairoruotteet ja viljat pois, mutta se tuntuisia ika tympeältä. Ja sille kasviöljyhöpisijälle: mä en käytä tälläkään hetkellä mitään muuta, kuin oliiviöljyä ja voita sekä tiettu mitä nyt pähkinöistä ja avokadosta vaikkapa saa. Ap

Niin ja probioottia/maitohappobakteeria otan kanssa joka aamu. Ap

Vierailija
27/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä hormonikierukka? 

Sehän sisältää samaa hormoonia, kuin ne minipillerit, joiden aikana mulle tämä akne puhkesi, joten en uskalla kokeilla. Eikä minun käsityksen mukaan sillä muutenkaan tiedetä olevan aknen helpottavia tekijöitä toisin kuin e-pillereillä. Ap

Vierailija
28/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sulla aknea vain kasvoihin? Jos näin on, niin voisikohan sun ihonhoitorutiinit vaikuttaa asiaan jotenkin? 

Vierailija
29/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi skinoren-voide jota ihotautilääkäri määräsi. Kävin myös pari kertaa vuodessa erittäin hyvällä kosmetologilla puhdistamassa ihon + kosteuttava ja rauhoittava naamio.

Kun täytin 40v niin hormonifinnit vaan hävisi. Nyt kun olen 49v niin joskus harvoin tulee finni leukaan tai poskeen. Minulla on myös kaksi lasta ja raskausaikana ei ollut finnejä vaan iho kukoisti hyvänä.

Vierailija
30/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 jatkaa vielä että mandariinit saa jostain syystä minun leukani kukkimaan. Voin syödä 1-2 mandariinia mutta jos syön enemmän niin heti :O seuraavana aamuna on finnejä leuassa. Ja mustaviinimarjat aktivoi huuliherpeksen. Ja näin on käynyt monta kertaa joten uskottava se on vaikka ei siinä mitään järkeä kai ole.

Vierailija
31/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Maitotuotteet pois

-Viljat pois

-Pätkäpaasto

En tiedä paljonko monivitamiinissa sitä a-vitamiinia on. Itse syön sitä 900 mikrogrammaa päivässä. Oletko pätkäpaastoa kokeillut, vaikuttaa myös ruuansulatukseen ja hormoneihin. Toki kaikkien maito- ja viljatuotteiden pois jättäminen on tympeää. Mutta jos siitä on hyötyä, niin minusta se on sen arvoista. Nämähän riippuvat ihan siitäkin kuinka epätoivoinen on ja itse olen valmis mihin vaan, jotta iho paranee. Unohdin tuosta aiemmasta listasta alkoholin, se olisi syytä jättää myös kokonaan pois.

Vierailija
32/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lievä hormonaalinen akne helpottanut näillä: atselaiinihappo, bentsoyyliperoksidi, tretinoiini, arganöljy, sinkkipasta + itsevalmistetut kasvobalsamit shea- ja kaakaovoista ilman mitään eteerisiä öljyjä, joita on aika usein luonnonkosmetiikassa ja näistä monet saavat oireita. Luonnonkosmetiikasta ei poisteta myöskään mahdollisia allergeenejä, siksi ihoni reagoi niihin herkemmin ei-toivotulla tavalla. Nyt suosin itsetehtyjä voiteita ja iho on rauhoittunut. Jos muutamassa kuukaudessa ei tule tuloksia, voi kokeilla toista ihotautilääkäriä. Noissa on aika paljon eroja riippuen, mitä ideologiaa kannattavat.

Vierailija
33/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sulla aknea vain kasvoihin? Jos näin on, niin voisikohan sun ihonhoitorutiinit vaikuttaa asiaan jotenkin? 

Pahimmat tulee kasvoihin, mutta kyllä myös rintakehästä ja yläselästä löytyy tukkeumaa. Ap

Vierailija
34/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ olen syönyt neljä kuuria isotretinoiinia ja vieläkin naama kukkii kuin viimeistä kevättä.

Ikää kohta 40, joten v*tutuskerroin suunnilleen 101.

Tämä alkoi tuossa kolmenkympin kohdalla, sitä ennen naamani oli sileä kuin vauvan selkä. Ruokavalio on kunnossa ja lisäksi on tässä kymmenen vuoden aikana kokeiltu viljattomat, gluteenittomat, maidottomat, lihattomat, sokerittomat.. ja tässä mä olen rumana ja paiseisena.

Nyt lääkäri ilmoitti, etten saa enempää isotretinoiinia (maksa ilmeisesti kestää vain tietyn määrä sitä ainetta kokonaisuutena) ja ainoa "hoito" on ne kalliit tehottomat reseptirasvat, joita olen tässä lätkinyt iholleni tuhansien eurojen edestä viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Seuraavaksi alan varailla matkaa Japanin itsemurhametsään.

Vierailija
35/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin aknesta 11-vuotiaasta noin 35 vuoden ikään saakka. Mikään ei auttanut, ei edes diane nova tai roaccutan. Silloin jouduin lopettamaan maito- ja viljatuotteet suolistovaivojen takia. Yllättäen noin puolessa vuodessa myös kaikki näpyt hävisivät. Muutama tulee heti takaisin jos syön vähänkään juustoa tai jäätelöä (muita maitotuotteita en syö enää edes satunnaisesti). Vaati tosiaan puolisen vuotta JA kokonaan lopettamisen, eli pelkkä vähentäminen ei välttämättä vielä auta mitään.

Vierailija
36/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi skinoren-voide jota ihotautilääkäri määräsi. Kävin myös pari kertaa vuodessa erittäin hyvällä kosmetologilla puhdistamassa ihon + kosteuttava ja rauhoittava naamio.

Kun täytin 40v niin hormonifinnit vaan hävisi. Nyt kun olen 49v niin joskus harvoin tulee finni leukaan tai poskeen. Minulla on myös kaksi lasta ja raskausaikana ei ollut finnejä vaan iho kukoisti hyvänä.

Minulla tuo Skinoren auttoi yhdessö antibioottikuurin kanssa, mutta yksinään siitäkään ei ollut minulle apua. Ap

Vierailija
37/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kärsin aknesta 11-vuotiaasta noin 35 vuoden ikään saakka. Mikään ei auttanut, ei edes diane nova tai roaccutan. Silloin jouduin lopettamaan maito- ja viljatuotteet suolistovaivojen takia. Yllättäen noin puolessa vuodessa myös kaikki näpyt hävisivät. Muutama tulee heti takaisin jos syön vähänkään juustoa tai jäätelöä (muita maitotuotteita en syö enää edes satunnaisesti). Vaati tosiaan puolisen vuotta JA kokonaan lopettamisen, eli pelkkä vähentäminen ei välttämättä vielä auta mitään.

Sinulla kuitenkin on ollut mukana myös nuo suolistovaivat, että varmaan sun kohdalla oli kyse jonkinlaisesta yliherkkyydestä maito- ja viljatuotteita kohtaan. Mulla on kroppa muuten aivan erinomaisessa kunnossa aknea lukuun ottamatta ja kun tämä tosiaankin puhkesi e-pillereiden lopetuksen jälkeen ja olen jo vuosia syönyt paljon terveellisemmin, kuin e-pillerivuosinani niin en oikein omalla kohdallani jaksa uskoa ruokavalion tuovan suurta muutosta ja taas toisaalta, kun välillä on parempia kausia niin en ainakaan tässä kohtaa ehkä ole valmis ryhtymään jollekin todella tiukalle ruokavaliolle, joka vaikeuttaisi taas elämää muutoin. Ap

Vierailija
38/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Maitotuotteet pois

-Viljat pois

-Pätkäpaasto

En tiedä paljonko monivitamiinissa sitä a-vitamiinia on. Itse syön sitä 900 mikrogrammaa päivässä. Oletko pätkäpaastoa kokeillut, vaikuttaa myös ruuansulatukseen ja hormoneihin. Toki kaikkien maito- ja viljatuotteiden pois jättäminen on tympeää. Mutta jos siitä on hyötyä, niin minusta se on sen arvoista. Nämähän riippuvat ihan siitäkin kuinka epätoivoinen on ja itse olen valmis mihin vaan, jotta iho paranee. Unohdin tuosta aiemmasta listasta alkoholin, se olisi syytä jättää myös kokonaan pois.

800 mikrogrammaa on tuossa monivitamiinissa, mitä tällä hetkellä käytän :) Ap

Vierailija
39/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla kuitenkin on ollut mukana myös nuo suolistovaivat, että varmaan sun kohdalla oli kyse jonkinlaisesta yliherkkyydestä maito- ja viljatuotteita kohtaan. Mulla on kroppa muuten aivan erinomaisessa kunnossa aknea lukuun ottamatta ja kun tämä tosiaankin puhkesi e-pillereiden lopetuksen jälkeen ja olen jo vuosia syönyt paljon terveellisemmin, kuin e-pillerivuosinani niin en oikein omalla kohdallani jaksa uskoa ruokavalion tuovan suurta muutosta ja taas toisaalta, kun välillä on parempia kausia niin en ainakaan tässä kohtaa ehkä ole valmis ryhtymään jollekin todella tiukalle ruokavaliolle, joka vaikeuttaisi taas elämää muutoin. Ap

Huomaa että söin maitoa ja viljaa ihan ongelmitta reilusti yli 30-vuotiaaksi asti. Siis, ilman sellaisia suolisto-ongelmia jotka olisivat näkyneet päällepäin. Uskon että koskaan nuo ruoat eivät ole mulle sopineet (merkkinä esim se akne), mutta vasta iän myötä elimistö ei enää kyennyt kompensoimaan haittoja vaan ne tulivat näkyviksi niin että pakko oli etsiä vaihtoehtoja.

Itse toki päätät mitä teet, mutta ei tosiaan kannata tuudittautua siihen luuloon että jos muita oireita kuin akne ei näy, olisi kaikki kunnossa. Ihmiselimistö "piilottaa" ja yrittää korjata vaivansa aika pitkälle, eihän esim monella sepelvaltimotautikaan juuri oireile ennen kuin suonet on ihan tukossa. Ei ne silti terveet ole olleet vuosikymmeniin.

Vierailija
40/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin myös vuosia kipeistä hormoninäpyistä. Olen pikkuhiljaa saanut ihon tasapainoon. Minulla auttoi eniten että otin hormonkierukan pois ja aloitin gluteenittoman ruokavalion. Ihoni oli enimmäkseen kirkas ja näpytön mutta jostain puskista leukaan puski patteja aina silloin tällöin. Ruokavalioni oli mielestäni terveellinen, olinhan kasvissyöjä.

Sain vinkin joltain youtube-kanavalta että omega-6-rasvahapot aiheuttaa näppyjä ja niitä on paljon pähkinöissä ja kasvisöljyissä. Vähensin pähkinöiden syömistä ja sillä on ollut selkeä vaikutus ihooni. Suosittelen siis tarkistamaan oman ruokavalion omega-6- sisällön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi