Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako hormonaaliseen akneen oikeasti mikään muu, kuim e-pillerit? :(

Vierailija
15.10.2018 |

Olen siis e-pillerit lopettanut noin kolme vuotta sitten jatkuvan päänsäryn ja niihin liittyvien auraoireiden takia eli mullehan ei tämän takia niitä sitten enää ikinä voida määrätä ja tällä hetkellä ehkäisynä kuparikierukka. E-pillerien jälkeen käytin hetken minipilleriä, minkä aikana tämä akne mulle puhkesi ja viimeiset kolme vuotta on ollut tämän kanssa jatkuvaa taistelua. Olen syönyt yhden antibioottikuurin ja myös sen kaikista vahvimman aknelääkkeen eli isotretinoidin ja molemmat auttoivat sen aikaa, kun kuuri oli päällä, mutta näppyjä alkoi ilmestyä heti muutama viikko noiden kuurien jälkeen uudestaa.

Välillä tilanne on parempi ja välillä sitten taas ihan katastrofi, kuten tällä hetkellä: kasvot on täynnä pieniä tukkeumia eli tasaista ihoa ei näy oikein missään ja leukapielissä ja poskissa on kipeitä, ihonalaisia, pahasti tulehtuneita näppyjä. Ihon hyvinvoinnin kannalta mielestäni elän hyvinkin optimaalisesti eli sokerin ja vehnän, sekä maitotuotteiden käyttö on ollut jo vuosia aika minimissä, syön paljon kasviksia, pähkinöitä, hyviä rasvoja ja juon paljon vettä, mutta joku mulla vissiin hormoonitasoissa silti heittää, kun näppyä näpyn perään pukkaa vaan.

Niin ja ihonhoidosta väittäisin tietäväni enemmän, kuin keskiverto suomalaisnainen ja mulla on tarkka ihonhoitorutiini, mitä ilman tilanne olisi vieläkin järkyttävämpi. Käytän viikoittain luonnonkosmetiikan kuorintaa, mutanaamiota ja tulehdusta vähentävää hunaja-yrttinaamiota, puhdistan meikin huolella, mutta herkälle iholle sopivilla tuotteilla ja kosteutan ihoa akneiholle sopivalla voiteella+öisin öljyllä ja käytän kosteuttavaa seerumia alla. Lisäksi joka ilta käytän salisyylihappoa, joka kyllä vähän helpottaa punoitusta ja saa näpyt nopeammin paranemaan.

Kokemuksia kellään, että voisinko saada jostain pysyvän avun tähän?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä auttaa.

Vierailija
2/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi basiron-voide apteekista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa, eikä tarvita apteekin voiteita.

Vierailija
4/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä kuuri sulla oli sitä isotretinoidia? Hormonaalinen akne on yksi haastavimmista jos ei saa syödä e-pillereitä :(

Vierailija
5/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei kyllä auttanut e-pilleritkään, ei mitenkään muuten kuin että tuli hirveät sivuvaikutukset ja naama kukki entiseen tapaan (Cypretyl/Diane Nova, Qlaira, Marvelon...), ei Roaccutan, eikä antibioottirasvat. Ikää 30v ja nytkin naama on isoilla punaisilla paukamilla kun on menkat tulossa. Huoh.

Vierailija
6/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli akne aikanaan ja kun söin e-pillereitä tilanne oli ok mutta jouduin ne lopettamaan myöskin migreenin takia. Sen jälkeen iho kukki enemmän ja vähemmän vuosia ja vaihdevuodet kun alkoi niin akne loppui siihen.

Vierailija
7/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa Meine Base suola. Muuttaa ihon ph- n emäksiseksi. Käytän aamuin illoin kasvovetenä, 1dl keitettyä vettä ja 1tl suolaa. Pesen kasvot urtekramin aloe vera saippualla iltaisin ja pyyhin kasvot suolaveteen kostutetulla vanulapulla. Aamuisin pyyhin kasvot suolaveteen kostutetulla vanulapulla ja sitten meikki päälle. Meikeissä käytän Lily Lolon luonnonkosmetiikka mineraalimeikkiä.

Vierailija
8/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä kuuri sulla oli sitä isotretinoidia? Hormonaalinen akne on yksi haastavimmista jos ei saa syödä e-pillereitä :(

Muistaakseni lähemmäs puolisen vuotta sitä söin, että sain fiksulla päiväannostuksella sen mulle lasketun vaikuttavan aineen määrän syötyä. Sama homma myös antibiootin kanssa. Te jotka vastailitte vaan, että kyllä saa apua muualtakin niim ette millään viitsisi kertoa, että mikä se apu sitten olisi? Ap

Vierailija
9/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli akne aikanaan ja kun söin e-pillereitä tilanne oli ok mutta jouduin ne lopettamaan myöskin migreenin takia. Sen jälkeen iho kukki enemmän ja vähemmän vuosia ja vaihdevuodet kun alkoi niin akne loppui siihen.

Kiva, eihän mulla olekaan mahdolliseen vaihdevuosi-ikään enää kuin kolmisenkymmentä vuotta... Ap

Vierailija
10/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spironolaktoni auttaa tasaamaan hormoneita, mutta en tiedä onko siitäkään pitkäaikaiseksi avuksi. 

Vierailija
12/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on ollut ennenkin paljon kyselyjä täällä ja valitettavasti melko vähissä ne asiat jotka auttaisivat. Joku on saanut ns normaaliakneen apua ruokavaliomuutoksilla mutta se ei auta hormonaaliseen akneen. Se joka keksii lääkkeen juuri tähän kiusaavaan ja vuosiakin kestävään vaivaan rikastuisi suomessa huimasti, koska todella moni nainen kärsii siitä!

Vierailija
13/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä aiheesta on ollut ennenkin paljon kyselyjä täällä ja valitettavasti melko vähissä ne asiat jotka auttaisivat. Joku on saanut ns normaaliakneen apua ruokavaliomuutoksilla mutta se ei auta hormonaaliseen akneen. Se joka keksii lääkkeen juuri tähän kiusaavaan ja vuosiakin kestävään vaivaan rikastuisi suomessa huimasti, koska todella moni nainen kärsii siitä!

Kaikki akne on hormonaalista. Ruoka vaikuttaa hormoneihin.

Vierailija
14/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mulla kyllä tosiaan pääpiirteittäin ruokavalio on kunnossa ja monipuolisen terveellinen, mitä nyt ehkä pari kertaa kuussa syön pitsaa tai muita herkkuja. Ja tosiaan kum hormooneista on kyse niin mitenköhän, jos kävisi mittauttamassa hormoonit verikokeessa ja jos sieltä löytyisi jotain häikkää niin määräisikö lääkäri siihen epätasapainoon vain aknen takia jotain hormoonihoitoa? Ap

Vierailija
15/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mulla kyllä tosiaan pääpiirteittäin ruokavalio on kunnossa ja monipuolisen terveellinen, mitä nyt ehkä pari kertaa kuussa syön pitsaa tai muita herkkuja. Ja tosiaan kum hormooneista on kyse niin mitenköhän, jos kävisi mittauttamassa hormoonit verikokeessa ja jos sieltä löytyisi jotain häikkää niin määräisikö lääkäri siihen epätasapainoon vain aknen takia jotain hormoonihoitoa? Ap

Ei varmaankaan, kun aknea hoidetaan muin keinoin. E-pillerit, antibiootit, isotretinoiini, spironolaktoni jne. Eikä sulla varmaan mitään vikaa ole hormoneissa, vaan sun iso reagoi niihin sukupuolihormoneihin vain herkästi. Se tuottaa liikaa talia, mikä johtaa tukkeumiin ja tulehduksiin. Oletko kokeillut vhh-ruokavaliota? Insuliini on useille hormonaalisesta aknesta kärsiville (stressin lisäksi) pahin vihollinen, sillä se lisää niiden anrdogeenien tuotantoa ja herkistää ihon niiden vaikutuksille.

Vierailija
16/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaankaan, kun aknea hoidetaan muin keinoin. E-pillerit, antibiootit, isotretinoiini, spironolaktoni jne. Eikä sulla varmaan mitään vikaa ole hormoneissa, vaan sun iso reagoi niihin sukupuolihormoneihin vain herkästi. Se tuottaa liikaa talia, mikä johtaa tukkeumiin ja tulehduksiin. Oletko kokeillut vhh-ruokavaliota? Insuliini on useille hormonaalisesta aknesta kärsiville (stressin lisäksi) pahin vihollinen, sillä se lisää niiden anrdogeenien tuotantoa ja herkistää ihon niiden vaikutuksille.

*iho reagoi

Vierailija
17/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain pari vuotta sitten hormonaalisen aknen kuriin kun söin melkein vuoden verran isotretinoiinia pienellä annostuksella. Nyt se viheliäinen on taas näyttänyt merkkejä että olisi palaamassa. Näppyjä tulee.... Ja tiedoksi sille joka väittää että ruokavalio parantaa vaivan: ei pidä paikkaansa. Ihotautilääkäri sanoi, että hormonaaliseen akneen ei vaikuta minkäänlainen ruokavalio, koska se nimenomaan on hormonaalista.

Vierailija
18/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*iho reagoi

Olen kokeillut vhh:ta, mutta se oli mulle kyllä todella vaivalloista ja en kokenut siitä noin neljän kuukauden kokeilujaksolla ainakaan olevan mitään hyötyä iholle. Hiilaritietoisesti kyllä syön, kuten kerroinkin, että sokeria ja vehnää en juurikaan käytä ja muuten syön sitten monipuolisesti kasviksia ja leipää vain 100% kauraa tai ruista maksimissaan pari palaa päivässä ja riisin tilalla kvinoaa ym. Ap

Vierailija
19/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että akne johtuu liiallisesta testosteronista verenkierrossa. Verenkierrossa oleva ylimääräinen insuliini jotenkin aiheuttaa sen. Se taidettiin selittää kirjassa Deep Nutrition. Siinä syytettiin teollisesti tuotettuja kasvirasvoja, kuten margariineja ja kasviöljyjä, sekä sokeria. Eli ruokavalioon vain oliiviöljy, kookosöljy ja voi. Ja se tarkoittaa, että kasvirasvaa ei saa syödä yhtään.

Mielestäni tässä on perää, koska nuorena minulla oli todella kaunis iho, kunnes masennuin ja söin vuoden ajan pelkkiä omenoita ja possumunkkeja. Oikeasti. Ja kappas vain sain sitkeän aknen, joka lähti vasta roaccutan kuurilla. Enkä ollut muutenkaa mitenkään hyvässä kunnossa.

Luettuani tuon kirjan olen kiinnittänyt huomiota, että mihin kaikkialle ruokateollisuus työntää kasvirasvoja. Tottakai se työntää, koska se on halpaa ja pidentää tuotteen hyllyikää. Kasvirasvat eivät kelpaa mikrobeillekaan. Usein samassa tuotteessa on sokeria, koska kasvirasva ei maistu miltään. Olen ottanut tavaksi kysyä ravintoloissa, että mitä rasvaa he käyttävät ruoanlaitossa. Kasvirasvaa. Kaikkialla.

No tästä tuli tämmöinen paasaus, mutta kokeile korvata kasvirasvat voilla ja oliiviöljyllä tai kookosöljyllä. Ei ole kauhean tyyris kokeilu.

Vierailija
20/41 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien iho ja sen ongelmat ovat varmasti yksilöllisiä, mutta tässä ne asiat jotka minulla ovat auttaneet.

-Maitotuotteet pois

-Viljat pois

-Pätkäpaasto

-Kalaöljyä tupla-annos päivässä

-A-vitamiinia yksi kapseli päivässä

-Maitohappobakteeri yksi kapseli päivässä

-Ihon ph:ta tasapainottava kasvovesi (ph 4.5)

Näitä kaikkia samaan aikaan olen noudattanut reilun kk. Enää ei ole tullut isoja ihonalaisia finnejä ja pieniäkin vain nyt menkkojen aikana yksi. Punaisia jälkiä on leuassa vielä jäljellä, mutta toivottavasti paranevat pian. Ehkä näistä on apua jollekin muullekin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi