Mitä mieltä miehestä, joka ei halua tulla lapsensa synnytykseen mukaan vaikka pääsisi hyvinkin?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Nössö, pelkuri. Eiköhän se ole naiselle sata kertaa pahempaa. Vetäisin kilarit jos mies ei tulisi, koska synnytys pelottaa minua ja tarvitsen häntä siellä todella. Kaiken sen jälkeen mitä nainen on tehnyt kantaessaan yhteistä lasta, synnytykseen osallistuminen on vähintä mitä mies voi tehdä.
Te naisethan niitä lapsia yleensä enemmän haluatte. Mies on hommansa hoitanut räiskimällä rojut ränniin, joten hoidapa nyt oma osuutesi kunnialla loppuun.
Menee sex halut kun katselee synnyttävää naista. Ei leikkauksissakaan ole puoliso mukana.
Vierailija kirjoitti:
Nössö, pelkuri. Eiköhän se ole naiselle sata kertaa pahempaa. Vetäisin kilarit jos mies ei tulisi, koska synnytys pelottaa minua ja tarvitsen häntä siellä todella. Kaiken sen jälkeen mitä nainen on tehnyt kantaessaan yhteistä lasta, synnytykseen osallistuminen on vähintä mitä mies voi tehdä.
Jaa. Itselläni mies oli mukana eräässä toisessa toimenpiteessä tukihenkilönä. Meinasi mies itse pyörtyä kesken toimenpiteen, kun neulojen ja muiden näkeminen pisti heikottamaan.
Sai hoitaja äkkiä keskeyttää minun hoitamisen, jotta kerkesi tukemaan ja ohjaamaan tutisevan miehen istumaan.
Mietipä, jos tuo käy synnytyksessä juuri kriittisellä hetkellä. Eli jos miehestä tuntuu, ettei pysty olemaan siellä, niin sitten ei tule.
Sillä ei ole mitään tekemistä minkään uhrautumisen kanssa, kun "nainen sentään kantaa ja synnyttää".
Toki yhdessä mietitte silloin jonkun toisen tukihenkilön, joka voisi tulla mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni tulee synnytykseen. Hän ei kuitenkaan halua ottaa vauvaa heti syliinsä, eikä hänen onneksi tarvitsekaan. Tämä on minulle aivan fine ja ymmärrän kyllä miksi. Napanuoran leikkaamisista puhumattakaan... :D
Mielestäni miehen kuitenkin pitää tulla synnytykseen. Se on pysäyttävä ja ainutlaatuinen kokemus, missä konkretisoituu oman lapsen tuleminen tähän maailmaan. Ja onhan se mitätön "tuska" verrattuna siihen, mitä me naiset koemme. Senkin prosessin näkeminen takuulla muuttaa miehen ajatusta, sillä ei ne lapset haikaran kyydillä tule.
Itse en ole hankkimassa lapsia kenenkään muun kuin jonkun sellaisen kanssa, jota rakastan ja joka rakastaa minua. Ja jos rakastaa minua, saa todellakin olla mukana tukena tapahtumassa, jonka sanotaan olevan kaikista kivuliain asia mitä voi kokea. Vaikka vain hetken aikaa. Itse ainakin haluaisin olla tukemassa kumppania tällaisessa tilanteessa ja odotan samaa kumppaniltani. Synnyttäminen on sitä paitsi aina riski eikä synnytysvuoteelle kuoleminen ole nollaprosenteissa meilläkään, joten on kyllä outoa jos ei halua paikalle. Se, miten hienoa lapsen maailmaan tulon näkeminen yms voi olla, on sitten lisänä tuohon.
En voi käsittää miten joku ei halua olla näkemässä oman lapsensa syntymistä.
Onneksi mun mies haluaa/on halunnut eikä asiasta ole tarvinnut edes keskustella sen enempää. Haluaa myös olla neuvoloissa ja synnytysvalmennuksissa mukana - ja on ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään olisi millään halunnut mennä synnytykseen, mutta oli pakko. Isä olisi voinut hoitaa sen yksin.
Tämäkin on yksi näitä juttuja joiden takia olisin mieluummin isä kuin äiti.
Minun mieheni odotti synnytykseen pääsyä. Kovasti yritti olla koko ajan apuna ja hieroi selkääni supistusten aikana, joka helpotti hieman minun oloani. Lämmitti kauratyynyä ja ammeessa tarjoili juotavaa. Kyllä itselle oli tärkeää, että mukana oli oma rakas puoliso, joka toi myös turvaa. Synnytyksen jälkeen siirryttiinkin perhehuoneeseen, jossa mieskin oli koko ajan kotiutumiseen asti. Ymmärrän, kun sinua loukkaa tilanne ja olisin itsekkin vihainen, jos mies ei olisi ollut minun tukena. Paitsi jos olisi oikeesti ollut joku hyvä syy.
Miehen olo synnytyksessä mukana on vasta viimeaikainen kulttuuri-ilmiö. Hyvin on lapsi tullut maailman ilman isän läsnäoloa tuhansia vuosia. Ainakin maaseudulla vielä 30 vuotta sitten oli yleisempää, että isä ei ollut mukana.
Monet naiset tuntuvat nykyään ajattelevan, että se on heillä subjektiivinen oikeus vaatia mies mukaan synnärille, halusi hän sitä tai ei. Voi olla jopa parempi, ettei mies tule sinne mukaan, sillä usein on käynyt niinkin, että synnytyksen jälkeen miehellä ei ole enää minkäänlaisia seksuaalisia haluja vaimoaan kohtaan, kun on nähnyt, miten brutaali tapahtuma synnytys on. Kyse ei suinkaan ole nopeasta ja siististä toimituksesta amerikkalaisten sarjojen tapaan, joissa valmiiksi puhdas vauva nostetaan suojahurstin alta äidin rinnalle.
Minä en halua miestä synnytykseen eikä halua hänkään mukaan. Ajatuskin on inhottava, en minä kaipaa miestä siihen. Miksi pitää pakottaa, jos ei halua?
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset tuntuvat nykyään ajattelevan, että se on heillä subjektiivinen oikeus vaatia mies mukaan synnärille, halusi hän sitä tai ei. Voi olla jopa parempi, ettei mies tule sinne mukaan, sillä usein on käynyt niinkin, että synnytyksen jälkeen miehellä ei ole enää minkäänlaisia seksuaalisia haluja vaimoaan kohtaan, kun on nähnyt, miten brutaali tapahtuma synnytys on. Kyse ei suinkaan ole nopeasta ja siististä toimituksesta amerikkalaisten sarjojen tapaan, joissa valmiiksi puhdas vauva nostetaan suojahurstin alta äidin rinnalle.
Näinpä. Haluan säilyttää seksielämän eikä miehen ole mikään tarve päästä näkemään sitä likaista ja limaista hommaa. Anteeksi nyt, mutta näin minä ajattelen synnytyksestä. Se ei ole kaunista ja jos olisi mahdollisuus niim en itsekään äitinä olisi tilanteessa..
Vierailija kirjoitti:
Mulla on verta pelkäävä mies, jolle tulee oikeasti siitä veren näkemisestä huono olo ja ääritapauksessa saattaa jopa pyörtyä. Lapsia ei ole eikä tähän hätään olla tekemässäkään, mutta jos tehtäisiin, niin enpä haluaisi potentiaalista pyörtyjää samaan huoneeseen kun olisin synnyttämässä. Haluaisin siinä tilanteessa huomion mieluummin itselleni kuin puolison herättelyyn. Tukihenkilöksi ottaisin mieluummin vaikka äidin tai jonkun sellaisen reippaan kaverin, josta olisi oikeasti apua eikä huolta.
Mun mies kans, pyortyy jos esim joutuu verikokeeseen. Mieluummin tosiaan haluaisin naisia itselleni seuraksi, aiti, sisko ja paras kaveri on kaikki ihania:) Tietty jos mies haluaa mukaan niin saa tulla mutta en todellakaan suuttuisi jos ei halua olla huoneessa, kunhan olisi ulkopuolella et voi sit tulla heti tapaamaan uuden tulokkaan:)
Vierailija kirjoitti:
Avatumisvaiheessa synnyttäjä voi joutua olemaan pitkiä aikoja yksin, kun kätilöä tarvitaan muualla. Kenet sitten ottaa mukaan synnytykseen, jos mies ei halua? Doula, joka on periaatteessa ventovieras? Oma äiti tai anoppi? Kiitos ei omalta kohdalta. Jos mies ei olisi halunnut tulla mukaan synnytykseen, niin en olisi ehtinyt tai jaksanut ilmoittaa hänelle, että lapsi on syntynyt. Mies olisi ehtinyt nähdä lapsensa sitten kotiin päästyä muutamaa päivää myöhemmmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on verta pelkäävä mies, jolle tulee oikeasti siitä veren näkemisestä huono olo ja ääritapauksessa saattaa jopa pyörtyä. Lapsia ei ole eikä tähän hätään olla tekemässäkään, mutta jos tehtäisiin, niin enpä haluaisi potentiaalista pyörtyjää samaan huoneeseen kun olisin synnyttämässä. Haluaisin siinä tilanteessa huomion mieluummin itselleni kuin puolison herättelyyn. Tukihenkilöksi ottaisin mieluummin vaikka äidin tai jonkun sellaisen reippaan kaverin, josta olisi oikeasti apua eikä huolta.
Mun mies kans, pyortyy jos esim joutuu verikokeeseen. Mieluummin tosiaan haluaisin naisia itselleni seuraksi, aiti, sisko ja paras kaveri on kaikki ihania:) Tietty jos mies haluaa mukaan niin saa tulla mutta en todellakaan suuttuisi jos ei halua olla huoneessa, kunhan olisi ulkopuolella et voi sit tulla heti tapaamaan uuden tulokkaan:)
Onko sinun naispuoliset sukulaiset ja ystävät sitten valmiusasemissa, että varmasti joku pääsee mukaan kun synnytys alkaa? Istuuko mies koko synnytyksen ajan odotushuoneessa, siis jopa vuorokauden?
Ihan fiksu päätös. Sama asia kuin haluaako mennä katsomaan vainajaa vielä viimeisen kerran. Ei kuulu muille eikä ole tilivelvollinen kenellekään.
Aivan sama mitä muut ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua miestä synnytykseen eikä halua hänkään mukaan. Ajatuskin on inhottava, en minä kaipaa miestä siihen. Miksi pitää pakottaa, jos ei halua?
Todellakaan ei saa pakottaa ,jos ei halua niin ei halua.En minäkään haluaisi kenenkään toisen synnytystä ihmettelemään.Ei se tee miehestä yhtään huonompaa isää.Tai sinusta huonompaa äitiä ja synnyttäjää kun et saanutkaan lapsen isää mukaan synnykseen kuten tapana on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksu päätös. Sama asia kuin haluaako mennä katsomaan vainajaa vielä viimeisen kerran. Ei kuulu muille eikä ole tilivelvollinen kenellekään.
Aivan sama mitä muut ajattelevat.
Ei todellakaan ole sama asia. Enemmän voisi verrata siihen, että ei käy kuolevan lähiomaisen luona jättämässä jäähyväisiä.
Mun mies on tollanen. Ei tullut synnytysvalmennuksiin eikä synnytyksiin kun on niin epämukavaa. Ajan kanssa ei hoitanut/hoida muitakaan velvollisuuksiaan kun ei ollut kivaa. Esim. Ei käynyt lasten neuvoloissa, vanhempainilloissa yms. Ei hoida juoksevia asioita, ei käy pahemmin kaupassa, ei hoida raha-asioita eikä muitakaan "virallisia"asioita. Ei itse asiassa ota vastuuta MISTÄÄN. Kun ei tykkää. Että tämmönen munaton tapaus mulla. Nämä kun olisi ennen tiennyt olisin kiertänyt kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
On luonnonvastaista,että mies(uros) on synnytyksessä mukana.Yhdenkään nisäkkään uros ei ole läsnä synnytyksessä...Mitä mies siellä tekee??? Aikaisemmin mies odotti synnytystä viereisessä huoneessa ja meni katsomaan lasta kun se on syntynyt.Itsellä 2 lasta ja ensimmäisessä synnytyksessä olin sairaalassa odotushuoneessa ja toisen synnytyksessä olin kotona ensimmäisen lapsen kanssa.
On muuten luonnonvastaisempaa että ihmisuros ei ole synnytyksessä. Loppuen lopuksi se, että miehet eivät saa/halua olla mukana, on aika uusi juttu. Se tuli terveydenhuoltojärjestelmän myötä. Sitä ennen perheet olivat oman onnensa nojassa, jopa luonnon helmassa. Jos sinäkin joutuisit pakkotilanteessa olemaan kaksin puolisosi kanssa, osaisit toimia vaistonvaraisesti.
Monessa maassa ollaan niiiiin paljon Suomea edellä näissä. Synnytyssalitkin ovat aivan erilaisia ja henkilökuntaa on koulutettu tilannetajuun paremmin. Synnyttävää äitiä/pariskuntaa ei häiritä. Suomessa synnytykset kestävät pidempään mitä monessa muussa maissa, kiitos kelmeän sairaalamiljöön ja töykeän henkilökunnan. Kotisynnytykset ovat mm. Usassa ja Hollannissa yleisimmät synnytysmuodot, täällä niistä harkitaan jo lasun tekemistä. En yhtään ihmettele miksi Suomessa moni mies ei halua sairaalasynnytykseen mukaan. Harmi vaan että äiti ei voi valita.
Huono provo.