Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiilijalanjälki, miten käyttäisit oman päästökiintiösi?

Vierailija
14.10.2018 |

Oletetaan, että verotusta muutettaisiin niin, että tiettyä kohtuullista hiilijalanjälkeä ei haittaverotettaisi, mutta ylityksestä tulisi reilu lisämaksu. Mistä pihistät, mihin panostat? Asumiseen, liikkumiseen, matkoihin, ruokaan, lemmikkeihin? Mikä olisi lapsilukusi? Onko joku sellainen asia, että olet valmis maksamaan ylimääräistä?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertäisin veroja ja salakuljettaisin anuksessani pihvilihaa pimeille markkinoille.

Vierailija
2/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalanjälkeni on pienempi kuin keskivertosuomalaisesta. https://elamantapatesti.sitra.fi .Liikkumisesta, matkailusta, lapsista ja lemmikeistä ei tule jälkeä. Tavaroiden ostamista olen jo vähentänytkin paljon.

Asun aika tilavasti vanhassa taloyhtiössä, jonka lämmitysmuotoon en voi vaikuttaa. Uusia asuntoja ei oikein ole yhtä lyhyen matkan päässä vaan joutuisin kulkemaan bussilla. Hiukan pienempi asunto voisi olla. Jos tulisi oikeasti haittavero, taloyhtiötkin havahtuisivat energiatehokkuuteen.

Ruoka on ilmastosyntini, tykkään maitotuotteista. Lihaakin kuluu, mutta voisin maksaa siitä vähän enemmänkin. Luomulihaa voisi suosia ja kasvispäiviä lisätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia 0 kuten nytkin, ei lemmikkejä, lentomatkustamista tai autoa. Olen sekasyöjä ja mietin keinoja lihan syönnin vähentämiseen. Eläinproteiinit sopivat hyvin keholleni, pelkään lihovani jos ruoka muuttuu kovin hiilaripainotteiseksi. Uskon, että saisin nykyisenkin ruokavalioni mahdutettua kiintiöön.

Vierailija
4/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletetaan, että verotusta muutettaisiin niin, että tiettyä kohtuullista hiilijalanjälkeä ei haittaverotettaisi, mutta ylityksestä tulisi reilu lisämaksu. Mistä pihistät, mihin panostat? Asumiseen, liikkumiseen, matkoihin, ruokaan, lemmikkeihin? Mikä olisi lapsilukusi? Onko joku sellainen asia, että olet valmis maksamaan ylimääräistä?

Huutelet sieltä punavuoresta.

Vierailija
5/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kai aika pieni hiilijalanjälki. En usko, että mun pitäisi juuri nipistää. Mulla ei ole lapsia, ei autoa, asun pienessä kerrostaloyksiössä, en matkustele ja olen kasvissyöjä. Kävelen joka paikkaan. Olen jonkun ajoneuvon kyydissä todella harvoin.

Kaksi kissaani ehkä lähinnä aiheuttavat ylimääräisiä päästöjä.

Vierailija
6/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kyselysi olisi edes jossain määrin järkevä, jos listaisit päästöjen määrän eri vaihtoehtoille sekä mahdollisen ylimääräisen kustannuksen, jolla kyseisestä hyödykkyydestä saadaan päästötön.

Vierailija
7/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testin mukaan suurin hiilijalanjälkeni muodostuu 100 km työmatkoistani päivässä. Bussit eivät kulje, eikä kimppakyytiläisiä ole tältä suunnalta. Töissäkäynnistä voisin kyllä helposti luopua, samoin lapsista.

Vierailija
8/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän nyt jo hyvin vähällä niin en pihistäisi mistään. En omista autoa ja liikun kaupungin sisällä pyörällä, en matkustele, en omista lemmikkejä yms. Lapsiakaan ei vielä ole, mutta 2 haaveissa, joten tämä "säästämiseni" tulee menemään miinukselle.

Vierailija
9/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanm**ttomyönteisen pitää ottaa vastulleen myös tulijan hiilijalanjälki.

Minulla ei tätä rasitetta ole joten voin syödä ja tuprutella kaikessa rauhassa.

Miksi maailma ei ota esimerkkiä Japanista joka pärjää omillaan?

Vierailija
10/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin kovalla hinnalla sitä niille jotka ovat ongelmat matkustelullaan aiheuttaneetkin. Ne turhat ihmiset joiden pitää reissata joka vuosi jonnekin Miamiin olisi niin helppo nakki.

Vierailija
11/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle pitäisi maksaa? Kuka tämän rahan on oikeutettu saamaan. Haudataanko se raha maahan vai miten. Pitäisikö minun maksaa julkisen sektorin työntekijöille jotain ilmastosakkoa:)

Vierailija
12/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kai aika pieni hiilijalanjälki. En usko, että mun pitäisi juuri nipistää. Mulla ei ole lapsia, ei autoa, asun pienessä kerrostaloyksiössä, en matkustele ja olen kasvissyöjä. Kävelen joka paikkaan. Olen jonkun ajoneuvon kyydissä todella harvoin.

Sitran elämäntapatestin mukaan hiilijalanjälkeni on 3 400 kg. Testin tehneiden jalanjälki on keskimäärin 7 400 kg ja keskivertosuomalaisen 10 300 kg.

Testissä valitsin aina sen "huonomman" vaihtoehdon, jos en ollut varma. Lisäksi löytyi myös juttuja, joista voisi vielä vähentää. Esim. oluen juonti. Olisi terveellisempääkin.

Testi löytyy täältä:

https://elamantapatesti.sitra.fi

Googlettamalla "hiilijalanjälki testi" se oli ainakin mulla ensimmäinen hakutulos ja sen tekee nopeasti.

6

Vierailija
13/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitran elämäntapatestin mukaan hiilijalanjälkeni on 3 400 kg. Testin tehneiden jalanjälki on keskimäärin 7 400 kg ja keskivertosuomalaisen 10 300 kg.

Testissä valitsin aina sen "huonomman" vaihtoehdon, jos en ollut varma. Lisäksi löytyi myös juttuja, joista voisi vielä vähentää. Esim. oluen juonti. Olisi terveellisempääkin.

Testi löytyy täältä:

Googlettamalla "hiilijalanjälki testi" se oli ainakin mulla ensimmäinen hakutulos ja sen tekee nopeasti.

6

Turha suomalaisen mahanmuuttokriittisen potea huonoa omaatuntoa. Jos haluaa jalanjälkensä pienemmäksi, niin sitten pitäisi muuttaa Suomesta pois, ja sitä ei keneltäkään voida vaatia.

Vierailija
14/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo nyt keskimääräistä pienempi hiilijalanjälki. Voisin vähentää lihan ja maitotuotteiden käyttöä, taloyhtiön lämmitysmuotoon en voi vaikuttaa. Matkailusta en suostu luopumaan mutta matkat ole kaukomatkoja. Auton käyttö on jo nyt minimissä. Kun kissasta aika jättää niin uutta lemmikkiä ei todennäköisesti tule.

Vierailija
15/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutelet sieltä punavuoresta.

En edes kehä kolmosen sisäpuolelta.

Sitran testistä voi katsoa, missä asioissa muilla on isompi ja pienempi jalanjälki. Minulla asuminen aiheuttaa suurimman jäljen, talossa on kaukolämpö ja se on rakennettu ennen vuotta 1990.

ap

Vierailija
16/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 8800kg CO2 :( yli 200 neliön talo, pihviä ja 3 omaa autoa pihvit jne.. mitä voitin?

Vierailija
17/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testi löytyy täältä:

6

Turha suomalaisen mahanmuuttokriittisen potea huonoa omaatuntoa. Jos haluaa jalanjälkensä pienemmäksi, niin sitten pitäisi muuttaa Suomesta pois, ja sitä ei keneltäkään voida vaatia.

Mähän tasapainotan hyvin jonkun enemmän "tuottavan" hiilijalanjälkeä. Sitä en kyllä äkkiseltään löytänyt, missä mitoissa se saa olla, jotta maailma pelastuisi.

Kuten joku jo korjoitteli, niin mäkin voisin ruveta myymään kalliilla päästövaraa, jos tulisi jotkut henkilökohtaiset kiintiöt. ;)

6

Vierailija
18/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle pitäisi maksaa? Kuka tämän rahan on oikeutettu saamaan. Haudataanko se raha maahan vai miten. Pitäisikö minun maksaa julkisen sektorin työntekijöille jotain ilmastosakkoa:)

Maksathan sinä nytkin ”sakkoa julkisen sektorin työntekijöille” joka kerta arvonlisäveron muodossa, kun piipahdat kaupassa. Kaipa valtion tuloille käyttöä on nykyisessä eläkepommissa, sote-kriisissä jne. Järkevintä tietysti olisi käyttää rahat tutkimukseen ja teknologian kehittämiseen, joilla ratkotaan näitä ilmasto-ongelmia.

Vierailija
19/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lihan syömisen lapsena. Olen valmis käyttämään pelkkää kynttilänvaloa valaistuksena. Olen valmis vähentämään syömistä. En osta mitään turhaa enää. Lemmikki saa olla. En aio enää matkustaa Suomen ulkopuolelle. Minulla on myös mahdollisuus istuttaa puita.

Vierailija
20/50 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 8800kg CO2 :( yli 200 neliön talo, pihviä ja 3 omaa autoa pihvit jne.. mitä voitin?

Voin myydä sinulle 2 500 kg, joka jää minulta yli. Saisit siis törsätä vielä ylimääräisen tonnin johonkin, jos 7 300 olisi kohtuullinen.