Suurin osa ihmisistä ei tunnu tajuavan, että kesäaika tarkoittaa aikaisemmin heräämistä
Savon Sanomissakin joku valitti, että aamuvirkut jyräävät ja seuraavassa lauseessa vaati pysyvää kesäaikaa. Koulujen alkamisaikoja halutaan myöhemmäksi, kuulemma kahdeksan on liian aikainen. Samalla halutaan valoisampia iltoja. Onko ihmiset niin tyhmiä, etteivät tajua, että pysyvä kesäaika ja alkamisaikojen myöhentäminen yhdessä on ihan sama, kuin talviaika nykyään sekä valon määrältä, että ylösnousuaikojen suhteen? Ilmeisesti ovat.
Kommentit (86)
Nykypäivänä, kun suuri osa porukasta tekee vuorotyötä, ei mitään väliä. Ja jatkossa vuorotyön osuus vaan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään pahoin, että ap on oikeassa. Onhan noi aamuvirkut tunnetusti vähän tyhmiä. Tai sitten ovat vain erittäin itsekkäitä tässäkin asiassa.
Sinä et nyt tajunnut, että kesäajan kannattajat eivät ole aamuvirkkuja, vaan eivät tajua, että joutuvat kesäajan myötä heräämään aikaisemmin.
Johan kesäajan kannattajat ovat haukkuneet talviajan kannattajia aamuvirkuiksi.
Iloisen sekaisin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savon Sanomissakin joku valitti, että aamuvirkut jyräävät ja seuraavassa lauseessa vaati pysyvää kesäaikaa. Koulujen alkamisaikoja halutaan myöhemmäksi, kuulemma kahdeksan on liian aikainen. Samalla halutaan valoisampia iltoja. Onko ihmiset niin tyhmiä, etteivät tajua, että pysyvä kesäaika ja alkamisaikojen myöhentäminen yhdessä on ihan sama, kuin talviaika nykyään sekä valon määrältä, että ylösnousuaikojen suhteen? Ilmeisesti ovat.
Minä haluan että herätesäni olisi mahdollisimman valoisa. Luonnollista, koska ihmiset ovat aikojen saatossa heränneet päivänkoittoon. Talviajassa päivä koittaa heräämiseen nähden huomatavan myöhään, miksi se ei sovellu minulle. Toki talviaikaa voi selitellä sillä että päivällä on pidempään valoisaa, mutta kun olen arkipäivät töissä niin lähtiessä on joka tapauksessa talvella jo pimeää. Hyöyty talviajasta nolla, haitat 1.
Talviajassa aamu on valoisampi, kesäajassa ilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan että herätesäni olisi mahdollisimman valoisa. Luonnollista, koska ihmiset ovat aikojen saatossa heränneet päivänkoittoon. Talviajassa päivä koittaa heräämiseen nähden huomatavan myöhään, miksi se ei sovellu minulle. Toki talviaikaa voi selitellä sillä että päivällä on pidempään valoisaa, mutta kun olen arkipäivät töissä niin lähtiessä on joka tapauksessa talvella jo pimeää. Hyöyty talviajasta nolla, haitat 1.
Talviajassa aamu on valoisampi, kesäajassa ilta.
Juuri tuon vuoksi aamu-unisena haluan normaaliajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki ihmisestä, joka on ns. täysin pihalla.
Aamulla väsyttää joka tapauksessa, ei siinä auta, tuleeko valo jo kahden vai vasta kolmen tunnin päästä. Sen sijaan olisi kiva joskus nähdäkin sitä valoisaa aikaa talvellakin ja kun aamut on töissä, olisi kiva, jos alkuillasta ei vielä olisi sysipimeää. Ketuttaa myös kesällä mennä nukkumaan, kun aurinko on nousemassa, nuku siinä sitten.
Nykymaailmassa harvassa ovat ne, joiden vuorokausirytmi on sellainen, että ilta kahdeksalta tai yhdeksältä menevät nukkumaan ja kolmelta tai neljältä yöllä nousevat töihin. Harva taitaisi kerrostalossakaan arvotaa, kun pesukoneen iskisi herättyään kolmelta linkoamaan, vaikka kuinka silloin valon mukaan nukkuvan ihmisen luontainen "aamu" olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan aikavyöhykkeet on mietitty maantieteellisin perustein. Kannatan talviaikaa, ja mielestäbi koko EU:n pitäisi tehdä yhteinen päätös.
Aivan, maapallo on pyöreä ja se pyörii akselinsa ympäri. Kun täällä on keskipäivä, klo 12, niin päinvastaisella puolella kello on 24. Maanpiiri jaettiin 1800-luvun lopulla kansainvälisessä tiedekonferenssissa aikavyöhykkeisiin maan leveyspiirien mukaisesti. Toki niihin tuli joustoa poliittisista syistä, mutta ideana oli, ja on edelleenkin auringon asema taivaalla keskipäivällä. Tyhmemmät luulevat "kesä" sanan tekevän kesäajasta jotenkin kivemman. Talviaika on luonnollinen aika leveyspiirin ja aikavyöhykkeen mukaan. Kesäajasta ei Suomessa ole ollut hyötyä koska talvella on pimeää joka tapauksessa ja kesällä vastaavasti valoisaa riittävän pitkään. Kesäaika varasti yöunista kuitenkin tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan aamut on valoisempia ja illat pimeämpiä. Haluan valoa aamuun. Siksi kannatan talviaikaa. Siis samoilla perusteilla kun sinä kesäaikaa. Vai ymmärsinkö kommenttisi väärin?
Olen aamuvirkku, mutta talviajalla aamut on ihan tarpeeksi aikaisia. Eli kannatan talviaikaa.
Yksi kirjoittaja Savonmualla = melkein kaikki ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M.O.T. Ihmiset eivät tajua kellojen siirron vaikutuksista hölkäsen pöläystä. Taas yksi, joka oli ymmärtänyt asian ihan väärin päin.
Minä tiedän tasan tarkkaan mitä kesäaika tarkoittaa ja äänestin kyselyssä kuusi kertaa sen puolesta.
Ehdottomasti kannatan talviaikaa. Olen erittäin iltavirkku, aikaiset aamut aina täyttä tuskaa. Tällä hetkellä en ole pystynyt järjestämään elämääni niin, etten joutuisi aamuisin välillä heräämään itselleni liian aikaisin, onneksi opiskelemani alan töitä voi tehdä myös iltapainotteisesti kuten olen välillä tehnytkin. Minun on melkein mahdoton talvella herätä kun aamulla vielä pimeää, usein on vähintään 2 herätyskelloa soimassa, kaikki vaatteet ja kassi valmiiksi pakattuna aamulla, pitää ainoastaan sängystä selvitä ja sitten vaatteet päälle ja ovesta ulos. Olen nukahdellut aamulla joukkoliikenteeseen ja mennyt pysäkin ohi, olen nukahtanut vessaan jne. Aikaiset pimeät aamut ei vaan sovi, ei millään konstilla. Kaikenmaailman unikoulut on testattu. Luontainen rytmini vaan on yökyöpeli.
Myös kouluja pitäisi joka tapauksessa suomessa myöhentää, puolen tunninkin myöhentäminen olisi hyvä juttu. Murrosikäisillä luonnostaan muuttuu unirytmi myöhemmäksi ihan hormonaalisista syistä. Kasvava nuori kuitenkin tarvitsee paljon unta. Olen välillä sijaistanut yläasteella ja on kyllä ihan naurettavaa miten nukuksissa ne nuoret on aamulla. Toisaalta se on ollut hyvä juttu minulle, sillä itsekin olen aamulla ihan pihalla. Ollaan siellä sitten melkeinpä torkuttu aamutunnit yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi, joka kuvittelee, että pysyvä kesäaika tarkoittaa ikuista kesää... Logiikka on ilmeisesti se, että koska talvella on pimeämpää, on talviaika huonompi. Kun oikeasti noilla perusteilla pitäisi olla talviajan kannalla. Talviajassa on valoisammat aamut.
Vierailija kirjoitti:
No jossain luki että pysyvä talviaika veisi yli 200 tuntia valoisaa aikaa meiltä? Tänään viimeksi lehdessä kehotettiin liikkumaan valoisalla kun se ehkäisee kaamosmasennusta ja pitää mielen virkeämpänä. Milläs liikut arkisin kun talviajassa on juuri iltapäivässä se pimeys. Voihan sitä pimeälläkin liikkua, mutta päivänvalo virkistäisi.
Kaikkea ne ihmiset uskovatkin. Tietenkään talviaika ei vie meiltä yhtään tuntia valoa. Ihan yhtä pitkä valoisa aika on, valitaan sitten kesäaika tai talviaika. Talviajassa valoisa tulee aikaisemmin, kesäajassa tunnin myöhemmin, mutta vastaavasti valoisaa on tunnin pidempään. Itse arvostan valoisia aamuja, koska olen aamu-uninen ja pimeässä on vaikeampi herätä. Ulkoilen työmatkani, joten talviaika tarjoaa enemmän valoa siihen aikaan kun itse liikun ulkona.
Kyllähän ihmiset ovat ihan kamalan hölmöjä nykyään. Talviaika on järkevin ratkaisu. Pelkään kyllä, että poliitikot ovat yhtä tyhmiä kuin äänekkäin osa kansastakin.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa näyttää luulevan, että kesäajassa on jotenkin enemmän valoisaa aikaa. Varmaan siksi, kun kesällä on valoisampaa ja lämpimämpää ja kestää nyt on muutenkin kivempi kuin talvi.
Tämä mullakin tuli mieleen kun kuunteli TV:ssä ihmisten kommentteja tästä. Ihan kuin se kesän kiva fiilis ja valoisuus siirtyisi talveen sillä, että jätetään kesäaika voimaan :)
Järkevää on kyllä miettiä sitä, että halutaanko talven vähää valoa hyödyntää ennemmin aamulla vai iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jossain luki että pysyvä talviaika veisi yli 200 tuntia valoisaa aikaa meiltä? Tänään viimeksi lehdessä kehotettiin liikkumaan valoisalla kun se ehkäisee kaamosmasennusta ja pitää mielen virkeämpänä. Milläs liikut arkisin kun talviajassa on juuri iltapäivässä se pimeys. Voihan sitä pimeälläkin liikkua, mutta päivänvalo virkistäisi.
Kaikkea ne ihmiset uskovatkin. Tietenkään talviaika ei vie meiltä yhtään tuntia valoa. Ihan yhtä pitkä valoisa aika on, valitaan sitten kesäaika tai talviaika. Talviajassa valoisa tulee aikaisemmin, kesäajassa tunnin myöhemmin, mutta vastaavasti valoisaa on tunnin pidempään. Itse arvostan valoisia aamuja, koska olen aamu-uninen ja pimeässä on vaikeampi herätä. Ulkoilen työmatkani, joten talviaika tarjoaa enemmän valoa siihen aikaan kun itse liikun ulkona.
Kun herään klo 6 on pimeää ja talviajassa myös kotiin lähtiessä 15-17 välissä pimeää. Haluan valoisat tunnit iltapäivään.
Ylen sivuilla kerrotaan, että jos siirryttäisiin Länsi-Euroopan aikaan (mitä on myös puhuttu), menetettäisiin Etelä-Suomessa 200 h valoisaa vapaa-aikaa. Tähän päälle talviaika pysyväksi niin 400 h vähemmän valoa vapaa-aikana (töiden jälkeen) vuodessa. Mun hyvinvointiin ainakin säkkipimeä iltapäivä vaikuttaa varsin paljon suhteessa aikaisemmin nousemiseen.