Suurin osa ihmisistä ei tunnu tajuavan, että kesäaika tarkoittaa aikaisemmin heräämistä
Savon Sanomissakin joku valitti, että aamuvirkut jyräävät ja seuraavassa lauseessa vaati pysyvää kesäaikaa. Koulujen alkamisaikoja halutaan myöhemmäksi, kuulemma kahdeksan on liian aikainen. Samalla halutaan valoisampia iltoja. Onko ihmiset niin tyhmiä, etteivät tajua, että pysyvä kesäaika ja alkamisaikojen myöhentäminen yhdessä on ihan sama, kuin talviaika nykyään sekä valon määrältä, että ylösnousuaikojen suhteen? Ilmeisesti ovat.
Kommentit (86)
Kesäaikahölmöläiset ovat jo ottaneet erävoiton. Ikäänkuin olisi muka kaksi tasaveroista vaihtoehtoa.
Oikeasti ei ole mitään talviaikaa vaan Suomen normaaliaika. Moskovan aika sopii Moskovaan, Suomen aika Suomeen. Epäonnistunut jäätävä kesäikakokeilu voidaan lopettaa.
No tää hankehan on jäissä ku muut maat haraa vastaan. Kreikka eritoten.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän tasan tarkkaan mitä kesäaika tarkoittaa ja äänestin kyselyssä kuusi kertaa sen puolesta.
Eli keväällä kelloa siirretään aamuyöllä tunti eteen päin ja sitä sanotaan sitten kesäajaksi kun yöunista vietiin tunti pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jossain luki että pysyvä talviaika veisi yli 200 tuntia valoisaa aikaa meiltä? Tänään viimeksi lehdessä kehotettiin liikkumaan valoisalla kun se ehkäisee kaamosmasennusta ja pitää mielen virkeämpänä. Milläs liikut arkisin kun talviajassa on juuri iltapäivässä se pimeys. Voihan sitä pimeälläkin liikkua, mutta päivänvalo virkistäisi.
Kaikkea ne ihmiset uskovatkin. Tietenkään talviaika ei vie meiltä yhtään tuntia valoa. Ihan yhtä pitkä valoisa aika on, valitaan sitten kesäaika tai talviaika. Talviajassa valoisa tulee aikaisemmin, kesäajassa tunnin myöhemmin, mutta vastaavasti valoisaa on tunnin pidempään. Itse arvostan valoisia aamuja, koska olen aamu-uninen ja pimeässä on vaikeampi herätä. Ulkoilen työmatkani, joten talviaika tarjoaa enemmän valoa siihen aikaan kun itse liikun ulkona.
Kun herään klo 6 on pimeää ja talviajassa myös kotiin lähtiessä 15-17 välissä pimeää. Haluan valoisat tunnit iltapäivään.
Ei onnistu näin pohjoisessa! On pimeää kummassakin vaihtoehdossa joka tapauksessa. Luonnon aika paras aika. Vaikka panisit kellois Honolulun aikaan niin pimeää olis, yöllä on :D
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan talviaikaa. Olen erittäin iltavirkku, aikaiset aamut aina täyttä tuskaa. Tällä hetkellä en ole pystynyt järjestämään elämääni niin, etten joutuisi aamuisin välillä heräämään itselleni liian aikaisin, onneksi opiskelemani alan töitä voi tehdä myös iltapainotteisesti kuten olen välillä tehnytkin. Minun on melkein mahdoton talvella herätä kun aamulla vielä pimeää, usein on vähintään 2 herätyskelloa soimassa, kaikki vaatteet ja kassi valmiiksi pakattuna aamulla, pitää ainoastaan sängystä selvitä ja sitten vaatteet päälle ja ovesta ulos. Olen nukahdellut aamulla joukkoliikenteeseen ja mennyt pysäkin ohi, olen nukahtanut vessaan jne. Aikaiset pimeät aamut ei vaan sovi, ei millään konstilla. Kaikenmaailman unikoulut on testattu. Luontainen rytmini vaan on yökyöpeli.
Myös kouluja pitäisi joka tapauksessa suomessa myöhentää, puolen tunninkin myöhentäminen olisi hyvä juttu. Murrosikäisillä luonnostaan muuttuu unirytmi myöhemmäksi ihan hormonaalisista syistä. Kasvava nuori kuitenkin tarvitsee paljon unta. Olen välillä sijaistanut yläasteella ja on kyllä ihan naurettavaa miten nukuksissa ne nuoret on aamulla. Toisaalta se on ollut hyvä juttu minulle, sillä itsekin olen aamulla ihan pihalla. Ollaan siellä sitten melkeinpä torkuttu aamutunnit yhdessä.
Jos oikeasti olet iltavirkku, niin jatkossa talviajassa sinä et ole ehtinyt edes nukahtaa ennen kuin aamu alkaa sarastaa klo 01 ja aurinko nousee klo 02. Siksi kesäaika on aikanaan keksitty koska tämä klo 02 auringonnousu on aivan ..n tyhmä juttu. Nukahda nyt siinä sitten kun aurinko on jo noussut...
Jos taas väität olevasi iltavirkku, mutta menet nukkumaan esim. klo 22-23 joka ilta ET ole oikeasti iltavirkku.
Minä, vaikeasti unihäiriöinen, heräsin tänään klo 12.00 päivällä koska aamupäivän tunteina vihdoinkin sain kerrankin nukuttua. Klo 18.00 olin menoss salille, jolloin aurinko laski. Ajattelin, että onpa IHANAA olla kesäajassa, koska muuten olisi jo tunnin ollut pimeää. Illalla en mene sen aiemmin nukkumaan se on se 23-00-01 ja unta siitä parin tunnin kuluttua. Talviaikaan siirtyminen ei lisää unituntejani yhtään.
Ap tässä. Ip osoite on eri, sillä olin tätä aloittaessani ihan toisella puolella suomea.
Tämä keskustelu todistaa, että olin sangen oikeassa. Suurin osa ei vain tajua. Tunti on myös älyttömän lyhyt aika.
Ymmärtääkö kesäajan kannattajat, että se tarkoittaa aikaisemmin heräämistä? Jos on kesäaika, mutta alkamisaikoja myöhästetään, se tarkoittaa sitä, että klo 12 aurinko on vain eri kohdassa, mutta mikään muu ei ole muuttunut. Tajusitteko?
Olen iltavirkku ja kesäajan kannattaja.
a) En halua tuhlata valoisia tunteja aamuun, jolloin niistä ei ole mitään iloa, koska olen joko töissä tai nukkumassa.
b) Ei tarvitse herätä yhtään sen aikaisemmin kuin nytkään. Kun kelloja siirretään, saa kerran vuodessa (keväällä) herätä tunnin myöhemmin, ja kerran vuodessa (syksyllä) tunnin aiemmin. Ns. tunnin menetys ja herääminen johtuu kellojen siirrosta.
"Ymmärtääkö kesäajan kannattajat, että se tarkoittaa aikaisemmin heräämistä?"
Tuntuuko susta nytkin, että heräät jotenkin aikeisemmin? Nautitko Kanarian lomista juuri siksi, että saat herätä kaksi tuntia myöhemmin? Ja ihan sairasta jos joutuu muuttamaan jonnekin kaukoitään, ja menettää 12 tuntia yöstä! :x
Kesäaika kestää kaksi kuukautta kauemmin kuin ns. normaaliaika, eli on todellisuudessa paljon normaalimpi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jossain luki että pysyvä talviaika veisi yli 200 tuntia valoisaa aikaa meiltä? Tänään viimeksi lehdessä kehotettiin liikkumaan valoisalla kun se ehkäisee kaamosmasennusta ja pitää mielen virkeämpänä. Milläs liikut arkisin kun talviajassa on juuri iltapäivässä se pimeys. Voihan sitä pimeälläkin liikkua, mutta päivänvalo virkistäisi.
Kaikkea ne ihmiset uskovatkin. Tietenkään talviaika ei vie meiltä yhtään tuntia valoa. Ihan yhtä pitkä valoisa aika on, valitaan sitten kesäaika tai talviaika. Talviajassa valoisa tulee aikaisemmin, kesäajassa tunnin myöhemmin, mutta vastaavasti valoisaa on tunnin pidempään. Itse arvostan valoisia aamuja, koska olen aamu-uninen ja pimeässä on vaikeampi herätä. Ulkoilen työmatkani, joten talviaika tarjoaa enemmän valoa siihen aikaan kun itse liikun ulkona.
Nykyihmisen elämänrytmi (työelämä) on pääasiassa sellainen, että kesäaika palvelee sitä paremmin. Elämänrytmin takia talviaikaan siirtyminen veisi keskivertoihmiseltä käytöstä sen 200 tuntia valoa. Mitä iloa siitä valosta on nukkuessa tai töissä, hukkaanhan se menee.
mitä ihmettä te selitätte jostain aikaisemmin heräämisestä?!
vuorokaudessa on 24 tuntia riippumatta siitä onko kesä vai talvi aika!
siirrättekö kelloja joka yö tunnin taaksepäin vai miten vammaisia te olette?
normaali ihminen sopeutuu kellojen siirtoon samana päivänä.
mistä johtuu tämä tolkuton nillitys?
yksi tunti lisää "valoisaa" aikaa talvella on yhtä tyhjän kanssa työ aikana se on kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
a) En halua tuhlata valoisia tunteja aamuun, jolloin niistä ei ole mitään iloa, koska olen joko töissä tai nukkumassa.
b) Ei tarvitse herätä yhtään sen aikaisemmin kuin nytkään. Kun kelloja siirretään, saa kerran vuodessa (keväällä) herätä tunnin myöhemmin, ja kerran vuodessa (syksyllä) tunnin aiemmin. Ns. tunnin menetys ja herääminen johtuu kellojen siirrosta.
Aivan samaa mieltä.
Aamulla valoisasta ajasta ei ole mitään hyötyä. Herääminen töihin on joka tapauksessa vaikeaa, oli sitten valoisaa tai pimeää, ei mitään eroa.
Jos nyt vaikka heti valittaisiin kesä-aika ja se jäisi pysyväksi ajaksi tästä suoraan, ei kai kukaan kokisi heräävänsä yhtäkkiä tuntia aikaisemmin? Ei kesäajassa siis herätä mitenkään tuntia aikaisemmin.
Normaaliaika on luonnonlaki. Valveillaoloajat olemme itse valinneet. Jos valinta on huono, sitä muutettakoon. Vain holmölässä käännetään kelloa!
Oikea kysymys olisi: Haluatko nousta tuntia aikaisemmin? Vastausten kyllä/ei jakauma olisi 10/90.
Mutta ihmiset ovat todella sekaisin. Moskovan ajan perustelijat tuntuvat käsittävän tosiasiat usein juuri päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa mieltä.
Aamulla valoisasta ajasta ei ole mitään hyötyä. Herääminen töihin on joka tapauksessa vaikeaa, oli sitten valoisaa tai pimeää, ei mitään eroa.
Jos nyt vaikka heti valittaisiin kesä-aika ja se jäisi pysyväksi ajaksi tästä suoraan, ei kai kukaan kokisi heräävänsä yhtäkkiä tuntia aikaisemmin? Ei kesäajassa siis herätä mitenkään tuntia aikaisemmin.
Olet oikeasti tyhmä, valitettavasti. Moskovan ajassa nimenomaan joudutaan herämään tuntia aikaisemmin kuin normaaliajassa. Maapallon pyörimiseenja päivän nousuun kun ei hölmöläisen kellonsiirtely vaikuta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Normaaliaika on luonnonlaki. Valveillaoloajat olemme itse valinneet. Jos valinta on huono, sitä muutettakoon. Vain holmölässä käännetään kelloa!
Oikea kysymys olisi: Haluatko nousta tuntia aikaisemmin? Vastausten kyllä/ei jakauma olisi 10/90.
Mutta ihmiset ovat todella sekaisin. Moskovan ajan perustelijat tuntuvat käsittävän tosiasiat usein juuri päinvastoin.
Miten niin tuntia aikaisemmin??? Nyt on kesäaika. Heräätkö nyt jotenkin "tuntia aikaisemmin" ?Aikaisemmin kuin mitä???
Juuri tuota olen ihmetellyt ja tuli mieleen että miten ihmiset ovat kyselyihin vastanneet. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan talviaikaa. Olen erittäin iltavirkku, aikaiset aamut aina täyttä tuskaa. Tällä hetkellä en ole pystynyt järjestämään elämääni niin, etten joutuisi aamuisin välillä heräämään itselleni liian aikaisin, onneksi opiskelemani alan töitä voi tehdä myös iltapainotteisesti kuten olen välillä tehnytkin. Minun on melkein mahdoton talvella herätä kun aamulla vielä pimeää, usein on vähintään 2 herätyskelloa soimassa, kaikki vaatteet ja kassi valmiiksi pakattuna aamulla, pitää ainoastaan sängystä selvitä ja sitten vaatteet päälle ja ovesta ulos. Olen nukahdellut aamulla joukkoliikenteeseen ja mennyt pysäkin ohi, olen nukahtanut vessaan jne. Aikaiset pimeät aamut ei vaan sovi, ei millään konstilla. Kaikenmaailman unikoulut on testattu. Luontainen rytmini vaan on yökyöpeli.
Myös kouluja pitäisi joka tapauksessa suomessa myöhentää, puolen tunninkin myöhentäminen olisi hyvä juttu. Murrosikäisillä luonnostaan muuttuu unirytmi myöhemmäksi ihan hormonaalisista syistä. Kasvava nuori kuitenkin tarvitsee paljon unta. Olen välillä sijaistanut yläasteella ja on kyllä ihan naurettavaa miten nukuksissa ne nuoret on aamulla. Toisaalta se on ollut hyvä juttu minulle, sillä itsekin olen aamulla ihan pihalla. Ollaan siellä sitten melkeinpä torkuttu aamutunnit yhdessä.
Jos oikeasti olet iltavirkku, niin jatkossa talviajassa sinä et ole ehtinyt edes nukahtaa ennen kuin aamu alkaa sarastaa klo 01 ja aurinko nousee klo 02. Siksi kesäaika on aikanaan keksitty koska tämä klo 02 auringonnousu on aivan ..n tyhmä juttu. Nukahda nyt siinä sitten kun aurinko on jo noussut...
Jos taas väität olevasi iltavirkku, mutta menet nukkumaan esim. klo 22-23 joka ilta ET ole oikeasti iltavirkku.
Minä, vaikeasti unihäiriöinen, heräsin tänään klo 12.00 päivällä koska aamupäivän tunteina vihdoinkin sain kerrankin nukuttua. Klo 18.00 olin menoss salille, jolloin aurinko laski. Ajattelin, että onpa IHANAA olla kesäajassa, koska muuten olisi jo tunnin ollut pimeää. Illalla en mene sen aiemmin nukkumaan se on se 23-00-01 ja unta siitä parin tunnin kuluttua. Talviaikaan siirtyminen ei lisää unituntejani yhtään.
Minä, myös univaikeuksien kanssa painiva joudun heräämään arkisin töihin klo 6-7 vähän päivästä riippuen, varmaan aika moni muukin. Mikään puolille päivin nukkuminen ei tule kyseeseen, eikä siitä syystä puolille öin kukkuminenkaan. Kesällä valoisat illat vaikeuttavat nukahtamista ja kesäaika pahentaa ongelmaa. Talvella taas on illalla pimeää, oli mikä aika hyvänsä, mutta kesäaika siirtäisi aamun sarastamista tunnilla eteenpäin, mikä on oman vuorokausirytmin ja siäisen kellon tahdistumisen kannalta huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinäkin saisit iltaisin paremmin unta, kun pimeä tulisi aikaisemmin. Meidät ihmiset kun on rakennettu niin, että pimeää tarvitaan valmistamaan kroppa yöpuulle. Melatoniini ei oikein valoisassa erity.
Kesäaika vaan kuulostaa ihmisistä kivalta.
Siitä tulee helposti semmoinen olo, että sitten on aina kesä ja aurinkoista.
Itse olen aamu-uninen, enkä osaa sopeutua kesäaikaan. Se aiheuttaa kroonista uupumusta, vaikka kesällä valoa riittää vaikka kuinka. Normaaliaikaan palaaminen helpottaa talven pimeydestä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa mieltä.
Jos nyt vaikka heti valittaisiin kesä-aika ja se jäisi pysyväksi ajaksi tästä suoraan, ei kai kukaan kokisi heräävänsä yhtäkkiä tuntia aikaisemmin? Ei kesäajassa siis herätä mitenkään tuntia aikaisemmin.Olet oikeasti tyhmä, valitettavasti. Moskovan ajassa nimenomaan joudutaan herämään tuntia aikaisemmin kuin normaaliajassa. Maapallon pyörimiseenja päivän nousuun kun ei hölmöläisen kellonsiirtely vaikuta yhtään.
Höpinä aikaisemmin tai myöhemmin heräämisestä on ihan naurettavaa. Vuorokaudessa on edelleen 24 tuntia, josta on hyvä käyttää nukkumiseen se 7-9 tuntia. Näin minä teen, oli kesä tai talvi. Parempi teidän herkkisten pysytellä visusti omalla aikavyöhykkeellä, ettette mene aivan sekaisin.
Ja kesäaika=Moskovan aika tuottaa kylmät aamut, joista puolensataa tosi kylmää.