Suurin osa ihmisistä ei tunnu tajuavan, että kesäaika tarkoittaa aikaisemmin heräämistä
Savon Sanomissakin joku valitti, että aamuvirkut jyräävät ja seuraavassa lauseessa vaati pysyvää kesäaikaa. Koulujen alkamisaikoja halutaan myöhemmäksi, kuulemma kahdeksan on liian aikainen. Samalla halutaan valoisampia iltoja. Onko ihmiset niin tyhmiä, etteivät tajua, että pysyvä kesäaika ja alkamisaikojen myöhentäminen yhdessä on ihan sama, kuin talviaika nykyään sekä valon määrältä, että ylösnousuaikojen suhteen? Ilmeisesti ovat.
Kommentit (86)
Kannatan itsekin kesäaikaa olkoonkin se miten tyhmää tahansa. Itselle on aina ollut tärkeää, että ehtisi edes pienen hetken nauttia valosta vielä koulupäivän jälkeen ja haluaisin lisää valoa siihen hetkeen, että voisi vielä ulkoilla valoisalla. Samaten äitinikin joka tekee lyhyempää työpäivää ja välillä menee aikaisemmin töihin haluasi vielä valoa ulkoiluun. Sen lisäksi jos talviaika on kokoajan "päällä" syksyt tulevat pimenemään ja keväällä myös valoisuuden "nousu" muuttuu. Tällä tarkoitan sitä, että jos nyt syksyllä syys-loka on vielä valoisaa melkein klo 19 olisi sitten tälläkin hetkellä jo pimeää ennen kuutta. Keväällä puolestaan menisi pitkään ennen kuin "valoisuus" kasvaisi. Odotan aina sitä kesäaikaa keväisin sen "tuomaa" lisävaloa iltoihin.
Muuten minulle ei ole mitään väliä sillä mihin aikavyöhykkeeseen Suomi kuuluu ja minua eivät valoisat aamut juuri piristä, koska yleensä jouduin jo niin aikaisin heräämään, että olin jo matkalla esim kouluun ennen kuin näkyi vielä valonripaustakaan. Samaten äitini joka menee todella aikaisin töihin niin hänellekin on ihan sama se aamun valoisuus, kun hän on jo siellä töissä silloin. Tämä on ihan ehdoton oma mielipiteeni asiasta. Toivonkin sitä, ettei Suomi menisi aina "muiden" mukaan vaan tekisi välillä ihan oikeita omia päätöksiään. Jos Suomi olisi esim kesäajassa niinkuin Puola ehkä tulee olemaan niin mitä väliä. Ja aina puhutaan Venäjästä. Ei Suomi ole mikään Venäjän osa, vaikka olisikin sama aika. En ymmärrä sellaista puhetta.Kannatan vain valoa iltoihin. Jos koulusta/töistä pääsee klo 16 niin olisi kivaa vielä ulkoilla rauhassa valoisalla. Myös talveen tulisi "lisää" valoa, tällä tavalla. Eri asia on tietysti lapin kaamos, mutta tarkoitan tässä muuta Suomea. Pahoittelut jos olen itsekin tällainen tyhmä nuori. En vaan saa millään asiaa päässäni muutettua toiseksi. Ymmärrän kyllä sen, että joillekin sopii varmaan se toinen rytmi paremmin.
Tässä se on hetkeni kallein laiskanlinnassa haisevin pallein. Lauloi Juicekin aikanaan oli aika mikä tahansa. Veikkaan että kaikki nämä kesäajan kannattajat jäis edelleen sohvalle. Eivätkä lähtis mettään töiden jälkeen niinku lupaavat, kun olis tunti enemmän valoisaa aikaa.
On tutkittua, että kesäajassa olisi enemmän valoisia tunteja silloin, kun ihmisillä on vapaa-aikaa.
Koulujen aloitusaika ei liity auringonnousuin ollenkaan. Sen myöhentäminen helpottaa heräämistä SUHTEESSA NUKKUMAANMENOAIKAAN, eli hyödyttää tietenkin aamu-unisia.
Ap:lla on ihan omakeksimä logiikka noissa jutuissaan...
PS. Minulla aamu-unisella ja iltavirkulla on sellaiset kapineet kuin verhot ikkunan edessä. En herää kesäajassa yhtään aikaisemmin tai myöhemmin kuin talviajassakaan. En ymmärrä perustelujasi kesäajasta ja aiksisemmin heräämisestä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Ip osoite on eri, sillä olin tätä aloittaessani ihan toisella puolella suomea.
Tämä keskustelu todistaa, että olin sangen oikeassa. Suurin osa ei vain tajua. Tunti on myös älyttömän lyhyt aika.
Ymmärtääkö kesäajan kannattajat, että se tarkoittaa aikaisemmin heräämistä? Jos on kesäaika, mutta alkamisaikoja myöhästetään, se tarkoittaa sitä, että klo 12 aurinko on vain eri kohdassa, mutta mikään muu ei ole muuttunut. Tajusitteko?
Ei tarkoita.
Kukaan muu kuin sinä ei tarkoita "aikaisemmin heräämisellä" ajan määrittämistä suhteessa auringon liikkeisiin. Muut katsovat kelloa. Koulujen myöhentäminen tuo lisää nukkumisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaliaika on luonnonlaki. Valveillaoloajat olemme itse valinneet. Jos valinta on huono, sitä muutettakoon. Vain holmölässä käännetään kelloa!
Oikea kysymys olisi: Haluatko nousta tuntia aikaisemmin? Vastausten kyllä/ei jakauma olisi 10/90.
Mutta ihmiset ovat todella sekaisin. Moskovan ajan perustelijat tuntuvat käsittävän tosiasiat usein juuri päinvastoin.
Miten niin tuntia aikaisemmin??? Nyt on kesäaika. Heräätkö nyt jotenkin "tuntia aikaisemmin" ?Aikaisemmin kuin mitä???
Minulla jää kesäajassa yöunet tuntia lyhyemmiksi, sillä en pysty nukkumaan ennen yhtä yöllä.
Normaaliajassa pystyn nukahtamaan jo kahdeltatoista ja saan siksi nukkua tunnin pidemmät yöunet. Tällä on minulle iso merkitys.
Aamulla kun pitää herätä joka tapauksessa samaan aikaan.
Kärsin kesäajasta niin paljon, että se aiheuttaa minulle terveydellistä haittaa ja yhteiskunnalle ylimääräisiä kuluja.
Kärsin ms-taudin aiheuttamasta uupumuksesta ja kesäaika pahentaa aina oireilua. Olen jo nyt osatyökyvyttömyyseläkkeellä tämän ongelman takia, mutta hän täyttä työkyvyttömyyseläkettä, sillä taas on kesäaika mennyt sairasloman merkeissä kun ei energia riitä töiden tekemiseen edes puolipäiväisesti.
Aika turha eläke, jos voisin normaaliajassa tehdä töitä edes puolipäiväisesti jopa 30 vuotta. Sen verran minulla on aikaa eläkeikään.
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuvirkku, mutta talviajalla aamut on ihan tarpeeksi aikaisia. Eli kannatan talviaikaa.
Nauran tälle ketjulle täällä ääneen. Taattua av-laatua. En ole ikinä lukenut mitään yhtä älyvapaata. Aivan kummallisia perusteluja talviajan puolesta täällä :) Määritelkää nyt vielä käsite 'aikainen aamu', niin voidaan nauraa näilke talviajan puolustajille seuraavakin viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Ip osoite on eri, sillä olin tätä aloittaessani ihan toisella puolella suomea.
Tämä keskustelu todistaa, että olin sangen oikeassa. Suurin osa ei vain tajua. Tunti on myös älyttömän lyhyt aika.
Ymmärtääkö kesäajan kannattajat, että se tarkoittaa aikaisemmin heräämistä? Jos on kesäaika, mutta alkamisaikoja myöhästetään, se tarkoittaa sitä, että klo 12 aurinko on vain eri kohdassa, mutta mikään muu ei ole muuttunut. Tajusitteko?
Ei tarkoita.
Kukaan muu kuin sinä ei tarkoita "aikaisemmin heräämisellä" ajan määrittämistä suhteessa auringon liikkeisiin. Muut katsovat kelloa. Koulujen myöhentäminen tuo lisää nukkumisaikaa.
Ei hitto.
Ensin nämä haluavat että oltaisiin Moskovan aikavyöhykkeellä, että illat olisivat valoisampia. Sitten kuitenkin ehdottavat että koulut voisivat alkaa myöhemmin että saadaan lisää nukkuma-aikaa.
Tällä säätämisellä päästäisiin samaan tilanteeseen kuin jos oltaisiin valittu normaaliaika ja pidetty koulujen alkamisaika samana kuin ennenkin.
Valoisien tuntien määrä ei lisäänny vaikka kuinka olisi kesäaika käytössä.
Sammunut ja yrjönnyt (melkein tukehtunut) ei tajua ajasta yhtään mitään. Kuitenkin pitää häiriköidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaliaika on luonnonlaki. Valveillaoloajat olemme itse valinneet. Jos valinta on huono, sitä muutettakoon. Vain holmölässä käännetään kelloa!
Oikea kysymys olisi: Haluatko nousta tuntia aikaisemmin? Vastausten kyllä/ei jakauma olisi 10/90.
Mutta ihmiset ovat todella sekaisin. Moskovan ajan perustelijat tuntuvat käsittävän tosiasiat usein juuri päinvastoin.
Miten niin tuntia aikaisemmin??? Nyt on kesäaika. Heräätkö nyt jotenkin "tuntia aikaisemmin" ?Aikaisemmin kuin mitä???
Minulla jää kesäajassa yöunet tuntia lyhyemmiksi, sillä en pysty nukkumaan ennen yhtä yöllä.
Normaaliajassa pystyn nukahtamaan jo kahdeltatoista ja saan siksi nukkua tunnin pidemmät yöunet. Tällä on minulle iso merkitys.
Aamulla kun pitää herätä joka tapauksessa samaan aikaan.Kärsin kesäajasta niin paljon, että se aiheuttaa minulle terveydellistä haittaa ja yhteiskunnalle ylimääräisiä kuluja.
Kärsin ms-taudin aiheuttamasta uupumuksesta ja kesäaika pahentaa aina oireilua. Olen jo nyt osatyökyvyttömyyseläkkeellä tämän ongelman takia, mutta hän täyttä työkyvyttömyyseläkettä, sillä taas on kesäaika mennyt sairasloman merkeissä kun ei energia riitä töiden tekemiseen edes puolipäiväisesti.
Aika turha eläke, jos voisin normaaliajassa tehdä töitä edes puolipäiväisesti jopa 30 vuotta. Sen verran minulla on aikaa eläkeikään.
Alapeukuttaja varmaan mielellään maksaa mun eläkkeen.
Näitä kesäaikaintoilijoitahan ei kiinnosta miten aikavyöhykkeen valinta vaikuttaa sairaisiin ihmisiin. Heille vain terveillä on väliä.
Onneksi minulla on ihan mukavan suuruinen eläke. Ymmärsin nuorena hakeutua hyväpalkkaisiin töihin.
Olenko minä ainoa, joka kannattaa sitä, että jatketaan nykyistä systeemiä ja siirretään kelloja kahdesti vuodessa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä...
Tämä on varsinainen kahjojen kokoontumisajot tämä ketju.
He vertailevat ilmeisesti 'aikaisin' ja 'myöhemmin'-kokemuksiaan auringon nousuun ja laskuun, me muut taas katsomme kelloa...
Illanvirkkuna ehdottomasti talviaika parempi. Valoisammat aamut helpottaa heräämistä, tosin satadryslamppukin on käytössä. Iltojen valoisuuskaan ei oo ratkaiseva, sillä ulkoilen joka tapauksessa vasta kahdeksan - yhdeksän jälkeen illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan talviaikaa. Olen erittäin iltavirkku, aikaiset aamut aina täyttä tuskaa. Tällä hetkellä en ole pystynyt järjestämään elämääni niin, etten joutuisi aamuisin välillä heräämään itselleni liian aikaisin, onneksi opiskelemani alan töitä voi tehdä myös iltapainotteisesti kuten olen välillä tehnytkin. Minun on melkein mahdoton talvella herätä kun aamulla vielä pimeää, usein on vähintään 2 herätyskelloa soimassa, kaikki vaatteet ja kassi valmiiksi pakattuna aamulla, pitää ainoastaan sängystä selvitä ja sitten vaatteet päälle ja ovesta ulos. Olen nukahdellut aamulla joukkoliikenteeseen ja mennyt pysäkin ohi, olen nukahtanut vessaan jne. Aikaiset pimeät aamut ei vaan sovi, ei millään konstilla. Kaikenmaailman unikoulut on testattu. Luontainen rytmini vaan on yökyöpeli.
Myös kouluja pitäisi joka tapauksessa suomessa myöhentää, puolen tunninkin myöhentäminen olisi hyvä juttu. Murrosikäisillä luonnostaan muuttuu unirytmi myöhemmäksi ihan hormonaalisista syistä. Kasvava nuori kuitenkin tarvitsee paljon unta. Olen välillä sijaistanut yläasteella ja on kyllä ihan naurettavaa miten nukuksissa ne nuoret on aamulla. Toisaalta se on ollut hyvä juttu minulle, sillä itsekin olen aamulla ihan pihalla. Ollaan siellä sitten melkeinpä torkuttu aamutunnit yhdessä.
Jos oikeasti olet iltavirkku, niin jatkossa talviajassa sinä et ole ehtinyt edes nukahtaa ennen kuin aamu alkaa sarastaa klo 01 ja aurinko nousee klo 02. Siksi kesäaika on aikanaan keksitty koska tämä klo 02 auringonnousu on aivan ..n tyhmä juttu. Nukahda nyt siinä sitten kun aurinko on jo noussut...
Jos taas väität olevasi iltavirkku, mutta menet nukkumaan esim. klo 22-23 joka ilta ET ole oikeasti iltavirkku.
Minä, vaikeasti unihäiriöinen, heräsin tänään klo 12.00 päivällä koska aamupäivän tunteina vihdoinkin sain kerrankin nukuttua. Klo 18.00 olin menoss salille, jolloin aurinko laski. Ajattelin, että onpa IHANAA olla kesäajassa, koska muuten olisi jo tunnin ollut pimeää. Illalla en mene sen aiemmin nukkumaan se on se 23-00-01 ja unta siitä parin tunnin kuluttua. Talviaikaan siirtyminen ei lisää unituntejani yhtään.
Kesällä on joka tapauksessa valoisaa melkein kellon ympäri. Lomilla rytmini kääntyy niin, että menen nukkumaan noin neljän aikaan, herään kahdeltatoista tai yhdeltä. En saa edes kipeänä unta joskus ennen yhtätoista, ei auta melatoniinit, nukahtamislääkkeet tai rauhoittavat, kaikkia olen kokeillut uniongelmiini. Kesäaika provosoi valvomista, koska valoisaa on liian myöhään. Kesällä käytän joka tapauksessa verhoja ja unimaskia, sillä en voi nukkua valoisassa.
Uniongelmainen olen ollut alle kouluikäisestä lähtien ja vanhempani käyttivät minua silloin lääkärissä aiheen vuoksi. Olen myös joutunut olemaan sairaslomalla univaikeuksien takia. Väittäisin tietäväni uniongelmista jotain. Kesäaika ei niitä paranna, vaan pahentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita.
Kukaan muu kuin sinä ei tarkoita "aikaisemmin heräämisellä" ajan määrittämistä suhteessa auringon liikkeisiin. Muut katsovat kelloa. Koulujen myöhentäminen tuo lisää nukkumisaikaa.Ei hitto.
Ensin nämä haluavat että oltaisiin Moskovan aikavyöhykkeellä, että illat olisivat valoisampia. Sitten kuitenkin ehdottavat että koulut voisivat alkaa myöhemmin että saadaan lisää nukkuma-aikaa.
Tällä säätämisellä päästäisiin samaan tilanteeseen kuin jos oltaisiin valittu normaaliaika ja pidetty koulujen alkamisaika samana kuin ennenkin.Valoisien tuntien määrä ei lisäänny vaikka kuinka olisi kesäaika käytössä.
Etkö tajua, miten pielessä sun logiikkasi on?
Katsos koulun alun myöhäistömisellä tulee lisää nukkuma-aikaa kaikille muille paitsi sinulle. Muut ihmiset menevät nukkumaan kellonaikojen mukaan. Esim klo 22 nukahtaminen. Jos koulun alkya siirretään 8->9, niin on tunti enemmän nukkumisaikaa. Ihan riippumatta siitä, onko talvi- vai kesäaika. Kello 22 ja 08/09 pitävät paikkansa kellotaulussa molemmissa yhtä kaukana toisistaan, niiden välissä on 22-08 10 h ja 22-09 11 h. Kumpi on suurempi luku, 10 vai 11? No niin, ymmärsit vihdoin.
Sinä olet ilmeisesti harvinainen luonnonoikku, joka määrität nukkuma-aikasi auringon laskun ja nousun mukaan. Kukaan muu ihminen ei toimi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannatan talviaikaa. Olen erittäin iltavirkku, aikaiset aamut aina täyttä tuskaa. Tällä hetkellä en ole pystynyt järjestämään elämääni niin, etten joutuisi aamuisin välillä heräämään itselleni liian aikaisin, onneksi opiskelemani alan töitä voi tehdä myös iltapainotteisesti kuten olen välillä tehnytkin. Minun on melkein mahdoton talvella herätä kun aamulla vielä pimeää, usein on vähintään 2 herätyskelloa soimassa, kaikki vaatteet ja kassi valmiiksi pakattuna aamulla, pitää ainoastaan sängystä selvitä ja sitten vaatteet päälle ja ovesta ulos. Olen nukahdellut aamulla joukkoliikenteeseen ja mennyt pysäkin ohi, olen nukahtanut vessaan jne. Aikaiset pimeät aamut ei vaan sovi, ei millään konstilla. Kaikenmaailman unikoulut on testattu. Luontainen rytmini vaan on yökyöpeli.
Myös kouluja pitäisi joka tapauksessa suomessa myöhentää, puolen tunninkin myöhentäminen olisi hyvä juttu. Murrosikäisillä luonnostaan muuttuu unirytmi myöhemmäksi ihan hormonaalisista syistä. Kasvava nuori kuitenkin tarvitsee paljon unta. Olen välillä sijaistanut yläasteella ja on kyllä ihan naurettavaa miten nukuksissa ne nuoret on aamulla. Toisaalta se on ollut hyvä juttu minulle, sillä itsekin olen aamulla ihan pihalla. Ollaan siellä sitten melkeinpä torkuttu aamutunnit yhdessä.
Jos oikeasti olet iltavirkku, niin jatkossa talviajassa sinä et ole ehtinyt edes nukahtaa ennen kuin aamu alkaa sarastaa klo 01 ja aurinko nousee klo 02. Siksi kesäaika on aikanaan keksitty koska tämä klo 02 auringonnousu on aivan ..n tyhmä juttu. Nukahda nyt siinä sitten kun aurinko on jo noussut...
Jos taas väität olevasi iltavirkku, mutta menet nukkumaan esim. klo 22-23 joka ilta ET ole oikeasti iltavirkku.
Minä, vaikeasti unihäiriöinen, heräsin tänään klo 12.00 päivällä koska aamupäivän tunteina vihdoinkin sain kerrankin nukuttua. Klo 18.00 olin menoss salille, jolloin aurinko laski. Ajattelin, että onpa IHANAA olla kesäajassa, koska muuten olisi jo tunnin ollut pimeää. Illalla en mene sen aiemmin nukkumaan se on se 23-00-01 ja unta siitä parin tunnin kuluttua. Talviaikaan siirtyminen ei lisää unituntejani yhtään.
Kesällä on joka tapauksessa valoisaa melkein kellon ympäri. Lomilla rytmini kääntyy niin, että menen nukkumaan noin neljän aikaan, herään kahdeltatoista tai yhdeltä. En saa edes kipeänä unta joskus ennen yhtätoista, ei auta melatoniinit, nukahtamislääkkeet tai rauhoittavat, kaikkia olen kokeillut uniongelmiini. Kesäaika provosoi valvomista, koska valoisaa on liian myöhään. Kesällä käytän joka tapauksessa verhoja ja unimaskia, sillä en voi nukkua valoisassa.
Uniongelmainen olen ollut alle kouluikäisestä lähtien ja vanhempani käyttivät minua silloin lääkärissä aiheen vuoksi. Olen myös joutunut olemaan sairaslomalla univaikeuksien takia. Väittäisin tietäväni uniongelmista jotain. Kesäaika ei niitä paranna, vaan pahentaa.
Enemmistöllä ei ole noin vakavia ongelmia ja toisekseen noin vakavaan ongelmaan ei vaikuta yksi tunti sinne tai tänne.
T. Toinen uneton iltavirkku, kokemuksesta puhun minäkin
Ap tässä vielä.
Itselleni on se ja sama, vaikka töissä oltaisiin kaikki yöllä. En tarvinnut yhtään ylimääräistä aikaa sopeutua muutama vuosi takaperin opiskeluaikaiseen työharjoitteluun, jossa työaika oli joka päivä 6-14, vaan totuin siihen heti ensimmäisestä aamusta alkaen.
Mutta suurin osa ihmisistä ei tajua edes aloitukseni pointtia.
Rautalangasta: Myöhäisemmät alkamisajat tarkoittaa myös myöhäisempiä loppumisaikoja. Pysyvä kesäaika ei tässä tapauksessa lisää yhtään valoisan vapaa-ajan määrää. Tätä moni ei ymmärrä. Minulle se ja sama, mutta yritin vain vääntää, että ei voi saada myöhäisempiä loppumisaikoja, ei kun siis alkamisaikoja ja valoisampia iltoja samassa paketissa. Ainoa tapa tähän on lyhentää päiviä.
Kyllä sillä auringolla on merkitystä, sillä valoisuus/pimeys tulee auringon liikkeistä.
Ihan samaan aikaan ajattelin herätä kuin tälläkin hetkellä eli mikään ei muutu:) Tunti sinne tai tänne.
Natistaan siitä että se tunti hupenee iltapäivästä kuitenkin niin aikaisin - ihan samoin käy sen tunnin jos se on aamulla. Viikko pari ja on pimeää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita.
Kukaan muu kuin sinä ei tarkoita "aikaisemmin heräämisellä" ajan määrittämistä suhteessa auringon liikkeisiin. Muut katsovat kelloa. Koulujen myöhentäminen tuo lisää nukkumisaikaa.Ei hitto.
Tällä säätämisellä päästäisiin samaan tilanteeseen kuin jos oltaisiin valittu normaaliaika ja pidetty koulujen alkamisaika samana kuin ennenkin.Valoisien tuntien määrä ei lisäänny vaikka kuinka olisi kesäaika käytössä.
Etkö tajua, miten pielessä sun logiikkasi on?
Katsos koulun alun myöhäistömisellä tulee lisää nukkuma-aikaa kaikille muille paitsi sinulle. Muut ihmiset menevät nukkumaan kellonaikojen mukaan. Esim klo 22 nukahtaminen. Jos koulun alkya siirretään 8->9, niin on tunti enemmän nukkumisaikaa. Ihan riippumatta siitä, onko talvi- vai kesäaika. Kello 22 ja 08/09 pitävät paikkansa kellotaulussa molemmissa yhtä kaukana toisistaan, niiden välissä on 22-08 10 h ja 22-09 11 h. Kumpi on suurempi luku, 10 vai 11? No niin, ymmärsit vihdoin.Sinä olet ilmeisesti harvinainen luonnonoikku, joka määrität nukkuma-aikasi auringon laskun ja nousun mukaan. Kukaan muu ihminen ei toimi niin.
Mitä ihmettä? Ettekö voi mennä aikaisemmin nukkumaan?
Vai eikö nukuta, kun kesäaikana aurinko laskee myöhemmin?
Vuorokaudessa on tasan yhtä monta tuntia kesä- ja talviaikana. Ihmisjärjellä varustettu olento osaa nukkua tasan yhtä monta tuntia kumpanakin aikakautena. Pimentävistä verhoista on toki apua.
Eikös meidän kannattaisi tuolla logiikalla siirtää kelloja 5-8 tuntia aikaisemmaksi. Mentäisiin aikavyöhykkeissä ihan kunnolla itään. Sitten aurinko nousisi sopivasti kun päästään töistä kotiin.
Talvella meillä ei muutenkaan ole valoisaa aikaa kuin pari tuntia päivässä. Eikö se kannattaisi ajoittaa siihen kun ihmiset pääsee töistä kotiin? Sitten saataisiin nauttia valoisista illoista 😎