Annatko kaupanjonossa tilaa raskaana olevalle tai jos takanasi on lapsiperhe
Kommentit (80)
Öö, en anna tilaa. Enkä lasten kanssa kaupassa ollessani odota että kukaan antaisi tilaa itselleni. Enkä silloinkaan kun olin raskaana. Mitä ihme prinsessakuvitelmia täällä on?
Eri asia on sitten tyypit joilla on vaan yksi tai kaksi tuotetta mukanaan, jäätelöt tai selvästi kiire ja mulla itselläni on kärry täynnä tavaraa. Jos taas omat lapset on hermoraunioina kassalle päästessä en anna tilaa kenellekään vaan tahdon saada ostokset maksettua ja äkkiä kotiin.
En antaisi. Ihminen on itse itsensä raskaaksi saattanut. Sitä paitsi nykyaikana on niin lihavia ihmisiä, että tiedä, ovatko raskaana. Saattaisivat pian suuttua moisesta.
Ei ole myöskään mitään perustetta, miksi lapsiperheet pitäisi päästää ensiksi. On lapsillekin opetusta, ettei aina pääse jonottamatta sinne, minne on menossa. Hieman itsekuria heillekin.
Tällä "etuiluperiaatteella" pitäisi haastatella jokainen, jos sattuisi olemaan jotain vaivaa tai muuta syytä päästä ensin:
-vanhat ensin, heillä on kuitenkin kaikkia kolotuksia ja sairauksia
-lihavilta pettävät jalat
-vammaiset ovat näkyvästi sairaita
-pultsarit saattavat sammua ennen kassalle pääsyä, elleivät pääse ensimmäisenä
-kouluikäiset ensin, he ovat ruokkiksella ja pitää ehtiä tunnille
-selkeästi työssä käyvät, koska heillä voi olla myös kiire työpaikoille jne.
Vierailija kirjoitti:
Mit vit? Onko mun vika että joku random on paksuna tai ison ä pärälauman kanssa kaupassa? Ei tulis mieleenkään kohdella noita ällötyksiä mitenkään paremmin kuin muita ihmisiä. Huh huh tätä ämmie luuloa että ollaan jotenkin parempia ihmisiä siksi että on ottanut spermat pilluunsa. Hyi saatan a
Olen siitä kyllä pahoillani, että sinun äitisi on toiminut niin. Luulen äitisi ajattelevan samoin.
Ostan ostokseni yleensä supermarketista ja siellä on muitakin kassoja auki kuin se yksi, jolle minä olen jonottanut. Siellä on myös itsepalvelukassoja, jotka menevät nopeasti, joten siihen voi mennä kiireisimmät tyypit. Tupakkaa sieltä ei tietenkään saa, mutta jos sitä tarvitsee, niin odottakoon vuoroaan.
Vaikka minulle on hyvin harvoin kiire minnekään kaupasta, niin en päästä eteeni kuin harvoin ketään ja hekin ovat sitten joitakin 1-3 tuotteen ostajia.
Inhoan yli kaiken väniseviä kakaroita neljän ruuhkassa ruokakaupassa. Itselläni on kolme nyt jo isoa lasta ja heidän kanssaan en ruokakauppaan aikoinaan tunkenut silloin kun kaikki muutkin, vaan järjestelin asiat muuten fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus, jos ei kykene käymään kaupassa niin pitää tilata kotiintoimitus. Lapset voisi jättää kotiin niin kauaksi aikaa kunnes osaavat käyttäytyä ihmisiksi.
Täsmälleen näin. Järjestelykysymys se on vain, hyvin helppo sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos itselläni paljon ostoksia ja takanani seisoo selvästi lounastauolla, jonkun täytetyn sämpylän ymv., ostava henkilö. Meidän kaupassa useimmiten läheisellä raksatyömaalla työskentelevä. Eikä tarvitse kysyä, tietenkään, koko jonolta. Oman paikkani siinä jonossa vain luovutan.
Eli päästät siihen sun tilalle ja itse marssit sinne jonon hännille? Muuten siirrät jokaise paikkaa mielivaltaisesti yhden taakseppäin.
Ja en anna kenenkään etuilla. Joskus jos takana on joku jolla yks tai kaks odtosta ni sit jos muita ei oo jonossa.
Asun vanhassa sivistysmaassa. Ihmiset käyttäytyvät hyvin eri tilanteissa. Tästä seuraa, että esimerkiksi juuri kaupassa monet päästävät edelleen toisen, jolla on vain muutama ostos. Olen joka kerta iloisesti hämmästynyt, kun näin käy. Tapoihin kuuluu tietenkin kiittää, myös pois lähtiessä.
Suomi on sarvikuonojen maa.
En anna. Joskus päästän oikein vanhan ihmisen edelleni, jos satutaan samaan aikaan kassajonoon.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos kaikki toimis näin kaupassa.
Hah, 52 alapeukkua, 0 yläpeukkua ap:n aloitukselle. Se kertoo kaiken tästä ap:n "kivasta toimintatavasta"!
Ulkoeläin kirjoitti:
Asun vanhassa sivistysmaassa. Ihmiset käyttäytyvät hyvin eri tilanteissa. Tästä seuraa, että esimerkiksi juuri kaupassa monet päästävät edelleen toisen, jolla on vain muutama ostos. Olen joka kerta iloisesti hämmästynyt, kun näin käy. Tapoihin kuuluu tietenkin kiittää, myös pois lähtiessä.
Oho päästiin toka sivun viimeiseen viestiin ennen ekaa "muu maa mansikka, suomi pers.reikä" viestiin. Yleensä se on ekoja viestejä.
Ulkoeläin kirjoitti:
No pöljäke, niinhän tässä ovat melkein kaikki sanoneet tekevänsäkin! Miten se on nyt noin vaikeaa lukea...?
Tapauskohtaisesti annan ihmisten mennä edelle. Minusta pelkkä raskaus, ellei ihminen ole huonovointinen, tai se että on lapsiperhe, eivät sinällään ole mitään erivapauksiin oikeuttavia asioita vaan normaaleja tilanteita elämässä.
Miksi ihmeessä minun taakseni on pakko tulla jonottamaan, jos näkee, että kärryni on täpötäynnä ostoksia? En osta isoja määriä ruokaa mistään pienestä Alepasta tai vastaavasta, vaan isommasta kaupasta, jossa on muitakin kassoja käytössä kuin se missä minä olen. Jos minun taakseni siis tulee kiireisenä, niin silloin hänellä on jo jotakin ongelmia ja niille minä en voi mitään.
Täh? En. Olemme itsekin lapsiperhe ja ihan siinä jonotetaan missä muutkin.
Joskus annan tilaa jollekulle, jolla on vain 1-2 ostosta, jos meillä on paljon ostoksia. Siinä ei kyllä ole merkitystä, onko henkilö mies, nainen, vanha tai mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itselläni paljon ostoksia ja takanani seisoo selvästi lounastauolla, jonkun täytetyn sämpylän ymv., ostava henkilö. Meidän kaupassa useimmiten läheisellä raksatyömaalla työskentelevä. Eikä tarvitse kysyä, tietenkään, koko jonolta. Oman paikkani siinä jonossa vain luovutan.
Eli päästät siihen sun tilalle ja itse marssit sinne jonon hännille? Muuten siirrät jokaise paikkaa mielivaltaisesti yhden taakseppäin.
Ja en anna kenenkään etuilla. Joskus jos takana on joku jolla yks tai kaks odtosta ni sit jos muita ei oo jonossa.
Jos jonossa on viisi ihmistä ja jonon ensimmäinen ja toinen vaihtavat paikkaa, miten viidennestä tulee yhtäkkiä kuudes?
En katsele perässäni tulijoita ja heidän ostoksiaan yhtään, joten kun minun vuoroni tulee, niin se on minun vuoroni.
Päästän raskaana olevan ohitseni jos hän esittää raskaustodistuksen.
Mä en yleensä ole riittävän skarppina huomaamaan tilanteita, joissa jollakulla olisi kova paniikki päästä jonon edelle. Jos joku ystävällisesti kysyisi että pääsisikö ohi syystä x niin kyllä ehdottomasti päästäisin. Muistelisin että joskus joku on kysynytkin, joku jolla taisi olla vain yksi ostos ja minulla paljon. Ihan rohkeasti voi kysyä, moni käy kaupassa omissa ajatuksissaan eikä tarkoituksellisesti ole töykeä. Toki on ihanaa kun ihmiset ovat huomaavaisia kysymättäkin, mutta aina se ei onnistu eikä siitä kannata kenenkään loukkaantua.
Käyn pari kertaa viikossa kaupassa ja varsinkin perjantaina ostan kukkurallisen kärryllisen sapuskaa. Silloin voin antaa ja annankin tietä esimerkiksi yhdelle tai kahdelle ihmiselle, joilla on vain muutama ostos, sillä minulla menee aikaa, kun lappaan ostoksia hihnalle.
Perheellisille en anna tilaa ja raskaana olevat ovat samaa kastia, jos heillä on paljon ostoksia. Odottakoon vuoroaan, kun kerran minun taakseni tuli jonottamaan. Yleensä minun taakseni ei ole tullut kiireisiä, sillä tavaraa on paljon ja siinä menee aikaa vaikka miten yrittäisi hosua.