Kaikkiin töihin tarvitsee nykyään ajokortin
Alkaa ottaa päähän tämä kun mihin tahansa hommaan vaaditaan nykyään ajokortti. Itselläni semmoinen jopa on, mutta edellisestä ajo kerrasta on 25 vuotta, niin en voi sanoa osaavani ajaa autoa, kun en kunnolla muista missä on kaasu ja jarru. 😆 Etsin töitä ns. duunarialoilta, ja tuntuu että missä vaan tarvitaan ajotaitoa manuaalivaihteistoisella autolla. Ymmärrän jos työssä liikutaan yksin tai pareittain autolla, mutta jotkut työt ovat aina samassa kohteessa ja silti pitää olla kortti, syytä en osaa kuin arvailla. Tuntuu että pomot haluavat että työntekijä on valmis esim hoitamaan tarvittaessa juoksevia asioita autolla, vaikka oma duuni olisi ihan muuta..
Ja nyt joku tulee sanomaan, että ei kun opettelemaan ajoa, jos kortti on. Niin ei se kuule ole niin helppoa, kun kellään tutulla ei ole autoa.
Kommentit (12)
Olisko sulla mahdollista ottaa pari ajotuntia autokoulussa?
Pari tai edes 100 ajotuntia ei auta, jos ei koe syntyneensä auton ratin taakse. Minulle olisi liian vaikeaa keskittyä liikenteeseen työmatkoilla joka päivä. Tiedostan onnettomuusriskin. En siis autoile kuin aivan poikkeustapauksissa ja silloin teen kaikkeni, jotta selviäisin hengissä liikenteessä.
Toiset tiellä liikkujat yllättävät, pahimmillaan myös säikäyttävät ajotavoillaan tällaisen omiin ajatuksiinsa helposti vaipuvan autoilijan.
Ei ole koskaan ajokorttia ollut enkä hanki, ikää jo on sen verran että tämä mummo saa aikaan km jonot😂.
Vierailija kirjoitti:
Pari tai edes 100 ajotuntia ei auta, jos ei koe syntyneensä auton ratin taakse. Minulle olisi liian vaikeaa keskittyä liikenteeseen työmatkoilla joka päivä. Tiedostan onnettomuusriskin. En siis autoile kuin aivan poikkeustapauksissa ja silloin teen kaikkeni, jotta selviäisin hengissä liikenteessä.
Toiset tiellä liikkujat yllättävät, pahimmillaan myös säikäyttävät ajotavoillaan tällaisen omiin ajatuksiinsa helposti vaipuvan autoilijan.
No jaa. Itselläni on ADHD, ja olin tosiaan nuorena aika onnettomuusaltis, peruuttelin päin tolppia ja ajelin helmapellit reunakorokkeisiin epähuomiossa vähän väliä. Mutta niin sitä vaan on oppinut kun ei ole luovuttanut. Kymmenisen vuotta siinä varmaan meni oppia keskinkertaiseksi kuskiksi, mutta kyllä sitä oppi.
No sullahan ap on ajokortti. Näytät sen työhaastattelussa, jos kysytään, ja se siitä. Kuten tiedät, hyvin harva homma sitten sitä ajamista oikeasti edellyttää. Vai monenko tehdasduunarin tai kaupankassan oletat hoitavan työtehtäviään auton ratissa?
Mullon kans kortti mut ei autoa. Nyt en oo ajanu varmaan 25 vuoteen. Aiemmin kaverit lainailivat kotteroitaan mutta nyt ovat vaihtaneet autonsa uusiin ja hienoihin niin eivätpä lainaa enää...
Pari ajotuntia ei kyllä riitä kun ajotaito on unohtunut kokonaan. En muista auton toimintoja enkä liikennesääntöjä.
Meilläkin on koti hankittuna semmoisesta paikasta jossa ei tarvitse omaa autoa. Mieskään ei aja, ja lapset kävelevät kouluun, harrastuksiin ym. En edes haluaisi autoa vaikka joku antaisi ilmaiseksi. Siksi se ahdistaa kun joka paikassa odotetaan ajotaitoa, eikä minulla ole innostusta sitä edes hommata.
ei tarvita, minä sain tammikuun alussa töitä kaupasta ja ajokorttia ei vaadittu eikä ollut ehtona
Minä osaan ajaa hyvin ja ajaisin mielelläni joko henkilöautoa tai pakua, mutta epilepsian takia mulla ei ole ajo-oikeutta ainakaan vielä vuoteen. Hiukanko ketuttaa, kun ei voi hakea paikkoja, joihin "varmuuden vuoksi" (eli jos mahdollisesti vaikka pitäis olla pomon kännikuskina) edellytetään ajokorttia
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan ajaa hyvin ja ajaisin mielelläni joko henkilöautoa tai pakua, mutta epilepsian takia mulla ei ole ajo-oikeutta ainakaan vielä vuoteen. Hiukanko ketuttaa, kun ei voi hakea paikkoja, joihin "varmuuden vuoksi" (eli jos mahdollisesti vaikka pitäis olla pomon kännikuskina) edellytetään ajokorttia
Toivottavasti kukaan ei työpaikassaan suostu kuskaaamaan humalaista pomoa? Tämä tuskin menee edes osastoon 'muut työnantajan määräämät tehtävät'?
OT - Kerran mulle jostakin hydrauliikkamyyjien firmojen asiakasbileistä soitettiin, että voitko tulla hakemaan 'Jussin' kotiin kun herra on kotiinlähtökunnossa. Ihmettelin, että miksi minulle soitatte? No kun Jussi sanoi, että soita tästä mun puhelimesta joku hakemaan. Olivat soittaneet ekaan naisen numeroon mikä soitetuista puheluista löytyi. No, Jussi oli soittanut mulle, koska ei ollut löytänyt työmaalta valmiiksi tehtyjä rahtikirjoja. Sanoin, että en tule, soita 'Mintulle' tämä oli hänen avokki.
Toki olen kuullut ihan tosi jutun, jossa pomolla oli 6-kymppiset tulossa ja naisvaltainen työvoima kuskattiin päiväksi laittamaan iso piha kauniiksi. Pomo oli huippuihana ihminen ja kaikki lähtivät ihan mielellään. Paikan päällä oli ollut hyvät pöperöt, oli jo ennakkoon ilmoitettu, että eväitä ei tarvitse ottaa sinä päivänä mukaan (ruokatalkoot, alkoholia ei ollut).
Tämä aloitus herätti huomioni, mielenkiintoinen.
Olen 2 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti selannut mollia - tai siis tätä työmarkkinatoria. Aika harvassa ilmoituksessa on vaadittu ajokortti.
Ehkä se, etten näihin ole törmännyt johtuu siitä, millainen hakuehto työpaikkoihin on? Eli mitä työtä hakee?
Työhaistatteluissa (ei typo) ei koskaan ole kyselty kortista. Se luki CV:ssä eli ovat edes sen lukeneet.
Millaista työtä ap etsit?
Aika moneen tarvitaan, mutta on mahdollista löytää työ, jossa ei tarvita. Minulla on ajokortti, mutta ei hyvää ajotaitoa. Työkaverit ja esihenkilöt olettavat edelleen, että liikun autolla. En korjaa asiaa enää, koska he ovat niin fakkiutuneita ajatukseen, että kaikki autoilisivat.
En pidä autoilusta. Olemme valinneet asunnonkin niin, että pääsen töihin julkisilla tai esim pyörällä ja lapset helposti harrastuksiin myös. Moni harrastuspaikka on lähellä ja kuljettamista vaativiin harrastuksiin eivät mene. Pyöräillessä saamme sopivasti liikuntaa. Palkkamme riittää paremmin kuin hyvin, kun eläminen on edullisella tavalla järjestettyä. En oikeasti ymmärrä työssäkäyvien rahahuoliakaan aina, kun ne ongelmat ja kulutus on itse kuormaksi kasattua. Edes pienet lapset eivät saaneet meitä hankkimaan autoa. Puoliso tosin ajaa välillä töissä autoa. Ulkomaan lomalla on joskus vuokrattu auto, kun puoliso ajaa.