Pakko palata töihin ja työnantaja ei jousta vuoroissa
Tilanne on siis se että lapsi on nyt 10kk ja mun on pakko palata töihin. Toki hoitovapaalle olis kiva jäädä mutta taloudellisesti se ei ole mahdollista. No, ongelma on siis se että tehdään miehen kans molemmat vuorotyötä ja lähin vuoropäiväkoti on 50km päässä. Ei oo mitään järkee viedä lasta hoitoon kun kaikki työllä tienatut rahat menee noihin ajomatkoihin ja hoitomaksuihin. Ja lähdeppä nyt sit iltavuoron jälkeen heittään vielä tommonen 100km lenkki ja hyvällä säkällä heti aamulla uudestaan kun mulla noi vuorot voi olla ihan mitä tahansa sillisalaattia. Helpoin olis siis ku oltais eri vuoroissa ja saataisiin lapsi hoidettua tässä kotona mutta mun työpaikalta ei tosiaan tulla vastaan juuri yhtään. Että mitä sitten niinä päivinä kun ollaan miehen kans molemmat samassa vuorossa? Lapsi töihin mukaan? Saikkua? Vai pitääkö tässä erota ja ruveta työttömäksi yksinhuoltajaksi niin sais melkein 1600€ kuussa rahaa eri tukien muodossa...
Kommentit (154)
Olisiko mahdollista että jäät hoitovapaalle mutta teet sen verran työvuoroja että kattaa tulomenetyksen? Muutama vuoro viikossa silloin kun puoliso on kotona ja voi hoitaa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista että jäät hoitovapaalle mutta teet sen verran työvuoroja että kattaa tulomenetyksen? Muutama vuoro viikossa silloin kun puoliso on kotona ja voi hoitaa lapsi.
No siis tämähän se ongelma juuri oli kun mun työpaikka on kyvytön laittaan mulle esim. Joka toinen viikko pari vuoroo iltaa ja joka toinen viikko pari aamua.
Kun juuri tuolla tavalla toivoisin että hoidettaisiin tämä tilanne nyt toistaiseksi.
Olisikohan mahdollista että olet hoitovapaalla sun omasta työstä mutta teet määräaikainen esm. 10h/viikko sopimus kunnes olet valmis palaamaan kokoaikatyöntekijäksi? Ja tähän tilapäiseen sopimukseen ehdoiksi että työvuorot sopii sinun puolisin vuorojen kanssa.
Kyllä ihmisillä on sitten vähän ymmärrystä näihin asioihin. Välttämättä kaikilla ei olisi sitten koskaan hyvää hetkeä lapsen saannille jos sitä vaan odottelisi. Jos opiskelee voi olla ettei saakkaan työtä. Jos jättää sen "huono" palkkaisen työn voi olla ettei saa enää mitään yhtään sen parempaa. Terveys voi mennä. Voi jäädä muuten työttömäksi, kun monet tehtaatkin vaan pistävät lapun luukulle. Puoliso voi sairastua, voi joutua onnettomuuteen, talous voi muuten mennä "alta" jne. Sekä se tärkein asia, että ei ne lapset aina tule kuin "tilauksesta", eikä tämäkään asia yleensä parane iän myötä. Siinä mielessä en oikein ymmärrä niitä "pitikö sitten lapsi tehdä"-kommentteja jos lapsi kuitenkin on myönteinen asia vanhemmilleen. Se on sitten eri jos ap:kin sanoisi, että inhoaa lastaan yms. Ymmärrän myös hyvin tuon hoidon järjestämisen hankaluuden. Itse en sopeutunut millään päiväkotiin ja perhepäivähoitaja oli "pelastus", kun sieltä vihdoin paikka saatiin. Minunkin äitini piti mennä töihin jo aika varhain, mutta ei toisaalta halunnut minua väkisin pk:ssa pitää. Vaikeita tilanteita. Ja meidänkin perhe oli melko köyhä, joten ei siinä sitten olisi ollut koskaan oikeaa hetkeä lasten saannille ilman lottovoittoa.
Milloin lapsen isä pitää isyysvapaansa? Nythän on loistava sauma. Isä jää kotiin ja sinä menet töihin.
Kyllä vaan ne yksinhuoltajatkin käy vuorotöissä. Nim. 3 tuntia päivässä työmatkoihin yksinhuoltajana
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis se että lapsi on nyt 10kk ja mun on pakko palata töihin. Toki hoitovapaalle olis kiva jäädä mutta taloudellisesti se ei ole mahdollista. No, ongelma on siis se että tehdään miehen kans molemmat vuorotyötä ja lähin vuoropäiväkoti on 50km päässä. Ei oo mitään järkee viedä lasta hoitoon kun kaikki työllä tienatut rahat menee noihin ajomatkoihin ja hoitomaksuihin. Ja lähdeppä nyt sit iltavuoron jälkeen heittään vielä tommonen 100km lenkki ja hyvällä säkällä heti aamulla uudestaan kun mulla noi vuorot voi olla ihan mitä tahansa sillisalaattia. Helpoin olis siis ku oltais eri vuoroissa ja saataisiin lapsi hoidettua tässä kotona mutta mun työpaikalta ei tosiaan tulla vastaan juuri yhtään. Että mitä sitten niinä päivinä kun ollaan miehen kans molemmat samassa vuorossa? Lapsi töihin mukaan? Saikkua? Vai pitääkö tässä erota ja ruveta työttömäksi yksinhuoltajaksi niin sais melkein 1600€ kuussa rahaa eri tukien muodossa...
Miten olis muutto sen vuoropäiväkodin lähelle? Niin me muutkin joudutaan tekemään. Itse olen hoitsu, sairaalassa kolmivuorotyö. Usein menee vuorot 2 aamua, 2 iltaa, ja 1-2 yötä ja sitten 5-6 päivää vapaata. Olen ollut kaikkina näinä vuosina enemmän päiviä lasteni kanssa kotona kuin päivätyötä tekevät. Ei ole tullut mieleenkään, että työnantajan pitäisi joustaa, ja miten se olisi edes mahdollista, kun potilaita hoidettava 24/7. Mieheni on kokkina 2-vuorotyössä, yleensä klo 11-19.30 tai klo 13-22 vuorossa. Ollaan asuttu vuosia vuoropäiväkodin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Taas tää, että työnantajalle sysätään vastuu. Työnantaja voi haluta, että työntekijä tekee ne vuorot, jotka tarvitaan. Tai sitten palkataan sijainen. Ei ainakaan sairaalassa tulis kuuloonkaan, että joku valitsee pari vuoroa viikossa ja muut vuorot tekee joku sijainen. Ei niitä sijaisia ole. Jos on tarjolla täysiaikainen sijaisuus tyyliin vuoden ajan, sitten voi jonkun sairaanhoitajan saadakin siihen. Muutoin tilanne on se, että tehdään vajaalla miehityksellä, kun ei sijaista saada. En kyllä itsekään lähtis alalle sijaistamaan, jos työvuoroja tarjolla 50% työajasta ja palkkaus sen mukaan. Ei sillä elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hae töitä sieltä isommalta paikkakunnalta/suunnalta missä se vuoropäiväkotikin on. Hoituu työmatka ja päiväkotimatka samalla reissulla. Tai jos sinä et millään voi niin mies hakee.
Sitä en suostu uskomaan että teidän koti on pienellä paikkakunnalla ja sitten vielä se vuoropäiväkotikin olisi joku surkean pieni paikkakunta jossa ei myöskään ole töitä.
Asun kohtuullisen suurella paikkakunnalla ja täällä on 2 vuoropäiväkotia, joista kumpikin on mahdollisimman syrjässä niin asuinalueista kuin vuorohoitoa vaativista työpaikoista. Matkaa kodista vuoropäiväkotiin on nyt vähän yli 20 km eikä se onnistu ilman omaa autoa. Kaiken lisäksi me ennakoimme tilanteen ostamalla asunnon vuoropäiväkodin vierestä, mutta kaupunki päätti vuotta myöhemmin, että vuoropäiväkoti siirtyy muualle. Mies pääsi lopulta töihin tuon päiväkodin lähelle, mutta sitten tuli taas tieto, että päiväkoti suljetaan, vuoropäivähoito siirretään taas uuteen paikkaan.
Kahden auton perheessä asia ei ole ongelma, mutta joskus tuntuu siltä, että kaupunki ihan tarkoituksella aiheuttaa ongelmia, jotta mahdollisimman harva hakisi lapsilleen vuoropäivähoidosta paikkaa.
Millä paikkakunnalla vuoropäiväkodit on syrjässä? Kyllä ne yleensä on ihan 5 km säteellä keskustasta!
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden lastenhoito-ongelmat eivät ole työnantajan ongelma. Mahdollisuuksien mukaan toki pitää joustaa mutta ketään ei voi alkaa työvuorosuunnittelussa suosimaan tai ylipäätään asettamaan eriarvoiseen asemaan. Mikäli työajat eivät ole mieleen voi työntekijä aina tehdä omia ratkaisuja, ts etsiä uuden työn paremmilla työajoilla
Se on ihan oikein. Jos on niin invalidisoiva tilanne, ettei pysty työvuoroihinsa tulemaan, työnantajan ei pidäkään suosia. Pitää ottaa tilalle työntekijä (sijainen tai uusi tt), joka pystyy tekemään työvuoronsa. Ei ole oikein tarjota jollekin 2-3 päivävuoroa viikossa, jos ei muut niitä saa. Ei ole oikein antaa yhden tehdä 50% työvuoroja päivävuoroina, jos sijaista ei saada puuttuvan 50% tekijäksi. Sitten vaan nokka kohti uusia tuulia, jos ei pysty töitään tekemään.
Pisti silmään tuo 50 km matka lähimpään vuorohoitoon. Missä korvessa te oikein asutte? Lapissa ymmärrän matkan, kun sieltä olen kotoisin, mutta sielläkin voi muuttaa Inariin. Miksi te asutte 50 km päässä sivistyksestä ja mitä työtä teette?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan ne yksinhuoltajatkin käy vuorotöissä. Nim. 3 tuntia päivässä työmatkoihin yksinhuoltajana
Ja sun lapsi on alle vuoden vanha? Melko rankkaa.
Tilannehan olis ihan eri jos tuo meidän tyttö olis jo vaikka sen 3 vuotta, mutta jotenkin tuntuu väärältä laittaa alle vuotiasta vauvaa edes yhdeks päiväks viikossa sinne vuoropäikkyyn. Iltavuorostaki ku lähtis tyttöö hakeen sieltä ni kello on 24.00 ennen ku ollaan kotona. Olis se vauvallekin raskasta.
Go ap, höynäytä näitä palstabimboja kunnolla! Silmät vesissä puolustelevat trollia, joka nauraa partaansa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olis muutto sen vuoropäiväkodin lähelle? Niin me muutkin joudutaan tekemään. Itse olen hoitsu, sairaalassa kolmivuorotyö. Usein menee vuorot 2 aamua, 2 iltaa, ja 1-2 yötä ja sitten 5-6 päivää vapaata. Olen ollut kaikkina näinä vuosina enemmän päiviä lasteni kanssa kotona kuin päivätyötä tekevät. Ei ole tullut mieleenkään, että työnantajan pitäisi joustaa, ja miten se olisi edes mahdollista, kun potilaita hoidettava 24/7. Mieheni on kokkina 2-vuorotyössä, yleensä klo 11-19.30 tai klo 13-22 vuorossa. Ollaan asuttu vuosia vuoropäiväkodin vieressä.
Eli talo myyntiin ja vuokralle asumaan ja molemmat irtisanoutuu töistä että voidaan asua vuoropäiväkodin vieressä. Okei, kuulostaa ihan kohtuulliselta. 😃
Vierailija kirjoitti:
Haet uusia töitä. Paremmin palkattua sellaista.
Aivan kuten se olisi just noin helppoa!!! Ei taideta elää samassa maailmassa!!!
Ei ap.
N36 Espoo
Vierailija kirjoitti:
Pisti silmään tuo 50 km matka lähimpään vuorohoitoon. Missä korvessa te oikein asutte? Lapissa ymmärrän matkan, kun sieltä olen kotoisin, mutta sielläkin voi muuttaa Inariin. Miksi te asutte 50 km päässä sivistyksestä ja mitä työtä teette?
En ole ap, mutta kerron oman tilanteeni. Asutaan 2 km kunnan keskustasta, työpaikalle on keskustasta viitisen kilometriä. Koska vuorotöitä tekeviä on kunnassamme vähän, päätettiin vuorohoito lopettaa ja ostaa se palveluna naapurikunnasta... Ja johan piteni hoitomatka kerrasta. Ei nyt lähellekään tuota 50 km, mutta kuitenkin.
Sille hoitajalle vois maksaa kotihoidon tuen, sillä senhän ap saa, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Sille hoitajalle vois maksaa kotihoidon tuen, sillä senhän ap saa, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.
Ei kait kukaan hoida vierasta lasta pelkällä kotihoidontuella, kun se on muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa ihan kynä ja paperia ja laskekaa kaikki tulot ja menot joita töihin palaamisesta tulee. Uskaltaisin veikata että kaupan alaln palkoilla ja 100km päiväkotimatkoilla (+ kaikki muut kulut mm. päivähoitomaksut, mahdollinen toinen auto, työpaikkaruokailu) työssä käynnistä ei jää mitään käteen. Miettikää vaihtoehtoisesti miten voisitte säästää lapsen jäädessä vielä kotiin. Esimerkiksi ostamalla vaatteita ja tarvikkeita kirpparilta, luopumalla mahdollisesta toisesta autosta. Voisitko tehdä satunnaisia vuoroja miehen vapaapäivinä? Oletteko hakenut kotihoidontuen lisät ja huomioinut ne laskelmiin? Voisitteko saada asumistukea?
Ja tärkein kysymys- haluaako kumpikaan teistä jäädä lapsen kanssa kotiin?
Tämä on järkevin ehdotus.
Lähde opiskelemaan