Pakko palata töihin ja työnantaja ei jousta vuoroissa
Tilanne on siis se että lapsi on nyt 10kk ja mun on pakko palata töihin. Toki hoitovapaalle olis kiva jäädä mutta taloudellisesti se ei ole mahdollista. No, ongelma on siis se että tehdään miehen kans molemmat vuorotyötä ja lähin vuoropäiväkoti on 50km päässä. Ei oo mitään järkee viedä lasta hoitoon kun kaikki työllä tienatut rahat menee noihin ajomatkoihin ja hoitomaksuihin. Ja lähdeppä nyt sit iltavuoron jälkeen heittään vielä tommonen 100km lenkki ja hyvällä säkällä heti aamulla uudestaan kun mulla noi vuorot voi olla ihan mitä tahansa sillisalaattia. Helpoin olis siis ku oltais eri vuoroissa ja saataisiin lapsi hoidettua tässä kotona mutta mun työpaikalta ei tosiaan tulla vastaan juuri yhtään. Että mitä sitten niinä päivinä kun ollaan miehen kans molemmat samassa vuorossa? Lapsi töihin mukaan? Saikkua? Vai pitääkö tässä erota ja ruveta työttömäksi yksinhuoltajaksi niin sais melkein 1600€ kuussa rahaa eri tukien muodossa...
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja:
- jäät kotiin jos työnteko ei kannata
- teet keikkatöitä silloin kun pystyt
- jäät osittaiselle hoitovapaalle
- käytätte ongelmapäivinä hoitoapua (lastenhoitaja, sukulainen, ystävä tms)
- haet päivätyötä
Lapsi ei ole ilmainen. Hoito maksaa, harrastukset maksaa, koulutus maksaa. Lapsen hankinta on Teidän valinta ja hoidon järjestäminen on myöskin omassa harkinnassa ja valittavissa, kuten sekin missä asuu. Tämä kannattaa muistaa, jos harkitsette toisen lapsen hankkimista.
Me jopa muutimme halvempaan asuntoon, jotta oli varaa pitää lapsi kotona vanhempainvapaan jälkeen 😅
Täh? Ootko nyt ihan tosissasi?
Meilläkin tehdään vuorotöitä ja lapsia on. En ole itkemässä ja hyppimässä tasajalkaa, että "työnantaja ei jousta". Mun mielestä se on jo joustoa, että toinen meistä voi tehdä hieman lyhyempää listaa (80%). Ja kyllä, meillä on ilta-aamuja (pääsen klo 21:30- 22 ja menen klo 7 aamulla töihin) ja niin se lapsi vaan löytää tiensä illalla kotiin ja aamulla hoitoon takasin. Toki ei ole 50km:n matkaa päiväkotiin, päiväkoti on työn ja kodin välissä.
Mutta jestas! Se on meidän vanhempien tehtävä järjestää se lapsen hoito, ei työnantajan. Eikä se niin voi mennä, että jokainen lapsiperhe sanelee miten HÄNEN vuoronsa tulisi mennä. Apua mikä myötähäpeä täällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan jo korkee aika tajuta ettei maailma pyöri teidän kakaroiden ympärillä. Työnantaja joustaa,työkaverit joustaa kaikki joustaa kun sulla on lapsi. Täytyy noi työvuorot saada tuo loma-aika saada kun on lapsi. Lapsi on sairas en pääse töihin ja taas toiset joustaa. Työkaverit joustaa ja joustaa.
Mä oon tehny 20 vuotta duunia. Pitänyt kesälomani syksyllä, ollut töissä pe ja la illat, vaihtanut vuoroja, tuurannut työkaveria, ollut töissä joulut ja juhannuksen, joustanut, tehny ylitöitä, tehny vaikka mitä ja nyt kun toivoisin että siitä kaikesta joustosta sais ees osan takas niin ei saakkaan ku märällä rätillä päin naamaa.
Että kyllähän se vähän hämmentää kun on ensin vuosikausia katsellut miten muiden kohdalla kaikki jousto onnistuu ja kuvitellut että niin se menee nytkin. No ei mennyt ei.
Ap
Juuri tuon takia vaihdoin itse kaupan alalta pois, paras päätös ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan jo korkee aika tajuta ettei maailma pyöri teidän kakaroiden ympärillä. Työnantaja joustaa,työkaverit joustaa kaikki joustaa kun sulla on lapsi. Täytyy noi työvuorot saada tuo loma-aika saada kun on lapsi. Lapsi on sairas en pääse töihin ja taas toiset joustaa. Työkaverit joustaa ja joustaa.
Mä oon tehny 20 vuotta duunia. Pitänyt kesälomani syksyllä, ollut töissä pe ja la illat, vaihtanut vuoroja, tuurannut työkaveria, ollut töissä joulut ja juhannuksen, joustanut, tehny ylitöitä, tehny vaikka mitä ja nyt kun toivoisin että siitä kaikesta joustosta sais ees osan takas niin ei saakkaan ku märällä rätillä päin naamaa.
Että kyllähän se vähän hämmentää kun on ensin vuosikausia katsellut miten muiden kohdalla kaikki jousto onnistuu ja kuvitellut että niin se menee nytkin. No ei mennyt ei.
Ap
Tämä on se kohta elämässä kun joudut etsimään selkärankasi toisen pienen ihmisen vuoksi kun et näköjään itsesi vuoksi ole sitä tehnyt. Hankalaahan se on että joudut tekemään sen samaan aikaan kun on tullut vauva elämään mutta jos sitä ei ole tehnyt ennemmin, se pitää tehdä myöhemmin.
Tällä tarkoitan sitä että sua on hyödynnetty työpaikassasi mennen tullen se mainitsemasi 20 vuotta omaksi eduksi. Sinulla on ollut ajatus että tämä vielä joskus korvataan kun nöyränä joustan, heillä ajatus että joustajan paikka on paikkasi työyhteisössä, loppuun asti. Nyt se ei sinulle enää sovi ja kukaan muu ei elämääsi puolestasi muokkaa eikä se menneitä epreiluuksia palstalla itkemälläkään siitä muutu.
Itse olen keskellä tuota selkärangan kasvattamista ja se on tuskallista lähes päivittäin. Joka päivä löytyy joku joka yrittää hieman näyttää paikkaasi ja jokaisessa kohtaamisessa pitää vetää omat rajat. Jos et voi työpaikkaa vaihtaa, se on tehtävä nykyisessä työpaikassa, miehen töihin liittyen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ketjut menevät aina niin, että ap kertoo ongelmastaan, sitten muut koittavat keksiä ratkaisuja parhaansa mukaan, mutta ap ampuu kaikki yritykset alas tuhahtelemalla, ettei se ja se nyt mitenkään käy, koska se ja se syy. Älä kysy, jos et halua vastaanottaa minkäänlaisia neuvoja tai punnita mitään ehdotettuja vaihtoehtoja.
No mutta eihän tietenkään ap voisi tehdä niin, että ajattelisi oikeasti näitä ideoita! Silloinhan hän ei enää voisi sysätä ongelmiaan (matalapalkka-ala, asuminen liian kaukana päiväkodista/työpaikasta, työnantajan joustamattomuus yms.) muiden harteille. Että pitäisi ihan itse katsoa peiliin ja miettiä OMIA valintoja. On tietysti paljon helpompi haukkua yhteiskunta.
Tämä ketju on taas tarkoitettu yksinkertaisille. Kun täällä on ihmetelty miksi täällä esitetään kysymyksiä ja ongelmia ja kun niihin saa vastauksia, ne ei käy. Tämä on juurikin siksi, että tämä aloitus kuten monet muutkin on provoja! Tällaisten ketjujen aloittaja luulee olevansa hyväkin besserwisser, joka jakelee nevoja jollekin, joka ei ole osannut punnita asioita monelta kannalta. Ei, besserwisser luulee että vain hän osaa ajatella ja hänen pitää neuvoa muita. Valitettavasti on vain niin että nämä besserwisserit neuvovat asioissa, jotka muut ovat tienneet ja tajunneet jo ajat sitten.
Täällä oli ”hieno” vastaus, jossa oli ranskalaisin viivoin esitetty vaihtoehdot: jää kotiin, laita vuoropäiväkotiin jne...” Jos ap olisi todellinen henkilö, hän olisi kyllä tajunnut vaihtoehdot jo itse, eikä tulisi tänne kyselemään besserwissereiltä.
Enkä osaa kuvitella, että juuri tällaisesta asiasta joku syyttäisi yhteiskuntaa. Kyllä se varmaan on jokaiselle selvä, että vuoropäiväkoteja ei ole joka nurkassa ja jos on alalla, jossa tehdään vuorotyötä on hankalammat työvuorot esim. päivähoidon suhteen. Vaikka itse teen vuorotyötä, enkä ole joutunut turvautumaan vuoropäiväkotiin tiedän aika tarkkaan miten sen järjestäisin jos olisi tarve. Itse en alkanut tehdä säännöllistä vuorotyötä, koska en missään tapauksessa halua raahata lasta hoitoon kuudelta tai jopa aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen töissä ravintolassa. Siellä oli vuoropäällikkö, jolla oli pieni lapsi. Sekä hän, että miehensä tekivät vuorotyötä. Hän kiikutti aina miehensä vuorolistan ja sen perusteella hänelle laadittiin työvuorot.
Sitten oli tarjoilija, joka teki pelkkää iltaa. Hänen miehensä oli päivätöissä ja miehen tultua kotiin hän lähti töihin. Sittemmin heille tuli ero ja tämä yh-äiti alkoi tehdä pelkkää aamuvuoroa omilla hoitoviikoillaan.
Tämä ei auta ap:ta, on mutta on esimerkki työpaikasta, jossa joustetaan ja otetaan työntekijöiden perhetilanteet huomioon. Tämä voi tulla teille yllätyksenä.
Niinpä, nämä ovatkin 2 varteenotettavaa vaihtoehtoa. (Eli osa-aika tai työvuorojen vuorottelu) Työvuorojen rukkaus toisen työvuorojen mukaan vaatisi ehdottoman suostumuksen työnantajalta, koska se ei kuitenkaan toimisi niin että yritetään laittaa touveiden mukaan, vaan pitäisi olla varma että ei satu kummallekin aamu tai ilta samalle päivälle. Osaan vaan kuvitella kun työpaikan a pomo odottelee, jotta saa työpaikan b vuorot, jotta voi tehdä valmiiksi sen työpaikan a vuorot. Yhden työntekijän vuoro vaikuttaa aina muidenkin vuoroihin, jotta olisi tarpeellinen määrä miehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Saksiniekka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne totta tosiaan. Sulla on oikeus kuitenkin lyhennettyyn viikkoon, esim iltavuoroissa teet vain 6 tunnin päiviä. Eipä siinä paljon työnantaja pysty sitä kieltämäänkään. Toki palkka laskee siitä. Kummalle vanhemmalle olisi helpompaa tehdä lyhennettyä?
Mikä oikeus se sellainen on?
Meidän alalla ainakaan sellaista ole..Osittaisella hoitovapaalla tarkoitetaan vuorokautisen tai viikoittaisen työajan lyhentämistä työn ja perhe-elämän yhdistämiseksi. Työntekijällä on mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen, kun työsuhde on jatkunut yhteensä kuusi kuukautta 12 viime kuukauden aikana.
Googlaa tarkemmin, kaikilla on oikeus.
Kaikilla paitsi pätkätyöläisillä. Heillä ei isommin oikeuksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaatte hoitajan niille päiville kun ongelma on. Teidän tehtävännehän se on oman lapsenne hoito järjestää.
Paljonkohan sellainen kohtuullinen maksu olis hoitajalle? 50€ on jo sellainen summa että käytännössä mulla ei jää silloin työpäivästä mitään käteen. 😏
Ap
Asiasta poiketen. Mitä AP:n mielestä 😏-tarkoittaa? Minusta se on viekas hymy, eikä sovi ollenkaan tällaisen tilanteeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSilti sulla ei ole kertynyt 20 vuoden aikana mitään säästöjä, että voisit jäädä hoitovapaalle?
Ap:n provo alkaa hajoamaan😂
Kyllä, kaikki meistä asuu pk-seudulla ja tekee täyttä työviikkoa +3000€ kk palkalla, eikä kukaan meistä ole ikinä kohdannut mitään vastoinkäymisiä, kuten avioeroa, sairauksia, kuolemaa tms.
Kyllähän se varmaan uskomattomalta tuntuu että joku on töissä matalapalkka-alalla, osa-aikatöissä, tai jossain vastaavassa palkkakuopassa. Kaikille ei vaan voi riittää niitä ”hyviä” töitä. Kaupan alalla on nykyään melkein mahdoton saada täysiä tunteja ellei ole esimies.Kaksikymmentä vuotta osa-aikaisena? Ehkä ap:n pitäisi jo ymmärtää vihje ja irtisanoutua.
Niin, kyllä työttömänä on parempi kuin osa-aikatöissä.
Jos kahdessakymmenessä vuodessa ei ole edennyt yhtään tai edes saanut täysiä tunteja, niin eiköhän kotiäitiys ole oikein sopiva ura ap:lle.
Kaikille se ura ei ole elämän tarkoitus ja sisältö. 25-30h/vko riittää elämiseen ihan hyvin. Siinä on vähän eroo saako kuussa käteen 1500€ vai 300€. Ja vaikka saisikin tuosta läheisestä kaupungista kokoaikatyön niin lopputulos taitaisi olla +-0 kun polttoainekulut triplaantuisi nykyisestä. Nykyisellään tulee viikkoon työajoa maksimissaan n. 150km, kaupunkiin jos ajaa viitenä päivänä viikossa niin se on 500km/vko. Plus tietty vielä päivähoitomaksut täydeltä viikolta niin lopputulos menee miinuksen puolelle. Niin ja vauvan kanssa vietetty aika vähenee radikaalisti. Ei kuulosta kovin hyvältä diililtä.
Ei niitä yrityksiä kuule nyt vaan tehdä sinua varten! Koska mitä tapahtuu sitten kun kaikilla työntekijöillä on lapsia ja kaikki huutaa kurkku suorana kun ei jousteta?
Palkatkaa hoitaja & kotiope, jos tarha ja eskari vaikeuksia lähivuosina...
Mitää järkee tehdä töitä jos eiole perus juttuihin varaa.
Ei tuo päivähoidon sijainti ole ainoa ongelma, sillä vaikka vuoropäiväkoti olisi lähellä, voi tuntua monen mielestä aika inhottavalle viedä lapsi sinne välillä aamulla klo 5 ja välillä taas päivällä klo 14. Tuollainen todella epäsäännöllinen aika voi olla jo todella vaativaa lapsellekin. Vaihtoehtona on esim. tehdä päivävuoroa jos voi tai sitten vaikka keikkailla vuorotyössä, jolloin voi itse valita työvuorot. Tällöin ei välttämättä saa täysiä tunteja.
vaihtoehdot.
1) panette itsenne tykkäämään roudaamisesta
2) vaihdatte työpaikkaa (jompi kumpi)
3) vaihdatte asuinpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaatte hoitajan niille päiville kun ongelma on. Teidän tehtävännehän se on oman lapsenne hoito järjestää.
Paljonkohan sellainen kohtuullinen maksu olis hoitajalle? 50€ on jo sellainen summa että käytännössä mulla ei jää silloin työpäivästä mitään käteen. 😏
ApAsiasta poiketen. Mitä AP:n mielestä 😏-tarkoittaa? Minusta se on viekas hymy, eikä sovi ollenkaan tällaisen tilanteeseen
Mun mielestä se on sellainen ”been there, done that”-hymiö.
Ei tullut mieleen ajatella miten järjestätte hoidon sillon ku mietitte lapsen hankintaa ? Ei siitä nyt niin pitkä aika ole , vai onko tilanne muka jotenkin radikaalisti muuttunut välillä ...? Olisitte säästäneet rahaa raskausaikana tai jo ennen sitä sen verran ettei tartte tuon ikäistä hoitoon viedä :( turha joo tällein jälkikäteen jossitella mutta tuntuu vaan et eikö ihmiset osaa yhtään ajatella vuotta pidemmälle ...
Et voi laittaa 10 kk ikäistä päiväkotiin. Raha ei saa olla syy tuohon. Käsitätkö yhtään millaista pienten ryhmässä on?
Palsta ei koskaan petä. Ap:lla on jo ajatus, miten asian järjestäisi ja kyselee siihen muiden mielipidettä. Kukaan ei lotkauta korvaansa, vaan alentava sättiminen ja säksätys jatkuu. Kyllä, olette niitä Parempia Ihmisiä.
Ja kyllä, itsellä on lapsen hoidon suhteen asiat hyvällä mallilla kun kohta työt aloitan, eikä tarvitse tehdä vuorotyötä. Mutta ymmärrän, että kaikilla asiat eivät ole näin helposti järjestettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSilti sulla ei ole kertynyt 20 vuoden aikana mitään säästöjä, että voisit jäädä hoitovapaalle?
Ap:n provo alkaa hajoamaan😂
Kyllä, kaikki meistä asuu pk-seudulla ja tekee täyttä työviikkoa +3000€ kk palkalla, eikä kukaan meistä ole ikinä kohdannut mitään vastoinkäymisiä, kuten avioeroa, sairauksia, kuolemaa tms.
Kyllähän se varmaan uskomattomalta tuntuu että joku on töissä matalapalkka-alalla, osa-aikatöissä, tai jossain vastaavassa palkkakuopassa. Kaikille ei vaan voi riittää niitä ”hyviä” töitä. Kaupan alalla on nykyään melkein mahdoton saada täysiä tunteja ellei ole esimies.Kaksikymmentä vuotta osa-aikaisena? Ehkä ap:n pitäisi jo ymmärtää vihje ja irtisanoutua.
Niin, kyllä työttömänä on parempi kuin osa-aikatöissä.
Jos kahdessakymmenessä vuodessa ei ole edennyt yhtään tai edes saanut täysiä tunteja, niin eiköhän kotiäitiys ole oikein sopiva ura ap:lle.
Kaikille se ura ei ole elämän tarkoitus ja sisältö. 25-30h/vko riittää elämiseen ihan hyvin. Siinä on vähän eroo saako kuussa käteen 1500€ vai 300€. Ja vaikka saisikin tuosta läheisestä kaupungista kokoaikatyön niin lopputulos taitaisi olla +-0 kun polttoainekulut triplaantuisi nykyisestä. Nykyisellään tulee viikkoon työajoa maksimissaan n. 150km, kaupunkiin jos ajaa viitenä päivänä viikossa niin se on 500km/vko. Plus tietty vielä päivähoitomaksut täydeltä viikolta niin lopputulos menee miinuksen puolelle. Niin ja vauvan kanssa vietetty aika vähenee radikaalisti. Ei kuulosta kovin hyvältä diililtä.
Onko noissa laskelmissa otettu huomioon verovähennykset työmatkoista? En nyt muista kuinka isoja ne on, mutta vähän saa takaisin kuitenkin.
Osittainen hoitovapaa /lyhennetty työviikko?
Vierailija kirjoitti:
vaihtoehdot.
1) panette itsenne tykkäämään roudaamisesta
2) vaihdatte työpaikkaa (jompi kumpi)
3) vaihdatte asuinpaikkaa.
Tai 4) vaihtoehto, toinen tekee vaikka keikkatyötä ja sovittelee vuorot sen vuorotyöläisen mukaan. Ei poista tietenkään sitä että vuoropäiväkotiin on 50 km...