Mikä ärsyttää tai kummastuttaa kanssamatkustajissa julkisessa liikenteessä?
Kolmekymmentä vuotta on tullut käytettyä Helsingin julkista liikennettä eikä se lakkaa hämmentämästä. Tälläkin viikolla on jopa ärsytyskynnys ylittynyt.
Miksi ihmiset työntää metroihin sisään vaikka kaikki poistumassa olevat eivät ole päässeet ensin ulos?
Onko pakko tuoda polkupyörä metroon ruuhka-aikaan? Kun vaunut ovat muutenkin tupaten täynnä ja joku vaatii pyörille varattua tilaa itselleen, alkaa keittää. Pyöriä saa siis kuljettaa vain ruuhka-aikojen ulkopuolella mutta melkein joka aamu 7-8 välillä niitä joku tunkee väkisin tungokseen.
Hiusten harjaaminen on todella ällöttävää bussissa, kun irtonaisia hiuksia pölähtelee takana istuvan syliin. Älkää tehkö sitä, pliis.
Metrossa kärrynpyörien tekeminen tankojen avulla tai housuun kuseminen ratkaisuna vessahädälle kun "ei se penkkiin imeydy" eivät ole ihan hirveän hauskoja juttuja metrossa. Nämä niinikään tältä viikolta.
Kertokaa omia kokemuksia.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laukku viereisellä penkillä ruuhka-aikana. Kyllä mulla ainakin mahtuu isompikin laukku tai ostoskassi syliin. Mene terapiaan, jos on niin paha ihmiskammo, että tätä itsekkyyden lajia pitää harrastaa.
Pyörät julkisissa. Miksei sillä pyörällä voi ajaa, kun se kerran on mukana?
”Ihmiskammooni” olen vuosia käynyt terapiassa ja syönyt lääkkeitä: ei apua. Pitäisikö mun siis lopettaa töissä käyminen yhden bussimatkan takia? Vai kävelläkkö pitäisi 20 km töihin? Toki mielelläni lopettaisin työt jos pääsisin eläkkeelle mutta en pääse.
Tietenkin poikkeustapauksia on, mutta en millään usko, että niillä puolella bussin/ratikan/metron väestä, jotka tätä harrastaa, olisi niin paha tilanne, kuin sulla. Eiköhän suurella osalla kyse ole vain siitä, ettei kanssaihmisistä välitetä pätkän vertaa, ja on muka niin kamalaa ottaa laukku syliin tai tuntea hipaisu käsivarressa, kun joku istuuntuu viereiselle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Idiootit, joiden viereen menee istumaan ja kuulee joko sen tuhisemisen tai muuten sellanen hirveä kosketuskammo! Mistä tää suomalaisten kosketuskammo johtuu? Ihan sekopäistä.
Miksi sinä haluat kosketella vieraita ihmisiä bussissa? Minä en ainakaan halua että kukaan tulee lähmimään. Taidat olla jotenkin sairas.
Idiootit jotka pitävät kuraisia kenkiään istuimilla. Etenkin teinitytöt harrastaa tätä. Hierooko ne kotonaankin kengänpohjia olkkarin sohvaan ja tuoleihin?
Asuin 70-luvulla Tukholmassa ja sen jälkeen vasta aloin hämmästellä suomalaisten käytäntöä rynniä juniin karjalauman tavoin.
siellä metrossa aina oli oikeanpuoleinen liikenne. Oikealta jonona siään ja silloin voi sisältä tulla jonona toiselta puolen ulos. Liikkuminen oli sujuvaa, mutta ei se vieläkään näille junteille ole mennyt jakeluun.
Sama meno liukuportaissa, ei kerta kaikkiaan eroteta oikeaa vasemmasta.
Reput ja laukut etenkin metrossa tai ruuhkabussissa. Jengi unohtaa, että sellainen on selässä tai olalla kunnes se osuu jotain istuvaa naamaan. Nimimerkillä kokemusta on ja tosi usein saa samanlaista tilannetta todistaa sivusta. Ihan oikeasti ihmiset, varokaa muita ja ottakaa ne reput pois selästä ruuhkassa tilaa viemästä ja etteivät ne osu teidän hosuessanne ketään istuvaa naamaan! Kalliiksi tulee, jos joku heijastin tai metallivetoketju osuu silmään tai hampaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellä helvetillä on vielä puhelimessa soittoääni päällä muuten kuin poikkeustapauksessa?
Värinät kehiin nyt viimisiltäkin.
Joillain puupääteineilla tai mummoilla tuntuu olevan joku saa tanan lisäkajari vielä, kun ne romut huutaa niin että dösä raikuu.
Sinun kannattaa hommata oma auto ja ulkoistaa itsesi julkisista liikenenvälineistä, tai alkaa pyöräillä. Noin hermoheikko ihminen vaan stressaantuu turhaan normaaleista elämisen äänistä. Ihan ystävyydellä ja sinun omaksi parhaaksesi sanon tämän.
Bussissa jne. on niin paljon ääntä, ettei yksi kännykän soittoääni haittaa lisänä yhtään. Ihmiset puhuvat, yskivät, nauravat. Kulkuvälineen moottori pitää ääntä. Hui kauhia, jonkun kännykkä pirahti, kyllä on maailmanloppu!
Haloo....
Värinähälytystä ei mitenkään voi huomata käsilaukussa olevasta kännykästä. Naisilla harvemmin on vaatteissa sellaisia taskuja, että niissä voisi kuljettaa kännykkää. Joten ne ovat yleensä laukussa tai repussa tai kassissa. Sieltä soimisen voi havaita vain soittoÄÄNESTÄ.
Purskauksesta päätellen joku muu lienee hermoheikko...
Vierailija kirjoitti:
Siis voi luoja että sappi kiehuu kun bussissa tai metrossa vieressä istuvan miehen on aivan PAKKO levittää haarat niin levälleen kuin mahdollista.
Ei se baanani muussaannu vaikka antaisitkin toisen pitää vähän jalkatilaa...!
Naisetkin tekevät tuota. Liittyy enemmän vatsan kokoon kuin "banaaniin", elleivät naiset sitten varo ruusun terälehtiään
Joskus ruuhkabussissa tai -sporassa käy niin, että jostakin vapautuu istumapaikka mutta kukaan lähellä seisojista ei tohdikaan istuutua. Sitten nökötetään käytävällä, vaikka olisi kaikille mukavampaa, jos joku vain lopettaisi kursailun ja istuutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ihminen tulee viereeni istumaan, vaikka bussissa olisi vielä vapaita penkkejä joissa ei istu kukaan?
Tarvitsen vain yhden paikan joten jätän paikan vapaaksi pareille.
Julkisen liikenteen käytön lisäämisen suurin ja vaietuin matkavastus ovat juuri toiset ihmiset.
Meikkaavat, syövät, musaa täysillä känntköistään huudattavat, metelöivät, harhaiset, haisevat jne yms.
Ensimmäistä luokkaa ei esim juniin saada koska tämä suomalainen paska tasa-arvoisuusvaade. Toimii oikein hyvin esim Saksassa ja Itävallassa.
Itse en perseilijöitä jaksa joten omalla autolla kuljen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laukku viereisellä penkillä ruuhka-aikana. Kyllä mulla ainakin mahtuu isompikin laukku tai ostoskassi syliin. Mene terapiaan, jos on niin paha ihmiskammo, että tätä itsekkyyden lajia pitää harrastaa.
”Ihmiskammooni” olen vuosia käynyt terapiassa ja syönyt lääkkeitä: ei apua. Pitäisikö mun siis lopettaa töissä käyminen yhden bussimatkan takia? Vai kävelläkkö pitäisi 20 km töihin? Toki mielelläni lopettaisin työt jos pääsisin eläkkeelle mutta en pääse.
Ikävä kuulla. Ei sitä sun ihmiskammoa kukaan voi tietää ellet sitä jotenkin ilmaise. Useimmat olisivat varmaankin ymmärtäväisiä ja kunnioittaisivat tahtoasi jos sen voisit jotenkin kertoa.
Ne ihmiset junissa, jotka ei katso sitä vaununnumeroa. Inittävät sitten vastaan kun kerron että ovat paikallani. Onneksi näitä ei tule paljoa vastaan.
Mua v….. yli kaiken kun suomalainen ihminen ei osaa avata suutaan kun on esim. poistumassa bussista. Miten se voi olla niin vaikeeta sanoa anteeksi olen menossa ulos seuraavalla pysäkillä.
Vierailija kirjoitti:
Mua v….. yli kaiken kun suomalainen ihminen ei osaa avata suutaan kun on esim. poistumassa bussista. Miten se voi olla niin vaikeeta sanoa anteeksi olen menossa ulos seuraavalla pysäkillä.
Näin se menee ku ei tiedä toisen vaseja tai vittereitä, jotta vois asian viestata.
Ajatella. Joutua nyt vieraalle ihmiselle puhumaan...
Minä ainakin saan suuni auki jos ainoa vapaa paikka on kassille varattu: "tässä on varmaan vapaa paikka"
ja aina kassi on siirtynyt syliin. Sama jos ikkunan vieressä istuva alkaa mykkänä ängetä ylitseni- kysäisen
että ootko jäämässä pois. Yleensä sitten saa sanottua joo. Jos näen likaisia kenkiä pidettävän penkillä sanon
siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskammpiset voivat seistä, eivätkä viedä kaksi paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymmentä vuotta on tullut käytettyä Helsingin julkista liikennettä eikä se lakkaa hämmentämästä. Tälläkin viikolla on jopa ärsytyskynnys ylittynyt.
Miksi ihmiset työntää metroihin sisään vaikka kaikki poistumassa olevat eivät ole päässeet ensin ulos?
Onko pakko tuoda polkupyörä metroon ruuhka-aikaan? Kun vaunut ovat muutenkin tupaten täynnä ja joku vaatii pyörille varattua tilaa itselleen, alkaa keittää. Pyöriä saa siis kuljettaa vain ruuhka-aikojen ulkopuolella mutta melkein joka aamu 7-8 välillä niitä joku tunkee väkisin tungokseen.
Hiusten harjaaminen on todella ällöttävää bussissa, kun irtonaisia hiuksia pölähtelee takana istuvan syliin. Älkää tehkö sitä, pliis.
Metrossa kärrynpyörien tekeminen tankojen avulla tai housuun kuseminen ratkaisuna vessahädälle kun "ei se penkkiin imeydy" eivät ole ihan hirveän hauskoja juttuja metrossa. Nämä niinikään tältä viikolta.
Kertokaa omia kokemuksia.
Pyöriä saa kuljettaa ilman aikarajoja..
Miksi tätä alapeukkutetaan, koska se on fakta?
Vierailija kirjoitti:
Siis voi luoja että sappi kiehuu kun bussissa tai metrossa vieressä istuvan miehen on aivan PAKKO levittää haarat niin levälleen kuin mahdollista.
Ei se baanani muussaannu vaikka antaisitkin toisen pitää vähän jalkatilaa...!
Jaa, tänään taas miehenä todistin kuinka 8 KAHDEKSAN naista makuutti penkeillä käsilaukkujaan.
Yhdessä ainoassa bussissa. Mikään pakkohan sinunkaan ei ole yhdenkään miehen vieressä istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka eivät siirry käytävällä eteenpäin kun bussi alkaa täyttyä. Takaosassa voi olla vaikka kuinka paljon tilaa ja etuosa niin täynnä ettei kaikki halukkaat edes meinaa mahtua kyytiin kun muutama hidasjärkinen jää tulpaksi niin ettei ohikaan pääse.
Ja kukaan edessä olijoista ei vahingossakaan saa suutansa auki ja sano että menkää nyt taakse jossa on tilaa!
Kyllä ihmisen omien aivojen pitäisi toimia niin, ettei jonkun tarvitse eriksee huutaa menemään käytävällä pidemmälle.
Ärsyttääpä monia kassit viereisellä penkillä. Mä pidän aina omaani siinä, koska en halua liata sitä maassa ja sylissä se on rasittava, jos tilaa on vieressäki. Seuraan kuitenkin aina tilannetta ja jos bussi alkaa täyttyä, vapautan paikan.
Mua ei kassit haittaa, koska aina voi myös kysyä paikkaa.
Sen sijaan ärsyttävintä on:
- mies tai nainen joka on kaatanut pullon hajusteita ja se haisee monen penkkirivin päähän
- pissat penkillä - kyllä, nykyään kokeilen aina ennen istumista onko penkki kuiva
- bussin lämmitys päällä kuumalla säällä