Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin pitkästä aikaa vaatekaupoilla ja järkytyin

Vierailija
12.10.2018 |

Olen 30 vuotias nainen.
En halua pukeutua teinien vaatteisiin, mutta en myöskään business-tyyliin tai "mummomaisesti".
Nämä tuntuvat olevan ainoita vaihtoehtoja vuonna 2018, jos et halua kulkea alasti.
Kaikki vaatteet ovat nykyisin joko muodottomia mustia säkkejä tai napapaitoja.
Lisäksi tuntuu että esim. H&M:n vaatekokoja on kutistettu viimeisen muutaman vuoden sisällä.
Kolmisen vuotta sitten koko 36 oli minulle alaosissa täysin istuva.
En ole lihonut, joten meinasi itku päästä sovituskopissa kun en saanut kyseisen koon farkkuja säärtä ylemmäs.
Päädyin kokoon 40 joka meni nipin napin päälle.
Samahan se periaatteessa on, mikä kokolappu siinä vaatteessa killuu, mutta hätkähdyttävä muutos entiseen vain hämmästytti.
Huppareitakaan ei enää löydy. Kaikki ovat oversize tai sitten niitä napamallisia.
Onko kukaan muu huomannut vastaavaa, vai asioinko yksinkertaisesti väärissä liikkeissä?
Ja tosiaan lähes kaikki Helsingin keskustan putiikit (sellaiset joihin pienituloisella on varaa) tuli kierrettyä läpi ja lähdin yksien farkkujen kanssa kotiin.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/mystyle/art-2000001202472.html

H&M housut ovat oikeasti pienentyneet tosi paljon.

Vierailija
62/78 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oversized on nyt muotia tuolla maailmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olen samaa mieltä, että rumia ovat ja huonosti istuvia, muodottomia laatikoita, mutta itse olen törmännyt siihen, että osa xs-kokoisistakin vaatteista on huonosti istuvia. Olen 155 cm/51 kg eli olen sopusuhtainen. Aiemmin olin jopa 48 kg ja silloin löysin vaatteeni oikeastaan kirppareilta, mutta harvoin niissäkään on enää pieniä kokoja. Viimeksi yritin löytää bleiseriä, mutta kaikki olivat koossa 34 hyvin istuvia vyötäröltä, mutta hartioista aivan liian isot, vaikka minulla onkin hyvän kokoiset hartialihakset. Ehkä olen vain oudon muotoinen, pitäisi olla muodoton.

Vierailija
64/78 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taas sitä mieltä että koot on suurentuneet. Olen 157/50, enkä meinaa löytyy takkia, joka olisi sopiva. XS on aivan liian suuri. Samoin housut koossa XS roikkuvat päällä ja 30” liian pitkä... :(

Vierailija
65/78 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu ennemminkin että koot olisivat suurentuneet viimeaikoina. Mielestäni on outoa että joudun ostamaan lähes poikkeuksetta pienintä saatavilla olevaa kokoa, vaikka paljon minua pienempiäkin naisia löytyy vielä jonkin verran. Käyttävätkö he sitten vain liian isoja vaatteita? Terv, 160cm/57kg

Mä oon samaa miltä tässä. Nimenomaan vaatteet ovat suurentuneet, eivätkä pienentyneet. Siitä on ihan tilastollista faktaa, että ihmisten koko on kasvanut ja sitä mukaa muokataan kokostandardeja ylemmäs.

Toki tuo h&m:n koista puhunut ei ole täysin väärässä... olen huomannut, että juuri hennesillä mullekin menee päälle koon 36 shortsit tai housut. Olen siis kokoa XS. Heillä siis ainakin osa vaatteista on pientä kokoa, osa taas isoja. En tiedä mikä logiikka heillä on siinä. Varmaan tuotteita valmistetaan niin monesta eri paikassa, että ei pystytä/ehditä valvomaan, vaikka pyritään samaan kokoon.

Niin, mitä xs-kokoinen 155cm pukee? Lastenosastolta 158 käy hyvin ja on halvempaa kuin aikuisten vaatteet. Noo, ihan näistä h&m, gina tricot, cubus... löydän vaatteita. Mistään Prisman tai Tokmannin aikuisten osastolta on turha edes katsella. Näitä halvimpia siis tarkoitan.

Ostan myös paljon nettikirppiksiltä vaatteita ja saa olla tarkkana ja pyytää mittoja, kun joillain merkeillä 34 on oikeasti 36, joka on mulle löysä. 32 olisi varmimmin sopiva, mutta niitä on aika harvassa paikassa myynnissä, saati netissä.

Mulle menee päälle myös pieni S ja tosiaan vaikka H&M:llä jopa 36.

Olen huomannut, että moni luulee olevansa pienempi kuin on. Ne tykkää ilmoittaa kookseen XS tai vähintään S. Sitten itse vaate vaikka Tori.fissä on tosi iso 34 tai jopa iso 36.

Moni tahtoo olla S vaikka on M. Se on aika huono juttu, kun myy netissä ja väittää vaatteitaan pienemmiksi. Kuten tässä on nähty, niin 36 voi olla mitä kokoa vaan eri paikoissa.

Mitä sillä on ostajalle väliä, mitä kokoa olet? Ostaja saa koosta väärän kuvan, myyjä sanoo vaatteen käyvän myös XS:lle, mutta se onkin löysä.

En osta enää netistä koon 36 vaatteita kun ne on järjestään mulle telttoja,vaikka myyjä muuta väittää.

Vierailija
66/78 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olen samaa mieltä, että rumia ovat ja huonosti istuvia, muodottomia laatikoita, mutta itse olen törmännyt siihen, että osa xs-kokoisistakin vaatteista on huonosti istuvia. Olen 155 cm/51 kg eli olen sopusuhtainen. Aiemmin olin jopa 48 kg ja silloin löysin vaatteeni oikeastaan kirppareilta, mutta harvoin niissäkään on enää pieniä kokoja. Viimeksi yritin löytää bleiseriä, mutta kaikki olivat koossa 34 hyvin istuvia vyötäröltä, mutta hartioista aivan liian isot, vaikka minulla onkin hyvän kokoiset hartialihakset. Ehkä olen vain oudon muotoinen, pitäisi olla muodoton.

Mä oon sit varmaan vaan muodottomampi :D. Löydän hyvin vaatetta kirppiksiltä ja kaupoista mutta oon sua kyllä pitempi että sekin selittää ehkä asiaa (164cm/50kg). Värit ovat vaan sellaisia että harvat niistä mulle sopivat ja se että väri ja malli mätsää samassa vaatteessa taitaa olla vain unelmaa.

Vierailija
67/78 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytäis nykyään simppeleitä, ajattomia vaatteita, jotka eivät ole näitä polyesteri-akryylihirvityksiä?

Vierailija
68/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H&M:n koot ovat kyllä tosi pieniä. Ostin 10-vuotiaalle tytölleni aikuisten alerekistä XS-kokoisen kesämekon. Vähän lyhensin olkaimia, mutta leveydeltään ei ollut yhtään liian iso. Ja tyttöni on normaalipainon alarajoilla eli ikäisekseen hyvin hoikka. Näin myöhemmin samoja mekkoja vielä lisää alennettuina. Eiväthän ne voi mahtua kenenkään aikuisen päälle!

Kyllä voi mahtua. Ostin tänä kesänä H&M:stä niitä 10€ maksavia kesämekkoja 5kpl eri väreissä koossa XS, koska olin niin iloinen että vihdoin löytyi hyvin istuva mekkomalli. T. Aikuinen vieläpä alle vuosi sitten synnyttänyt 163cm ja 46kg nainen.

Vierailija
69/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luhdan takki € 1460, ostin toisesta liikkeestä paremman näköisen ja istuvan € 99.

Vierailija
70/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkamaukalla koot tuntuu vaihtelevan hurjasti, jopa aluskalsareissa. Ostin just nipun M-kokoisia kalsareita ja ne on liian isoja jopa 65-kiloiselle kyykkääjän perseelle.

Vierailija
71/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia teen melkein kaikki vaatteet itse. Saa täsmälleen sellaisen kuin haluaa ja monesti halvemmalla kuin kaupasta.

Vierailija
72/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mitä te haluatte! Minä olen kyllä onnistunut löytämään monenlaista

Vierailija
73/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M miesten puolella on tavallisia huppareita, neuleita ja ehkä jopa housuja edulliseen hintaan. Niissä on muös laatu parempi kuin naisten puolen räteissä. Lisäksi ostan itse vaatteeni urheiluliikkeestä tai partioaitasta, kalliitahan ne ovat mutta mieluummin yksi satasen huppari joka kestää vuosia jatkuvaa käyttöä kuin kertakäyttövaatteet.

Vierailija
74/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku shoppaa henkkamaukasta?

Vierailija
75/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksi13

Sokos

Halonen

Niistä ei vaan saa H&M-hinnalla mitään.

Puuvillavaatteita saa rahalla ja miestenosastoilta, mutta puuvilla ei ole useinkaan kovin eettistä, mukavaa päällä toki.

Aikaa kestävien vaatteiden ostaminen ei ole helppoa, kun muoti muuttuu ja mielipide muovautuu mukana ja kaikki meistä ei saa pidettyä painoa vakiona. Silti suosittelen, että yrittää. Tuntuu erilaiselta lyödä tiskiin satasia muutamasta vaatteesta kerran pari vuodessa kuin kantaa kymppejä kauppoihin viikoittain, mutta ei se varmaan kokonaissummasta paljoa eroa - tosin kaappi on paljon väljempi, mutta siihen tottuu.

Vierailija
76/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaatekokojen pieneneminen huvittaa. Itse olen pienikokoinen ja sopusuhtainen mies. Monet vaatteeni ovat kokoa L, jotkut jopa XL. Mikä järki siinä on? Luuleeko rättibisnes pönkittävänsä meidän pienikokoisten miesten egoa sillä, että mekin saamme ostaa XL-koon vaatteita? Ehkä kulutamme enemmän, kun saamme vaatteita ostamalla muka kokea olemme suuuuuuuria ja vakuuttavia, äx älliä!

Jep. Minäkin haluaisin siistejä, tavallisia vaatteita. En lököpersefarkkuja. Enkä kenkiä, jotka sopivat ulkonäkönsä perusteella lähinnä väkivaltaan tai toisaalta tennareita. Onkohan makuni jämähtänyt nuoruuteeni 80-luvulle? 

Business look ei myöskään ole minun juttuni. Käytän pukua tai housuja ja irtotakkia ani harvoin. Ei vain houkuta. Moiset olisivat minulle lähinnä työvaatteet, jos työ sellaisia vaatisi.

Olen transvestiitti, mutta en kulje naistenvaatteissa ihmistenilmoilla. En pukeudu naiseksi, olen vain mies, joka pitää vaihtelevasti naisten vaatteita. Joskus olen löytänyt naisten mallistosta itselleni ihan kelpoisia vaatteita, eikä kukaan ole ainakaan ilmaissut huomaavansa, että ylläni on jokin naistenvaate. Mutta eipä niitäkään ole kovin monta, joita haluaisin pitää ylläni julkisesti. Ja kuten edellä on jo kerrottu, niidenkin värit ja leikkaukset ovat muuttuneet kummallisiksi ja laatu on surkea. Arvokkaassakin vaatteessa voi olla reikiä jo toisen pesun jälkeen.

Pukeudun vastedes säkkiin!

Siis pienikokoinen mies ostaa L/XL kokoisia miesten vaatteita? :D Juu, jos haluat säkittää itseäsi. Itse olen 177/70 kokoa ja käytän ihan miesten S-kokoa, toisinaan vaatii M-koko hartioihin.

Vierailija
77/78 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt viimeiset 10 vuotta HM:n pillifarkkuja koossa 36. Siinä välillä painoa on tullut lisää yli 10kg ja lantion ympärys suurentunut melkein 10cm.

Jos ostan tuumilla merkittyjä housuja, niin siinä sentään koko on suurentunut muistaakseni 26" -> 28".

Vierailija
78/78 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän