Kävin pitkästä aikaa vaatekaupoilla ja järkytyin
Olen 30 vuotias nainen.
En halua pukeutua teinien vaatteisiin, mutta en myöskään business-tyyliin tai "mummomaisesti".
Nämä tuntuvat olevan ainoita vaihtoehtoja vuonna 2018, jos et halua kulkea alasti.
Kaikki vaatteet ovat nykyisin joko muodottomia mustia säkkejä tai napapaitoja.
Lisäksi tuntuu että esim. H&M:n vaatekokoja on kutistettu viimeisen muutaman vuoden sisällä.
Kolmisen vuotta sitten koko 36 oli minulle alaosissa täysin istuva.
En ole lihonut, joten meinasi itku päästä sovituskopissa kun en saanut kyseisen koon farkkuja säärtä ylemmäs.
Päädyin kokoon 40 joka meni nipin napin päälle.
Samahan se periaatteessa on, mikä kokolappu siinä vaatteessa killuu, mutta hätkähdyttävä muutos entiseen vain hämmästytti.
Huppareitakaan ei enää löydy. Kaikki ovat oversize tai sitten niitä napamallisia.
Onko kukaan muu huomannut vastaavaa, vai asioinko yksinkertaisesti väärissä liikkeissä?
Ja tosiaan lähes kaikki Helsingin keskustan putiikit (sellaiset joihin pienituloisella on varaa) tuli kierrettyä läpi ja lähdin yksien farkkujen kanssa kotiin.
Kommentit (78)
Muakin ihmetyttää vaatteiden mallit. Olen xs-kokoa, enkä voi kuin ihmetellä, että kenen päälle ne oikein istuvat nätisti. Paidat roikkuvat milloin mistäkin, osa peruspaidoista on 161-senttiselle lättärinnalle liian lyhyitä (?!!), hihat ovat omituisen suuria tai pieniä vaatteen kokoon nähden ja monien paitojen suunnittelussa ei ilmeisesti olla otettu sellaista asiaa huomioon, että suurimmalla osalla naisista lantion seutu on leveämpi kuin vyötärö -> pienemmässä koossa vaate hilautuu ylös ja isommassa kangasta roikkuu tyhjänä vyötärön kohdalla. Osa xs-koon vaatteista on valtavan leveitä ja ainoastaan pituutta on lyhennetty, siis käytännössä xs-koon virkaa toimittaa m-kokoinen napapaita.
Ja koot tosiaan vaihtelevat. Osa on enemmän s kuin xs ja jotkin xs-koot ovat melkein nukenvaatteita.
Minusta tuntuu ennemminkin että koot olisivat suurentuneet viimeaikoina. Mielestäni on outoa että joudun ostamaan lähes poikkeuksetta pienintä saatavilla olevaa kokoa, vaikka paljon minua pienempiäkin naisia löytyy vielä jonkin verran. Käyttävätkö he sitten vain liian isoja vaatteita? Terv, 160cm/57kg
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina muoti ei ole innostanut ostamaan oikeastaan mitään ja on ollut vaikeaa saada edes perus t-paitaa, kun pituus ei riitä vaan paidasta muodostuu laatikko. Olkapäät vievät enemmän minulla tilaa, joten yhdellä tietyllä leikkauksella saisin ottaa normikokoisen paidan, mutta muutenpa joudun sietämään telttoja.
Kokojen muutoksiin en ole kiinnittänyt sen enempää huomiota, koska aina pitää kuitenkin sovittaa kaikki vaatteet ja sovituskoppiin lähtee koot S - L, sillä jopa värien välillä voi olla eroa ja tuotemerkkien erot nyt on aina selvät.
Jatkopaloja jouduttu lisäämään t-paitoihin, nyt löysin onneksi Lidl stä pitkän t-paidan.
Minä taidan sitten olla poikkeus joukossa. En ole varmaankaan viimeisen kymmenen vuoden aikana löytänyt kivoja vaatteita, mutta nyt niitä on enemmänkin.
Kummastelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talouksien menestyminen ja heikentyminen näkyy myytyjen asioiden laadussa.
Tavarat vaan huononee koko ajan, ja palvelut. Näennäisesti on yhtä paljon tarjontaa, mutta kaikki muuttuu huonommaksi. Avaat telkkarin ohjelmat on pask.. avaat radion ohjelmat on p... menet kauppaan valikoimaa on mielin määrin mutta kaikki pas..Ennen kuin huomaatkaan Kiina meni ohi ja sitten alkaa jo valikoimakin pienentyä. Miksköhän luulette että esim. globaalit pikaruokaketjut haluaa tänne, koska meillä ei ole enää varaa parempaan.
Mistä sitten johtuu että hamppariateria tai patonginpätkä ja limu maksaa enemmän kuin lounas oikeassa lounasravintolassa?
Taidat olla ihminen, joka saa lounasedun. Kaikki eivät saa, joten hampurilaisateria on tosiaankin halvempi kuin ns. oikean lounaspaikan ruoka.
Tai kerro ihmeessä, missä syöt aterian alle 4 euron?
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina muoti ei ole innostanut ostamaan oikeastaan mitään ja on ollut vaikeaa saada edes perus t-paitaa, kun pituus ei riitä vaan paidasta muodostuu laatikko. Olkapäät vievät enemmän minulla tilaa, joten yhdellä tietyllä leikkauksella saisin ottaa normikokoisen paidan, mutta muutenpa joudun sietämään telttoja.
Kokojen muutoksiin en ole kiinnittänyt sen enempää huomiota, koska aina pitää kuitenkin sovittaa kaikki vaatteet ja sovituskoppiin lähtee koot S - L, sillä jopa värien välillä voi olla eroa ja tuotemerkkien erot nyt on aina selvät.
T-paitoja on niin monenelaisia. Isoin kysymys on, oletko ostamassa aluspaitaa vai T-paitaa kesän "päälyspaidaksi"?
Lindex ja kappahl on enemmän aikuisten kauppoja kuin h&m.
Jotkut sanoo, että briteissä on paremmin ajattomia käyttövaatteita, tiedä sitten. Joku tilannut banana republicilta?
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 vuotias nainen.
Lisäksi tuntuu että esim. H&M:n vaatekokoja on kutistettu viimeisen muutaman vuoden sisällä.
En ole lihonut, joten meinasi itku päästä sovituskopissa kun en saanut kyseisen koon farkkuja säärtä ylemmäs.
Samahan se periaatteessa on, mikä kokolappu siinä vaatteessa killuu, mutta hätkähdyttävä muutos entiseen vain hämmästytti.
Mulla on 10 vuotta sitten ostettu Seppälän 38 hame, ehkä pari vuotta vanha H&M 40, ja uusi Promodin hame 42. Kaikissa on sama vyötärö senteissä - jos ne laittaa päällekkäin, ei näe mitään eroa kokojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 vuotias nainen.
En halua pukeutua teinien vaatteisiin, mutta en myöskään business-tyyliin tai "mummomaisesti".
Nämä tuntuvat olevan ainoita vaihtoehtoja vuonna 2018, jos et halua kulkea alasti.
Huppareitakaan ei enää löydy. Kaikki ovat oversize tai sitten niitä napamallisia.
Onko kukaan muu huomannut vastaavaa, vai asioinko yksinkertaisesti väärissä liikkeissä?
Ja tosiaan lähes kaikki Helsingin keskustan putiikit (sellaiset joihin pienituloisella on varaa) tuli kierrettyä läpi ja lähdin yksien farkkujen kanssa kotiin.
Vinkkinä: Miesten H&M-hupparit ovat aivan loistavia - 19,90, hyvä laatu, ja ovat tarpeeksi pitkiä. Itse mahdun M-kokoon ja tissitkin sopii, 85/165/G-kuppi. Sama huppari naistenpuolelta on ihan flatku ja lyhyt. Suosittelen myös Marks&Spenceriä, siellä on kivoja perusvaatteita, varsinkin mekkovalikoima on todella hyvä (hintaluokka 35-60 €). Itse käytän tosin pääasiassa farkku-huppari-tennari-komboa vapaa-ajalla ja työvaatteina on pääasiassa mekot. Ei tarvitse aamuisin miettiä yhdistelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 vuotias nainen.
Ja tosiaan lähes kaikki Helsingin keskustan putiikit (sellaiset joihin pienituloisella on varaa) tuli kierrettyä läpi ja lähdin yksien farkkujen kanssa kotiin.Vinkkinä: Miesten H&M-hupparit ovat aivan loistavia - 19,90, hyvä laatu, ja ovat tarpeeksi pitkiä. Itse mahdun M-kokoon ja tissitkin sopii, 85/165/G-kuppi. Sama huppari naistenpuolelta on ihan flatku ja lyhyt. Suosittelen myös Marks&Spenceriä, siellä on kivoja perusvaatteita, varsinkin mekkovalikoima on todella hyvä (hintaluokka 35-60 €). Itse käytän tosin pääasiassa farkku-huppari-tennari-komboa vapaa-ajalla ja työvaatteina on pääasiassa mekot. Ei tarvitse aamuisin miettiä yhdistelmiä.
Niin joo, ja Halonen kannattaa käydä kaivelemassa, saattaapi yllättyä! Siellä on todella laaja valikoima. Kysy myös myyjiltä apua, itse ei aina hahmota mikä saattaisikin näyttää päällä hyvältä., vaikka ei rekissä näyttäisikään. M&S ja Halonen on niitä harvoja paikkoja, missä on ammattitaitoisia myyjiä. Lindexin ja kappahlin plus-osastot kannattaa kanssa tsekkaa, ne ei ole niiiin isoja kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei mene edes H&M koon L-paidat päälle useimmissa koissa. Farkkushortseja en löydä mistään kun eivät mahdu reisistä ylöspäin päälle vaikka olen kokeillut kokoa 40. Olen 165 cm, 67 kg eli ilmeisesti järkyttävä tankki nykypäivänä (no joo onhan mulla vähän ylipainoa toki). Järkytyksellä katson vaatteita jotka ovat kokoa XXS. Kuin lasten vaatteita!
Lastenkin vaatteissa HMllä koot on hyvin pieniä. Mun tyttö on 130cm pitkä, paino alta 30 kg ja silti pitää ostaa koon 146-152 vaatteita, etteivät ole liian kitaroita. Edes housut eivät ole liian pitkiä tuossa koossa.
Tuo vaatekokojen pieneneminen huvittaa. Itse olen pienikokoinen ja sopusuhtainen mies. Monet vaatteeni ovat kokoa L, jotkut jopa XL. Mikä järki siinä on? Luuleeko rättibisnes pönkittävänsä meidän pienikokoisten miesten egoa sillä, että mekin saamme ostaa XL-koon vaatteita? Ehkä kulutamme enemmän, kun saamme vaatteita ostamalla muka kokea olemme suuuuuuuria ja vakuuttavia, äx älliä!
Jep. Minäkin haluaisin siistejä, tavallisia vaatteita. En lököpersefarkkuja. Enkä kenkiä, jotka sopivat ulkonäkönsä perusteella lähinnä väkivaltaan tai toisaalta tennareita. Onkohan makuni jämähtänyt nuoruuteeni 80-luvulle?
Business look ei myöskään ole minun juttuni. Käytän pukua tai housuja ja irtotakkia ani harvoin. Ei vain houkuta. Moiset olisivat minulle lähinnä työvaatteet, jos työ sellaisia vaatisi.
Olen transvestiitti, mutta en kulje naistenvaatteissa ihmistenilmoilla. En pukeudu naiseksi, olen vain mies, joka pitää vaihtelevasti naisten vaatteita. Joskus olen löytänyt naisten mallistosta itselleni ihan kelpoisia vaatteita, eikä kukaan ole ainakaan ilmaissut huomaavansa, että ylläni on jokin naistenvaate. Mutta eipä niitäkään ole kovin monta, joita haluaisin pitää ylläni julkisesti. Ja kuten edellä on jo kerrottu, niidenkin värit ja leikkaukset ovat muuttuneet kummallisiksi ja laatu on surkea. Arvokkaassakin vaatteessa voi olla reikiä jo toisen pesun jälkeen.
Pukeudun vastedes säkkiin!
H&M vaatteet valmistetaan kehitysmaissa lapsityövoimalla. Voitte vaan kuvitella, mikä on siellä työtenkijän päiväpalkka jossa surkeassa läävässä. Varmasti pienempi kuin ostamanne rätin hinta. Niin että siitä putiikista ei kannata tuonkaan takia ostaa yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 vuotias nainen.
Luin sanat h&m ja lopetin siihen. Kuka aikuinen viitsii ostaa niitä rättejä?
Kaikesta muusta olen samaa mieltä, mutta oma kokemukseni on että koot ovat suurentuneet. Varsinkin takit ja housut ovat kauheita telttoja, kun taas paidoista löytyy helpommin sopivia. Olen kokoa xs ja useiden merkkien pienimmät koot loppuvat siihen.
Ehkä hirveimmät vaatteet löytyvät nykyään Zarasta,vaikka joukossa on joitain ihan nättejäkin. Ilmeisesti nykymuodin ei ole tarkoitus imarrella kenenkään vartaloa.
Tasa-arvoisia ollaan kirjoitti:
Miehillä ihan sama.
Poikalapsille löytyy.
Skedelökäpöksypojille löytyy.
Kauluspaitoja löytyy.
Viiskymppiselle insinöörille löytyy suoria housuja ja slipovereja.Yhteinen nimittäjä näille kaikille on se, että heille joko äiti tai vaimo ostaa ne vaatteet.
Maksukykyinen 35v 180/90 mies, joka ei halua olla teini, eikä ole konttorityössä, on aikamoinen väliinputoaja kivijalkaliikkeissä.
Mun miehelle on aina ollut vaikeaa löytää vaatteita, jo nuorena. On pitkä, roteva ja bonuksena pitkä selkä ja tavallista pitemmät käsivarret.
On tavallinen jamppa joka ei välitä bisneslookista ja jolle on kasvanut vähän mahaa keski-iässä (suvussaan miehet on ihan tietyn mallisia).
Mun mielestä h&m taas on juuri monipuolisin liike siinä mielessä, että siellä on eri tyylejä edustettuina eri ikäryhmille. on erikseen mallistot teineille ja mummoille, uusimmille muotijutuille, perusvaatteille, toimistopukeutumiselle, urheilulle ja äitiysvaatteille. Lastenvaatteissakin koot jatkuu 140 asti, mikä on tosi kiva pitkälle ekaluokkalaiselle. Jos mistään muualta ei löydy, niin H&M:ltä löytyy aina, vaikka laatu ei sitten ehkä ole niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
H&M vaatteet valmistetaan kehitysmaissa lapsityövoimalla. Voitte vaan kuvitella, mikä on siellä työtenkijän päiväpalkka jossa surkeassa läävässä. Varmasti pienempi kuin ostamanne rätin hinta. Niin että siitä putiikista ei kannata tuonkaan takia ostaa yhtikäs mitään.
:D Sitäpä enemmän mua nauratti tässä männäviikolla, kun kävin HM:ssä. Siellä kuulutettiin kovaa mainoksissa, että:”Tue Uniceffiä!” Kassa kysyi:”Annatko euron Uniceffille, meillä on kampanja käynnissä?” Kieltäydyin ja meinasin sanoa, että:”Miksi me asiakkaat joudumme tukemaan lapsia Unicefin kautta, ettekö te maksa heille kunnon palkkoja siellä tehtaissa?”
Varsinkin pännii, kuinka HM sitten mainostaa joulun tienoilla, kuinka suuren summan HM (oikeasti asiakkaat) lahjoitti Unicefille tänäkin vuonna. Miksei HM anna sitä summaa omasta tuloksestaan, vaan lypsää senkin asiakkailtaan ja ratsastaa tällä vielä keräämässä julkista goodwillia?
Vaate voi lähteä Kiinasta, mutta Kiina ei lähde vaatteesta. Jos katsoo minkä hyvänsä halpisketjun vaatteita, paljonko niihin tarvitaan suunnittelua? Aivan. Tänä vuonna myydään röyhelöreunaisia minareita ja poolokauluspaitoja. Tehtaalle tilaus, näitä hameita kymmenen eri väriä, kaava sama, valmista toukokuun alussa. Järjestyy, rouva Vaatesuunnittelija, hinta 2 euroa/kpl + pieni rahti. Poolopuseroita vielä, lyhyt hiha, pitkä hiha, lyhyt malli, pitkä malli. 10 eri väriä jne... Kallimpiakin vaatteita tehdään toki Kiinassa tms, mutta niissä katsotaan kankaat, vaaditaan tietyt yksityiskohdat ja joku voi vaivautua paikan päälle katsomaan tulevaa mallistoa.
Mistä sitten johtuu että hamppariateria tai patonginpätkä ja limu maksaa enemmän kuin lounas oikeassa lounasravintolassa?