Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mielenterveysongelmaisia ei kohdella niin kuin muita ihmisryhmiä?

Vierailija
10.10.2018 |

Miksi mielenterveysongelmaisia ja muita mielenhäiriöisiä saa syrjiä ja pilkata avoimesti esimerkiksi täällä, mutta muista ihmisryhmistä ei saa sanoa yhtään poikkipuoleista sanaa? Miksi hullu-sanaa saa käyttää, mutta ei esimerkiksi n-sanaa? Samanlaista syrjintää mielenterveysongelmaiset ovat kohdanneet kautta aikojen kuin mustaihoiset ja silti kukaan ei välitä mielenterveysongelmaisia koskevasta syrjinnästä yhtä paljon! Tämä on erittäin epäreilua! Saman arvoisia ihmisiä mt-ongelmaisetkin ovat!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmaisia on ympäristössämme enemmän kuin ymmärrämmekään. Kenelläkään ei riitä voimia tai aikaa kaikkien syrjimiseen.

Vain niitä voi syrjiä joissa mt-ongelmat näkyvät päälle.

Oletko tosissasi?

Olen. Miten ajattelit syrjiä mt-ongelmaista josta sitä ei huomaa?

Vierailija
22/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut syrjintää. Olen maanis-depressiivinen. Silti myönnän, että hätkähdän pipeässä lenkkeillessäni vastaan tulee ihminen, jolla jalat laahaa, kuola valuu, kädet vatkaa... Pidän vähän epäilyttävänä ja pelottavana, kunnes muistan, että ai niin... tuohan syö samoja neuroleptejä kuin minäkin. On vaan mitä todennäköisimmin ylilääkitty.

Kyllä. Itse olisin tismalleen samanlainen isommilla annoksilla. Ja silti hätkähdän ja mietin, että onkohan tuo vaarallinen... Asun myös hyvin lähellä sairaalaa ja tässä näitä säikyttäviä pyörii...

Olen aina saanut lääkärissä hyvää palvelua somaattisissa asioissa. Tultuani vastaanotolle kerron, et mun perussairaus on tämä, hoitotasapaino on tällä hetkellä tämä, käytössä oleva lääkitys tämä, avohoitokontaktini on tämä. Ja sitten se somaattinen asia käydään läpi.

Etkö todella ole koskaan kokenut minkäänlaista syrjintää, pilkkaa, vieroksuntaa tai mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi mielenterveysongelmaisia ei päästetä töihin? esimerkiksi museovirastoon ei oteta työttömiä mielenterveyskuntoutujia töihin

Niin ja sitten valitetaan kun mt-ongelmaiset elää verorahoilla! No pakkohan se on kun ei huolita töihin!

huolisitko itse jos olisi työnantaja?

Vierailija
24/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmaisia on ympäristössämme enemmän kuin ymmärrämmekään. Kenelläkään ei riitä voimia tai aikaa kaikkien syrjimiseen.

Vain niitä voi syrjiä joissa mt-ongelmat näkyvät päälle.

Ei voi syrjiä sillä perusteella. Mielenterveysongelmalliset ovat samalla viivalla muiden kanssa. Yhtälailla heitä kohdellaan vastustaen kuten ketä tahansa ihmistä, joka kohtelee muita ihmisiä kaltoin, jos siitä on kyse. Tunnen adhd-aikuisia, ja heidän kanssaan ei ole mitään ongelmia, kun itsellä ei ole suhtautumisessa ongelmia kuullessaan sanan mielenterveysongelma. Ovat tavallisia ihmisiä, tai sitten moni ei-mielentervysongelmistaan kertova on mielenterveysongelmallinen.

Vierailija
25/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan huomaa, että olen ongelmainen. Eivät syrji.

Vierailija
26/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko narsistinen persoonallisuushäiriö mielenterveysongelma vai ei?

On se.

Palaa kommentointiin nro 2 ja selitä alapeukut.

Mistä tiedät, että kyseessä on narsisti? Ja kyllä, ei narsistiakaan saa syrjiä. Se ei ole syrjintää jos ei pysty toisen käyttäytymisen takia olemaan tekemisissä.

Vierailija
27/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut syrjintää. Olen maanis-depressiivinen. Silti myönnän, että hätkähdän pipeässä lenkkeillessäni vastaan tulee ihminen, jolla jalat laahaa, kuola valuu, kädet vatkaa... Pidän vähän epäilyttävänä ja pelottavana, kunnes muistan, että ai niin... tuohan syö samoja neuroleptejä kuin minäkin. On vaan mitä todennäköisimmin ylilääkitty.

Kyllä. Itse olisin tismalleen samanlainen isommilla annoksilla. Ja silti hätkähdän ja mietin, että onkohan tuo vaarallinen... Asun myös hyvin lähellä sairaalaa ja tässä näitä säikyttäviä pyörii...

Olen aina saanut lääkärissä hyvää palvelua somaattisissa asioissa. Tultuani vastaanotolle kerron, et mun perussairaus on tämä, hoitotasapaino on tällä hetkellä tämä, käytössä oleva lääkitys tämä, avohoitokontaktini on tämä. Ja sitten se somaattinen asia käydään läpi.

Etkö todella ole koskaan kokenut minkäänlaista syrjintää, pilkkaa, vieroksuntaa tai mitään?

En kyllä koe. Olisko pitänyt? Luulen, että ihmiset pelkää ja vieroksuu ihmisiä, joiden kasvot on jähmeät lääkkeistä, ilmeitä on vaikea tulkita, saada kontaktia niin, että ihmistä voi tulkita. Luulen, että juuri se pelottaa ihmisiä, kuten sanoin.

Päinvastoin monet tuntuu pitävän mua keskimääräistä lahjakkaampana ja herkempänä vain.

Vierailija
28/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi mielenterveysongelmaisia ei päästetä töihin? esimerkiksi museovirastoon ei oteta työttömiä mielenterveyskuntoutujia töihin

Niin ja sitten valitetaan kun mt-ongelmaiset elää verorahoilla! No pakkohan se on kun ei huolita töihin!

huolisitko itse jos olisi työnantaja?

Huolisin! Miksi en huolisi?

Vierailija
29/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä se paljastui!  Palstapersut ovat kirjaimellisestikin ja itsemyönnettyinä mielisairaita. Enpä ole yllättynyt, kiva tietää että nämä ovat laitoksissa pois normaalien ihmisten luota oksentamasta öyhötystään eivätkä kadulla vapaana.

Vierailija
30/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielenterveysongelmia ja mielenterveysongelmia. Sosio-ekonomisesti hyvin toimeentulevan burn-out on hyväksyttyä ja saikkua irtoaa ties kuinka pitkään. Köyhät laitetaan masentuneiden kirjoihin vaikka olisi ihan selkeästi fyysistä sairauttakin. Eipähän tarvitse vähiä resursseja tuhlata kaiken maailman luusereihin.

Vierailija
31/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se.

Persoonallisuushäiriöt eivät ole mt-ongelmia.

Vierailija
32/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus on vain harvoin puhtaasti työperäistä. T. Se maanis-depressiivinen

Vierailija
33/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se.

Persoonallisuushäiriöt eivät ole mt-ongelmia.

Ahaa. Olin väärässä siis. Olen itse epävakaa persoonallisuushäiriöinen ja olen kuvitellut, että kuulun mielenterveysongelmaisiin.

Vierailija
34/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat ovat musta luonnollinen reaktio nykymaailman tilaan ja yhteiskuntaan. Tämä länsimainen elämäntyyli on melko luonnotonta eikä ihmisen aivot ole tottuneet kaikkeen informaatioähkyyn sun muuhun. Sit ihmetellään, miks ihmiset masentuu, uupuu ja sairastelee. 

Vierailija
35/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se.

Palaa kommentointiin nro 2 ja selitä alapeukut.

Mistä tiedät, että kyseessä on narsisti? Ja kyllä, ei narsistiakaan saa syrjiä. Se ei ole syrjintää jos ei pysty toisen käyttäytymisen takia olemaan tekemisissä.

Tiedän. Narsistivanhempi syrjiin lapsiaan aina, elleivät lapset suostu narsistin jatkeeksi. Selviytäkseen narsistin lapsena, on pakko syrjiä narsistia, luopua vanhemmastaan. Sama narsisti vahingoittaa kaikkia ihmisiä, jotka eivät häntä miellytä. Narsisti tekee isoa työtä tavoitteena uhrinsa syrjiminen. Mitä uhrien ja läheisten pitäisi sinun mielestäsi tehdä, etteivät lopulta syrjisi narsistia?

Vierailija
36/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ihmisilllä on myös omia ongelmia ja miksi niitä yhdessä pohdita niin se vooi olla kulttuurissa ongelma että niistä pyritään vaikenemaan.

Vierailija
37/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se riippuu ympäristöstä. Pikkukaupungissa osa asukkaita ovat paikallisen juoruakan mielestä hulluja, isossa kaupungissa ihmisiä kohdellaan enemmän ihmisinä, persoonasta riippumatta.

Vierailija
38/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tavalliset ihmiset - siis ihan me kaikki - emme syrji mt-ongelmaisia. Kyse on vaan pelosta, mitä jos minäkin masennun ja "sekoan". Ihan oikeasti syrjivät tahot löytyvät sitten itse terveydenhuollosta. Ja koko yhteiskunnallisesta systeemistä.

Vierailija
39/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmat ovat musta luonnollinen reaktio nykymaailman tilaan ja yhteiskuntaan. Tämä länsimainen elämäntyyli on melko luonnotonta eikä ihmisen aivot ole tottuneet kaikkeen informaatioähkyyn sun muuhun. Sit ihmetellään, miks ihmiset masentuu, uupuu ja sairastelee. 

Höpsi länsimäisuneen. 50- luvulla oli heinää ja talo, läheisistä huolehdittiin. 60--70--luvulla tuli raha, humppatanssit ja rockki, välittävyys edellisissä sukupolvissa pysyi. Perinnöt saatiin ja infomarmaatioähky oli jo alkanut. Ähky oli samaa infoa, kuin edellisille sukupolville suunattu, lasten hyvinvointi. Ei kiinnostanut, kiinnosti raha ja vapaus, lapsista viis. Siinä lähtökohta masennuksille, kun vanhemmat ovat olleet liian itsekkäitä ja vain nauttineet täysistä tuista ja perinnöistä.  Ei sellaiset sukupolvet ole halunneet välittää tulevien sukupolvien henkisestä hyvinvoinnista, kun raha ja omaisuus ovat vieneet vanhemmuuden tunteet.

Vierailija
40/56 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tavalliset ihmiset - siis ihan me kaikki - emme syrji mt-ongelmaisia. Kyse on vaan pelosta, mitä jos minäkin masennun ja "sekoan". Ihan oikeasti syrjivät tahot löytyvät sitten itse terveydenhuollosta. Ja koko yhteiskunnallisesta systeemistä.

Emme syrji. Eikä pelota mielenterveysongelmat, koska niitä voi nykyään tulla kenelle tahansa, tällä meno on tullutkin. Paljolti vaikeista tunteista selviää puhumalla oikean ihmisen kanssa, tai vaikka täällä. Pilleritasolle ei ketään haluaisi, koska ne siirtää tunteita, ei ratkaise niitä. Ratkaisut ovat omissa teoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä