Olen ateisti, en halua että lastani kastetaan, mies on eri mieltä
Olen nyt rv 16+4 ja asia on ollut itselleni alusta asti selvää, että lasta ei kastettaisi kun en itse kuulu evlut. kirkkoon. Mies on ns. tapauskovainen, ja on sitä mieltä että pitäisi kastaa. En ymmärrä miksi muka olisi niin tärkeää kastaa lapsi jos ei itse edes ole kovin uskonnollinen.. Miehen mukaan kuulemma "varmuuden vuoksi". Kun ei voi tietää..Huoh. Että mitä se muka haittaa, jos varmuuden vuoksi kastaa. Itselleni kyse on enemmänkin periaatteesta, mielestäni lapsen voi itse mennä kastettavaksi sitten aikuisena/teini-ikäisenä jos itse haluaa. Ja siis meidät molemmat kyllä kastettu, itse olen eronut kirkosta, eikä ollut esim. kirkossa vihkimistä, eikä se ollut miehelle ongelma.
Kommentit (94)
Kertokaa mulle, missä kohtaa Raamattua käsketään toimittamaan lapsikaste? Ei missään. Uskonnollinen sakramentti se on, ihmisen oma keksintö. Uskon kaste on eri asia joka tehdään kun tullaan uskoon. Siinä vanha elämä jää kasteen hautaan. Mun lapselle ei tullut lapsikastetta vaan nimenantojuhla/lapsen siunaus. Itse olen eronnut kirkosta koska a) sydämen usko ei ole liitännäinen kirkon jäsenyyteen, ja b) se mitä nykypäivän kirkko edustaa, ei ole lähelläkään niitä arvoja, jota minun Herrani, Jeesus Kristus opetti. Silloin kun aika meistä jättää ja tulen Kaikkivaltiaan eteen, ei multa kysytä sitä kuuluinko kirkkoon, vaan oliko Jeesus mun sydämessäni. Ja kaikki meistä, sinä ja minä, tulemme kohtaamaan eräänä päivänä elävän Jumalan, halusitte sitä tai ette. Silloin on myöhäistä enää muuttaa mennyttä.
Ahdistavia tollaiset ateistit. On paljon rennompaa olla pakana ja antaa kukkien kukkia.
Olet oikeassa kasteasiassa vaikka olet ateisti, etkä kirjoittamasi mukaan uskossa, ja tapauskova miehesi on väärässä - Raamatun nojallakin. Se on hauskaa tässä asiassa.
Olen itse tunnustava kristitty. Kirkkokunnista viis veisaan, mutta uskon kuten Raamattu opettaa.
Missä oli Johannes Kastaja tai jokin muu kastaja Betlehemin seimeltä kun Jeesus-lapsi syntyi? Sinne saapuivat itämaan tietäjät ja paimenet, mutta ei koskaan kastaja. Jos Jumalan tahto olisi ollut, että Jeesus olisi kastettu lapsena, Hän olisi johdattanut kastajan Betlehemin seimelle, kuten johdatti itämaan tietäjät ja paimenetkin. Samoin Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja käski antaa pojalle nimeksi Jeesus. Lapsikasteesta enkeli ei puhunut mitään.
Raamatussa kerrotaan myös, että Jeesus meni kasteelle 30v iässä. Kyyhkynen laskeutui tilanteessa Hänen päällensä ja taivaasta kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt." Tämä pätee yhä tänä päivänä eikä ole muuttunut mihinkään. Kasteensa jälkeen Jeesus aloitti aktiivisen saarnatoimintansa. Yhä tänä päivänä ei voi päästä Jordan Virran yli hengellisesti, jos ei mene uskovien kasteelle. Eli omasta vapaasta tahdosta, omin jaloin kävellen ja omalla suulla uskonsa tunnustaen, tultuaan omakohtaiseen uskoon.
Vauvakaste on sielunvihollisen suuri valhe eikä sillä ole mitään tekemistä Raamatun opin kanssa. Se on ihmiskontrollista lähtevää varmistelua ja luottamattomuutta Jumalan aikatauluihin, että ihminen menee kyllä itse Herran aikana kasteelle jos haluaa. Usko lähtee vapaudesta ja rakkaudesta, ei kontrollista tai pakosta. Ei häntä tarvitse vauvana väkisin viedä kasteelle.
Miten teillä keskustelupalstalla olevilla luterilaisilla tuo usko oikein, kun asia lähtee jo alusta asti vauvakasteen myötä pieleen?
Anna periksi. Mies kärsii enemmän, jos lasta ei kasteta. Sinä et kärsi.
Sopikaa että lapsi voi halutessaan mennä riparille sitten teininä jos siltä tuntuu. Lapsikaste on jotenkin outo konsepti muutenkin, vaikka itsekin olen kristitty.
Onhan se varmasti hyvä kastaa "tavan vuoksi". Et sinäkään siinä mitään menetä. Eikä kukaan vahingossa taivaaseenkaan joudu. Saa valita sitten itse.
Miksi ateistille on kaste niin vaarallista? Luulisi olevan yhdentekevä operaatio.
Toi lapsi aloittaa kohta eskarin, joten eiköhän asia ole jo ratkennut.
Välinpitämättömien kanssa voi keskustella, mutta ateistit todella ahdistavat.
Kastamalla lapsen ev.lut kirkkoon päätät myös, että hän opiskelee koulussa uskontoa eikä voi siis itse valita elämänkatsomustietoa uskonnon sijaan.
Voitte myös saada lapselle kasteen ilman liittämistä ev.lut. kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ateistia tuskin haittaa jos lapsi kastetaan, tai sen pitäisi haitata yhtä paljon kuin sen, että joku heittää lapsesi päälle keijupölyä tai lapsesi silmiin unihiekkaa.
Minulle ei ateistina tämä näkemys aukea ollenkaan. Kyllä haittaisi aika hitosti, jos joku väkisin kastaisi lapseni. Se, ettei usko on vakaumus siinä missä sekin, että uskoo.
Aloittajan kohdalla ei ole edes kyse siitä, että miehellä olisi vahva uskonnollinen vakaumus, jonka vuoksi haluaa lapsen kastettavan. Ei, kaste pitäisi suorittaa "varmuuden vuoksi", mitä ikinä sekin tarkoittaa.
Pidä ap vain pääsi. Lapsi voi littyä jonkin uskontokunnan jäseneksi sitten, kun on tarpeeksi vanha ymmärtämään, mitä se tarkoittaa. Lapsikaste on samaa pakottamista kuin menneillä vuosisadoilla "pakanoiden" liittäminen kirkkoon miekalla. Jos ihmisillä olisi aina ollut vapaus valita, liittyvätkö kristittyyn srk:n vai eivät, koko suuntaus olisi näivettynyt alkuunsa. Samoin olisi käynyt islamille. Mitään suuria maailmanuskontoja ei olisi, ellei niitä olisi väkivalloin tuputettu ihmisille ja tuhottu siinä sivussa "muutama" kulttuuri.
Raamattu ei tunne lapsikastetta. On luterilaisen kirkon älytön tapa. Raamatussa aikuinen joka uskoo, ottaa kasteen, ja alkaa seurata Jeesusta.
Entä jos lapsesi tulee varttuneemmassa iässä uskoon ja olette jo käyttäneet häntä vauvakasteella? Lapsi lukee Raamatusta miten apostolit kastoivat aikuisia jotka tunnustivat uskon ja joutuu ahdinkoon kun ei tiedä onko hänen vauvana saamansa kaste pätevä.