Olen ateisti, en halua että lastani kastetaan, mies on eri mieltä
Olen nyt rv 16+4 ja asia on ollut itselleni alusta asti selvää, että lasta ei kastettaisi kun en itse kuulu evlut. kirkkoon. Mies on ns. tapauskovainen, ja on sitä mieltä että pitäisi kastaa. En ymmärrä miksi muka olisi niin tärkeää kastaa lapsi jos ei itse edes ole kovin uskonnollinen.. Miehen mukaan kuulemma "varmuuden vuoksi". Kun ei voi tietää..Huoh. Että mitä se muka haittaa, jos varmuuden vuoksi kastaa. Itselleni kyse on enemmänkin periaatteesta, mielestäni lapsen voi itse mennä kastettavaksi sitten aikuisena/teini-ikäisenä jos itse haluaa. Ja siis meidät molemmat kyllä kastettu, itse olen eronut kirkosta, eikä ollut esim. kirkossa vihkimistä, eikä se ollut miehelle ongelma.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa kastamisesta ap:n mielestä on? Harmitonta hömppää. Jos uskonnon osuus kotona rajoittuu tuohon, niin lapsi pääsee melko vähällä. Itse tapailin joskus miestä, joka olisi halunnut opettaa iltarukouksia lapsille jne. Siihen vedin uskonnottomana rajan. En hankkinut hänen kanssaan lapsia.
Kastamisessa liitetään seurakuntaan -> tästä on JURIDISIA SEURAAMUKSIA. Esimerkiksi jos hän tekee kesätöitä hän joutuu MAKSAMAAN KIRKOLLISVEROA, eikä eroaminen onnistu elleivät huoltajat suostu.
Oletko miettinyt että mitä jos Jumala onkin totta. Entä jos
Mitä menetät
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kastaminen on luterilaista taikauskoa. Ikään kuin taikavedellä läträäminen pelastaisi vauvan ikuiselta helvetin tuomiolta. Ei löydy tuollaista raamatusta joten aivan suotta kasta kastamaan.
Kaste on Jumalan työ, kutsu yhteyteensä. Mutta ketään ei pakolla pelasteta ilman uskoa. Ja myös usko on Jumalan lahja.
Ateistia tuskin haittaa jos lapsi kastetaan, tai sen pitäisi haitata yhtä paljon kuin sen, että joku heittää lapsesi päälle keijupölyä tai lapsesi silmiin unihiekkaa.
Ehkäpä eroatte ennen toisistanne, kuin mies kirkosta? Olisikohan näistä asioista kannattut keskustella ennen raskautta?
"Varmuuden vuoksi". :D Sanopa sille hihhulimiehellesi että entäpä jos on itse väärässä ja hindut olivatkin oikeassa.
No teidän pitää yhdessä sopia mitä teette. Mun kokemuksella avioliitot joissa puolisoilla on eri vakaumukset toimivat kun molemmat kunnioittavat toisen vakaumusta. Teidän kannattaa keskustella asiasta kunnolla, ihan tulevaisuudenkin kannalta mihin vakaumukseen lapsen kasvatatte. Mun kokemuksen mukaan silloin toimii kun molemmat kasvattavat omaansa ja lapsi sitten kasvaa kahden vakaumuksen kanssa ja valitsee itse kumman valitsee. Näin jos haluutte toimia niin sulta olisi kunnioitusta miestäsi kohtaan antaa hänen toteuttaa vakaumustaan kastamalla lapsi ja odottaa tietenkin että hän kunnioittaa sun vakaumustasi eikä estä sua kasvattamasta lasta sen mukaan, esim ellet halua lapsen kuuluvan kirkkoon niin voittehan esim sopia että kastetaan mutta kirkkoon ei liitetä tm. Yhdessä sopien ja toista kunnioittaen nii sujuu asiat.
Et todellakaan kasta lasta. Rikkoo ihan perus ihmisoikeuksia, lasu pitäisi jokaisesta lapsikasteesta tehdä.
Ja teille, jotka sanotte, että lapsi voi sitten erota itse kirkoska myöhemmin: mitä jos vanhempanne olisivat liittäneet teidät johonkin poliittiseen puolueeseen, ja saisitte erota siitä vasta monen vuoden kuluttua, vaikka ko. puolueen linjat olisivat täysin omien arvojenne vastaisia? "Joo sä nyt oot persu/vasuri/kokkari/vihreä kun me uskotaan tähän tosi vahvasti. :) Voit sitten erota joskus myöhemmin. :)"
Vierailija kirjoitti:
voittehan esim sopia että kastetaan mutta kirkkoon ei liitetä tm.
Kuule kun tuolla tavalla nyt ei vaan voi sopia. Sama kuin jos sovittaisiin että vihitään mutta ei olla naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kastaminen on luterilaista taikauskoa. Ikään kuin taikavedellä läträäminen pelastaisi vauvan ikuiselta helvetin tuomiolta. Ei löydy tuollaista raamatusta joten aivan suotta kasta kastamaan.
Kaste on Jumalan työ, kutsu yhteyteensä. Mutta ketään ei pakolla pelasteta ilman uskoa. Ja myös usko on Jumalan lahja.
Ja Pskat, se on pakkoliittäminen verovelvollisuuden takia. Uskolla ja kirkolla ei oikeasti ole mitään tekemistä keskenään, kirkko haalii vaan rahaa, valtaa ja omaisuutta, onneksi toki nykyisin vähemmän kuin entisinä aikoina.
Miksi maksaisi palvelusta jota ei käytä? Yläkerran ukko on ihmisten keksintöä jotta kansa saadaan tottelemaan ja maksamaan veroa, ei siellä ylhäällä oikeasti mitään ole.
Vierailija kirjoitti:
Ateistia tuskin haittaa jos lapsi kastetaan, tai sen pitäisi haitata yhtä paljon kuin sen, että joku heittää lapsesi päälle keijupölyä tai lapsesi silmiin unihiekkaa.
Silleen haittaa että se lapsi ei voi sitten valita elämänkatsomustietoa uskonnon tuputtamisen sijaan. Oma lapseni erosi peruskouluaikana tästä syystä kirkosta koska ei halunnut tuhlata aikaansa moiseen höpönlöpöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun tuolla tavalla nyt ei vaan voi sopia. Sama kuin jos sovittaisiin että vihitään mutta ei olla naimisissa.
Voi, ei ole sama asia. Ev.lut kirkkoon yleensä kyllä liitytään kasteen yhteydessä mutta se ei ole pakollista.
Hyviä vastauksia täällä. Minäkin olen sitä mieltä ettei missään nimessä kasteta, vaan kunnioitetaan lapsen itsemääräämisoikeutta (? olikohan oikea termi tähän?) ja annetaan hänen itse päättää vakaumuksistaan ja jäsenkirjoistaan kun on siinä iässä. Itsekään en mihinkään jumaliin usko, mutta jos olisin ap:n tilanteessa niin en pahastuisi jos mies käyttäisi lasta papin luona siunattavana jos se kerta olisi ihan mahdottoman tärkeää. En itse osallistuisi tilaisuuteen, vaan jäisin kotiin pyörittelemään silmiäni, mutta tuo on nyt vielä niin mitätön juttu että menisi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, ei ole sama asia. Ev.lut kirkkoon yleensä kyllä liitytään kasteen yhteydessä mutta se ei ole pakollista.
Mitä sä selität? Kasteessa ihminen otetaan seurakunnan jäseneksi, ei siinä ole mitään epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luterilainen pappi tulee kastamaan niin eiköhän se siihen seurakuntaan samalla liitä ja tuohon diiliin kuuluu nuo molemmat. Eri asia joku lahkolaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kastaminen on ihmisoikeuksien loukkaus. Lisäksi sillä aiheutetaan mahdollisesti taloudellista vahinkoa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität? Kasteessa ihminen otetaan seurakunnan jäseneksi, ei siinä ole mitään epäselvää.
Kaste on kristillinen sakramentti ja uskon ilmaisu, jossa henkilö kastetaan vedellä ja usein samalla liitetään kirkon tai seurakunnan jäseneksi.
Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luterilainen pappi tulee kastamaan niin eiköhän se siihen seurakuntaan samalla liitä ja tuohon diiliin kuuluu nuo molemmat. Eri asia joku lahkolaisuus.
Ei ole pakko liittää ev.lut seurakuntaan.
Anna kastaa lapsi perheen sovun ja yhtenäisyyden takia. Kirkosta eroaminen on helppoa, mutta aikuisena siihen liittyminen on vaikeaa jos ei ole kastettu. Lapsi itse päättää jossakin vaiheessa oman kantansa.
Miksi haluat tuhota lapsesi opettamalla hänet ateistiksi?Anna hänen oppia perusasiat kristinuskosta,se usko on kuitenkin kantanut meitä ja maatamme läpi vuosisatojen,jo toistatuhatta vuotta.
Nyt kun usko ollaan repimässä maasta,ihmisistä on tullut vainoharhaisia,kyynisiä,itsekkäitä.
Ymmärrän miestäs.Tunnen,ja suvussanikin on ihmisiä,jotka eivät ole millään tavoin uskovaisia,mutta periaatteesta lapset on kastettu ja ovat saaneet seurakunnan kerhoon ennä ja uskonnonopetusta.
Näyt vaan ajattelevan,että miehes loukkaa sua,mutta yhtälailla sinä loukkaat miestäs.