Olen ateisti, en halua että lastani kastetaan, mies on eri mieltä
Olen nyt rv 16+4 ja asia on ollut itselleni alusta asti selvää, että lasta ei kastettaisi kun en itse kuulu evlut. kirkkoon. Mies on ns. tapauskovainen, ja on sitä mieltä että pitäisi kastaa. En ymmärrä miksi muka olisi niin tärkeää kastaa lapsi jos ei itse edes ole kovin uskonnollinen.. Miehen mukaan kuulemma "varmuuden vuoksi". Kun ei voi tietää..Huoh. Että mitä se muka haittaa, jos varmuuden vuoksi kastaa. Itselleni kyse on enemmänkin periaatteesta, mielestäni lapsen voi itse mennä kastettavaksi sitten aikuisena/teini-ikäisenä jos itse haluaa. Ja siis meidät molemmat kyllä kastettu, itse olen eronut kirkosta, eikä ollut esim. kirkossa vihkimistä, eikä se ollut miehelle ongelma.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eroaminen aikuisena on helpompaa kuin kirkkoon liittyminen aikuistena.
Eikö mielestäsi ole vain hyvä, että ihminen joutuu vähän miettimään omia arvojaan ja uskomuksiaan ennen kuin liittyy johonkin yhteisöön? Miksi siihen pitäisi liittää ihminen, joka ei tajua koko asiasta höykäsen pöläystä?
On se hyvä. Kaste kuitenkaan ensisijaisesti ei ole yhteisöön liittämistä. Sen edellytyksenä ei ole tajuaminen, koska se on lahja joka annetaan niillekin joila ei ole edes mahdollisuuksia tajuta. Ei ole kelpoisuusvaatimuksia, ja se juuri on olennaista.
Se on nimenomaan liittämistä uskonnolliseen yhteisöön. Miksi et antaisi lapsen itsensä löytää tätä lahjaa sitten kun on henkisesti siihen valmis? Miksi hänen pitää kuulua siihen porukkaan vauvasta asti?
arkkipiispaMike kirjoitti:
Mies24 kirjoitti:
Olin kesällä ristiäisissä jossa vauva oli muuten ihmisiksi mutta kun alkoi papin löpinät että "kastan sinut Jee-suksen jne nimeen" niin alkoi protestoimaan :D
ei lut-erilaisessa kir-kossa edes kasteta Jee-suksen nimeen, vaan Is-än Po-jan ja Py-hän Hen-gen nimeen
apo-stolin teoissa tosin oli toisin
Ap. t. 2:38
Niin Pie-tari sanoi heille: "Tehkää par-annus ja ottakoon kukin teistä kast-een Jeesu-ksen Kris-tuksen nimeen synt-ienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyh-än He-ngen lahjan.
Yksi ja sama minkä nimeen, en muista juuri. Ainoat ristiäiset mihin olen osallistunut.
meidän lapset ei kastettu. mies kuuluu kirkkoon, minä en. pidimme oikein mukavat nimenantojuhlat lasten syntymän jälkken. jokainen lapsi sai läheiset aikuiset "kummiksi". annoimme lapsillemme mahdollisuuden tutustua uskontoihin. Viidestä lapsista yksi päätti 15 vuotiana liityä kirkkoon. Hän kävi kavereiden kanssa seurakunnan rippileirillä. Päivä ennen konformaatio häntä kastetiin, hyvin pienessä ja intimissa tilaisuudessa. kyseessä oli aikuiskaste. Tilaisuus oli hyvin juhlallinen.
pidimme isot ripijuhlat.
että näinkin voi tehdä...
Hankkikaa kaksi lasta. Toisen hengellisen kasvatuksen saa päättää isä ja toisen uskottoman kasvatuksen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eroaminen aikuisena on helpompaa kuin kirkkoon liittyminen aikuistena. Lapsi saattaa myöhemmin haluta joko kuulua kirkkoon tai olla kuulumatta, teitte nyt kummalla tavalla tahansa. Vähemmän vaivaa lapselle myöhemmin koituu, jos nyt kastatte. Sinun ateistina luulisi ajattelevan, ettei koko kasteella ole mitään merkitystä ja että ei lapsi siitä pilalle mene, jos päälaki vähän kastuu.
Kasteestahan ei mitenkään seuraa esim. velvollisuutta käydä rippikoulua.
Mutta seuraa paljon pidempi velvollisuus osallistua koulussa uskonnonopetukseen.
Kastamaton taas saa valita, osallistuuko uskonnon vai elämänkatsomustiedon tunneille.
Ei mikään pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
meidän lapset ei kastettu. mies kuuluu kirkkoon, minä en. pidimme oikein mukavat nimenantojuhlat lasten syntymän jälkken. jokainen lapsi sai läheiset aikuiset "kummiksi". annoimme lapsillemme mahdollisuuden tutustua uskontoihin. Viidestä lapsista yksi päätti 15 vuotiana liityä kirkkoon. Hän kävi kavereiden kanssa seurakunnan rippileirillä. Päivä ennen konformaatio häntä kastetiin, hyvin pienessä ja intimissa tilaisuudessa. kyseessä oli aikuiskaste. Tilaisuus oli hyvin juhlallinen.
pidimme isot ripijuhlat.
Mistä olet kotoisin?
Kerro ukollesi että lapsille kuuluu myös uskonvapaus etkä pidä siitä että kirkko on kärkkymässä vastasyntyneitä jäsenikseen, ilman lapsen omaa mielipidetty. Jos kerran uskonto on tärkeä niin lapsella pitää olla oikeus päättää siitä täysi-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa kastamisesta ap:n mielestä on? Harmitonta hömppää.
Uskonto ei ole harmitonta hömppää. Sen varjolla opetetaan lapsia uskomaan totena sellaisia asioita, joita ei ole todistettu todeksi. Sen varjolla myös ylläpidetään epätasa-arvoa ja syrjintää.
En mä ainakaan ole ikinä opettanu lapsille että yksikään Raamatun tarinoista olis totta. Olen aina rehellisesti kertonut, että ne voivat olla totta tai sitten vain pelkkiä tarinoita. Lapset on aina tienneet, että saavat itse päättää uskovatko vai eivät. Olen myös kertonut, etten itse tiedä uskonko vai en. Joskus uskon ja toisinaan taas olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että uskonto on ihan pelkkää hömppää. Lapsilla on oikeus mennä rippikouluun, mutta oikeus myös olla menemättä. Itse päättävät. Heillä on oikeus erota kirkosta jos haluavat. Heidät on siis kastettu, koska molemmat niin halusimme. Meille se on enemmän perinne ja halu kuulua kirkkoon. Kirkko tekee tässä maassa paljon hyvää ja sitä haluan olla tukemassa veroeuroillani. Siltikin vaikka en ole uskovainen. Luterilaisuus on minusta ihan hyvä uskontokunta, yhteiskuntaa tukeva ja rauhallinen keskitien suuntaus.
Älä suostu lapsen kastamiseen. Jos mies haluaa kasteen vain "varmuuden vuoksi" (minkä varmuuden?), niin hän on jo hävinnyt argumenttiensa kanssa.
Pohjoismaissa on suunta ollut selvä jo kauan: uskonnot tulevat kutistumaan ja lopulta (toivottavasti) häviämään. Kanna siis oma kortesi kekoon ja luo lapselle terve pohja elämälle, jossa ei tarvitse olla syrjivän järjestelmän ylläpitäjä.
Sinuna katsoisin etukäteen kirkollisen ristiäisten kaavan. Lue mitä siinä on ja mieti, sopiiko se sinulle ja perheellesi. Itse ateistina kokisin oloni todella epämukavaksi kaikista niistä puheista kadotuksesta ja Jeesuksen synneistä ja kuinka lapsi otetaan osaksi seurakuntaa ja ”valaistusta”. Ihan vain siksi, että en voisi uskoa itse siihen millään tasolla, joten en voisi teeskennellä edes uskovani niihin papin puheisiin ja ajatella, että tämä on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pidimme isot ripijuhlat.
Mistä olet kotoisin?
keskieuroopasta - mutta asun jo vuodesta 1980 luvulta Suomessa. Kaikki lapset ovat syntyneet Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Mieheni suvun puolelta tuli kova painostus kastaa lapsi. Voi olla että sinunkin miehesi yrittää olla sukunsa mieliksi. Emme kastaneet, pidettiin nimiäiset, ja lapsikin on ollut tyytyväinen. Ei ET-tunneista mitään erityistä vaivaa ole, hyötyä vaan kun pääsee sen takia aina kaverien kanssa samoille luokille ja ryhmiin. Protuleirikin oli ihan mahtava kokemus, ja kotona pidettiin protujuhlat.
Tässä taas yksi ylpeä ja itsenäinen suomalainen nainen piti päänsä. Minä, minä ja minä. Minulla on vakaumus, minä haluan, minä en mielistele muita. Kyllä kaikilla on hyvin, kun minä päätän. Kyllä oli hauskaa, kun tehtiin, kuten minä halusin, eikä otettu muita huomioon.
Ja sitten ihmetellään, että lapsilla on hankaluuksia ja ns. erityislapsia on paljon.
Mies ei osaa oikein järkevästi perustella, miksi haluaa kasteen lapselle. Ilmeisesti lähinnä perinteiden vuoksi, vaikka kummankaan suvussa ei edes ole mitään kiihkouskovaisia. Ja vaikka olisikin, ei asia heille kuulu. En vain ymmärrä miksi monet tuntuvat olevan tosiaan sitä mieltä, että minun pitäisi vain ns. antaa periksi, ja suostua kastamiseen, kun se ei itselleni merkitse mitään. Juuri siksi en halua, että lasta kastetaan, koska se tuntuu aivan turhalta ja vieraalta ajatukselrta. Ja totta ehkä sekin, että kokisin itse jääväni tilanteessa ns. ulkopuolle, ja varsinainen kastetilaisuus olisi muutenkin lähinnä epämiellyttävä.
Ja tosiaan, en itse ole uskontoja vastaan, jos lapsi haluaisi aikanaan mennä esim. rippileirille se ei olisi ongelma. Ap
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti erotatte kirkosta viimeistään koulun alettua, ettei tartte opiskella uskontoa.
Sitten opiskellaan elämänkatsomustietoa, eli mitään vapaatunteja ei tule. Toki oppiaineena fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei osaa oikein järkevästi perustella, miksi haluaa kasteen lapselle. Ilmeisesti lähinnä perinteiden vuoksi, vaikka kummankaan suvussa ei edes ole mitään kiihkouskovaisia. Ja vaikka olisikin, ei asia heille kuulu. En vain ymmärrä miksi monet tuntuvat olevan tosiaan sitä mieltä, että minun pitäisi vain ns. antaa periksi, ja suostua kastamiseen, kun se ei itselleni merkitse mitään. Juuri siksi en halua, että lasta kastetaan, koska se tuntuu aivan turhalta ja vieraalta ajatukselrta. Ja totta ehkä sekin, että kokisin itse jääväni tilanteessa ns. ulkopuolle, ja varsinainen kastetilaisuus olisi muutenkin lähinnä epämiellyttävä.
Ja tosiaan, en itse ole uskontoja vastaan, jos lapsi haluaisi aikanaan mennä esim. rippileirille se ei olisi ongelma. Ap
Pidä pääsi äläkä anna periksi. Maailmasta ei epärationaalinen öyhötys lopu muuten kuin taistelemalla sitä vastaan.
Meillä lapset ovat kastettu, vaikka itse en kuulu kirkkoon, ajattelin asiaa miehen kannalta, joka piti tätä tärkeänä, itselläni ei ole mitään suurempaa tunnesidettä uskontoon, mutta en myöskään näe mitään sitä vastaan, jos tämä olisi ollut häiritsevä tekijä, niin en edes olisi alkanut tapailla koko miestä. Loppujen lopuksi lapset itse päättävät omasta uskonnostaan kuin ovat tarpeeksi vanhoja. Tuskin koulun uskonnon tunnit ja pari käyntiä kirkossa ovat mitään aivopesua.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että lapsi pitää kastaa ennen kuin voi päästä ripille, jos tätä ei ole tehty vauvana, nii viimeistään rippikoulun aika pitäisi järjestää kaste.
Meillä olisi vapaasti saanut kastaa lapset jos mieheni olisi itse ne ristiäiset järjestänyt. Ei kuitenkaan ollut enää niitä miehiä kun esikoinen syntyi. Piruuttani kyselin että koska meinaa aloittaa leipomisen ja hommaa papin. Itse lopulta ilmoitin lapsen nimen väestörekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että lapsi pitää kastaa ennen kuin voi päästä ripille, jos tätä ei ole tehty vauvana, nii viimeistään rippikoulun aika pitäisi järjestää kaste.
Pitää kastaa ihan juu niin. Kuinka se kaste tehdään tekemättömäksi jos lapsi ei haluakaan kuulua kirkkoon vanhempana?
Eihän meille annetakaan. Eivät niitä lapsia tee ketkään muutkaan. Lastentekemistä kun ei katsoa ole keltään erikseen kielletty, niin siksi siihen ei tarvita lupia.