Mitä hemmetin pelleilyä tämä ammatillisen koulutksen reformi oikein on?
Parhaillaan A-studiossa näytettiin, kuinka oppilailla ei amiksessa ole enää tunteja juuri lainkaan ja oppilaat aivan hukassa?
Mitä ihmettä tää hallitus oikein säätää???
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Sanni nyt on vaan kokkaribroileri. Isot pojat on päätökset tehneet. Mutta Sanni tullaan muistamaan ammatillisen koulutuksen totaaliteurastuksesta.
Homma on nyt täysin viturallaan. Koko reformi tulee muuttamaan Suomen työmarkkinat tulevaisuudessa orjamarkkinoiksi. Ei ammatteja, ei TESsejä, ei ammattiliittoja, ei ammattilaisen palkkoja. Nyt puuhataan jo lakkojen kieltämistä. Vain työvelvoite, jotta saat minimitoimeentuloturvan. Äänestämään nyt vaan sitä Kepua ja kokoomusta. Mars, Mars. Se on niin vanhanaikaista tuo työväenaate. Maalaisliiton viha työläisiä kohtaan on ankaraa. Meininki on kuin 20-30 luvuilla.
Huvitti tässä joku päivä, kun EK:n Jyri Häkämies ehdotti tuota lakkojen kieltämistä tai vaihtoehtoa, että nehän voisi järjestää työajan ulkopuolella.. Hehheh.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan älytön uudistus. Opetusta ei enää juuri ole, vaan etäpäiviä jotka nuoret käsittää vapaapäiviksi. Ilman opetusta ja ohjausta teinit laitetaan työpaikoille työssäoppimaan eli käytännössä työpaikat opettaa kaiken alusta alkaen. Miten on, luuletteko että yrittäjillä on aikaa ja varaa käyttää aikaansa jonkun nuoren kouluttamiseen, kun samalla omat työt jää tekemättä kun toinen käytännössä ihan osaamaton? Antaako kampaamoyrittäjä ekaa kertaa saksia pitävän teinin leikata asiakkaansa hiuksia? Julkisen sektorin on pakko ottaa näitä työssäoppijoita, ja kun resurssit on vedetty jo tiukille, miten on aikaa ja varaa alkaa oman työn ohessa neuvoa osaamatonta esim. hoito-tai keittiötyössä?
Aivan järjetöntä, tästä ei hyödy kukaan. Ei nuori, ei yrittäjät, ei yhteiskunta.
Minä opiskelen aikuisopiskelijana, ja kyllä tää touhu on aika ankeaa minullekin. Itsenäinen opiskelu tässä kai on avainasemassa, mutta esimerkiksi kyllä minä kaipaisin paljon enemmän ihan konkreettista opetusta noista teineistä nyt puhumattakaan. Koetanhan minäkin opettajalta kysellä, mutta sen asenne taas on sellainen hakuna matata. Ihan hävettää lähteä taas työharjoitteluun, kun kokee ettei osaa yhtään mitään ja päätyy vain riippakiveksi sinne työpaikalle.
Eihän opiskelijan tarvitsekaan olla täysin osaava, eihän se muuten opiskelija olisikaan. Mutta tietyt jutut olisi kiva osata, että pystyisi siellä työharjoittelussa oikeasti opettelemaan niitä asioita, mitä siellä pitäisi oppia.
En tiedä, tuntuu kyllä ihan yhdeltä suurelta ksetukselta tää uudistus. Varsinkin jos kouluilla ei ole resursseja, osaamista ja halua ottaa kaikista ihan eri vaiheissa oman suunnitelman mukaan olevista, erilaisista opiskelijoista jämerästi koppia kiinni. Mutta pääasia että Sannin mielestä kaikki on hyvin. Ensi keväänä pitäisi valmistua ja ihan oikeasti en tiedä, osaanko siinä vaiheessa mitään niin, että ilkeäisi hakea töitä saati saisi niitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ja muualla Euroopassa on huutava pula automaatio- ja sähkötekniikan ammattilaisista. Itse olen heitä yrittänyt rekrytoida mutta päteviä ei kertakaikkiaan ole. Nuoria osaamattomia ei voi laittaa vaativiin tehtäviin ja vanhemmat koneneet ovat ylikuormitettuja eikä heillä ole aikaa opastamiseen. Samalla tekijöitä lähtee eläkkeelle ja poistuu työmarkkinoilta. Suomen hyvinvointi syntyy edelleen teollisuudessa. Ilman tekijöitä on turha haaveilla talouden kasvusta.
Alaa opiskelevana sanoisin, että onnea vaan rekrytointiin. Tulisin itse töihin, mutten taida osaamiseltani olla yhtään sen parempi kuin muutkaan :(
Melkoinen pettymys tämä koulutus.
Sanni se otti ohjeet Ruotsista, joka on Pisa-tulosten suhteen vapaassa pudotuksessa.
Toivon, että Sanni saa sähköremonttiinsa hänen opetussuunnitelmansa mukaisesti opiskelleen "sähkömiehen", jolle kyllä on opetettu kulttuurien monimuotoisuutta, vaan ei ristiinkytkentöjä, ja saa siten aikaan kunnon oikosulun. Ja kun Sannille tulee pipi, ja hän tarvitsee "lääkärihoitajaa", niin saa kohdalleen oman opetussuunnitelmansa mukaan "opiskelleen" "hoitajan", joka kylläkin on opiskellut ilmiöoppimisen kautta, vaan ei tiedä lääkelaskennasta mitään. Antaa Sannille 10 milligramman sijaan 10 grammaa, no siinähän sitä on ilmiötä seurattavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni aloitti juuri AMK:n ja siellä heidän opettajansa oli haukkunut hallituksen uudistukset pystyyn. Heillä ei ole tunteja koulussa enää juuri lainkaan, vaan valtaosa tunneista pitää opiskella itseopiskeluna
Sekä työnantajat ihmettelee, kun amk-insinööreistä suurin osa ei osaa mitään verrattuna opistoinsseihin. No ei kai, kun itsenäinen opiskelu nykynuorilta onnistuu sangen huonosti.
Eikös opistoaikaan opiskelijat saaneet opetusta joka päivä sen 8 tuntia? Nyt hyvä jos saavat AMK:ssa viikossa sen 8 tuntia. Eli vähän huono vertaus opistoinsseihin, he kun eivät joutuneet näitä etäpäiviä ja itseopiskelua kokemaan lainkaan.
Eli siis uudistuksessa ei varsinaisesti ole mitään vikaa vaan oppilasaineksessa? Juurihan oli hesarin artikkeli vankilassa olevasta miehestä, joka oli suorittamassa lukiota hyvin arvosanoin ilman opetusta
arkkitehti kirjoitti:
Tämä "opiskelijat opiskelee itse tuntien sijasta"-malli tuli Suomeen Yhdysvalloista, heidän Ivy League-yliopistoistaan, missä viisi vuotta sitten ravasi opintomatkoilla kaikki opetusalan päättäjät Suomesta. Siellä opiskelijat todella kokoontuvat vapaa-ajallaan trendikkäisiin kahvila-kirjasto-oleskeluauloihin ideoimaan ja opiskelemaan yhdessä tuntien välillä. Jännästi ikänsä MIT:n tai Yalen sisäänpääsystä unelmoineella 20-vuotiaalla, 50000 dollaria lukukausimaksuja vuosittain maksavalla opiskelijalla on "hieman" parempi motivaatio, kuin 16-vuotiaalla hitsari-Hermannilla. Vaikka sinne ammattikoulun aulaan raahaisi sata FatBoytä ja tekisi miten hienoja vetäytymiskammioita ja touchscreen-oppimissovelluksia, niin se Hermanni silti saattaa mielummin mesettää kavereidensa kanssa viikonlopun mopoautoretkistä, kuin lukisi itse hitsausmetallien ominaisuuksista seuraavaa tenttiä varten.
Eli vaikka kaikki ammattikoulut muuttaisi hienoiksi "Oppimisympäristöiksi", ei ne opiskelijat vaan välttämättä tee yhtään mitään opintojensa eteen, kun vastuu on annettu kokonaan sille Hermannille. Opolla ei ole aikaa, vasta kun pitäisi valmistua ja 30% opinnoista on kasassa, joku huomaa, että Hermanni ei saanutkaan hitsarin papereita tänä keväänä.
Kiitos vaan Sanni Grahn-Laasonen, kun pilasit yhden sukupolven nuoria Suomesta.
Hermanni voisi mennä kotiin kasvamaan ja kokeilla opiskelua sitten syssymmällä. Kuka tuollaista jamppaa edes duuniin palkkaisi, vaikka se suorittaisikin koulun loppuun?
Vierailija kirjoitti:
arkkitehti kirjoitti:
Tämä "opiskelijat opiskelee itse tuntien sijasta"-malli tuli Suomeen Yhdysvalloista, heidän Ivy League-yliopistoistaan, missä viisi vuotta sitten ravasi opintomatkoilla kaikki opetusalan päättäjät Suomesta. Siellä opiskelijat todella kokoontuvat vapaa-ajallaan trendikkäisiin kahvila-kirjasto-oleskeluauloihin ideoimaan ja opiskelemaan yhdessä tuntien välillä. Jännästi ikänsä MIT:n tai Yalen sisäänpääsystä unelmoineella 20-vuotiaalla, 50000 dollaria lukukausimaksuja vuosittain maksavalla opiskelijalla on "hieman" parempi motivaatio, kuin 16-vuotiaalla hitsari-Hermannilla. Vaikka sinne ammattikoulun aulaan raahaisi sata FatBoytä ja tekisi miten hienoja vetäytymiskammioita ja touchscreen-oppimissovelluksia, niin se Hermanni silti saattaa mielummin mesettää kavereidensa kanssa viikonlopun mopoautoretkistä, kuin lukisi itse hitsausmetallien ominaisuuksista seuraavaa tenttiä varten.
Eli vaikka kaikki ammattikoulut muuttaisi hienoiksi "Oppimisympäristöiksi", ei ne opiskelijat vaan välttämättä tee yhtään mitään opintojensa eteen, kun vastuu on annettu kokonaan sille Hermannille. Opolla ei ole aikaa, vasta kun pitäisi valmistua ja 30% opinnoista on kasassa, joku huomaa, että Hermanni ei saanutkaan hitsarin papereita tänä keväänä.
Hermanni voisi mennä kotiin kasvamaan ja kokeilla opiskelua sitten syssymmällä. Kuka tuollaista jamppaa edes duuniin palkkaisi, vaikka se suorittaisikin koulun loppuun?
Mutta tää on valitettavasti se totuus. Ei se 16v Hermanni mieti sitä työtä vaan et kovakin koulun pääsee läpi tekemättä mitään. Ongelmahan on kun koululla ei oo resursseja vahtia porukkaa.. Sama muuten AMK:saa. Kursseilta pääsee läpi tekemällä minimin eli et osaa mitään mut tutkinnon saat silti
Eipä ollut pitkä aika, kun tästä aiheesta tuli noottia eri alan opiskelijoiden sekä opettajien puolelta. Oli kritisoitu kuinka opiskelijan pitää ottaa itse selvää eri ruuveista. Vielä seitsemän vuotta sitten, jolloin aloitin ensimmäisen ammatin opiskelun, istuttiin viisi päivää koulussa teoriaa ja käytäntöä opetellen, ja ensimmäinen työssäoppiminen aloitettiin talvella. Epävarmalle ja ujolle nuorella tämä oli parhain opetusmetodi.
Tämän vuodan alussa aloitin nuoriso-ohjaajaksi opiskelun haaveillessani pitkään toisesta ammatista. Mikä järkytys, ollaan pari päivää viikossa koulussa ja loput onkin sitten etätehtäviä. Mitä tuossa oppii? Ainoastaan käytännön asiat sisäistän nopeasti, teoriaan pitää paneutua useasti ja myös tehtävien tekeminenkin auttaa oppimaan. Tämä nykyaikainen ammatillisen koulutuksen reformi ei ole hyväksi, jos kärsii jonkinlaisesta oppimisvaikeudesta ja sellaista minulla onkin. Lokakuussa on tarkoitus aloittaa harjoittelu nuorisotalolla, jos nyt paikan saamisessa tärppää. Sitä odotan jännityksellä ,mutta samalla mielenkiinnolla. Mutta entä se kaikki tarvittava tieto?
Tosiaan täytyy sanoa, että jos olisin tästä nykyajan menosta kuullut, olisin jättänyt hakematta. Toisaalta kun on ollut haaveena toinen ammatti, niin haluaisin kyllä opiskellakin, vaikka vähäisten etäpäivien määrä on minulle turhauttavaa ja taatusti muillekin. Poliitikkomme lupasivat, ettei koulutuksesta leikata, mutta kappas, miten kävi. Kaikkeahan ne lupaa, mutta todellisuus on jotain ihan muuta.
Pikkusiskonikin tuossa keskeytti kampaajaopinnot, lieneekö sitten turhautunut vähäiseen opetukseen. Ei ole ihme, jos tämän uudistuksen myötä moni nuori keskeyttää koulunsa ja syrjäytymiskierre on valmis. Inhoan tätä nykyaikaa näiden älylaitteiden osalta, nehän korvaa lähes kaiken opetuksessakin. Jo peruskoulussakin lapsille annetaan itseohjautuvuutta liiaksi, mikä ei sovi kaikille ja se asettaa lapset epätasa-arvoiseen asemaan. Sitten vanhemmat ovat ihmeissään, kun ei oma lapsi osaa matematiikkaa, kun on saanut päättää mitä haluaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä esimerkki lähihoitajaopiskelijan lukujärjestyksestä loppuvuodelle: koulua kahtena päivänä viikossa, välillä 4h ja toisinaan jopa 8h päivässä. Joululoma alkaa 4.12 ja loppuu loppiaisen jälkeen, tekee yhteensä 5 viikkoa. Noina lähipäivinä asiat juostaan pikavauhdilla läpi ja mitään ei kerrata. Näillä eväillä sitten työharjoitteluun hoitamaan oikeita sairaita ihmisiä. Hiukan hirvittää itseänikin, vaikka olen opiskelija sieltä tunnollisesta päästä.
No huhhuh, ja mitä tuossa oppii? Ei ainakaan hyvä meille, jotka olemme hitaita oppimaan syystä tai toisesta. Meillä oli keväällä matematiikkaa ja minun piti hoitaa talousmatematiikka pois alta. Heti oli kokeet, joita varten harjoittelimme. Voin vain kuvitella, että lähihoitajaopiskelijat saa itse selvittää tietoa erilaisista lääkeaineista ja lääkelaskuista, kun ei enää opettajat opeta. En ole ihmeissäni, jos tuon seurauksena syntyy hoitovirheitä.
Tämä nykyinen uudistus on aivan hirvittävä kuten olin aiemmin kommentoinut tänne. Taidan nostaa kädet ylös ensimmäisen työssäoppimisen jälkeen ja odotan parempia aikoja, jos saadaan hallitukseen jotain järkeä. Niin kauan kun ihmiset äänestää Kokoomusta ja muita valtapuolueita, tulee tämä meno jatkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Myös amk puolella on etäpäiviä, opiskelu muuttuu pikkuhiljaa kirjekurssi tyyppiseksi höpöopiskeluksi.
Älykäs oppii itsekseen, tyhmä ei millään. Satsataan älykkäisiin.
Koulutusreformin teki EDELLINEN, SIPILÄN hallitus. Se oli se jengi, joka ennen 2015 vaaleja poseerasi kuvissa #koulutuslupaus -kylttien kanssa. Kok, Kepu, Persut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös amk puolella on etäpäiviä, opiskelu muuttuu pikkuhiljaa kirjekurssi tyyppiseksi höpöopiskeluksi.
Älykäs oppii itsekseen, tyhmä ei millään. Satsataan älykkäisiin.
Koulutusreformin teki EDELLINEN, SIPILÄN hallitus. Se oli se jengi, joka ennen 2015 vaaleja poseerasi kuvissa #koulutuslupaus -kylttien kanssa. Kok, Kepu, Persut.
Voihan sillä älykkäällä ihmisellä olla lukihäiriö, joka vaikeuttaa oppimista. Minulla ei ole älyllistä heikkolahjaisuutta, mutta oppimisvaikeuksia on, erityisesti matematiikassa. En ole kova sisäistämään asioita pikavauhdilla lukuun ottamatta käytäntöä. Kuitenkin olen työteliäs ihminen, kait minunlaisiin voi satsata vaikkei olla niitä nopeimpia oppijoita. Nykyajan systeemi vie tämän mahdollisuuden ja turhauttaa.
Kyllä meille lähihoitajaopiskelijoille opetetaan esim. lääkelaskut kunnolla. Mutta aivan liikaa luotetaan siihen että opiskelija jaksaa esim. vapaa-aikanaan kerrata vaikkapa anatomiaa kun sen opetus on todella minimissään. Juu oli hieno reformi tämä!