Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesimaksut kerrostalossa

09.10.2018 |

Muutimme pois kerrostalovuokra asunnosta ja nyt saimme vuodelta veden tasauslaskun joka oli 195e. Vesi ennakkoa olemme maksaneet 20e/hlö eli yhteensä 40e joka kuukausi. Vuokrasopimuksessa ei sanallakaan mainita tasaus laskusta. Onko normaali käytäntö? Ja onko vesilaskut teillä muilla olleet noin isoja kahden hengen taloudessa? Niin ja paljonko veden kuutio hinta on?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, oisitteks halunneet suihkuvedenkin tuota asuntoon pienessä limsapullossa, täh?

Vierailija
2/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka.raskaus kirjoitti:

Muutimme pois kerrostalovuokra asunnosta ja nyt saimme vuodelta veden tasauslaskun joka oli 195e. Vesi ennakkoa olemme maksaneet 20e/hlö eli yhteensä 40e joka kuukausi. Vuokrasopimuksessa ei sanallakaan mainita tasaus laskusta. Onko normaali käytäntö? Ja onko vesilaskut teillä muilla olleet noin isoja kahden hengen taloudessa? Niin ja paljonko veden kuutio hinta on?

On normaalia. Kuten itse sanoit, olette maksaneet ennakkoa, mutta se ei riittänyt kattamaan kuluttamaanne vettä. Lämmin vesi kalliimpaa kuin kylmä, veden hinta vaihtelee paikkakunnittain, hinnat ja kulutuksen voit tarkistaa vaikka isännöitsijältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaupungin vuokra-asunnossa kk.maksu €25 ei tule tasauslaskuja.

Vierailija
4/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Kannattaa lopettaa ne puolen tunnin suihkut jos noin kauhistuttaa.

Vierailija
5/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerrostalossa veloitetaan 22€/hlö/kk.

Vierailija
6/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kysymys oli että jos vuokrasopimuksessa ei lue tasauksesta vain että 20e kk vesi per hlö eikä ylimenevästä mainita että laskutetaan niin se tässä ihmetyttää. Ja summa ei hirvitä vaan se että onko normi käytäntö kun ei ole etukäteen kerrottu veden kuutio hintoja jne..

Vierailija
7/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos asiallisille vastauksille.. Ihmetyttää miksi tänne pitää tulla v#ttuilemaan..

Vierailija
8/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama.Missään ei kerrota paljonko sillä saa kuluttaa vettä. Jossain luki vain, että normaali kulutus asukasta kohden on 130 litraa / vrk .

Vierailija
9/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on normaali käytäntö.

Vierailija
10/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä ja lämmin vesi ovat eri hintaisia, joten tottumuksista riippuen voi eri taloudet kuluttaa vettä eri määrän samaan hintaan. Vesiyhtiö laskuttaa jälkikäteen kulutuksen perusteella, joten joku sen tasauksen joutuu maksamaan, normaali käytäntönä se joka veden on myös kuluttanut. Vesiyhtiö myös määrittelee hinnan, joka voi vaihdella ja siksi se ei voi lukea vuokrasopimuksessa.

Vierailija
11/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama.Missään ei kerrota paljonko sillä saa kuluttaa vettä. Jossain luki vain, että normaali kulutus asukasta kohden on 130 litraa / vrk .

Eli onko teille tullut vielä tasauslaskua kun on sopimuksessa vain kiinteä kk hinta? Vuokranantajan laskuttama veden kuutio hinta ei ole sama kuin vesi yhtiön sivuilla näkymä hinta siksi siis kyselin tuota kuutio hintaa..

Vierailija
12/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka.raskaus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli onko teille tullut vielä tasauslaskua kun on sopimuksessa vain kiinteä kk hinta? Vuokranantajan laskuttama veden kuutio hinta ei ole sama kuin vesi yhtiön sivuilla näkymä hinta siksi siis kyselin tuota kuutio hintaa..

Olen asunut tässä vasta 1,5 kuukautta. Ei varmaan tule joka kuukausi?

Vierailija
13/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko että vuokranantaja maksaisi teidän vedenkuluksen? Meillä on 30e / hlö vesimaksu 2 hengen talous ja silti yleensä tulee vuosittain n 50e lisämaksu. Ja joo ei lue vuokrasopimuksessa, mutta toki oma vesi maksetaan.

Vierailija
14/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan.. Minun käsityksen mukaan pitäs olla soparissa maininta että esim vesimaksu ennakko 20e/kk ylimenevät osuus hinnaston mukaisesti. Kaipa olen sitten väärässä.. Ja itse asiassa laskua ei saatu kun pyytämällä, vuokranantaja oli vähentänyt tasauksen ominpäin takuu vuokrasta eikä ilmoittanut asiasta mitään ennenkuin soitin ja kysyin miksi takuu ei kokonaisuudessaan tullut ja erittelynkin sain vain pyytämällä, luulisi tulevan automaattisesti.

Vierailija
15/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko että vuokranantaja maksaisi teidän vedenkuluksen? Meillä on 30e / hlö vesimaksu 2 hengen talous ja silti yleensä tulee vuosittain n 50e lisämaksu. Ja joo ei lue vuokrasopimuksessa, mutta toki oma vesi maksetaan.

En ajattele tietenkään. Mutta aiemmin vesimaksut ovat kuuluneet vuokraan kulutuksesta riippumatta. Mutta tämä on hyvä näin, pistää paljon paremmin miettimään tuota omaa vedenkulutusta ja jäädään kyllä todella paljon alle tuon keskikulutuksen joten tuskin nyt ihan hirveitä lisämaksuja on ainakaan tulossa.

8

Vierailija
16/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei en ajattele että vuokranantaja maksaa veden vaan ihmettelen juuri että erittelyt pitää itse pyytää ja ne vaan otetaan takuusta jne.. Ja kysyinkin millaisia hintoja kuutiolta vedestä veloitetaan kun ei aikaisemmin ole vastaan tullut.

Vierailija
17/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi pyytää kopiota laskusta? 

Vierailija
18/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnoissa vesimaksu on yleensä luokkaa 18-24€/hlö/kk.

Tämä on sovittu yhtiökokouksessa, eikä mitään tasauslaskua (tai hyvitystä) tule.

Toisissa yhtiöissä on käytössä asuntokohtaiset vesimittarit, eli jokainen kotitalous maksaa selkeästi ja reilusti oman kulutuksen verran. Kulutusta voi itse seurata taulusta. Lämmin vesi on tosiaan vähintään kaksi kertaa kylmän hintaista.

Vierailija
19/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi mun mielestä erikoista, ettei olla mainittu mahdollisuudesta. Tulis itsellekin puun takaa. 

Vierailija
20/49 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, mitä sopimuksessa oikeasti lukee. Olen itse joutunut oikeuteen vastaavassa tapauksessa, kun vuokralainen ei suostunut uskomaan, että hän joutuu maksamaan tasauslaskun. Vuokrasopimuksessa kun luki, että "Huoneistossa on vesimittari, jonka tietojen perusteella taloyhtiö laskuttaa kulutuksen mukaan  (sopimuksentekohetkellä kuukausimaksu 24 e/hlö)".

Käräjäoikeus tulkitsi tuon samoin kuin vuokranantaja eli vuokralainen maksaa kulutuksen mukaan ja tuo 24 e/hlö peritään joka kuukausi, tasauslasku kerran vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi