Vesimaksut kerrostalossa
Muutimme pois kerrostalovuokra asunnosta ja nyt saimme vuodelta veden tasauslaskun joka oli 195e. Vesi ennakkoa olemme maksaneet 20e/hlö eli yhteensä 40e joka kuukausi. Vuokrasopimuksessa ei sanallakaan mainita tasaus laskusta. Onko normaali käytäntö? Ja onko vesilaskut teillä muilla olleet noin isoja kahden hengen taloudessa? Niin ja paljonko veden kuutio hinta on?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Eka.raskaus kirjoitti:
Muutimme pois kerrostalovuokra asunnosta ja nyt saimme vuodelta veden tasauslaskun joka oli 195e. Vesi ennakkoa olemme maksaneet 20e/hlö eli yhteensä 40e joka kuukausi. Vuokrasopimuksessa ei sanallakaan mainita tasaus laskusta. Onko normaali käytäntö? Ja onko vesilaskut teillä muilla olleet noin isoja kahden hengen taloudessa? Niin ja paljonko veden kuutio hinta on?
On normaalia. Kuten itse sanoit, olette maksaneet ennakkoa, mutta se ei riittänyt kattamaan kuluttamaanne vettä. Lämmin vesi kalliimpaa kuin kylmä, veden hinta vaihtelee paikkakunnittain, hinnat ja kulutuksen voit tarkistaa vaikka isännöitsijältä.
Ja kallein maksu on jätevedessä. Vesi ei paljon maksa, ei edes lämmin, mutta jätevesi on todella kallista. Ja kyllä ap. tapauksessa kuulostaa ihan normaalilta. Jätemaksua korotetaan jatkuvasti, erityisesti veroja
Meillä laitettiin putkirempan yhteydessä joka asuntoon oma vesimittari. Maksetaan ennakkoa 15€/kk/hlö ja kerran vuodessa luetaan mittari tai pois muuttaessa. Silloin joko joutuu maksamaan lisää tai saa palautusta. Edellinen vuokralainen sai palautusta. Isännöitsijä toimittaa tiedon suoraan asukkaalle eikä minulle osakkeen omistajalle. Ihmettelen kyllä sitä, että laskun sai vuokranantaja.
Vuokrasopparissa on mainittu, että tasauslasku tulee kerran vuoteen todellisen kulutuksen mukaan. Kuukausittain peritään ennakoita.
Meillä vesimaksu 29€/kk/henkilö. Ja summa on laskettu tarkkaan kulujen mukaan.
Maalla kunnallistekniikka ja oma vesiosuuskunta ja laskutus käytön mukaan eli n.34€/kk (sis.tasauslaskun).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka.raskaus kirjoitti:
On normaalia. Kuten itse sanoit, olette maksaneet ennakkoa, mutta se ei riittänyt kattamaan kuluttamaanne vettä. Lämmin vesi kalliimpaa kuin kylmä, veden hinta vaihtelee paikkakunnittain, hinnat ja kulutuksen voit tarkistaa vaikka isännöitsijältä.
Ja kallein maksu on jätevedessä. Vesi ei paljon maksa, ei edes lämmin, mutta jätevesi on todella kallista. Ja kyllä ap. tapauksessa kuulostaa ihan normaalilta. Jätemaksua korotetaan jatkuvasti, erityisesti veroja
Jos vuokrasopimuksessa on tosiaan sovittu että vesi maksaa 20 ekeä per henkilö per kuukausi (eikä että se on ennakkomaksu) niin silloin se maksaa sen eikä yhtään enempää. Mitenkään normaalia ei ole että yritetään laskuttaa jotain vuokrasopimuksesta poikkeavaa.
Tietenkin teidän kuuluisi saada halutessanne nähdä vuokranantajalle tullut vesimaksu ettette maksa enempää mitä se on oikeasti ollut. Pyydä nähtäväksi.
Taloyhtiöissä voi olla isoja eroja hinnoissa koska hinnoittelu ei perustu aina veden hintaan. Osa kerää rahaa, maksattaa remonttia.
Niin se elämä opettaa asioita. Ei niitä kaikkia osaa ajatella etukäteen, mutta nyt tiedätte taas yhden asian lisää mitä asuminen maksaa. Sitten kun ehkä tulevaisuudessa ostatte omakotitalon, niin siinä vasta onkin uusia juttuja mietittäväksi:)
Eka.raskaus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerrostalossa veloitetaan 22€/hlö/kk.
Meillä on sama.Missään ei kerrota paljonko sillä saa kuluttaa vettä. Jossain luki vain, että normaali kulutus asukasta kohden on 130 litraa / vrk .
Eli onko teille tullut vielä tasauslaskua kun on sopimuksessa vain kiinteä kk hinta? Vuokranantajan laskuttama veden kuutio hinta ei ole sama kuin vesi yhtiön sivuilla näkymä hinta siksi siis kyselin tuota kuutio hintaa..
Vesiyhtiö laskuttaa kylmästä vedestä, koska siellä tehdään vain kylmää vettä. Taloyhtiö lisää siihen veden lämmityskulut ja jätevesimaksun.
Minä olen vuokranantaja. Olen tehnyt sopimuksen missä lukee nimenomaan vesiennakko, ja se on selkeämpää mielestäni kuin puhua jostain vesimaksusta. Tasauslasku tulee minulle, ja tietenkin näytän sen vuokralaiselle. Normaali käytäntö on, että vuokralainen maksaa oman kulutuksensa mukaan vedestä. Outoa toimintaa vuokranantajalta, jos ei ole ilmoittanut vuokralaiselle ylimääräisestä vesilaskusta, vaan vähentänyt takuuvuokrasta mitään sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Eka.raskaus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerrostalossa veloitetaan 22€/hlö/kk.
Meillä on sama.Missään ei kerrota paljonko sillä saa kuluttaa vettä. Jossain luki vain, että
Vesiyhtiö laskuttaa kylmästä vedestä, koska siellä tehdään vain kylmää vettä. Taloyhtiö lisää siihen veden lämmityskulut ja jätevesimaksun.
Kiitos tämäpä selvensi paljon asiaa.. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vuokranantaja. Olen tehnyt sopimuksen missä lukee nimenomaan vesiennakko, ja se on selkeämpää mielestäni kuin puhua jostain vesimaksusta. Tasauslasku tulee minulle, ja tietenkin näytän sen vuokralaiselle. Normaali käytäntö on, että vuokralainen maksaa oman kulutuksensa mukaan vedestä. Outoa toimintaa vuokranantajalta, jos ei ole ilmoittanut vuokralaiselle ylimääräisestä vesilaskusta, vaan vähentänyt takuuvuokrasta mitään sanomatta.
Joo tätä itsekin ihmettelin ettei ilmoittanut mitään tästä.. No samapa se periaatteessa on vähentääkö takuusta vai maksaako itse mutta kun olisi ilmoittanut eikä olisi itse tarvinnut soitella perään ja kysellä että Hei miksi on vähennetty sen ja sen verran takuusta..
Meillä kuuluu vesi vuokraan, ei tarvitse erikseen maksella. Mutta muistaakseni se jossain papereissa oli 8e per henkilö/kk.
Ohis, mut kuinka paljon te saatte vettä kulumaan? Asuttiin 4hlöä kt-asunnossa, 16€/pää vesiennakko ja saatiin n.100€ takaisin.. suihkussa käytiin, pyykkiä pestiin (no okei, lakanapyykit pesin pesutuvassa koska kuivaushuone), ei mitenkään "säännelty". Mut ei olla suihkussa tönöttävää sorttia, vaan pesut ja pois.
Maksoin monta vuotta 25€/kk ja nyt, kun tuli vesimittarit niin maksan n.10€/kk.
Mä maksan yhden hengen taloudessa ennakkoa 20€/kk ja vuoden tasauslasku oli 110€. Ensimmäinen kerta tällaisella systeemillä (aina ennen ollut kiinteä maksu), mutta onneksi vuokranantajani kertoi tästä jo sopimusta allekirjoittaessa.
No eipä sitä meilläkään vettä sen enempää käytetty kun suihkussa pikaseen ja pyykit ja astianpesukone n 2krt vko. Siksihän se ihmetyttää että nuin paljon tuli "mätkyjä" mutta noh kaipa sitten on vaan niin paljon vettä kuluttavia nuo koneet
Onpas teillä halpoja vesimaksuja! Me maksetaan ennakkoa 20e/kk per nuppi. Tasauslasku tulee 3kk välein ja maksetaan lisää n 140e. Lämminvesi 17e ja kylmä 8e/ kuutio. Kallista.
Pyykinpesukone päällä n 3 krt/vko, tiskikone pikapesulla joka toinen päivä, kolmen hlön suihkut ja vessakäynnit eli ihan perustoimintoja. Vesipullotkin täytän töissä :(
Eka.raskaus kirjoitti:
No eipä sitä meilläkään vettä sen enempää käytetty kun suihkussa pikaseen ja pyykit ja astianpesukone n 2krt vko. Siksihän se ihmetyttää että nuin paljon tuli "mätkyjä" mutta noh kaipa sitten on vaan niin paljon vettä kuluttavia nuo koneet
Kusettaja se sun vuokranantajasi oli. Jos on sovitytu kiinteästä vesimaksusta, niin mitään ylimääräistä ei saa periä. Jos on sovittu vesiennakosta, niin mittarilukema pitää voida näyttää ennen ja jälkeen vuokrasuhteen. Ja peruste, iten lisälasku muodostuu. Kysypä asiasta vuokralaiset ry:stä.
T: yks rehellinen vuokranantaja
Sain vastaavia laskuja edellisessä vuokra-asunnossa. Kävin joka aamu suihkussa ja pesin kolme koneellista pyykkiä viikossa. Vesimaksu ei ollut riittävän korkea, joten maksoin joka vuosi suuremman laskun.
Olisi pitänyt käyttää taloyhtiön ilmaista pesukonetta.
Sopimuksessa lukee vain vesimaksu 20e/hlö kk ja sitten autopaikkamaksut lueteltu jne. Ei edes liitteenä olevassa tekstissä lue vesi maksujen tasauksesta mitään. Tämä siis sinulle joka kysyit mitä sopimuksessa lukee :)