Miksi jotkut väittävät ettei kasvisruualla elä?
Samaa humpuukia aina ja aina vaan. Mihin tämä perustuu?
Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.
Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.
Silti aina vaan sama virsi joka paikassa. Kyllästyttää jo typeryys.
Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.
Jos liha on hyvää niin se on hyvää, turha millään terveyssyyllä alkaa pätemään.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kasvissyöjä mutta proteiinihullutus on mennyt ihan pimeäksi nykyään. Ihminen saa helposti tarvitsemansa proteiinin vaikka parsakaalista ja riisistä. Sitä kun ei tarvita niin paljon kuin nykyään väitetään. Ei ole pakko syödä aamusta iltaan soijaa ja papuja.
Toinen on tämä kalsium. Maito on yksi huonoimmista kalsiumin lähteistä - ja maidonkulutuksen suurmaissa on eniten osteoporoosia.
Proteiinia saa toki kasviksista ihan tarpeeksi, ihmisen elimistö ei vain pysty niitä hyödyntämään. Eläinperäinen ruoka on muutakin kuin proteiini, kasvisruuasta ei näitä saa. Kasvissyöjät eivät vain sitä ymmärrä.
Muuta, mitä muuta? Mitä "näitä" ei saa?
Et tiedä, joten et voi myöskään avata asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kasvisruoalla elää - siksi ihmettelen, miten ihmeessä kasvissyöjät jaksaa aina keskustella sellaisen oletettavasti vähän idiootin ihmisen kanssa, joka tällaista tosissaan väittää tai ottavat herneen nenään. En itse jaksaisi uhrata aikaani täysiä typeryyksiä latovien ihmisten kanssa, koska tiedän, että heillä ei selkeästi ole mitään tietoa koko asiasta.
Minä jaksan kyllä välillä ärsyyntyä, vaikka ei ehkä pitäisi.... En jaksa aina ja ikuisesti olla puolustamatta omia valintojani ja vain nyökytellä kun ihmiset väittävät kaikenlaista soopaa kuin että "et voi elää!!!", saat 2 tyypin diabeteksen tai lihaproteiininpuute tappaa jos et syö lihaa.
Syö ihan vapaasti mitä haluat, mutta älä väitä ruokavaliosi olevan ihmiselle hyväksi.
Meilläkin on töissä yksi kasvissyöjä. Hirvittävä kaljamaha, joka todennäköisesti on kehitetty jotain papuja ja herneitä syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä yksi kasvissyöjä. Hirvittävä kaljamaha, joka todennäköisesti on kehitetty jotain papuja ja herneitä syömällä.
Niin varmaan, eikä toki esimerkiksi kaljaa juomalla
Minun poikani on kasvanut noin seitsenvuotiaasta kaksikymppiseksi pelkällä kasvisruualla. Iso mies on tullut, pituutta lähes 190 cm, leveät hartiat. Poika terve ja vahva kuin mikä, veriarvot loistavat. Itse en ole kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kasvisruoalla elää - siksi ihmettelen, miten ihmeessä kasvissyöjät jaksaa aina keskustella sellaisen oletettavasti vähän idiootin ihmisen kanssa, joka tällaista tosissaan väittää tai ottavat herneen nenään. En itse jaksaisi uhrata aikaani täysiä typeryyksiä latovien ihmisten kanssa, koska tiedän, että heillä ei selkeästi ole mitään tietoa koko asiasta.
Minä jaksan kyllä välillä ärsyyntyä, vaikka ei ehkä pitäisi.... En jaksa aina ja ikuisesti olla puolustamatta omia valintojani ja vain nyökytellä kun ihmiset väittävät kaikenlaista soopaa kuin että "et voi elää!!!", saat 2 tyypin diabeteksen tai lihaproteiininpuute tappaa jos et syö lihaa.
Syö ihan vapaasti mitä haluat, mutta älä väitä ruokavaliosi olevan ihmiselle hyväksi.
Väitän. Väitteelleni on olemassa myös tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa taustatietoa joka on kaikkien saatavilla koko ajan. Sinun höpöhöpöllesi taas ei ole mitään todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, koska se on turhaa ja syö sun omaa energiaa :) Ei se toinen siitä sinun keuhkoamisesta a) opi mitään koska ei tuollainen ihminen ole avoin/vastaanottavainen/ymmärrä välttämättä yhtään mitään tai b) aio siirtyä kasvissyöjäksi ,koska keuhkoamisesi lyö lisää bensaa liekkeihin. Keskittäisin sinuna energian johonkin muuhun/toisenlaieen keskusteluseuraan. Ja toisekseen, en ymmärrä tätä miksi ihmiset lähtee puolustelemaan omia valintojaan.
Ite ainakin keskitän energian sellaisiin jotka ovat vastaanottavaisia erilaisille keskusteluille, eikä vaan teini-ikäisen tyyliin huuda "mutku". Ja ei mun tehtävä ole puolustella mun omia valintojani, eikä mun tarvitse, piste.
Vierailija kirjoitti:
En ole kasvissyöjä mutta proteiinihullutus on mennyt ihan pimeäksi nykyään. Ihminen saa helposti tarvitsemansa proteiinin vaikka parsakaalista ja riisistä. Sitä kun ei tarvita niin paljon kuin nykyään väitetään. Ei ole pakko syödä aamusta iltaan soijaa ja papuja.
Toinen on tämä kalsium. Maito on yksi huonoimmista kalsiumin lähteistä - ja maidonkulutuksen suurmaissa on eniten osteoporoosia.
Millä perusteella maito on yks huonoimmista kalsiumin lähteistä?
Osteoporoosi on Suomessa yleistä, koska täällä paistaa aurinko huonosti, eikä sitä kautta tule d-vitaaminia. Myös geeniperimä vaikuttaa, liikunta ja ruokavalio. En pidä kasvisruokaa huonona vaihtoehtona mutta täytyy olla tosi tarkka, että saa kaikki vitamiinit ja kivennäisaineet. Esim. kalsiumia on vaikeaa saada täyteen ilman maitotuotteita. Vihreistä kasviksista saa kalsiumia joo mutta niitä täytyy syödä paljon ja vielä talvella Suomessa on huonosti kasviksia saatavilla.
Eli en ainakaan paljon urheilevalle kasvavalle nuorelle suosittelisi pelkkää vegaaniruokavaliota. Kohtuus kaikessa. Monipuolinen ruokavalio mikä sisältää kaikkea on paras. Liian tiukat ideologiat saattaa helposti lähteä käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.
Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.
Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.
Jotkut nyt vain kestävät lihaproteiinin puutetta paremmin kuin toiset. Harva kuitenkaan ikuisesti. Oletko varma, että et ole napsinut hieman lihaa salassa tai epähuomiossa?
Aika hyvin nuo intialaiset näyttävät kestävän.
Pieni eurooppalainen maa päihittää lihansyönnissä jopa yhdysvaltalaiset.
Hampurilaisia rakastavat yhdysvaltalaiset syövät runsaasti lihaa.Jokainen yhdysvaltalainen nauttii FAOn keräämien tietojen mukaan 122,9 kiloa lihaa vuodessa.
Eniten lihaa pistelevät kuitenkin poskeensa luxemburgilaiset: lähes 137 kiloa henkeä kohti.
Suomalaiset ovat lihansyöjinä keskikastia.Lihaa kului FAOn mukaan keskimäärin 72,6 kiloa henkeä kohti. Suomen Gallup Elintarviketieto laskee kulutuksen olleen keskimäärin 76,2 kiloa jokaista suomalaista kohti. EU-maissa lihaa syötiin keskimäärin lähes 95 kiloa henkeä kohti.
Kiinan vaurastuminen näkyy lihan kulutuksen kasvussa. Kiinalaisten lihankulutus kasvoi kolmessa vuosikymmenessä noin 9 kilosta 53,5 kiloon.
Vähiten lihaa syödään Intiassa, missä lihansyöntiä rajoittavat sekä uskonnolliset että taloudelliset syyt. Henkeä kohti lihaa kulutettiin vain 3,3 kiloa.
Lihansyönnin kärkimaihin kuuluvat myös Australia, Uusi Seelanti ja Espanja. Australiassa lihaa syödään keskimäärin vain aavistuksen vähemmän kuin USA:ssa. Uudessa Seelannissa lihaa kului 116,8 kiloa ja Espanjassa 111,6 kiloa.Japanilaiset puolestaan syövät suhteellisen vähän lihaa, 46,1 kiloa vuodessa henkeä kohti laskettuna.
Vertailuluvut perustuvat FAOn tilastoihin lihankulutuksesta vuonna 2007.
Hm, Intiassa syödään hyvin vähän lihaa ja siellä on aivan valtava diabetesongelma... Erityisesti maaseudulla ihan jo pienillä lapsilla on havaittu diabetestä edeltäviä verisuonimuutoksia (telkkarista katsottu Prisma dokumentti muutaman vuoden takaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sillä voi elää, mutta ankeaa se on. Ja sillä voi sairastua aika perusteellisestikin.
Ei ole lainkaan vaikeaa, ja esimerkkejä sairauksista joita normaali kasvissyönti ihmiselle aiheuttaa?
En tainnut sanoa sen olevan vaikeaa, vaan ankeaa. Minulle henk koht se aiheutti kaikenlaista harmia. Insuliiniresistenssin ensinnäkin ja se sitten johti muihin liitännäissairauksiin. Niveleni eivät tykänneet hyvää. Suolisto myöskin oli aika huonossa jamassa. Kohta kymmenen vuotta sitten jätin kasvissyönnin niin, että otin mukaan eläinkunnasta rasvat, sisäelimet, luuliemet, runsasrasvaiset lihat, munat, maitorasvat. Osan kasviksista säilytin, mutta esim gluteeniviljat jätin pois. Fruktoosia välttelen, maksa ei siitä tykkää. Yhden omenan tai pari desiä marjoja voin syödä päivässä. Lähiruokaa on paljon helpompi saada eläinperäisenä kuin kokonaan vegaanisena. Ihminen tarvitsee ravinnostaan lähibakteereja eikä niitä saada kaukomaiden kasviksista.
Anteeks mutta minkä tyyppisellä kasvisruoalla olit? Oliko monipuolinen vai joku ortorektistyyppinen kuten raakaravinto tai joku muu ääriveganismi? Kuulostaa vaan tuo luuliemi niiltä hihhuleilta jotka ensin olivat pari vuotta ääriraakavegaaneja ja sitten siirtyivät luuliemiin ym. eriskummalisuuksiin. Ite oon tavallinen vegaani joka syö monipuolisesti, yli 15 vuotta ollut, sitä ennen yli 10 vuotta laktovegetaristi eikä terveyden kanssa ole ollut ongelmia.
Kyllä minäkin kuulen tuota että kasvisravinnolla ei voi selvitä hengissä, näin vielä melkein 30 vuoden vegeilyn jälkeen. Vastaan siihen että eipä siinä mitään, olen jo ilmoittautunut hauta-arkuntekokurssille, viikatemiestä odotellessa.
Itse ihmettelen niitä jotka hokevat miten pahaa kasvisruoka ja vegaaniset versiot ovat, sitten kun tarjoaa heille vegaanisia maistiasia, esim. vegaanista täytekakkua, niin sitä ei uskalleta maistaakaan. Mikähän paha siinä voisi tapahtua jos sitä söisi yhden lusikallisen? Paholainen vie sielun?
Proteiinista, itse saan noin 80 g proteiinia päivässä. Voisin saada enemmänkin, mutta en ole fitnesshenkinen joka haluaa syödä yli 1,4 g/painokilo. Rautaa saan 24 mg, keskimäärin suomalainen nainen saa 10 mg kun tarve olisi 14.
Karjalanpaisti ei minulle maistunut edes lihaaniaikoina. Kasvisruoat ovat herkullisempia.
Shhh, älkää nyt levittäkö kutunjuustoveganismista enempää tietoa. Salaseuran kuuluukin olla SALAINEN. Jos haluat liittyä joukkoomme, tule Rautatientorille kuun ensimmäisenä sunnuntaina klo 18 vuoheksi pukeutuneena. Tulemme hakemaan sinut sieltä.
Peaceandlove kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella maito on yks huonoimmista kalsiumin lähteistä?
Osteoporoosi on Suomessa yleistä, koska täällä paistaa aurinko huonosti, eikä sitä kautta tule d-vitaaminia. Myös geeniperimä vaikuttaa, liikunta ja ruokavalio. En pidä kasvisruokaa huonona vaihtoehtona mutta täytyy olla tosi tarkka, että saa kaikki vitamiinit ja kivennäisaineet. Esim. kalsiumia on vaikeaa saada täyteen ilman maitotuotteita. Vihreistä kasviksista saa kalsiumia joo mutta niitä täytyy syödä paljon ja vielä talvella Suomessa on huonosti kasviksia saatavilla.
Eli en ainakaan paljon urheilevalle kasvavalle nuorelle suosittelisi pelkkää vegaaniruokavaliota. Kohtuus kaikessa. Monipuolinen ruokavalio mikä sisältää kaikkea on paras. Liian tiukat ideologiat saattaa helposti lähteä käsistä.
Maitoa enemmän kalsiumia sisältäviä kasviksia on mm. lehtikaali (jopa puolet enempi kalsiumia kuin maidossa), valkeat ja ruskeat pavut, pellavansiemenet, seesamin siemenet (niissä lähes kymmenkertainen määrä kalsiumia verrattuna maitoon), soijajauho, ruusunmarja, hasselpähkinä ja manteli. Löytyy monia vaihtoehtoja. Lisäksi kalsiumia on myös monissa vihanneksissa ja juureksissa ja jopa hedelmissä sekä marjoissa, tosin vähemmän kuin maidossa, mutta niitäkin monipuolisesti ja vaihdellen syömällä voi saada kalsiuminsaannin turvattua. Maidonjuonti ei siis ole mitenkään päin välttämätöntä kasvissyöjälle tai sekasyöjällekään kalsiumin saannin kannalta. D-vitamiinia nyt pitää jokaisen ruokavaliosta huolimatta ottaa ainakin talvisin purkista.
Siinä toki olet oikeassa, että olipa mikä tahansa ruokavalio, monipuolisuus ja vaihtelevuus on kaiken a ja o.
Tässäkin keskustelussa toinen huomionarvoinen seikka on, että ihmiset vetää keskustelun ääripäihin (lihansyöjä-vegaani), vaikka välillä on paljonkin erilaisia variaatioita (kasvissyöjä, joka käyttää maitotuotteita, kasvissyöjä, joka syö kalaa jne). Myös sekasyöjä voi syödä kasvispainotteisesti, mihin yleiset suosituksetkin tähtää. Kaikkien ruokavaliosta huolimatta on todella hyvä tutustua uusimpiin tutkimuksiin lihansyönnin haitoista että myös kasvissyönnin eduista sekä vertailla näitä kahta ja ottaa muutoinkin selvää ihmisen ravitsemustarpeista sekä esimerkiksi kasvisruokien ja kasvisten ravintoarvoista.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa. Lopeta toi uskonnollinen vouhotus asiasta. Sinä syös kasviksia hyvä. Nyt lopeta siitä jankuttaminen ja anna muiden olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Huono omatunto lihansyönnistä saa ihmiset väittämään kaikenlaista.
Usein kyse myös siitä, ettei nämä höperehtijät ole syöneet kunnollista ja maistuvaa kasvisruokaa, kuvittelevat että se on raakaa porkkanaa ja salaattia. Itselläni oli vuosia sitten ennakkoluuloja ennen lihan syömisen lopettamista, sen jälkeen on avautunut uusi ja monipuolisempi makumaailma. Kannattaa viedä jonnekin hyvää intialaiseen tms. syömään jotain kasvisruokaa, niin huomaavat mistä jäävät paitsi.
Mitä se toisten lihansyönti sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Moni ei varmaan osaa ajatella, että kasvisruokavaliota noudattava saa kyllä vetää myös sitä perunaa, pastaa, riisiä... niin, että napa ruskaa. Ajatellaan, että sitä pitää sitten vain rouskuttaa jotain salaatinlehtiä ja tuorekurkkua pelkästään.
Itse en tarkoituksellisesti noudata mitään ruokavaliota, mutta saattaa mennä montakin viikkoa ihan huomaamatta niin, että ainoat eläinperäiset ostokset ovat kananmunat.
Pasta ei ole kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin ankeaa? Minusta kuolleet eläimet ovat ankeita. Ei ole olemassa ruokaa mistä ei voisi tehdä herkullista kasvisversiota.
Mä keksin aika montakin ruokaa, mistä ei saa minkäänlaista kasvisversiota. Luu-lihaliemi, karjalanpaisti, joulukinkku, kielileikkele, maksalaatikko, osso bucco, uuniliha, kokonaisen paistettu kana, uppomunat, munavoi, munakas...
Oho meinaat ettei lihan keitinlientä voi tehdä ilman lihaa, sinähän se sherlokki olet... Enkä kyllä lientä nyt ruuaksi sanoisi. Karjalanpaistin voi tehdä, kinkun voi tehdä munakasta voi tehdä, munavoita voi tehdä....... Kielileikkeestä en oikein tiedä, en ole sellaista ikinä lihaa syödessänikään kaivannut, mutta miksipä ei siitäkin omaa versiota saisi tehtyä niin halutessaan. Oikeastaan vegeversiota ei voi tehdä ainoastaan lihaliemestä ja uppomunasta. Voi kauheaa, voinkohan nyt mitenkään elää.....
Kananmuna ei ole kasvis vaan siinä tapetaan eläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet muutenkin tarkka syöjä ilmeisesti. Liharuokavaliolla on helppo pitää esim. rauta-arvot kuosissa, koska lihasta se imeytyy paremmin. Ei tietenkään ole mahdoton kasvisruualla pärjätä, mutta jos ei ole tosissaan elämänmuutoksen kanssa niin ei kannata lähtee leikkimään.
Tiedän yhden, joka kuuleman mukaan kasvisruokavalion vuoksi pilasi terveytensä peruuttamattomasti. Ei ollut homma hanskassa hänellä...Mitä hän söi? Nuudeleita ja kaljaa?
Muuten odotinkin tämän tyyppistä kommenttia. Syön purkista tasan yhtä asiaa, d-vitamiinia talvisin. Enkä mitenkään laskeskele tai mittaile yhtään mitään. Yksipuolisesti syövä sekasyöjäkin voi sairastuttaa itsensä, se aina unohdetaan.
Se että SINÄ pärjäät d-vitamiinilla ei tarkoita että KAIKKI pärjäävät.
Itselleni kasvisruokavalio ei vaan sovi. Testattu on kaksi kertaa. Enkä ole ainoa.
Kasvisruokavalio EI sovi kaikille vaikka veget sitä kovasti haluavatkin uskotella.
Ei tietenkään tarkoita, varsinkaan jos ei paneudu yhtään ruuanlaittoon eikä tiedä mitään siitä mistä mitäkin tarvittavaa saa. Silloin ruokavalio ei toimi, mutta ei se ole kuin sen syytä ettei jakseta vaivautua, oma tietämättömyys ei ole merkki siitä ettei kasvisruualla voi elää.
Ruonlaitto pitää olla helppoa ja nopeata. Eikä ruoan hinta saa nousta eurollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet muutenkin tarkka syöjä ilmeisesti. Liharuokavaliolla on helppo pitää esim. rauta-arvot kuosissa, koska lihasta se imeytyy paremmin. Ei tietenkään ole mahdoton kasvisruualla pärjätä, mutta jos ei ole tosissaan elämänmuutoksen kanssa niin ei kannata lähtee leikkimään.
Tiedän yhden, joka kuuleman mukaan kasvisruokavalion vuoksi pilasi terveytensä peruuttamattomasti. Ei ollut homma hanskassa hänellä...Mitä hän söi? Nuudeleita ja kaljaa?
Muuten odotinkin tämän tyyppistä kommenttia. Syön purkista tasan yhtä asiaa, d-vitamiinia talvisin. Enkä mitenkään laskeskele tai mittaile yhtään mitään. Yksipuolisesti syövä sekasyöjäkin voi sairastuttaa itsensä, se aina unohdetaan.
Se että SINÄ pärjäät d-vitamiinilla ei tarkoita että KAIKKI pärjäävät.
Itselleni kasvisruokavalio ei vaan sovi. Testattu on kaksi kertaa. Enkä ole ainoa.
Kasvisruokavalio EI sovi kaikille vaikka veget sitä kovasti haluavatkin uskotella.
Ei tietenkään tarkoita, varsinkaan jos ei paneudu yhtään ruuanlaittoon eikä tiedä mitään siitä mistä mitäkin tarvittavaa saa. Silloin ruokavalio ei toimi, mutta ei se ole kuin sen syytä ettei jakseta vaivautua, oma tietämättömyys ei ole merkki siitä ettei kasvisruualla voi elää.
Ruonlaitto pitää olla helppoa ja nopeata. Eikä ruoan hinta saa nousta eurollakaan.
Jaha ja se nousee kun syö kasvisruokaa? Enpä ole huomannut.
Lääkäri ov kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ov kirjoitti:
Ei ihminen pysy pitkään hengissä syömällä jotain porkkanaa, ituja, leseitä ja muuta sellaista pupun ruokaa. Ihminen tarvitsee elääkseen lihaa, kalaa, kananmunia ja maitoa, aivan erityisesti lapsille maito on aivan välttämätöntä. Jokaisen lapsen on koko kasvuikänsä ajan saatava joka päivä maitoa ja maitoruokaa, koska siinä on juuri oikea määrä ravintoa lapsille.
Kuinka pitkään on ei pitkään? Täällä ollaan yhä hengissä viiden vuoden jälkeen, ketjussa aiemmin joku oli 28-vuoden jälkeen. Ei pitkään eli niin kauan kun elämä kestää vai mitä haet takaa?
Ihminen ei pysy kovin pitkään elossa pelkkää kasvisruokaa syömällä, tuskin edes kuukautta esimerkiksi siksi, että kasvisruoasta ei saa ihmiselle tärkeintä ravintoainetta eli proteiinia juuri lainkaan. Ihmisen kuuluu saada paljon proteiinia joka päivä, esim. aikuisen ja kevyttä työtä tekevän miehen kuuluu syödä päivittäin puoli kiloa lihaa tai vastaavasti kilo kalaa, 6-10 kananmunaa ja juoda ainakin 2 litraa maitoa tai piimää päivässä saadakseen tarpeeksi proteiinia. Sen lisäksi voi syödä leipää, mieluiten vehnäleipää koska se on paljon ravitsevampaa ja helpommin sulavaa kuin ruisleipä, voita ja jonkin verran perunoita päivittäin. Muuten kasvisruokaa ei kannata syödä, se kun on ravintoarvoltaan olematonta ja vaikeasti sulavaa. Sen lisäksi kasvisruoka aiheuttaa usein esim. ummetusta tai ripulia, mahakipuja ja erityisesti lapsille ne aiheuttavat esim. ruttoa, riisitautia, näivetystautia, koleraa, tuberkuloosia, kaatumatautia, kitukuumeen, hinkuyskää, lavantautia, painajaisia, ilmavaivoja, kouristuksia ja vesipäisyyttä.
Liharuoan syönti on kuolettavan vaarallista. Etenkin punainen liha on terveysriski. Liharuoasta puuttuvat monet oleelliset ravintoaineet kuten c-vitamiini, bioaktiiviset yhdisteet ja terveelliset rasvat. Kasvikset sisältävät näitä sekä myös terveellisiä mikrobeja jotka kasvattavat vastutuskykyä. Liha sisältää monia vaarallisia bakteereja kuten salmonella, kampylobakteeri, Yersinia enterocolitica, Staphylococcus aureus MRSA ja Escherichia coli. Liharuoan syöjällä suolisto on heikkolaatuinen ja laiska täynnänsä inhottavia ruumiinmädätysbakteereja kun taas kasvissyöjän suolisto on hehkeä ja täynnä elinvoimaisia ja terveikkäitä bakteereja. Ihmisen suolisto on liian pitkä liharuoan sulattamiseen, esimerkiksi kissaeläinten lyhyt suolisto on omiaan lihan sulattamiseen. Näinpä ihmiselle liha voi aiheuttaa suoliston syöpiä. Liha sisältää lukemattomia haitallisia aineita kuten puriinia joka aiheuttaa virtsa- ja munuaiskiviä, liharuoan sisältämä hemirauta aiheuttaa syöpää ja punaista lihaa 65 g päivässä syövien syöpäriski kasvaa, liharuoan hemirauta ja liika proteiini aiheuttava ostepooroosia, ja huonolaatuisen rasvan kanssa hemirauta aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja ja tulehdustiloja ja sitä myötä kihtiä, kaihia, diabetesta sekä lihansyöjillä tavataan myös perse- ja aivopaiseita ja -pieruja. Jo kahden pekoniviipaleen syöminen päivässä kasvattaa diabetesriskiä 19 %, enemmän syövillä 50 %. Lihansyöjät haisevat vääränlaisten bakteerien vuoksi ummehtuneille, kun taas kasvissyöjä haisevat raikkaille ja heidän pierunsakin haisevat hehkeälle kuin aamuöinen kasteinen ruohikko.
Aika hyvin nuo intialaiset näyttävät kestävän.
Pieni eurooppalainen maa päihittää lihansyönnissä jopa yhdysvaltalaiset.
Hampurilaisia rakastavat yhdysvaltalaiset syövät runsaasti lihaa.Jokainen yhdysvaltalainen nauttii FAOn keräämien tietojen mukaan 122,9 kiloa lihaa vuodessa.
Eniten lihaa pistelevät kuitenkin poskeensa luxemburgilaiset: lähes 137 kiloa henkeä kohti.
Suomalaiset ovat lihansyöjinä keskikastia.Lihaa kului FAOn mukaan keskimäärin 72,6 kiloa henkeä kohti. Suomen Gallup Elintarviketieto laskee kulutuksen olleen keskimäärin 76,2 kiloa jokaista suomalaista kohti. EU-maissa lihaa syötiin keskimäärin lähes 95 kiloa henkeä kohti.
Kiinan vaurastuminen näkyy lihan kulutuksen kasvussa. Kiinalaisten lihankulutus kasvoi kolmessa vuosikymmenessä noin 9 kilosta 53,5 kiloon.
Vähiten lihaa syödään Intiassa, missä lihansyöntiä rajoittavat sekä uskonnolliset että taloudelliset syyt. Henkeä kohti lihaa kulutettiin vain 3,3 kiloa.
Lihansyönnin kärkimaihin kuuluvat myös Australia, Uusi Seelanti ja Espanja. Australiassa lihaa syödään keskimäärin vain aavistuksen vähemmän kuin USA:ssa. Uudessa Seelannissa lihaa kului 116,8 kiloa ja Espanjassa 111,6 kiloa.Japanilaiset puolestaan syövät suhteellisen vähän lihaa, 46,1 kiloa vuodessa henkeä kohti laskettuna.
Vertailuluvut perustuvat FAOn tilastoihin lihankulutuksesta vuonna 2007.