Miksi jotkut väittävät ettei kasvisruualla elä?
Samaa humpuukia aina ja aina vaan. Mihin tämä perustuu?
Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.
Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.
Silti aina vaan sama virsi joka paikassa. Kyllästyttää jo typeryys.
Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.
Jos liha on hyvää niin se on hyvää, turha millään terveyssyyllä alkaa pätemään.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te kaikki tekopyhät "eläintenystävä" lihansyöjät,
"Plant based news" julkaisi vihdoin youtubessa dokumenttielokuvan DOMINION
( 2018 ) lihantuotannosta ja eläinten oloista, lihansyönnin eettisyydestä .
Kertokaa mielipiteenne kun olette sen katsoneet, että onko se lihansyönti sittenkään eettistä, ekologista tai tarpeellista tai millään tapaa oikein.
Loppuisi vihdoin tämä länkytys ja tekosyyt lihansyöjiltä.Hei te kaikki vihaajat! Oletko koskaan tullut pohtineeksi, että kaikki ei ole mustavalkoista? Tälläkään kertaa ihmiset eivät jakaudu pelkkiin fennovegaani ja. teurastaja lokeroihin. Kaikki kasvisruoka ei ole eettistä tai ekologista, samoin on myös olemassa ns. eettistä lihaa. Esim. vanhanksi kasvanut polle on mielestäni ihan kohtuullista pistää lihoiksi vaikka joku voi toki pitää lemmikin pitoa ympäristörikoksena. Myöskään lähijärvestä onkimani ahven ei tuhoa koko ekosysteemiä eikä naapurin kesäkanojen munat ole raaka murha. Mutta hei, yleistetään kaikki "sekasyöjät" pahimmiksi ympäristörikollisiksi ja julmiksi murhaajiksi. Ja niin, edelleen väitän, että kaikkien terveydelle on hyväksi vähentää lihansyöntiä, mutta kaikki eivät voi elää puhtaalla vegaaniruokavaliolla. Katsos kun noin muutenkin ihmisten ravinnontarve vaihtelee.
Raivostuttaako muuten, että minulla on lapsia? Kysyn kun tuntuu, että olemme aiemminkin kohdanneet av:ssa.
Mielestäni sekasyöjät eivät ole ympäristörikollisia tai murhaajia ja minulle on yhdentekevää onko sinulla lapsia.
Ärsyttää se, että täällä aivopestään lapsesta asti heti siihen ajatukseen, että maitoa on pakko juoda ja se on hyväksi luustolle, liha on ainut proteiinin lähde, kala on ainut omega3 lähde ja että "Suomessa lihantuotanto on eettistä ja ekologista".
Vika ei ole yksittäisessä ihmisessä ja hänen valinnoissaan vaan pinttyneissä tavoissa mitkä pitäisi muuttaa parempaan suuntaan.
Joten sen sijaan että jankkaa ja jankkaa että ihminen "tarvitsee lihaa pysyäkseen terveenä" ja "vegaaniruokavalio sairastuttaa"
Niin ottaisi selvää kaikista näkökulmista, mitä se päivittäinen lihansyönti tekee niin keholle, eläimille kuin maapallolle.
Lopulta se perheen koira tai kissa alkaa olla samalla viivalla possun tai lampaan kanssa, moraalisesti ja eettisesti katsottuna.
Kasvisruokavalion noudattaminen (munat ja maitotuotteet kuuluu) on naurettavan helppoa .
Vegaaniruokavalio vaatii vähän enemmän kekseliäisyyttä , vaivannäköä ja toedonhankintaa, mutta ei ole mitenkään mahdotonta.
Joku kasvislasagne, jossa on runsaasti makua ,paljon kasviksia, punaisia linssejä, täysjyvälasagnelevyt , vähän juustokastiketta ja päällä parmesaania, kuka siinä lihaa, kalaa tai kanaa tarvitsee?☺
Todella helppoa ja maukasta jos on "vain" kasvissyöjä.
Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sitä, mitä syö. Naiset haluavat sänkyynsä mieluummin pedon kuin vihanneksen. Ja pihvi on minulle ihan riittävän vegaanista ruokaa, onhan se valmistettu pääasiassa heinästä, olkoonkin että lehmän avulla. Menkää radikaalivegaanit syömään porkkana tai jotain niin ei tarvitse täällä haukkua lihansyöjiä.
Ihan vaan tiedoksi, että mälli maistuu paremmalta jos mies on vege. Myös tupakointi, lääkitykset yms pilaa maun.
Äitini syö paljon punaista lihaa, ja kävi pallolaajennuksessa jo alle kuusikymppisenä. Ei tupakoi, juo tosi harvoin, on omenavartaloinen, ei huomattavan ylipainoinen vaan lievästi ylipainoinen. Eniten mättää elintavoissa varmasti se ruokavalio. Liikaa punaista lihaa, liian vähän rehuja.
Itse olen ollut 20 vuotta lakto-ovovege, enimmäkseen syön vegaanisti. Toivottavasti selviäisin suht terveenä edes eläkeikään asti.
Tyhmyytta. Itse olen sekasyoja mutta pidan itseasiassa enemman kasvisruoasta. Eilen pitkan tyovuoron paatteeksi pyoraytin tallaisen edullisen aterian: Pilkottua sipulia, sienia, kesakurpitsaa, kikherneita tolkillinen ja pinaattia. Sekaan tomaattimurskapurkki ja mausteita. Tarjoilin riisin kanssa. Tosi ravintokoyhaa haha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sitä, mitä syö. Naiset haluavat sänkyynsä mieluummin pedon kuin vihanneksen. Ja pihvi on minulle ihan riittävän vegaanista ruokaa, onhan se valmistettu pääasiassa heinästä, olkoonkin että lehmän avulla. Menkää radikaalivegaanit syömään porkkana tai jotain niin ei tarvitse täällä haukkua lihansyöjiä.
Huomasitko ,kun Shawn Baker, lääkärinlupansa menettänyt, pelkkää lihaa syövä bodarijuntti julkaisi verikoetuloksensa ?
Testosteronitasot olivat yhtä "hyvät" kuin satavuotiaalla miehellä, verensokeri diabeteksen tasolla ja kolesteroliarvot enteilivät sydänkohtausta.
Yritti niitä sitten siinä selitellä ja väännellä.Kovin miehekästä ei ole myöskään erektiovaikeudet, jotka yleensä ovat ensimmäinen merkki alkavasta verisuonien tukkeutumisesta runsaan rasvansyönnin ( ja eläinproteiinin verisuonien endoteelisolukkoa vaurioittavan vaikutuksen) takia.
Ensimmäisenä tukkeutuu ne pienimmät verisuonet.
Olen kyllä huomannut, että näin keski-iän kynnyksellä erektio ei kovin helposti enää onnistu. En kylläkään usko tämän johtuvan lihansyönnistä vaan pikemminkin nyt jo hylätyn lautasmallin noudattamisesta. Aiemmin suositeltiin syömään paljon vihanneksia, mutta nyt tiedetään, että ne eivät ole eläinprotskun veroisia. Harmittaa, etten jo nuorempana syönyt lihapainotteisemmin.
Me kävelemme kahdella jalalla koska olemme lihansyöjiä, lihansyönnin ansiosta aivomme ovat kehittyneet sellaisiksi kuin ovat.
Mä kokeilin puolen vuoden ajan kasvisruokaa-ainoastaan ja minulla oli ihan ammattilaisen tekemät ruokalistat. Aluksi meni ihan hyvin, tuntui jopa että olo vaan parani mutta sitten puolen vuoden kohdalla kaikki meni persiilleen. Sain sydänkohtauksen. Lääkäri otti arvot ja totesi että hyvän alun jälkeen ovat menneet huonoon suuntaan. Hän ei ole vegaaniutta vastaan mutta ei myöskään suosittele sitä, varsinkaan niille jotka ovat koko lapsuuden ja nuoruuden syöneet lihaa. Syön nykyään paljon kalaa ja muutaman kerran kuukaudessa muuta lihaa. Huippukunnossa. Aivot toimii paremmin, kroppa toimii paremmin. Sitä ei jotenkin huomannut että lihan jättämisen vanassa sitä tuli vähän "hitaammaksi" ja koko ajan oli pieni väsy päällä. Muutoksen tajusin vasta kun siirryin takaisin vanhaan ruokavalioon kaloineen ja lihoineen. Varmaan jollekin voi vegaanius sopia. Kaikille se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.
Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.
Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.
Jotkut nyt vain kestävät lihaproteiinin puutetta paremmin kuin toiset. Harva kuitenkaan ikuisesti. Oletko varma, että et ole napsinut hieman lihaa salassa tai epähuomiossa?
Aika hyvin nuo intialaiset näyttävät kestävän.
Pieni eurooppalainen maa päihittää lihansyönnissä jopa yhdysvaltalaiset.
Hampurilaisia rakastavat yhdysvaltalaiset syövät runsaasti lihaa.Jokainen yhdysvaltalainen nauttii FAOn keräämien tietojen mukaan 122,9 kiloa lihaa vuodessa.
Eniten lihaa pistelevät kuitenkin poskeensa luxemburgilaiset: lähes 137 kiloa henkeä kohti.
Suomalaiset ovat lihansyöjinä keskikastia.Lihaa kului FAOn mukaan keskimäärin 72,6 kiloa henkeä kohti. Suomen Gallup Elintarviketieto laskee kulutuksen olleen keskimäärin 76,2 kiloa jokaista suomalaista kohti. EU-maissa lihaa syötiin keskimäärin lähes 95 kiloa henkeä kohti.
Kiinan vaurastuminen näkyy lihan kulutuksen kasvussa. Kiinalaisten lihankulutus kasvoi kolmessa vuosikymmenessä noin 9 kilosta 53,5 kiloon.
Vähiten lihaa syödään Intiassa, missä lihansyöntiä rajoittavat sekä uskonnolliset että taloudelliset syyt. Henkeä kohti lihaa kulutettiin vain 3,3 kiloa.
Lihansyönnin kärkimaihin kuuluvat myös Australia, Uusi Seelanti ja Espanja. Australiassa lihaa syödään keskimäärin vain aavistuksen vähemmän kuin USA:ssa. Uudessa Seelannissa lihaa kului 116,8 kiloa ja Espanjassa 111,6 kiloa.Japanilaiset puolestaan syövät suhteellisen vähän lihaa, 46,1 kiloa vuodessa henkeä kohti laskettuna.
Vertailuluvut perustuvat FAOn tilastoihin lihankulutuksesta vuonna 2007.
Kotitehtäväksi jätetään etsiä tieto intialaisten elinajanodotteesta. Kasvissyöjä kuolee nuorena. Harva 80-vuotias on Suomessakaan kasvissyöjä, kyllä kuolo yleensä korjaa paljon nuorempana.
Voi yhden kerran mitä mututuntuma höpöä
Häh?? Montako keskimääräisen eliniän ylittänyttä vegaania tunnet? Sairaalassa kun kysytään ruokavaliota niin vegeruokaa syövät lähinnä alle kolmekymppiset. Keski-ikäisiä vegaaneja on enää vähän ja vanhuksia en muista nähneeni ainuttakaan. Eli kyllä näyttää siltä, että vegaani kuolee niihin puutoksiin huomattavan nuorena. Moni 90-vuotias tervaskanto ja teräsmummo sen sijaan tyytyväisenä syö vähärasvaista lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalion noudattaminen (munat ja maitotuotteet kuuluu) on naurettavan helppoa .
Vegaaniruokavalio vaatii vähän enemmän kekseliäisyyttä , vaivannäköä ja toedonhankintaa, mutta ei ole mitenkään mahdotonta.
Joku kasvislasagne, jossa on runsaasti makua ,paljon kasviksia, punaisia linssejä, täysjyvälasagnelevyt , vähän juustokastiketta ja päällä parmesaania, kuka siinä lihaa, kalaa tai kanaa tarvitsee?☺
Siitä se lähtee.
Me ”vain” kasvissyöjät emme syö maitotuotteita tai kananmunia. Ei mitään parmesan-juustoja. En pysty käsittämään ihmisiä, jotka edesauttavat omalla toiminnallaan kanojen pitämistä teljettynä liian pieniin tiloihin omien ulosteidensa sekaan. Niiden ainoa tehtävä elämässä on munia. Lehmiä pidetään säännöllisesti tiineenä, eli väkivalloin ihminen keinosiementää, jotta ne tuottaisivat vasikalle tarkoitettua maitoa. Tämä täytyy toistaa vuoden välein, koska vain poikimalla lehmä tuottaa maitoa. Liiallinen maidontuotanto rasittaa lehmän elimistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut nyt vain kestävät lihaproteiinin puutetta paremmin kuin toiset. Harva kuitenkaan ikuisesti. Oletko varma, että et ole napsinut hieman lihaa salassa tai epähuomiossa?
Hampurilaisia rakastavat yhdysvaltalaiset syövät runsaasti lihaa.Jokainen yhdysvaltalainen nauttii FAOn keräämien tietojen mukaan 122,9 kiloa lihaa vuodessa.
Eniten lihaa pistelevät kuitenkin poskeensa luxemburgilaiset: lähes 137 kiloa henkeä kohti.
Suomalaiset ovat lihansyöjinä keskikastia.Lihaa kului FAOn mukaan keskimäärin 72,6 kiloa henkeä kohti. Suomen Gallup Elintarviketieto laskee kulutuksen olleen keskimäärin 76,2 kiloa jokaista suomalaista kohti. EU-maissa lihaa syötiin keskimäärin lähes 95 kiloa henkeä kohti.
Kiinan vaurastuminen näkyy lihan kulutuksen kasvussa. Kiinalaisten lihankulutus kasvoi kolmessa vuosikymmenessä noin 9 kilosta 53,5 kiloon.
Vähiten lihaa syödään Intiassa, missä lihansyöntiä rajoittavat sekä uskonnolliset että taloudelliset syyt. Henkeä kohti lihaa kulutettiin vain 3,3 kiloa.
Lihansyönnin kärkimaihin kuuluvat myös Australia, Uusi Seelanti ja Espanja. Australiassa lihaa syödään keskimäärin vain aavistuksen vähemmän kuin USA:ssa. Uudessa Seelannissa lihaa kului 116,8 kiloa ja Espanjassa 111,6 kiloa.Japanilaiset puolestaan syövät suhteellisen vähän lihaa, 46,1 kiloa vuodessa henkeä kohti laskettuna.
Kotitehtäväksi jätetään etsiä tieto intialaisten elinajanodotteesta. Kasvissyöjä kuolee nuorena. Harva 80-vuotias on Suomessakaan kasvissyöjä, kyllä kuolo yleensä korjaa paljon nuorempana.
Häh?? Montako keskimääräisen eliniän ylittänyttä vegaania tunnet? Sairaalassa kun kysytään ruokavaliota niin vegeruokaa syövät lähinnä alle kolmekymppiset. Keski-ikäisiä vegaaneja on enää vähän ja vanhuksia en muista nähneeni ainuttakaan. Eli kyllä näyttää siltä, että vegaani kuolee niihin puutoksiin huomattavan nuorena. Moni 90-vuotias tervaskanto ja teräsmummo sen sijaan tyytyväisenä syö vähärasvaista lihaa.
Mahtavaa päättelyä... Vegaaneja on vähän vanhemmassa väestössä, koska he ovat kasvaneet siinä luulossa että eläinravintoa tarvitaan. Toki mahdollisuudet saada monipuolista kasvisravintoa ovat myös aiemmin olleet paljon nykyistä huonommat. Kasvisruuan vaikutuksista elinikään on aika vähän väestötason tutkimuksia, mutta adventistien parissa tehty tutkimus osoittaa, että kasvissyönti pidentää elinikää noin seitsemän vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä se lähtee.Me ”vain” kasvissyöjät emme syö maitotuotteita tai kananmunia. Ei mitään parmesan-juustoja. En pysty käsittämään ihmisiä, jotka edesauttavat omalla toiminnallaan kanojen pitämistä teljettynä liian pieniin tiloihin omien ulosteidensa sekaan. Niiden ainoa tehtävä elämässä on munia. Lehmiä pidetään säännöllisesti tiineenä, eli väkivalloin ihminen keinosiementää, jotta ne tuottaisivat vasikalle tarkoitettua maitoa. Tämä täytyy toistaa vuoden välein, koska vain poikimalla lehmä tuottaa maitoa. Liiallinen maidontuotanto rasittaa lehmän elimistöä.
Eikö tuo poikiminen nyt kuitenkin ole aikojen alusta ollut lehmälle lajityypillistä siinä kuin muillekin nisäkkäille? Mutta joo, itse en käytä maitoa juuri ollenkaan ja kananmuniakin lähinnä valmiina ostamissani leivonnaisissa. Juustoakin syön hyvin vähän. Lihaa sitten kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä se lähtee.Me ”vain” kasvissyöjät emme syö maitotuotteita tai kananmunia. Ei mitään parmesan-juustoja. En pysty käsittämään ihmisiä, jotka edesauttavat omalla toiminnallaan kanojen pitämistä teljettynä liian pieniin tiloihin omien ulosteidensa sekaan. Niiden ainoa tehtävä elämässä on munia. Lehmiä pidetään säännöllisesti tiineenä, eli väkivalloin ihminen keinosiementää, jotta ne tuottaisivat vasikalle tarkoitettua maitoa. Tämä täytyy toistaa vuoden välein, koska vain poikimalla lehmä tuottaa maitoa. Liiallinen maidontuotanto rasittaa lehmän elimistöä.
Olet tietenkin oikeassa, mutta lakto-ovonakin eläminen rasittaa ilmastoa vähemmän kuin sekasyönti, ja se on niin helppoa että se sopii kenelle tahansa. Vegaanius ei tule luultavasti koskaan olemaan kaikkien juttu, mutta sen sijaan kaikki voivat lopettaa lihan syönnin tai ainakin vähentää sitä radikaalisti, ja sekin on parannus sekä ympäristölle että eläinten oloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa päättelyä... Vegaaneja on vähän vanhemmassa väestössä, koska he ovat kasvaneet siinä luulossa että eläinravintoa tarvitaan. Toki mahdollisuudet saada monipuolista kasvisravintoa ovat myös aiemmin olleet paljon nykyistä huonommat. Kasvisruuan vaikutuksista elinikään on aika vähän väestötason tutkimuksia, mutta adventistien parissa tehty tutkimus osoittaa, että kasvissyönti pidentää elinikää noin seitsemän vuotta.
Eli kasvissyöjissä on jotain vikaa, jonka vuoksi he lihansyöjinä olisivat kuolleet pois vielä aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Me kävelemme kahdella jalalla koska olemme lihansyöjiä, lihansyönnin ansiosta aivomme ovat kehittyneet sellaisiksi kuin ovat.
Mä kokeilin puolen vuoden ajan kasvisruokaa-ainoastaan ja minulla oli ihan ammattilaisen tekemät ruokalistat. Aluksi meni ihan hyvin, tuntui jopa että olo vaan parani mutta sitten puolen vuoden kohdalla kaikki meni persiilleen. Sain sydänkohtauksen. Lääkäri otti arvot ja totesi että hyvän alun jälkeen ovat menneet huonoon suuntaan. Hän ei ole vegaaniutta vastaan mutta ei myöskään suosittele sitä, varsinkaan niille jotka ovat koko lapsuuden ja nuoruuden syöneet lihaa. Syön nykyään paljon kalaa ja muutaman kerran kuukaudessa muuta lihaa. Huippukunnossa. Aivot toimii paremmin, kroppa toimii paremmin. Sitä ei jotenkin huomannut että lihan jättämisen vanassa sitä tuli vähän "hitaammaksi" ja koko ajan oli pieni väsy päällä. Muutoksen tajusin vasta kun siirryin takaisin vanhaan ruokavalioon kaloineen ja lihoineen. Varmaan jollekin voi vegaanius sopia. Kaikille se ei sovi.
Avaatko vähän, kuka tämä "ammattilainen", miten oli päätynyt vegaanisen ruokavalion "ammattilaiseksi? Eli hän varmasti oli vegaani itsekin? Ai ei vai...jaajaa, sellainen ammattilainen.
Mikä kasvisruokavaliossa aiheutti sinulle sydänkohtauksen? Puolen vuoden säteellä. Olet syönyt joko erittäin värin ennen kasvisruokakokeiluasi ja todennäköisesti väärin myös kasvisruokavaliosi aikana. Liha aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia ja -kuolemia. Ei kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
"lääkäri otti arvot" mitä niissä arvoissa oli 😁?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaatko vähän, kuka tämä "ammattilainen", miten oli päätynyt vegaanisen ruokavalion "ammattilaiseksi? Eli hän varmasti oli vegaani itsekin? Ai ei vai...jaajaa, sellainen ammattilainen.
Mikä kasvisruokavaliossa aiheutti sinulle sydänkohtauksen? Puolen vuoden säteellä. Olet syönyt joko erittäin värin ennen kasvisruokakokeiluasi ja todennäköisesti väärin myös kasvisruokavaliosi aikana. Liha aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia ja -kuolemia. Ei kasvikset.
Tätä mäkin ihmettelin. Mikä ihme kasvisruuassa voi aiheuttaa sydänkohtauksen puolessa vuodessa?!? Onko sinulle syötetty sormustinkukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin ihmettelin. Mikä ihme kasvisruuassa voi aiheuttaa sydänkohtauksen puolessa vuodessa?!? Onko sinulle syötetty sormustinkukkaa?
Kasviruuasta puuttuu se elämän voima joka lihassa on.Kyllä kansa tietää
Vierailija kirjoitti:
No, totta on kyllä, että eläinperäisessä proteiinissa on huomattavasti parempi aminohappoprofiili ja vaatii vahvaa asiaan paneutumista, jotta saa vegaaniruoasta tarvittavat ravintoaineet. B12-vitamiinia ei sitten saa ollenkaan ilman ravintolisää. Yksinkertaiset, köyhät, kehitysvammaiset, asunnottomat ym sairastuisi pitkällä tähtäimellä.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain? Mitä uskot b-12-vitamiinin olevan, miksi sitä saattaa olla eläimessä? Eläin on saanut sen vitamiinilisän ja sinä saat sen vaan kierrätettynä. Tietätkö mitä b-12-vitamiini on ja miten sitä muodostuu? Tiesitkö, että sekasyöjillä on yhtä paljon b12-vitamiininpuutosta kuin vegaaneilla. Sinun tulisi siis myös ottaa kyseistä vitamiinilisää, kuten sitä on ottanut eläinkin jota sinä syöt.
Minulla on keh.vammainen lapsi, down-tyttö, 9-v. Olemme noudattaneet vegaanista ruokavaliota nyt 5 vuotta, koulussa noudatetaan sitä myös lääkärin määräyksestä. Kyllä, lääkärin määräyksestä. Kyseinen lääkäri ei ole itse vegaani, mutta terveyshyödyt ovat kiistämättömiä meidän lapsemme kohdalla. Ennen oli ummetusta, "krooninen nuha/tukkoinen nenä", jatkuva infektiokierre, käytöshäiriöitä, uniapnea yms yms yms. Nykyään tyttö voi niin hyvin, nenässä kulkee ilma, voi nukkua ilman katkonaista hengitystä, ummetus historiaa. Siis kuvitelkaa, ennen toimi vatsa 2krt viikossa! Huhhuh. Antibiootteja ei ole tarvinnut vuosiin. Ei ole tarvinnut lähteä Jorviin tai muuallekkaan.
Ja huom, vuosia lestänyt paksu räkäisyys, vihreän keltainen tukottava nuha loppui viikossa! Kyllä, viikossa. Alkusyksystä koulukaveri down-tyttö sai flunssan niin joutui olla yli viikon pois koulusta. Kun minun lapseni sai saman flunssan ei joutunut olla päivääkään poissa kun oli niin lievä. Tämä nyt esimerkkinä, tottakai meidätkin kunnon taudit kaataa sänkyyn.
Intiassa on iso osa ollut ja aina ollut vegaaneja. Mitä korkeammalla olet kastijärjestelmässä sitä vähemmän kosket eläintuotteisiin. Niin se vaan menee.
Se, että täällä veganismi on uusi ja jännä juttu, ei tarkoita, että se olisi sitä muualla. Ihan luonnollinen ja tavallinen tapa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha ei aiheuta sv-sairauksia ja -kuolemia. Älä viitsi tuollaista soopaa kirjoittaa.
Niin, täysjyvä, kaurapuuro, linssit, pavut, herneet ,kausihedelmät, kasvikset ja juurekset, siemenet ja pähkinät onkin sitä kalleinta ruokaa, liha ei?
Lisäksi ne säilyvät kauemmin ja usein huoneenlämmössä.
Asunnottomat siis ei pysty syödä muuta kuin lihaa? Eli koska asunnottomat ei voi syödä kuin lihaa (?) niin muidenkin kannattaa syödä lihaa?
Ja mainitsemasi "yksinkertaiset" eivät varmaan muutenkaan syö terveellisesti ja monipuolisesti että en tiedä mihin tuo nyt viittasi.
Ja kyllä, jos siirtyy vegaaniseen ruokavalioon , niin tottakai kannattaa perehtyä asiaan .
Niin minäkin tein.
Lihan aminohappokoostumus on hyvä, jos haluaa kasvattaa riskiään sairastua syöpään tai sydäntauteihin.
Aminohappojen saanti ei ole millään tapaa vaikeaa vegaaniruokavaliolla.
Kaikessa ruuassa on proteiinia, ja sitä kertyy joka paikasta, jopa riisistä ja kaurapuurosta.
Riittävä päiväsaanti who:n mukaan taitaa olla n. 50~60g naisille , jos en väärin muista.
Liika proteiini aiheuttaa ongelmia.
Jos olet huippu~ urheilija tai kehonrakentaja niin tarvitset sitten enemmän .
Ja silloinkin kasviproteiinit ovat terveellisin vaihtoehto.
Kun syö riittävän monipuolisesti ja riittävästi kaloreita ,mitään ongelmaa ei ole ja kaikki aminohapot on helppo saada. Palkokasvit ,siemenet, pähkinät, tumman vihreät lehtivihannekset, juurekset, täysjyvät, (tattari, kaura, hirssi, kvinoa, speltti)
Hedelmissäkin on proteiinia. Marjoissa, kasviksissa, sienissä.
Kyllähän sekasyöjiäkin kehotetaan syömään monipuolisesti.
Nimeltämainitsemattomat elämäntapavalmentajatkin mainostavat magnesiumpillereitä, omega3 pillereitä ja sinkkitabletteja vaikka syövät kaksinkäsin lihaa ja rasvoja.
Eivätkö saakkaan kaikkea tarvitsemaansa ruuasta?
Minä vegaanina otan sen 1000mikrogrammaa 3 x viikossa b12 kielen alle kun en viitsi porkkanoita multaisenakaan syödä.
B12 kun on BAKTEERIEN muodostama, Ei lihassa oleva vitamiini.
Liha ei ole neutraali "proteiininlähde" vaan sillä on monia haitallisia vaikutuksia kehossa solutasolla IGF 1 ~ kasvutekijästä heterosyklisiin amiineihin, sekä grillatun ja savustetun lihan PAH yhdisteiden dna:ta vaurioittavasta vaikutuksesta hemirautaan.
Puhumattakaan siitä, että ympäristömyrkyt kertyvät ravintoketjun huipulla oleviin tuotteisiin, eläimen rasva~ja lihaskudokseen tehokkaasti.
Liha ei todellakaan ole ainoastaan "proteiinin lähde" vaan sillä on myös haittoja.