Kuinka paljon saatte kelasta ja sossusta kun kaikki tuet /etuudet lasketaan yhteen ?
Kommentit (232)
425e/kk, 200e asumistuki + 225e opintotuki.
Opiskelija N23
En senttiäkään ja siitä olen todella onnellinen. Olen ollut tunnollinen työssäkävijä ja veronmaksaja heti opintojen päättymisestä (sain Kelan opintorahaa sekä valtiontakauksen opintolainalleni) alkaen. Lapsikin oli yksityisessä leikkikoulussa, joka ei tuolloin tukia saanut.
Asumistuki 380,
Tt-tukea 150
Vuokra 690
Vierailija kirjoitti:
En senttiäkään ja siitä olen todella onnellinen. Olen ollut tunnollinen työssäkävijä ja veronmaksaja heti opintojen päättymisestä (sain Kelan opintorahaa sekä valtiontakauksen opintolainalleni) alkaen. Lapsikin oli yksityisessä leikkikoulussa, joka ei tuolloin tukia saanut.
Koulu, lääkärit, terveydenhuolto jne. Noihin olet saanut tukia niin kuin kaikki muutkin. Äitiyspäivärahta ja muut tuet.
296,61 euroa. Eli kahden lapsen lapsilisät + osittainen hoitoraha kun olen osittaisella hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko ihmiset saavat jotain 1200-1300 euroa tukina!? Ihan sairasta! Miten voi olla noin paljon?! Mistä tuo koostuu?!
Itselläni koostui noin 1200 €/kk aikanaan asumistuesta, työmarkkinatuesta ja toimeentulotuesta.
Onhan se todella paljon tukea ja vielä sen lisäksi apteekkiin oli maksusitoumus ja kun toimitti Kelalle lääkärilaskun terveyskeskuksesta tai kohtuullisen sähkölaskun niin sekin korvattiin tilille. Ai niin ja 100 € sai aktiivipassienkin muodossa vuodessa, niitä käytin bussimatkoihin sekä kaupungin uimahalliin/kuntosaliin. En siis voi ymmärtää miten joku kehtaa valittaa Suomen tuista, ne on loistavat ja itse ainakin olin erittäin kiitollinen tuosta kaikesta. Sillä pärjäsi hyvin eli oli katto pään päällä, terveydenhuolto taattu ja nälkää ei tarvinnut nähdä, vaikka ei tietenkään sillä voinut huvitella, matkustella ja shoppailla miten sattuu - mutta eipä se kai ole tarkoituskaan.
Toisaalta en ymmärrä niitäkään, jotka haukkuvat täällä pystyyn kaikki tuilla elävät. Aina ei ole hirveästi vaihtoehtoja. Itsekin tuohon aikaan sairastin masennusta ja paniikkihäiriötä ja kärsin monista fyysisistäkin oireista, esimerkiksi vatsa oli aivan sekaisin stressistä/ahdistuksesta, migreenikohtauksia oli säännöllisesti ja sydän oireili niin paljon, että se piti lopulta tutkia Holter(?)-seurannalla ja ultralla, että varmasti on vain psyykkiseen liittyvää oireilua. Terapian avulla pääsin jaloilleni ja pystyn nyt käymään kevyessä toimistotyössä, vaikka se voimia paljon viekin vielä paranemisprosessin ollessa kesken. Tienaan juuri sen verran, että pärjään ilman mitään tukia - käteen toki ei jää palkasta kuin 1300 € eli jos huomioi kaikki apteekin maksusitoumukset, aktiivipassit sun muut edut, taloustilanteeni oli(si) parempi jos en kävisi töissä vieläkään. Itse koen näin kuitenkin olevan oikein, mutta ymmärrän myös, että olen onnekas, koska a) löysin kerrasta terapeutin ja terapiamuodon, josta oikeasti on riittävästi apua ja b) sain töitä tutun tutulta. Enpä takuulla olisi ollut työnantajien ykkösvalinta ja tiedän monia, jotka ovat pitkään koittaneet tehdä muutosta siihen, että voisivat tienata itse omat rahansa, mutta eipä se aina ole niin yksinkertaista pelkästään jo sen vuoksi, ettei töitä ole aina niin helppo saada.
N28
Olen lastentarhanopettaja. Minulle jää verojen jälkeen käteen 1600€. Tästä maksan asumisen, laskut yms menot. Säästöjä jos haluan, en voi tehdä mitään ekstraa. Oksettaa että joku makaa omasta halustaan kotonaan ja saa 1200€ tai enemmänkin. Toivon että siitä lähtee edes verot pois. Ei voi kun ihmetellä tätä ilmaista aarrearkkua työttömille, jota myös kelaksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1200,- kelasta , vuokraan ja käyttörahaa, asun yksin
No mitähän kummaa taas. Mä painan niska limassa hommia ja saan hikiseen pari tuusaa kouraan kuussa. Jos tää pitää paikkansa niin mäkin alan työttömäksi!
Joo, ja menetät sitten kaikki itsenäisyyden rippeet. Sua aletaan vainoamaan halvemman vuokra-asunnon etsimisellä ja kaikilla leikkureilla. Älä ihmeessä ryhdy.
T. Toimeentulotukea saava, joka on kiven kovaan yrittänyt päästä töihin, vaikka tuet paremmat
Vierailija kirjoitti:
Olen lastentarhanopettaja. Minulle jää verojen jälkeen käteen 1600€. Tästä maksan asumisen, laskut yms menot. Säästöjä jos haluan, en voi tehdä mitään ekstraa. Oksettaa että joku makaa omasta halustaan kotonaan ja saa 1200€ tai enemmänkin. Toivon että siitä lähtee edes verot pois. Ei voi kun ihmetellä tätä ilmaista aarrearkkua työttömille, jota myös kelaksi kutsutaan.
Kateuteesi on ratkaisu! Jää itsekin työttömäksi. Ja mannaa sataa taivaista!
Vierailija kirjoitti:
Eli enimmillään 340+520+250 = 1100e. Vuokra vie tuosta melkein 800 euroa veden kanssa.
En saa toimeentulotukea, haettu on monta kertaa. Asun yksin, ei lapsia, ei lemmikkiä, ei harrastuksia kodin ulkopuolella.
Miksi et saa toimeentulotukea jos elämiseen jää asumiskulujen jälkeen max 300 eur?
työ suomen hyväks uhratkaatte kirjoitti:
En ikinä ole ollut kelan korvauksilla. Olen tehnyt töitä aina. Kelan korvaus pitäisi laskea ihan minimiin, tekisi ihmistenkin halu etsiä töitä.
Ei luoja laiskoja elätä.
Edelleen, Yhdysvallat on elävä esimerkki maasta ilman tukia. Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi antaa tukia kuin maksaa rikollisuuden kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateuteesi on ratkaisu! Jää itsekin työttömäksi. Ja mannaa sataa taivaista!
Niinpä. Kaikille "kateellisille" voi vain suositella työttömyyden ja tukien autuuteen heittäytymistä. Saa joku töihin haluava senkin paikan.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki 0 euroa saavat! Olette siis lapsettomia, ette koskaan ole ostaneet lääkkeitä ettekä ole koskaan olleet sairaana? ette ole käyneet myöskään yksityisellä lääkärillä tai hammaslääkärillä ettekä työterveyshuollossa? Onnea!
Eiköhän tässä tarkoitettu mitä rahoja itelleen saa
1394€, äitiyspäiväraha + lapsilisä yhdestä.
Maksavat vuokran (1200e kk) ja käteen saan kuussa n. 1400e. Löytyy kaksi lasta
Kukaan ei ota huomioon, että noista tuista maksetaan vuokra ja esimerkiksi netti, puhelin, matkakortti, vaatteet, ruoka, hygienia ym .
Ihan turhaa kadehtia köyhän elämää ja aika säälittävää.
Kelasta saan vajaa 200€ lapsilisiä, ja liitolta ansiosidonnaista. Kun se loppuu niin putoan tietysti kelan päivärahalle, ja se oli viimeksi muutama vuosi sitten kahden lapsen korotuksien kanssa 620€/netto, en muista mitä se brutto oli, jotain kai reilu 800€ Nyt ansiosidonnainen on aktiivimallileikkurin kanssa 850€/netto.
Koska on mies, ei tule mitään muuta kelasta tai sossusta. Yksinhuoltajana toki tulisi sitten eri tavalla rahaa kun ei olisi toista aikuista tienaamassa talouteen rahaa.
Asun yksin ja saan kaikkinensa ehkä n. 1200 €/kk (sähkölaskut, kotivakuutuksen, terveydenhoitokulut ja lääkkeet ja muu toimeentulotuella elävälle kuuluva). Vuokra on hieman yli rajojen, mutta se maksetaan täysimääräisenä, koska ylitys on vähäinen (n. 40 €/kk).
500 työmarkkinatuki
320 asumistuki
180 sossu (sähkölaskut , lääkkeet, kotivakuutus, lääkärikäynnit tulee tähän päälle)
yhteensä noin 1000 euroa
500 vuokra
70 opinolaina
40 autovakuutukset keskimäärin
30 netti
65 osamaksut
Elämiseen jää noin 300 kuukaudessa.