Kuinka paljon saatte kelasta ja sossusta kun kaikki tuet /etuudet lasketaan yhteen ?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläke 568 €/kk
Eläkkeensaajan asumistuki 396 €/kk
Työeläke 130 €/kkYhteensä 1094 €/kk
Minusta tämä ei todellakaan ole iso summa. Hienoa, että Suomessa on näin hyvä ja oikeudenmukainen sosiaaliturva.
Siis tarkoitin, että kyseinen summa ei ole todellakaan LIIAN iso.
Alapeukuttaja voi hajota siihen kateuteensa ja katkeruuteensa :'D Jos hyvä tuuri käy, niin päästäsi katkeaa silloin vaikkapa verisuoni ja pääset himoitsemallesi sairaseläkkeelle :'D
Vierailija kirjoitti:
Rahaa tulee n. 600e/kk kahdesta lapsesta ja asumintuesta. Pidän ihan loistavana, koska tuohon saa kuitenkin vielä tienata rahaa melkein tonnin päälle ennen kuin asumistuki putoaa. Rakastan Suomea! Varmasti muissa Pohjoismaissa saisin enemmän tukia, mutta on tämäkin todella hyvä. Ainoa 'haittapuoli' on se, että en enää edes etsi töitä, joista saisi yli 2000e/kk palkkaa, koska pärjätään näinkin, ja minulla menee nykyisin töihin noin 20h/kk.
Oletko ulkomaalaistaustainen?
1378 e. Painan siis täyttä päivää duunissa, mutta olen virallisesti työtön ja kyseessä on työkkärin kautta saamani työharjoittelu.
Ollessani täysin työtön sain työttömyyskorvausta 518,4 + maksimiasumistuki 406,4 + ttt 197,53 ja kun maksoin vuokran, rahaa jäi siis 452,33 e. Pitäis jäädä 489 e mut kun työttömyyskorvaus maksetaan neljän viikon välein se osuu joskus kahdesti samalle kuukaudelle niin se kivasti vähennetään tt-tuesta.
Oiskohan suunnilleen 900 tällä hetkellä, äitiyslomalla olen, kahden lapsen äiti.
Yhdestä lapsesta lapsilisää ensi huhtikuuhun saakka. Muuta en ole koskaan saanutkaan, enkä onneksi siis tarvinnutkaan.
Työttömyyskorvausta nostaa muuten se, jos henkilöllä on alaikäisiä lapsia. Näin ainakin kavereillani, joilla ei ole edes taapaamisoikeutta saati huoltajuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvantaminen kirjoitti:
Ei voi kukaan yksin elävä saada 1200 e/ kk. Minä olen yksinasuva työtön ja saan asumistuen. Asumistuki on noin 115 e/kk. Menee suoraan vuokranantajan tilille. Jos tulee sairausmenoja, niin niihin yleensä saan rahaa. Muutoin en saa toimeentulotukea.
Kelan sivuilla on laskureita asumistuelle etc. Käykäähän siellä laskemassa.
Jos oikeasti joku yksinelävä saa 1200e/kk, niin jotenkinhan Kelan tulee selvittää se. Eihän se ole oikein, että joku toinen saa rahaa ja toinen ei. Sitä vartenhan toimeentulotuki siirrettiin Kelalle, ettei pärstäkerroin enää vaikuttaisi, vaan kaikki saisi saman verran.
Tuo 1200/e/kk on trolli.
Mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön ystäväni saa kyllä yhteensä noin 1100-1200e, vaikka asuu yksin. Vuokra on nimittäin kallis, melkein 700e.
Helsingissä täysin tulottomat ihmiset saavat jopa 1300 euroa/kk nettona, koska Kela korvaa jopa 800 euron kk-vuokran ja sen päälle sosiaalituen perusosan.
Yksinasuvalle raja on Helsingissä 675, ellei ihan hiljattain ole noussut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa tulee n. 600e/kk kahdesta lapsesta ja asumintuesta. Pidän ihan loistavana, koska tuohon saa kuitenkin vielä tienata rahaa melkein tonnin päälle ennen kuin asumistuki putoaa. Rakastan Suomea! Varmasti muissa Pohjoismaissa saisin enemmän tukia, mutta on tämäkin todella hyvä. Ainoa 'haittapuoli' on se, että en enää edes etsi töitä, joista saisi yli 2000e/kk palkkaa, koska pärjätään näinkin, ja minulla menee nykyisin töihin noin 20h/kk.
Oletko ulkomaalaistaustainen?
"Ainoa 'haittapuoli' on se, että en enää edes etsi töitä, joista saisi yli 2000e/kk palkkaa"
Tässähän se asian ydin tuli. On työikäinen ja työkykyinen, mutta ei vain viitsi tehdä töitä kun tuilla pärjää hyvin. Elätti, loinen, varas.
"
Av:n perusteella olen muodostanut näkemyksen suomalaisista hyvin tyhmänä kansana. Täällä jatkuvasti urputetaan siitä, jos joku alkkis saa valtiolta mahdollisesti tukea elämiseen. (1000/kuussa?)
Toinen vaihtoehto on, että se alkkis on kodittomana kadulla. En käsitä että miksi Suomessa on vaikea asia joillekin, että ne alkkikset saavat sitä tukea? Vuokran ja pakollisten menojen jälkeen siitä toimeentulotuesta ei jää elämiseen paria sataa enempää. Onko siitä parista sadasta joku kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvantaminen kirjoitti:
Ei voi kukaan yksin elävä saada 1200 e/ kk. Minä olen yksinasuva työtön ja saan asumistuen. Asumistuki on noin 115 e/kk. Menee suoraan vuokranantajan tilille. Jos tulee sairausmenoja, niin niihin yleensä saan rahaa. Muutoin en saa toimeentulotukea.
Jos oikeasti joku yksinelävä saa 1200e/kk, niin jotenkinhan Kelan tulee selvittää se. Eihän se ole oikein, että joku toinen saa rahaa ja toinen ei. Sitä vartenhan toimeentulotuki siirrettiin Kelalle, ettei pärstäkerroin enää vaikuttaisi, vaan kaikki saisi saman verran.
Tuo 1200/e/kk on trolli.
Mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön ystäväni saa kyllä yhteensä noin 1100-1200e, vaikka asuu yksin. Vuokra on nimittäin kallis, melkein 700e.
Helsingissä täysin tulottomat ihmiset saavat jopa 1300 euroa/kk nettona, koska Kela korvaa jopa 800 euron kk-vuokran ja sen päälle sosiaalituen perusosan.
Yksinasuvalle raja on Helsingissä 675, ellei ihan hiljattain ole noussut?
Joissakin tapauksissa korvataan kyllä kokonaan jopa 800 euron / kk-vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Av:n perusteella olen muodostanut näkemyksen suomalaisista hyvin tyhmänä kansana. Täällä jatkuvasti urputetaan siitä, jos joku alkkis saa valtiolta mahdollisesti tukea elämiseen. (1000/kuussa?)
Toinen vaihtoehto on, että se alkkis on kodittomana kadulla. En käsitä että miksi Suomessa on vaikea asia joillekin, että ne alkkikset saavat sitä tukea? Vuokran ja pakollisten menojen jälkeen siitä toimeentulotuesta ei jää elämiseen paria sataa enempää. Onko siitä parista sadasta joku kateellinen?
Olet siis sitä mieltä, että kaikkien niitten alkkisten pitää asua muiden rahoilla asunnoissa, joiden vuokra on 800 eur kuukaudessa? Perustelepa.
Kuvantaminen kirjoitti:
Tuo 1200/e/kk on trolli.
Kirjoititko tämän vitsinä vai asutko jossain Varkaudessa, jossa yksiön saa kahdellasadalla? Pk-seudulla surkeiden pikkuyksiöiden vuokrat alkaa seitsemästäsadasta, ellei sitten onnistu saamaan kaupungin asuntoa, mikä on kantasuomalaiselle mahdottomuus, jos asuu yksin eikä ole vuosien asunnottomuutta takana.
On. Siitä ollaan stanan kateellisia. Sosiaalityön kurssilla näitä asioita pohdittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että kaikkien niitten alkkisten pitää asua muiden rahoilla asunnoissa, joiden vuokra on 800 eur kuukaudessa? Perustelepa.
Nimenomaan. Miksi asua kalleimmissa asunnoissa? Ei läheskään kaikilla työssäkäyvillä yksinasuvillakaan ole varaa 800 euron kuukausivuokraan. Miksi muiden elättämillä ihmisillä pitäisi olla korkeampi elintaso kuin niillä elättäjillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkkisten asuntoloiden ylläpitäminen maksaa aika paljon, mutta vaihtoehto on se, että nukkuvat rappukäytävässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Miksi asua kalleimmissa asunnoissa? Ei läheskään kaikilla työssäkäyvillä yksinasuvillakaan ole varaa 800 euron kuukausivuokraan. Miksi muiden elättämillä ihmisillä pitäisi olla korkeampi elintaso kuin niillä elättäjillä?
Muutan heti siihen halpaan asuntoon, kun näytät missä se on täällä Pk-seudulla, jossa voin myös huolehtia iäkkäästä äidistäni.
Jokin aika sitten seurailin Helsingin vuokra-asuntoja. Sieltä ei taida saada mitään alle 800€:n?
Ei juuri mitään. Pitääkö sen alkkiksen muuttaa kadulle? Tai mikä vaan, sairas tai vastaava.
Toivo ettet joudu onnettomuuteen ja pyörätuoliin. Silloin olet yhteiskunnan alinta sakkaa ja pelkkä menoerä.
Tai vammainen. Kukaan niistä ei tuota tälle yhteiskunnalle mitään.
Aika kovaa, eikö???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 euroa kaikkina niinä vuosina sen jälkeen, kun valmistuin maisteriksi. Olen terve ja työnantaja maksaa terveydenhuollon. Itse maksan asumisen ja elämisen. Ei ole vielä lapsia. Olen katkera ja h*lvetin vihainen, koska olen aina kaikkien tukien ulkopuolella. Itse säästän omaan eläkkeeseen, en oleta koskaan saavani yhteiskunnalta mitään. Olen vain h*lvetin orja joka on pakotettu maksamaan muiden eläminen. Olen siitä aivan h*lvetin vihainen ja katkera.
Työterveyshuollosta KELA maksaa osan. Ja jos olet töistä pois sairauden vuoksi, KELA maksaa sairauspäivärahan työnantajallesi. Ja reseptilääkkeen hinnasta KELA korvaa valtaosan. samoin hammashoidosta myös yksityisellä.
Mutta ei niitä tukia hakija saa yleensä, niinkun tässä ap kyseli.
Kiitos tästä herättävästä ketjusta. Suomessa on oikeasti köyhä sosiaaliturva. Synnytin lapseni ulkomailla ja Kelan Lappeenrannan tsto haki korvaukset asuinmaastani. Mahtava palvelu!
Pienperheen (3) lapsilisät täällä ovat kuitenkin enemmän kuin kenenkään yllä mainitsemat tuet.