Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini säälittävä lokkeilu

Vierailija
08.10.2018 |

Pitkäaikaisen erittäin läheisen kaverini törkeä ”lokkeilu” on alkanut ärsyttämään, esimerkiksi ;

Matkustan työni vuoksi useita kertoja vuodessa Suomen rajojen sisä- ja ulkopuolelle. Viimeksi matkustin Ruotsiin osittain työni takia, mutta joustavien työaikataulujeni vuoksi suunnittelin meneväni myös moikkaamaan minun ja kaverini yhteistä lapsuudenystäväämme. Kaverini halusi lähteä ehdottomasti mukaani (yhteisen lapsuudenystävämme vuoksi) ja asia oli minulle täysin ok, kunnes pääsimme lentokentälle ja hän oli ”unohtanut”, ettei hänen palkkansa ole vielä tullut. Lentokentällä asiasta keskustellessamme sanoin, että jos hänen rahansa eivät riitä Ruotsissa kaikkeen, voin mielusti lainata hänelle tarvitsevansa summan. Ruotsissa hän ei ostanut mielestäni paljoa mitään ylimääräistä, mutta summa joka hänen ostoksistaan kertyi oli kieltämättä iso, sillä siihen sisältyi kaikki ravintolakäynnit yms.

Nyt, lähes kuukausi matkamme jälkeen en ole saanut vieläkään hänen lainaamaansa summaa takaisin (en sentin senttiä). Tässä kuukauden sisällä on tapahtunut muutamia muitakin tilanteita, kuten esimerkiksi se, että meidän ollessa ravintolassa hänen ”oli pakko” jäädä lapsensa kanssa istumaan pöytään, kun minä menin tilaamaan ja siinä samalla tietenkin maksamaan meidän molempien ateriat. Sanoin hänelle jotain lainaamistaan summistaan ihan ystävälliseen sävyyn, tyyliin että ”Sullahan on vielä se mun tilinumero, maksat kun kerkeät.”, Sain takaisin ainoastaan vihaisen katseen.

En ole nähnyt kyseistä kaveria muutamiin päiviin, mutta olemme pitäneet puhelimitse paljon yhteyttä ja hän on kirjaimellisesti kehuskellut sillä, kuinka hänen palkkansa on taas noussut. Samalla hänen kehuskellessaan mainitsin jälleen kerran hänen lainaamistaan rahoista, mutta vastauksesi en saanut kuin puheenaiheen vaihtamisen.

En haluaisi vaikuttaa liian kireältä ja painostavalta, mutta kieltämättä ihmetyttää ja ärsyttää kaverini käytös ja se, että aina asiasta keskustellessamme saan vastineeksi vihaisen katseen tai puheenaiheen vaihtamisen. Tulee tunne, että en ole saammassa rahojani takaisin.

By the way, kaverillani on hyvä rahatilanne eikä hänellä tietääkseni ole ollut koskaan mitään taloudellisia ongelmia tms.
Av- mammat, mitä te tekisitte?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin uudestaan tilinumeron ja tokaisisin et 15 pvä sul tais olla tilipäivä ? Siirrätkö ne reissurahat tai ruotsinmatkalla vippaamani rahat et voin maksaa xx.

Ja jos tilanne on tuo tilaan ite ja maksan ite , ehkä tilaan kaverin ruuat . Menen pöytään ja sanon et vahdin janika nikopetterii et käy maksaa teidän ruuat.

Vierailija
2/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla hyvä rahatilanne, jos joutuu lainaamaan käyttörahaa matkalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt suoraan koska maksaa ja sanot että tarvit ne rahat.

Vierailija
4/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä katselisi tuollaista "kaveria". Ei kukaan fiksu ihminen, saati sitten kaveri, käyttäydy noin.

Itseäni nolottaisi, jos aikuisena ihmisenä joutuisin lainaamaan rahaa esim. matkalla tai lapseni kanssa ravintolassa. Omillaan on pärjättävä tai sitten ei mene mihinkään. Tai kääntyy tarvittaessa sossun puoleen, tosin nyt ei ollutkaan kyse elintärkeistä rahallisista kustannuksista.

Vierailija
5/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan valitat, itse olet mahdollistanut kyseisen käytöksen. Kaksi vaihtoehtoa: painostat maksamaan ja "kaveri" luultavasti katkaisee välit, kun ei saa enää huvitella siivellä tai sitten sinä hyväksyt käytöksen, pidät ystäväsi etkä napise siitä, minkä itse mahdollistat.

Vierailija
6/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon erittäin saitoja ihmisiä huolimatta siitä, miten paljon he tienaavat. Ainoa vaihtoehto välien säilyttämiseksi on pitää etäisyyttä näihin saitureihin ja olla koskaan lainaamatta heille rahaa ja myös vältell tilanteita, kuten baari-iltoja, jos ei halua lokin lompakoksi.

Opiskeluaikoina minulla oli kaveri, joka ei koskaan tarjonnut mitään, mutta lokkeili ympäriinsä kaveriporukassa. Hänellä ei ollut koskaan käteistä ja kun menimme yliopiston kahvilaan hän lyöttäytyi tiskille samaan aikaan ja sanoi, että "voisitsä ostaa mulle kanssa, kun mulla on vaan pankkikortti" (tuohon aikaan siellä kahviossa ei voinut kortilla maksaa. Tämä siis tapahtui hyvinkin usein, joskin lokkeilun kohde vaihtui päivästä toiseen. Illanistujaisissa hän pummaili tupakat kavereilta, eikä koskaan ostanut omaa askia "koska en normaalisti polta, niin en viitti siihen rahaa kuluttaa".

Vierailija
7/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä nyt suurin ongelma on sun käytös. Miksi hyväksyt tämän kaiken ja vielä olet lainannut lisää?  Tiedän kyllä kokemuksesta, että siitä kaverista haluaa aina ajatella hyvää ja uskoa siihen, että tottakai tämä maksaa takaisin. Itselläni on todella surkea rahatilanne ja viime kesän aikana ehkä noin kolme kertaa olin sellaisessa tilanteessa, että tilasimme kaverin kanssa ruokaa, jonka minä maksoin. 

Kaverin sitten piti maksaa seuraavalla kerralla takaisin mutta ikinä ei mitään kuulunut. Ongelmana on se, että tällä kaverilla on vakavia mielenterveysongelmia ja voi olla, että hän on aidostikin unohtanut nämä lainaukset.  Itselleni vain suuri summa, kun muutenkin rahat tiukille. Mutta ei myöskään kehtaa lähettää mitään rahojen ruinausviestiä, kun toisella on muutenkin vaikeaa. Opetuksena itselleni etten lainaa enää kellekään, ainakaan niin kauan, kun lainaaminen horjuttaa omaa taloutta. 

Mutta sun tilanteessa vaatisin kaverilta reilusti rahoja takaisin. Jos hän vaihtaa puheenaihetta tms. Niin en luultavasti olisi tähän enää kovin lähesesti yhteydessä. Hänellä ei ole juurikaan silloin kunnioitusta sua kohtaan, niin miksi pitää tällaista edes kaverina. 

Vierailija
8/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla hyvä rahatilanne, jos joutuu lainaamaan käyttörahaa matkalle?

Luulisi lisäksi, että ihan normisti tienaavalla on visakortti, jota vinguttaa, jos käteiset lopussa. Kyllä se kortti Ruotsissa käy ihan joka ravintolassa ja kaupassa. Ellei kaverilla sitten ole visalimiitit aina tapissa tai luottotiedot menneet. Siinä tapauskessa hänen rahatilanteensa ei ole hyvä.

Vierailija
9/9 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät ihan suoraan, että maksaa heti takaisin. Jatkossa pidät mielessäsi tämän kaverisi pummaustaipumuksen, etkä suostu mihinkään rahanlainauksiin. Itselläni oli tuollainen kaveri, joka oli kaveripiirissä tosi hävytön lokkeilija. Paras oli, kun yhteisellä ulkomaanmatkalla hänellä ei ollut käteistä mukana eikä sen puoleen korttiakaan, vaan oli vain, että kai sä voit tarjota. No en todellakaan voi! Joku sukulaisensa sitten siirsi rahaa tililleni, jonka nostin kaverilleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä