Miten järjestää joulu kun isovanhempia ei enää ole?
Ovat aina olleet jouluaattona meillä. Nyt pitäisi miehen ja lapsen kanssa viettää joulu kolmistaan. Mitä tehdä?
Kommentit (13)
Samalla lailla, mutta mitoitatte ruoat kolmelle.
Kuinka avuttomia voivat ihmiset olla. Jos omat vanhemmat on kuolleet, heitä ei enää ole. Luotte uudet perinteet. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on aika luoda omia jouluperinteitä?
Omina mä noitakin pidin. Ekaksi tulivat syömään ja sitten tuli joulupukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omina mä noitakin pidin. Ekaksi tulivat syömään ja sitten tuli joulupukki.
Toimii edelleen. Syötte ensin, ja sitten tulee joulupukki.
Tiedän tunteen, ap. Se joulu ei tunnu samanlaiselta kuin ennen. Me ollaan kans vietetty kaksi erilaista joulua kun äitini nukkui pois. Eikä se ole samanlaista kuin ennen kun yksi puuttuu pöydästä.
Me ollaan kuitenkin menty samalla kaavalla vaikka yksi puuttuu.
Minulla on sama suru ja haikeus. Tämä on ensimmäinen joulu ilman isovanhempiani. Mummolakäynnit ovat olleet aina keskeinen osa jouluamme. Meitä oli siellä iso porukka: serkut, tädit, sedät. Viime jouluna oli elossa vielä kaksi isovanhempaa, nyt ei ketään.
Viime jouluna sai jo esimakua erilaisista jouluista. Minulle joulussa rakkainta on ollut juuri perinteet ja suvun yhdessäolo. Viime jouluna oli jo suuri suru, koska toinen isovanhemmistani oli sairaalassa ja toinen huonossa kunnossa. Minulle toi helpotusta, että pidimme kiinni perinteistä. Ennen lähdimme ukin kanssa hautausmaille Lumiukon jälkeen. Viime jouluna lähdimme hautausmaille samaan kellonaikaan, mutta nyt veimme kynttilän ukin haudalle.
Jos teillä on ollut jotain jouluperinteitä, niin kannattaa pitää niistä kiinni. Teette samat asiat pienemmällä porukalla. Ehkä se tuo helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen, ap. Se joulu ei tunnu samanlaiselta kuin ennen. Me ollaan kans vietetty kaksi erilaista joulua kun äitini nukkui pois. Eikä se ole samanlaista kuin ennen kun yksi puuttuu pöydästä.
Me ollaan kuitenkin menty samalla kaavalla vaikka yksi puuttuu.
Joo ei tunnu yhtään samalta. Jo viime joulu meni eri tavalla kun isovanhempi oli sairaalassa ja käytiin siellä häntä katsomassa. Kuoli sitten muutaman kuukauden päästä. Joulupukkiakaan ei tilattu, eikä ollut joulun tunnelmaa. Ehkä mennään laivalle tai jonnekin jouluksi.
Ihmettelen suuresti noita törkeitä kommentteja. Jos ei osaa vastata kauniisti, voi olla hiljaa. Itselläni oli aina läheiset ja rakkaat välit isovanhempiini ja meillä joulua vietettiin koko suvun kesken isolla porukalla. Ymmärrän ap:ta hyvin, että joulu tuntuu yhtäkkiä erilaiselta. Älä välitä noista ilkeistä kommenteista. Pikku hiljaa teille muodostuu uusia jouluperinteitä ja useita asioita jatkatte pienemmällä kokoonpanolla. Lämpimät muistot säilyy aina muistoissanne ja siirrätte perinteitänne eteenpäin.
Itse koen eläväni jouluissa jonkunlaista välivaihetta. Lapsuudenjouluja ei saa takaisin. Nyt elän tällaista välivaihetta ennen kuin saan omia lapsia ja lapsuusjoulujen ilo palaa takaisin. Tällä hetkellä joulut tuntuvat haikeilta ja erilaisilta.
tv. 10
Kun mieheni kuoli, päätin viettää ensimmäisen joulun lasten kanssa hotellissa hotellissa. Vietimme toisenkin ja vasta sen jälkeen aloin luoda uusia jouluperinteitä. Oli lapsillekin helpompaa, kun joulu oli muullakin tavalla erilainen kuin vain isän poissaololla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti noita törkeitä kommentteja. Jos ei osaa vastata kauniisti, voi olla hiljaa. Itselläni oli aina läheiset ja rakkaat välit isovanhempiini ja meillä joulua vietettiin koko suvun kesken isolla porukalla. Ymmärrän ap:ta hyvin, että joulu tuntuu yhtäkkiä erilaiselta. Älä välitä noista ilkeistä kommenteista. Pikku hiljaa teille muodostuu uusia jouluperinteitä ja useita asioita jatkatte pienemmällä kokoonpanolla. Lämpimät muistot säilyy aina muistoissanne ja siirrätte perinteitänne eteenpäin.
Itse koen eläväni jouluissa jonkunlaista välivaihetta. Lapsuudenjouluja ei saa takaisin. Nyt elän tällaista välivaihetta ennen kuin saan omia lapsia ja lapsuusjoulujen ilo palaa takaisin. Tällä hetkellä joulut tuntuvat haikeilta ja erilaisilta.
tv. 10
Kiitos. Tuntuu pahalta kun pienellä lapsellemme ei enää isovanhempia ole.
Voi rakas Ammattivalittaja. Kyllä miehen ja pojan jouluun eniten vaikuttaa se, että sä asut nyt yksinäsi siellä omassa yksiössäsi. Mutta eiköhän ne miesten kesken vietä ihan kivan joulun, ja säkin voit viettää mukavat pyhät kutsumalla vaikka oman isäsi vieraaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tv. 10
Kiitos. Tuntuu pahalta kun pienellä lapsellemme ei enää isovanhempia ole.
Mihinkäs sinä taas sen oman isäsi unohdat, Ammattivalittaja?