Voiko kristinuskoon kuulumaton työntekijä pyytää esimieheltä vapautusta uskontoon liittyvistä työtehtävistä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kouluopetus on tunnustuksetonta, joten opettajan ei pitäisi joutua pakotetuksi uskonnollisiin tilaisuuksiin, eikä kristinuksoon kuulumattomuuden pitäisi olla mikään ongelma. Näin kuitenkin tapahtuu.
Voiko opettaja olla osallistumatta kristinuskon menoihin (rukoilu, ehtoollinen, kynttilät, virren laulanta) vaikka olisi opetusryhmänsä mukana kirkossa?
Saako opettaja olla avoimesti ateisti opettaessaan vaikka uskontoa? "Hei lapset, mä olen teidän uusi uskonnonopettaja ja mä tuun kertoo teille kristinuskosta, islamista, hindulaisuudesta vaikka henkilökohtaisesti pidänkin niitä höpöjuttuina"
Vierailija kirjoitti:
Saako opettaja olla avoimesti ateisti opettaessaan vaikka uskontoa? "Hei lapset, mä olen teidän uusi uskonnonopettaja ja mä tuun kertoo teille kristinuskosta, islamista, hindulaisuudesta vaikka henkilökohtaisesti pidänkin niitä höpöjuttuina"
Suomessa on sananvapaus eli SAA.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelisin asiasta rehtorin kanssa ja juttelisin muiden opettajien kanssa.
Aihe vapaa ei välttämättä ole oikea forum.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan täytyy noudattaa opetussuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan täytyy noudattaa opetussuunnitelmaa.
Niimpä..
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ei suositella MINKÄÄN oman vakaumuksen avointa esilletuontia. Olit sitten kristitty, hindu tai ateisti, niin voit pitää sen omana tietona, tai korkeintaan käyttää ristiä, puolikuuta tai muuta symbolia, ja tietenkin kysyttäessä vastata.
Uskonnonopetus on joka tapauksessa nykyisin tunnustuksetonta.
Opettajan ei kuulu tuputtaa omaa vakaumusta, oli hän kristitty, muslimi tai ateisti. Jos opettaa uskontoa, ei tartte uskoa itse. Opetus on tunnutuksetonta.
Henkilökohtainen avustaja, opettaja, ohjaaja laitoksessa tai ryhmätoiminnassa jne. näitä on aika monta ammattia, jossa työstä ja asiakkaista johtuen työntekijä saattaa joutua osallistumaan uskonnollisten yhteisöjen toimintaan.
Henkilökohtainen avustaja saattaa ortodoksisen avustettavansa jumalanpalvelukseen ja sytyttää tuohuksen hänen puolestaan. Opettaja vie lapset joulujumalanpalvelukseen (lapsilla on tietenkin lupalaput huoltajilta) ja selittää miten kirkossa käyttäydytään. Laitoksessa on muslimilapsia, joilla on oikeus päästä omien vanhempiensa hautaukseen mukaan ja tarvitsevat ohjaajan seuraksi.
Näitä on vaikka kuinka paljon. Jos ei pysty toteuttamaan näitä asioita, niin se on työstä kieltäytymistä ja ainakin varoitusperuste. Aktiivista uskonnon harjoittamista ei tarvitse toteuttaa, mutta seuraksi, tueksi ja opastajaksi on pakko työn puitteissa lähteä.
Luterilaisessa seurakunnassa työskennellessä taas jumalanpalvelukseen osallistuminen on monella työtehtävä ja siitä kieltäytyminen automaattinen varoitus.
On se kyllä väärin että joutuu toimimaan vastoin henkilökohtaista vakaumustaan.
Uskontoon liittyvät työtehtävät ovat eri asia kuin usko tai uskonnon harjoittaminen. Vain suomalainen voi tehdä asiasta ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Uskontoon liittyvät työtehtävät ovat eri asia kuin usko tai uskonnon harjoittaminen. Vain suomalainen voi tehdä asiasta ongelman.
Tämä ei tietenkään toimi toiseen suuntaan. Jostain syystä joka paikassa pitäisi olla uskonnon mukaiset vaatteet vaikka työpaikalla olisi vaatekoodi. Siellä ollaan töissä eikä uskontoa harjoittamassa.
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä väärin että joutuu toimimaan vastoin henkilökohtaista vakaumustaan.
suomi <3
Onneksi on kristillisiä kouluja! Jos voitan lotossa kunnon summan, aion tukea Suomen kristillisten koulujen toimintaa.
kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei olesama asia kuin uskominen. joku joka uskoo johonkin ei välttämättä kuulu mihinkään kirkkoon. moni suomalainen kuuluu kirkkoon vaikkei usko uskonnon opetuksiin.
Jos opettaja ei halua esimerkkinä olla mukana virsienlaulannassa ja rukoilussa, onko se peruste irtisanomiselle?
Olen ateisti mutta en silti näe mitään ongelmaa puhua uskonnoista lasten kanssa. Vaikka Jumalaa ei ole, uskonnot ovat. Ei niihin voi olla uskomatta.
Eikä normaalille ihmiselle ole ongelmaa mennä kirkkoon tai vaikka moskeijaan. Rukoilemaan ei esimies pakota.
Opettajat ovat fiksuja ihmisiä (toisin kuin tässäkin ketjussa kommentoivat), joten asia tuskin ongelma.
Hmm. Minä kuulun Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon, olen uskovainen. Kirkko si.änsä ei määrittä uskoani, sen puolesta voisin erota kirkosta, mutta haaluan tässä ihan perinteitä kunnioittaen pysyä ja maksaa kirkollisveroa, koska kirkko tekee paljon arvokasta työtä. Mutta joo. Minua ei ole koskaan vahingoittanut se, että olen vieraillut hindu-, buddha- ja lootustemppeleissä, olen ollut moskeijassa. Olen niissä kunnioittanut tapoja, eli moskeijassahuivi pääsä, hindutemppelissä kengät pois jne. Ja olen säilynyt hengissä eikä mieleni ole vahingoittunut. (Eikä oma uskoni ole horjunut.) En oikein tajua, miksi asioista täytyy tehdä ongelmia. Se kertoo vaan ihmisen omasta rikkinäisyydestä ja epävarmuudesta. Kun itse tiedät mihin uskot (tai olet uskomatta) ja olet sinut sen ja itsesi kanssa, sinulla ei ole tuollaisia naurettavia ongelmia. Voit olla ohjaajana, opettajana tms. tilanteissa ihan rauhasssa, sinä vaan et harjoita uskontoa.
Voi, mutta ei taida olla yhdestä opettajasta saattamaan useita koululuokkia.