Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävän sisko suuttui - mitä tekisitte?

Vierailija
07.10.2018 |

Koirani oli ollut joskus taannoin ystävälläni hoidossa, ja ystäväni piti koirastani paljon. Hän sanoi, että haluaisi ottaa koiran taas pian uudestaan. Olen lähdössä pienelle matkalle ja kysyin ystävältäni, sopisiko hänelle silloin ottaa koira hoitoon. Hän vastasi myöntävästi ja oli iloinen koiran tulosta.

Pian sain kuitenkin vihaisen viestin ystävän isosiskolta. Hän oli vihainen, koska kuulemma "hoidatan koirani hänen siskollaan". Tämä isosisko on ollut ystövälleni haasteellinen henkilö ja hän kärsii alkoholiongelmasta. On pikkusiskostaan kovin omistushaluinen. Minulle hän ei aiemmin ole ärhennellyt.

Kerroin tästä ystävälleni, joka oli tosi pahoillaan siskonsa käytöksestä. Epäili, että sisko oli viestittänyt minulle kännissä. Siksi päätin olla vastaamatta hänelle mitään, vaikka syytös oli niin perusteeton, että olisin halunnut puolustautua.

Nyt huomasin, että tuo sisko oli estänyt minut Facebookissa! Todella törkeää ja aggressiivista käytöstä minusta, koska en todellakaan ole tehnyt hänelle mitään. Sanoin tästä ystävälleni, mutta hän ei kommenttoinut siihen mitenkään.

Ajattelin aluksi, että olen vain välittämättä siskon käytöksestä. En halua sen vaikuttavan minun ja ystäväni väleihin. Mutta en voi sille mutään, että se ettei ystäväni kommentoinut mitenkään siihen, että sisko oli estänyt minut, tuntui loukkaavalta. He olivat siinä vaiheessa jo sopineet asian, joten ystäväni ehkä ajatteli, että ei jaksa enää. Mutta että hän ei arvostellut siskonsa käytöstä minulle tai siskolle itselleen, tuntuu pahalta. Itse puolustaisin omaa ystävääni.

En ole ottanut asiaa puheeksi ystävän kanssa, mutta pitäisikö, kun se kerran minua häiritsee? En haluaisi riitaa rakkaan ystäväni kanssa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Ikää sulla 10+?

Täysi-ikäisillekin alkoholistin läsnäolo kuviossa on haastavaa.

Vierailija
22/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olet valmis tulehduttamaan välisi rakkaan ystäväsi kanssa siksi, että hänen alkoholistisiskonsa esti sinut Facesta?? Aika heppoista on sinun rakkautesi.

En sanonut, että tulehduttaisin välit vaan että mainitsisin asiasta, että tuntuu pahalta. Onko oletus, että ystävä suuttuu ja pistää välit poikki kanssani, jos kerron surevani hänen siskonsa käytöstä?

Jäi sanomatta se, että pystyisin ehdottomasti olemaan ajattelematta koko asiaa, mutta tuon episodin jälkeen ystävän ja siskonsa välit ovat lämmemmeet (hienoa tietysti sinänsä), ja ystäväni puhuu tästä siskostaan paljon minulle, kuinka tekivät sitä ja tätä. Siskonsa ei todellakaan ole minulta pyytänyt anteeksi tai mitään, ja koen tilanteen vähän niin, ettei se ystävääni haittaa. Tuntuu pahalta. :(

Joku tuolla ihmettelikin, eikö siksi halua arvostella koska on sisko. Ilmeisesti kaikkien mielestä on ok, että ystävä laittaa siskonsa minun edelle, vaikka siskonsa on tehnyt ystävän elämästä helvettiä ja minä olen ystävääni kannatellut koko sen ajan ja ollut henkinen sisko. Koska onhan hän nyt sentään se oikea sisko. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin etäisyyttä "ystävään". Ei tuosta tule kuin ongelmia. Enkä veisi koiraani tuonne, se siskohan voi tehdä sille mitä vaan.

Vierailija
24/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vaadi ystävää puuttumaan asiaan, kun hänen puuttumisellaan ei ole oikeaa merkitystä edes. Olen ollut vähän vastaavassa tilanteessa.

Minun siskoni antoi pikkupoikansa leikkiä puhelimellaan ja tämä soitteli kaikkiin mahdollisiin numeroihin. Eräänä päivänä ystäväni sai n. 10 puhelua töihin tältä pojalta. Ystävä pyysi minua mainitsemaan tästä siskolleni, vaikka tiesi, kuinka vaikeat välit meillä muutenkin oli. Mainitsin asiasta siskolleni ja minä olin sitten se pahis. Murjotti kai monta viikkoa.

Mielestäni ystäväni olisi itse voinut tekstata vaikka, että "ota numeroni pois valikosta" tms.

Sama se. Minun ja siskoni välit ovat menneet ajat sitten monien muiden syiden takia. Ystävään välit ovat hyvässä kunnossa.

Vierailija
25/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan mietit minne saat koirasi hoitoon. Käytännön asiat ei ole tunneasioita.

Alkoholistit on narsistisen ikäviä, ei kannata olla niiden kanssa tekemisissä ollenkaan.

Vierailija
26/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mieti nyt tarkkaan sitä hänelle koiran hoitoon vientiä. Saattaa ollakin niin, että ystäväsi on jotenkin negatiivisesti sitä siskolleen kommentoinut (jotainhan on asiasta puhunut joka tapauksessa), ja kännikala "pitikin vaan pikkusiskon puolta".

Veri on vettä sakeampaa, ja toisaalta voihan se ystäväsi voinut olla tuskastunut puhumiseen humalaisen siskonsa kanssa, sisko vaan tulkinnut että ei tykkää koiranhoidosta. Häntähän tietysti rakastaa.

No hankin jo toisen hoitopaikan. En tietysti tiedä, mitä ovat keskenään puhuneet mutta ihmettelisin, jos noin olisi käynyt. Ystäväni oli omien sanojensa mukaan yrittänyt selittää, että oli itse pyytänyt koiraa hoitoon, niinkuin olikin. Olisiko pitänyt tulkita tuo hänen pyyntönsä niin, että varmaan valehtelee??

Ajatellaanko oikeasti täällä noin, että koska ollaan verisukua niin väliäkö muilla? Mitä merkitystä ystävillä sitten on kellekään? Itselläni ei kauheasti ole sukulaisia ja aina minulle on sanottu, että rakenna ystävistä oma perheesi. Näin olen tehnyt, mutta turhaa on ilmeisesti ollut? Olen tosi järkyttynyt. Ap

Vierailija
27/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olet valmis tulehduttamaan välisi rakkaan ystäväsi kanssa siksi, että hänen alkoholistisiskonsa esti sinut Facesta?? Aika heppoista on sinun rakkautesi.

En sanonut, että tulehduttaisin välit vaan että mainitsisin asiasta, että tuntuu pahalta. Onko oletus, että ystävä suuttuu ja pistää välit poikki kanssani, jos kerron surevani hänen siskonsa käytöstä?

Jäi sanomatta se, että pystyisin ehdottomasti olemaan ajattelematta koko asiaa, mutta tuon episodin jälkeen ystävän ja siskonsa välit ovat lämmemmeet (hienoa tietysti sinänsä), ja ystäväni puhuu tästä siskostaan paljon minulle, kuinka tekivät sitä ja tätä. Siskonsa ei todellakaan ole minulta pyytänyt anteeksi tai mitään, ja koen tilanteen vähän niin, ettei se ystävääni haittaa. Tuntuu pahalta. :(

Joku tuolla ihmettelikin, eikö siksi halua arvostella koska on sisko. Ilmeisesti kaikkien mielestä on ok, että ystävä laittaa siskonsa minun edelle, vaikka siskonsa on tehnyt ystävän elämästä helvettiä ja minä olen ystävääni kannatellut koko sen ajan ja ollut henkinen sisko. Koska onhan hän nyt sentään se oikea sisko. Ap

Kärsitkö läheisriippuvuudesta? Minä kärsin ja luultavasti ajattelisin tilanteessa samoin. Mahdollisesti katkaisisin ärtyneenä välit sekä ystävään että siskoon. Se taas ei jälkikäteen ajateltuna, tynnemyrskyn mentyä ohi, ehkä kuitenkaan tuntuisi hyvältä, kun ystävää ei enää olisi. Ota nyt vähän etäisyyttä. Ajan kanssa ajatukset selkiytyvät yleensä kaikilla ja on helpompi taas pitää yhteyttä.

Vierailija
28/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, tällainen sotku yhden facebookin eston takia. Siis miten voi noin pienestä asiasta mennä elämä helvetiksi. Yrität kehittää ongelmia vaikka niitä ei ole. Ystäväsi jo pahoitteli siskonsa käytöstä. 

Vierailija
29/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko ystävällesi mitään koiran hoitamisesta?

Ehkä heillä on tullut puheeksi tuo hoito ja siskosta on älytöntä ettet maksa siitä mitään. Itse en ota kantaa kun en teitä tunne, mutta maksaisin kyllä ite koiran hoidosta jotain oli kuka tahansa. Ellei olisi erikseen sopparia, että palveluksia tehdään molempiin suuntiin.

Olen hoitanut useiden ystäviäni eläimiä eikä koskaan tullut mieleenkään pyytää maksua siitä?? Meneekö tässäkin niin että jos on sukua niin sitten ei tarvitse maksaa? Suvuttomien pitää ollakin aika rahakasta porukkaa, jos mielii joskus saada lemmikinsä tai lapsensa jollekin hoitoon. Ystäväni PYYSI koiraani hoitoon koska pitää siitä ja minusta olisi ollut kiva tarjota hänelle se ilo. Hän ei voi hankkia omaa koiraa ja ottaa siksi hoitokoiria mieluusti. Ap

Vierailija
30/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti suku menee edelle! Onhan tuo nyt päivänselvää.

Vierailija
31/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mieti nyt tarkkaan sitä hänelle koiran hoitoon vientiä. Saattaa ollakin niin, että ystäväsi on jotenkin negatiivisesti sitä siskolleen kommentoinut (jotainhan on asiasta puhunut joka tapauksessa), ja kännikala "pitikin vaan pikkusiskon puolta".

Veri on vettä sakeampaa, ja toisaalta voihan se ystäväsi voinut olla tuskastunut puhumiseen humalaisen siskonsa kanssa, sisko vaan tulkinnut että ei tykkää koiranhoidosta. Häntähän tietysti rakastaa.

No hankin jo toisen hoitopaikan. En tietysti tiedä, mitä ovat keskenään puhuneet mutta ihmettelisin, jos noin olisi käynyt. Ystäväni oli omien sanojensa mukaan yrittänyt selittää, että oli itse pyytänyt koiraa hoitoon, niinkuin olikin. Olisiko pitänyt tulkita tuo hänen pyyntönsä niin, että varmaan valehtelee??

Ajatellaanko oikeasti täällä noin, että koska ollaan verisukua niin väliäkö muilla? Mitä merkitystä ystävillä sitten on kellekään? Itselläni ei kauheasti ole sukulaisia ja aina minulle on sanottu, että rakenna ystävistä oma perheesi. Näin olen tehnyt, mutta turhaa on ilmeisesti ollut? Olen tosi järkyttynyt. Ap

Ystävyyssuhteet ovat usein valitettavan hauraita. Tämän hoituvat toteamaan ne ihmiset, joille ystävien tuki huonojen perhesuhteiden takia olisi kultaakin kalliimpaa.

Vierailija
32/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, tällainen sotku yhden facebookin eston takia. Siis miten voi noin pienestä asiasta mennä elämä helvetiksi. Yrität kehittää ongelmia vaikka niitä ei ole. Ystäväsi jo pahoitteli siskonsa käytöstä. 

Ei ole mitään sotkua, kysyin vain neuvoa, että pitäisikö mainita ystävälle. Ei fb-estosta vaan siitä tunteesta, että hänen siskonsa käytös minua kohtaan ei tunnu häntä häiritsevän. Ei elämäni tästä ole menossa pilalle eikä ole mikään suuri ongelma edes. Tällaisiin ei ilmeisesti saa täällä kysyä apua? Ap

Vierailija
33/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään sotkua, kysyin vain neuvoa, että pitäisikö mainita ystävälle. Ei fb-estosta vaan siitä tunteesta, että hänen siskonsa käytös minua kohtaan ei tunnu häntä häiritsevän. Ei elämäni tästä ole menossa pilalle eikä ole mikään suuri ongelma edes. Tällaisiin ei ilmeisesti saa täällä kysyä apua? Ap

Älä aseta ystävääsi tuohon asemaan. Siskostaan hän ei pääse eroon, vaikka ärsyttäisi. Sinusta hän sen sijaan saattaa ärtyneenä hankkiutua eroon, jos rupeat äänekkäästi vaatimaan oikeutta itsellesi.

Vierailija
34/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsitkö läheisriippuvuudesta? Minä kärsin ja luultavasti ajattelisin tilanteessa samoin. Mahdollisesti katkaisisin ärtyneenä välit sekä ystävään että siskoon. Se taas ei jälkikäteen ajateltuna, tynnemyrskyn mentyä ohi, ehkä kuitenkaan tuntuisi hyvältä, kun ystävää ei enää olisi. Ota nyt vähän etäisyyttä. Ajan kanssa ajatukset selkiytyvät yleensä kaikilla ja on helpompi taas pitää yhteyttä.

En tiedä kärsinkö, mutta en ole laittamassa välejä poikki keneenkään. Kysyin, pitäisikö mainita ystävälle, että minusta tuntui pahalta. Erittäin hyvähappisesti olisin kysynyt, mutta annan varmasti olla ja jatkan hyvää ystävyyttäni. Ap

Vierailija
35/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat ystäväsi tekevän? On jo pahoitellut asiaa, eikä oikein muuta voi tehdäkään.

Vaikuttaa siltä että arvotat itsesi liian korkealle ystäväsi silmissä ja pahastut kun hän asettaa sisarensa sinua tärkeämmäksi.

Vierailija
36/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti suku menee edelle! Onhan tuo nyt päivänselvää.

Saitko jonkun nautinnon pilkahduksen siitä, että pääsit sanomaan tuon yksinäiselle ja suvuttomalle?

Vierailija
37/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat ystäväsi tekevän? On jo pahoitellut asiaa, eikä oikein muuta voi tehdäkään.

Vaikuttaa siltä että arvotat itsesi liian korkealle ystäväsi silmissä ja pahastut kun hän asettaa sisarensa sinua tärkeämmäksi.

Täällä on joskus nähty empaattisiakin kannanottoja, mutta joku täällä nyt tuntuu nauttivan siitä, että saa työntää ap:ta alaspäin ja aiheuttaa vain lisää pahaa oloa. Tietysti tuntuu pahalta, jos itselle tärkeä ihminen laittaa jonkun toisen - vieläpä täyden urpon - itsensä edelle.

Vierailija
38/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna vaan olla. Ei alkoholistien kanssa kannata lähteä tappelemaan. Ystävällesi hän on kuitenkin sisko, eikä ystäväsi ymmärrettävästi jaksa/halua ottaa kenenkään puolta.

Siis se että on verisukua antaa jotkin oikeudet loukata toisen ystävää? En ikimaailmassa antaisi perheenjäsenteni tai kenenkään loukata ystäviäni, jotka eivät ole toimineet millään tavoin väärin.

Ystäväsi on varmaan kärsinyt juopposiskonsa toikkaroinneista jo ihan tarpeeksi. Tuskin hän edes jaksaa ajatella että joku faceblokki on niin kamala loukkaus. Eikä ainakaan hänen vikansa millään tavalla. Ja mitä ihmeen väliä sillä on jos juopponainen on muutenkin ällöttävä tapaus. Varmaan sua nyt ärsyttää, ettet itse ehtinyt blokata sitä ensin.

Vierailija
39/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänhän pahoitteli siskonsa käytöstä jo. Ei kai tuohon facebookin estoon ole mitään sanomista. Suurentelet asiaa ihan liikaa.

Vierailija
40/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on joskus nähty empaattisiakin kannanottoja, mutta joku täällä nyt tuntuu nauttivan siitä, että saa työntää ap:ta alaspäin ja aiheuttaa vain lisää pahaa oloa. Tietysti tuntuu pahalta, jos itselle tärkeä ihminen laittaa jonkun toisen - vieläpä täyden urpon - itsensä edelle.

Toki tuntuu ja minä symppaan ap:ta kurjan tilanteen takia. Se ei kuitenkaan muutu, teki ap mitä hyvänsä. Joten joko ap hyväksyy asian sellaisena kuin se on tai päättää ystävyyden, jos tämä pettymys on hänelle liikaa.