Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joista vanhemmat ovat yrittäneet tehdä erityislapsia?

Vierailija
07.10.2018 |

Itselläni äitini mm. sepitti minulle kaikkia sairauksia lapsena, ramppasimme lääkärillä ja sain flunssaan ab-kuurin yksityiseltä jo parin päivän nuhan jälkeen.

Olivat sitä mieltä että tarvitsen jatkuvaa erityisopetusta (peruskoulussa sitä en kuitenkaan saanut). Lukion keskeytettyäni he totesivat että tiesivät sen jäävän kesken ja alkoivat painostaa että minun täytyy hakea Ammattiopisto Luoville. Luovilla opiskelinkin vaikka välillä se oli haastavaa siinä ympäristössä. Sitten kun hain amkiin, niin äitini naureskeli että tasan millään Luovin papereilla et voi sinne hakea.

Autokoulusta olivat sitä mieltä että ei missään nimessä. Sanoivat että en pärjää liikenteessä, mutta suostuivat siihen kuitenkin opetusluvalla. No, sitten jouduinkin uusimaan kokeita kun opetus oli vähän sitä ja tätä. Tästä he sanoivat että se on minun vikani.

Ekan auton ostossa olivat ehdottomasti vastaan, kolaroisin sen kuulemma heti. Ovat ihmeissään kun olen ajellut kolmikymppiseksi ilman kolareita.

Parisuhteen, lasten hankkimisen, asunnon oston jne suhteen ovat olleet sitä mieltä että ei ei. Silti olen nämä kaikki tehnyt.

Työpaikkoja pitäisi kuulemma hakea vaan palkkatuki paikkoja, yliopistosta ei saisi haaveillakaan...

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita diagnooseja haetaan monista syistä. Aikuinen saa haluamaansa erityishuomiota (by proxy), ei osaa tai jaksa kasvattaa lastaan ja yrittää ulkoistaa vastuuta jne. Erityisesti psykologiset ja neurologiset sairaudet voidaan "luoda" lapsille aika helpostikin. Hyvä, että olet tajunnut olevasi ihan tavan tyyppi.

Jotkut tekevät tuota itselleen. Hakevat diagnoosin diagnoosin perään, että saisivat helpotuksia ja lääkkeitä, kun eivät muuten usko pystyvänsä hallitsemaan elämäänsä. Samoin diagnooseja jaellaan lähipiirille ja yritetään vetää mukaan samaan suohon. Jos sama meno jatkuu, meillä ei ole yhtä ainutta "tervettä" tyyppiä koko Suomessa parin sukupolven päästä.

Tämä ferritiini on nyt uusin. Joku on keksinyt, että ferritiinin pitäisi olla yli 40, kun se suomalaisilla naisilla on keskimäärin 27. Oireina väsymystä, ylipainoa, ym. Hoidetaan aina jotakin muotisairautta eikä mietitä, mikä yhteiskunnassa oikeasti väsyttää ja lihottaa.

Itse olen aika kypsä uskomaan ferritiiniin ja muihin, koska olen tehnyt kaiken voitavan väsymykselleni ja kiloilleni. Kaikki on muokattu mahdollisimman terveellisiksi: työ, ruoka, lepo ja liikunta, perhe ja suhteet.

Vierailija
22/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden äidin, joka itse potee koko ajan jotain. Saattaa unohtaa selittäneensä että edellisen kerran tavatessa selitti selkänsä olevan kipeä ja seuraavaksi selittääkin miten polvivamman takia joutui kieltäytymään siitä ja siitä työstä. Ei siis ole töissä. Aina kremppaa.

Nyt hänen lapsensakin on erityislapsi, jonka takia pitää olla kotona. Ja lapsella mystisiä vaivoja. Saipa lapsen jopa sairaalajaksolle mt-ongelmien takia. Kovasti on havaitsevinaan oppimisvaikeuksia jne.

Olen miettinyt lasun tekemistä lapsesta, koska minä en näe hänessä mitään vikaa. Olen opettaja ja äiti ja lapsi on minusta ihan normaali. Ei kestä pettymyksiä (koska ei ole koskaan niitä kokenut koska helikopteriäiti), mutta muuten ihan peruslapsi.

Myös tämän äidin äiti on ihmeellinen sairastaja. Ja isoäiti, äiti ja tytär jotenkin epämiellyttävällä tavalla kiinni toisissaan. Ei siis lämpimästi läheisiä, vaan kuin jossain kummallisessa verkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa kokemusta ei ole. Mutta eräs ystäväni tuntuu näkevän lapsensa paljon erityisempänä kuin muut hänet näkevät.

Minun mielestäni kyseessä on ihan normaali alle kouluikäinen lapsi, joissakin asioissa suorastaan ikäistään edellä, ja joissakin on enemmän haasteita. Äiti on diagnosoinut lapsensa ja vaatii joka paikkaan tukitoimia.

En tietenkään voi kyseenalaistaa ystäväni toimintaa, enkä voi tietää, millainen lapsi on kotioloissa, mutta olen yrittänyt varovasti sanoa diagnoosin olevan kaksiteräinen miekka. Toki hyvä, että lapsi saa apua, mutta diagnoosi alkaa herkästi määritellä lasta enemmän kuin olisi tarpeenkaan.

Mun naapuri vaati ja sai koulukyydin lapsilleen, kun oli yksi vaarallinen tienylitys (vastaava 80km/h -maantie, jota itse ylitin koko peruskoulun ja lukion kävellen tai fillarilla). Miksi olivat muuttaneet alunperinkään sellaiseen paikkaan?

Nämä vaatijat ovat yksi syy siihen, miksi lapsia jää auton alle huomattavasti vähemmän kuin sinun lapsuudessasi.

Vierailija
24/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta. Mutta olen nähnyt vierestä kun joidenkin kehitysvammaisten nuorten äidit kohtelee heitä tyhmempinä kuin oikeasti ovat. Ja passaa liikaa.

Kun äiti ei ole paikalla, osaavat itse esim pukea ulkovaatteet ylleen mutta muuten äiti pukee kaiken.

Vierailija
25/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita diagnooseja haetaan monista syistä. Aikuinen saa haluamaansa erityishuomiota (by proxy), ei osaa tai jaksa kasvattaa lastaan ja yrittää ulkoistaa vastuuta jne. Erityisesti psykologiset ja neurologiset sairaudet voidaan "luoda" lapsille aika helpostikin. Hyvä, että olet tajunnut olevasi ihan tavan tyyppi.

Jotkut tekevät tuota itselleen. Hakevat diagnoosin diagnoosin perään, että saisivat helpotuksia ja lääkkeitä, kun eivät muuten usko pystyvänsä hallitsemaan elämäänsä. Samoin diagnooseja jaellaan lähipiirille ja yritetään vetää mukaan samaan suohon. Jos sama meno jatkuu, meillä ei ole yhtä ainutta "tervettä" tyyppiä koko Suomessa parin sukupolven päästä.

Tämä ferritiini on nyt uusin. Joku on keksinyt, että ferritiinin pitäisi olla yli 40, kun se suomalaisilla naisilla on keskimäärin 27. Oireina väsymystä, ylipainoa, ym. Hoidetaan aina jotakin muotisairautta eikä mietitä, mikä yhteiskunnassa oikeasti väsyttää ja lihottaa.

Itse olen aika kypsä uskomaan ferritiiniin ja muihin, koska olen tehnyt kaiken voitavan väsymykselleni ja kiloilleni. Kaikki on muokattu mahdollisimman terveellisiksi: työ, ruoka, lepo ja liikunta, perhe ja suhteet.

Mutta jos saat kaikkea riittävästi, niin kyllähän sen ferritiininkin täytyisi sinun logiikallasi nousta.

Itse olen kärsinyt anemiasta pitkin aikuisikää, ja olen lääkärien enemmistön kanssa samaa mieltä siitä, että hemoglobiini korreloi kaikista parhaiten anemiaoireiden kanssa. Oireet helpottavat välittömästi, kun hemoglobiini nousee. Ferritiini on varastoproteiini, toisten ihmisten elimistö varastoi enemmän rautaa ja toisten ihmisten vähemmän. Ylimääräinen rauta täytyy poistaa, koska se on vaarallista, ja hemoglobiinin laskiessa taas raudan imeytyminen ravinnosta paranee.

Vierailija
26/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa kokemusta ei ole. Mutta eräs ystäväni tuntuu näkevän lapsensa paljon erityisempänä kuin muut hänet näkevät.

Minun mielestäni kyseessä on ihan normaali alle kouluikäinen lapsi, joissakin asioissa suorastaan ikäistään edellä, ja joissakin on enemmän haasteita. Äiti on diagnosoinut lapsensa ja vaatii joka paikkaan tukitoimia.

En tietenkään voi kyseenalaistaa ystäväni toimintaa, enkä voi tietää, millainen lapsi on kotioloissa, mutta olen yrittänyt varovasti sanoa diagnoosin olevan kaksiteräinen miekka. Toki hyvä, että lapsi saa apua, mutta diagnoosi alkaa herkästi määritellä lasta enemmän kuin olisi tarpeenkaan.

Mun naapuri vaati ja sai koulukyydin lapsilleen, kun oli yksi vaarallinen tienylitys (vastaava 80km/h -maantie, jota itse ylitin koko peruskoulun ja lukion kävellen tai fillarilla). Miksi olivat muuttaneet alunperinkään sellaiseen paikkaan?

Nämä vaatijat ovat yksi syy siihen, miksi lapsia jää auton alle huomattavasti vähemmän kuin sinun lapsuudessasi.

Autoja myös kulkee enemmän kuin joskus 70-luvulla. Mun kotipaikkakunnalla on koulu toisella puolella tuollaista tietä ja iso asuinalue toisella puolella. Kaikki, joilla on tuon tien ylitys, saavat koulukyydin, vaikka matka on 3 km. Siinä on kuollut joskus aikuisiakin tietä ylittäessään. Alikulkua ei suunnitella, koska vuosia on suunniteltu koko koulun siirtämistä asuinalueen puolelle. Ei vaan näytä tapahtuvan. Vaarallisuus lisääntyy liikenteen lisääntyessä.

Vierailija
27/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen suvussa on tyttö, jolla on pieni fyysinen vamma. Äitinsä osasi kyllä liioitella ja alistaa tytärtään. Normaalia älykkäämpi tyttö, joka kävi koulunsa myös sitten, kun pääsi äitinsä helmoista pois ja pärjää nykyään hyvin. Onhan noita.

Vierailija
28/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, sama kilpirauhasen kanssa. Yllättävää, että hormonituotanto menee sekaisin, kun syödään ihan päin hemmettiä, eikä saa kuunnella omaa kehoaan vaan pitää kuunnella virallisia terveyssuosituksia ja lääkäreitä. Sitten doupataan. Yhdessä tapauksessa koko kilpirauhanen oli poistettu ja tyyppi oli nyt sitten ihan pelkkien lääkkeiden varassa.

Vierailija
29/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on narsisti ja hän kapaloi juuri tuolla tavoin pikkusiskoni. Näennäisesti piti "huolta", mutta käytännössä sitoi lapsen itseensä. Pienikin normaali ns käytöshäiriö (uhmaikäisenä tai teininä) tulkittiin mt-ongelmaksi jne.

Äidilläni on kyllä narsistisia piirteitä. Olen miettinyt sitä narsismia, mutta sitä ei ole otettu kovin vakavasti. Tuntuu että naisten ja äitien narsismi on jotenkin tabu. Ap

30/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden äidin, joka itse potee koko ajan jotain. Saattaa unohtaa selittäneensä että edellisen kerran tavatessa selitti selkänsä olevan kipeä ja seuraavaksi selittääkin miten polvivamman takia joutui kieltäytymään siitä ja siitä työstä. Ei siis ole töissä. Aina kremppaa.

Nyt hänen lapsensakin on erityislapsi, jonka takia pitää olla kotona. Ja lapsella mystisiä vaivoja. Saipa lapsen jopa sairaalajaksolle mt-ongelmien takia. Kovasti on havaitsevinaan oppimisvaikeuksia jne.

Olen miettinyt lasun tekemistä lapsesta, koska minä en näe hänessä mitään vikaa. Olen opettaja ja äiti ja lapsi on minusta ihan normaali. Ei kestä pettymyksiä (koska ei ole koskaan niitä kokenut koska helikopteriäiti), mutta muuten ihan peruslapsi.

Myös tämän äidin äiti on ihmeellinen sairastaja. Ja isoäiti, äiti ja tytär jotenkin epämiellyttävällä tavalla kiinni toisissaan. Ei siis lämpimästi läheisiä, vaan kuin jossain kummallisessa verkossa.

Näissä tapauksissahan voi olla kyse siitä, että äiti haluaa olla kotona. Lapsen avulla voi jättäytyä pois työelämästä.

Yksi kovasti muodissa oleva juttu on omien vanhempien ( erityisesti äidin) leimaaminen narsistiksi, onkohan sekin Munchausen by proxy- oireyhtymän ilmenemismuoto?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani yrittivät ennen syntymääni ja minä olen onnistunut tulos.Aikani käytän lähinnä av-palstalla roikkuen.

Vierailija
32/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään amk ja yliopistotutkinnon voi opiskella lähes kuka tahansa. Autokoulusta voi myös päästä läpi, vaikka ei ole kovin välkky. Lapsia ja mies voi olla vaikka ei ole kovin terävä. Ap voi olla vähän erityinen, mutta kyllä nuo vanhemmat aika ankarilta kuulostaa.

Vierailija
33/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on narsisti ja hän kapaloi juuri tuolla tavoin pikkusiskoni. Näennäisesti piti "huolta", mutta käytännössä sitoi lapsen itseensä. Pienikin normaali ns käytöshäiriö (uhmaikäisenä tai teininä) tulkittiin mt-ongelmaksi jne.

Äidilläni on kyllä narsistisia piirteitä. Olen miettinyt sitä narsismia, mutta sitä ei ole otettu kovin vakavasti. Tuntuu että naisten ja äitien narsismi on jotenkin tabu. Ap

Voi sinua pientä, et sinä edes ymmärrä mitä narsismi on! T. Kaffepulla

Vierailija
34/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juuri tuollaiset vanhemmat. Läpi peruskoulun vaativat tukitoimia, koska en kuulemma voi pärjätä - opettajien mielestä olin ihan tavallinen ja normaali enkä tarvinnut oppimiseen tukea. Lukion olisin vanhempien mielestä voinut myös jättää kesken tai käydä hitaammin, mutta valmistuin normaalisti kolmessa vuodessa hyvin arvosanoin.

Ymmärtäisin tuen vaatimisen, jos olisi konkreettisia merkkejä sen tarpeesta. Minä kuitenkin olin ihan hyviä ja kiitettäviä arvosanoja saava!

Nyt olen yliopistokoulutettu, hyvässä työssä ja perheellinen. Kasvatuksen peruja on huono itseluottamus ja minulla diagnosoitiin vanhempien aiheuttama post-traumaattinen stressihäiriö...

Vierailija
35/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vielä kun kerroit tästä kokemuksesta. Minulla ei ole sisaruksia joten siten ei ole kovin läheistä seuraajaa. Isäni taas teki kaiken kuten äitini pyysi. Minunkin äitini sepitti minulle mt-ongelmia ja kielsi aina perheväkivallan ja muut ongelmat kotona. Mutta tämä erityiseksi leimaaminen on ollut erityisen vahingollista omalla kohdalla. Ap

Vierailija
36/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh :-)

Ap

Vierailija
37/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ei erityisopetukseen mennä noin vain siksi, että vanhemmat haluavat. Kyllä siinä on yleensä erikoissairaanhoidon tai vähintään psykologin arvio taustalla.

Kirjoitit, että peruskoulussa et saanut erityisopetusta. Olisiko auttanut, jos olisit saanut? Lukion keskeytit, mutta kuitenkin puhut AMK: sta. Eihän AMK: hon voi mennä, jos lukio ei ole käytynä... eli oletko nyt sitten käynyt sen AMK: n vai et?8

Toisaalta vanhempien asenne ei kuulosta kovin kannustavalta, ymmärrän hyvin, miksi harmittaa.

Amk:hon voi todellakin mennä vaikka ei olii lukiota käynyt. Itse en ole käynyt lukiota ja suorittanut kaksi amk tutkintoa.

Vierailija
38/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä ymmärrät?

Vierailija
39/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on juuri tuollaiset vanhemmat. Läpi peruskoulun vaativat tukitoimia, koska en kuulemma voi pärjätä - opettajien mielestä olin ihan tavallinen ja normaali enkä tarvinnut oppimiseen tukea. Lukion olisin vanhempien mielestä voinut myös jättää kesken tai käydä hitaammin, mutta valmistuin normaalisti kolmessa vuodessa hyvin arvosanoin.

Ymmärtäisin tuen vaatimisen, jos olisi konkreettisia merkkejä sen tarpeesta. Minä kuitenkin olin ihan hyviä ja kiitettäviä arvosanoja saava!

Nyt olen yliopistokoulutettu, hyvässä työssä ja perheellinen. Kasvatuksen peruja on huono itseluottamus ja minulla diagnosoitiin vanhempien aiheuttama post-traumaattinen stressihäiriö...

Hyvä että olet hakenut apua. Itselläkin terapiapaikka haussa. Kävin kyllä nuoruudessa terapiassa, mutta tähän vanhemmat vaikuttivat paljon. Soittelivat mm. terapeutille ja pyysivät kertomaan mitä aiheita käsittelimme.

Onni on että opettajat eivät suostu ihan kaikkiin vaatimuksiin niinkun sinunkin kohdalla. Kun et ole erityisopetusta saanut, niin varmasti se auttaa ymmärtämään että oikeasti ei ole ollut tarvetta kuten minullakin. Ap

Vierailija
40/56 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä tapauksissahan voi olla kyse siitä, että äiti haluaa olla kotona. Lapsen avulla voi jättäytyä pois työelämästä.

Yksi kovasti muodissa oleva juttu on omien vanhempien ( erityisesti äidin) leimaaminen narsistiksi, onkohan sekin Munchausen by proxy- oireyhtymän ilmenemismuoto?

Mitä? Miksi muokkasit tekstiäsi näin?

Missä on mukamas muodissa väittää omaa äitiään narsistiksi? Ihmettelen sinua kyllä todella. Luulen että kukaan ei kovin heppoisesti ala väittämään omaa vanhempaansa narsistiksi. Sanoin että äidilläni on narsistisia piirteitä, nämä voivat toki kuulia johonkin muuhunkin luonnehäiriöön. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi