Suomessa ei taida olla paljon yli 100 kg ylipainoisia? Mietin tuota Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmaa..
Siellähän on ihmisiä jotka painavat jotain 200 kg , ja tuo on amerikan mittapuulla normaalia. Suomessa ei taideta olla niin pahassa jamassa vaan ylipaino tarkoittaa, ainakin naisilla, sitä että painaa 80/90 kg. Joku 195cm mies saattaa kyllä painaa sen 120 kg.
Kommentit (102)
Kyllä väärin syövillä ihmisillä on taustalla niitä psyykkisiä ongelmia, joka aikaansaa ylensyömisen.
Painon tiputtaminen ei onnistu, ennen kuin psyykkisesti on päästy kiinni minäkuvaan.
Olin ylipainoinen useamman vuoden, jätin sokerin kokonaan pois ja laihduin joka viikko kilon. Kuntoilematta yhtään. 75->63kg
Siinä vaan pitää priorisoida syöminen niin tärkeäksi, että jaksaa nähdä vaivaa ruuan eteen.
Nyt olen taas lihonut, mikä johtuu läheisen kuolemasta, vedän joka päivä suklaata ja kokista, kaikki kilot tulleet niistä. Elämä tuntuu täysin merkityksettömältä kuoleman jälkeen.
Mutta samalla tiedän, että kun lopetan sokerin kokonaan, laihdun kilon viikossa. Pystyin tiputtamaan jopa 15 kiloa ensi kesään mennessä. Käytännössä tekemättä mitään.
Ei ne tosi lihavat tosiaan enää ulkona liiku. Mulla on yksi kaveri ollut teinistä asti n. sata kiloinen ja silläkin liikkuminen on hyvin rajoittunutta. Kyseli usein että kavereilta autokyytiä ruokakauppaan kilometrin päähän kotoaan. Jos yritti sanoa että voisi sinne kävelläkin, että onhan sitä työttömällä aikaa ihan hissukseenkin vaikka mennä jos ei jaksa kerralla koko matkaa niin ei, iso määrä vain erilaisia syitä miksi ei pysty.
Toki likikään kaikilla satakilosilla ei vielä noin huono kunto sentäs ole, mutta jos taustalla on masennusta ja muuta huono-osaisuutta niin helpostihan sitä liikkuminen kotoa pois vähenee ja sitä myöten kunto.
Helppo sitten ymmärtää että niillä monta sataa kiloa painavilla ei enää oikasti ole juuri kykyä kotoa poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että pöus osaston vaatteet on mulle auttamatta isoja, vaikka painan 90. Oletan siis, että nitä ostaa yli 100 kg tyypit ja siis jotkut 52 koot on suunattu n. 150 kilosille. Ja tämmöselle keskimittaiselle se alkaa olla se yli 100 kg ylipainoa.
Tarkoitatko pluskoon vaatteiden ylä- vai alaosia?
Molempia...miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sittenkin vaatekokokeskustelu? Ei kiinnosta.
Minulla on työkaveri, jonka mitoiksi arvioisin 160 cm ja 170-200 kg. Hän käy töissä, kaupassa ja uimahallissa, mutta kadulla ei häntä voi bongata, koska ei selkä- ja jalkavaivojen vuoksi pysty kävelemään kuin aivan lyhyitä matkoja tosi hitaasti köpötellen.
Kyllä samankokoisia näkyy lähinnä kaupoissa, kyllähän tuollainen ylipaino varmasti rajoittaa julkisilla paikoilla liikkumista monella tavalla.
No siinämuelessä on, että suomessa on lisääntynyt pluskokoiset vaatteet roimasti ja niitä myydään ja ne on suunattu yli 100 kg. Siis ne pienimmät koot, joten tästä voikin päätellä, että 150 kg.n paikkeilla olevaa porukkaa löytyy rutkasti. Luulisin, että omassa tuttavapiirissä on kymmeniä yli 130. Kiloisia. Ja osalla näistä ylipaino on yli 100 kg.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa terveydenhuolto on helpommin saatavilla, myös varattomille, ihminen ei todellakaan voi hyvin miltään osin jos päästää itsensä siihen tilanteeseen, että ei voi edes nousta ylös sängystä painonsa takia. Suomessa tuskin pääsee kukaan ajautumaan näin pahaan tilanteeseen. Vatsalaukun pienennys leikkauksia yms. toimeenpiteitä pitäisi tehdä jo ennen kuin tilanne on tuo...
No tiedän kyllä tollasen tapauksen, mutta ei koskaan poistu kotoaan. Vanhemmat hyyssää.
ANTEEKSI EPÄSELVÄ OTSIKKO!
TARKOITIN SIIS ETTÅ ON SATA YLINMÄÄRÄISTÄ KILOA KROPASSA, ETEI OLE ENÄÄ MIKÄÄN PIENI KAHDENKYMMENEN KILON YLIPAINO KYSEESSÄ.
Aloittaja
Jassss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka Prismaan. Siellä kun istut tunnin/pari, niin olet taatusti nähnyt monta yli satakiloista. Ehkä et vaan ymmärrä, miltä satakiloinen näyttää. Hyvin arkiselta, ”tukevalta” mammalta tai vähän mahakkaalta mieheltä. Satakiloinen nainen käyttää keskimäärin vaatekokoja 44-46, ja niitä myydään paljon. Olet ehkä huomannut, että kaupoissa on myös tarjolla plussamallistoja. Niiden koot menevet yleensä noin kokoon 54 saakka.
Vai että ei yli satakiloisia juurikaan ole... hyvä vitsi.
Osaatko lukea? Yli 100 kiloa ylipainoisia ihmisiä.
Osaan, osaatko sinä? Ap mainisti, että suomalaiset ylipainoiset naiset painaisivat yleensä noin 80-90 kiloa. Ymmärrätkö?
Aika varmasti ei mene kuin 10-20 vuotta ja niitä superlihavia on Suomessakin enemmän. Kun nyt jo on katukuvassa hälyttävä määrä selvästi ylipainoisia alle kouluikäisiä lapiakin. Pikkuhiljaa heistä kasvaa ylipainoisia nuoria ja mitä vanhemmaksi tulee, sen vaikeampaa on painoa kurissa pitää. Kun jo lapsena on oppinut ratkomaan ongelmat ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon vaatekoko asiaan sivuten, kokoon ja painolukemaan vaikuttaa myös henkilön pituus ja se missä kohti vartaloa liikakilot on. Joku 100kg 180cm voi hyvin mahtua johonkin 44 koon vaatteisiin tai pienempiinkin mut 150cm ja 100kg tuskin. Itse olin joskus 158cm/114kg ja käytin tuolloin yleensä paidoissa kokoa 52 ja housuissa 54. Vertailuna äitini joka on 165cm suunnilleen ja painoi suurinpiirtein saman verran käytti kokoha paidat 50 housut 50-52. Eli pituus ainakin vaikuttaa kun yleensä on kapeampi.
Mitä ihmettä? Mä oon 155 cm ja 95 kiloa (hirveä mätisäkki siis) ja vaihdoin uusiin työhousuihin äskettäin. Koko 46 on hienant iso kun taas 44 kiristää. Farkuissa 44 kiristää ikävästi paitsi toisissa malleissa on sopiva.
Tuo 54 varmaan pyörisi päällä.
Ap ilmeisesti tarkoitti ,että yleensä nainen, jonka normaalipaino olisi enintään 60 kiloa, painaa 95 kg eikä 250 kg..
Itse olen asunut Amerikassa, muissa maissa ja nyt taas Suomessa. Väittäisin, että lihavuus on Suomessa yleisempää nykyään kuin missään muualla.
Niin kaivataan ja käyttöä olisi.
Ehkä noita konjakkipillereitä voi vielä jostain saada.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut Amerikassa, muissa maissa ja nyt taas Suomessa. Väittäisin, että lihavuus on Suomessa yleisempää nykyään kuin missään muualla.
Väitteesi ei ole tosi. Käypä katsomassa tilastoja, niin näet, että USAssa lihavuus on yleisempää kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ohjelmassa kiteytyy juuri se lihavien asenneongelma: kaikki johtuu muista ja itse on uhri. Yleensä se lääkäri joutuu puhumaan kuin pikkulapselle et nyt otat itseäsi niskasta kiinni!
Ihan oikeasti: jos paino alkaa huidella jossakin kahdensadan puolella tai yli, riittääkö siinä enää mikään lääkärin lyhytinterventio mallia "nyt otat itseäsi niskasta kiinni"? Kaikilla ylipaino ei tietenkään johdu mistään suurista traumoista, mielenterveysongelmista tai vastaavista, mutta yhtä kaikki ongelma on tyypillisesti paljon monisyisempi kuin vain se, että tykkää syödä ja syytellä muita.
Olen 164 cm, painan 117 kg, vaatekoko 56. Huh, huh.
Vierailija kirjoitti:
Painan 105 kiloa, pituus 172 ja juuri ostin eilen pitkän takin kokoa 44.
Yläosani on kokoa 44 ja alaosa 46 tai 44. En ole vielä koskaan ostanut 48 numeron tai sitä isompia housuja.
Käyn säännöllisesti salilla ja sauvakävelyllä, nousen portaat kotiin 5. kerrokseen.
Kuntoni ja kaikki veriarvot on hyviä, en koe itseäni kauheaksi plösöksi vaikka kieltämättä voisin hiukka pudottaa.
N. 58
"Hiukka pudottaa"? Sinulla on noin 40 kg ylipainoa.
Reilu 400 kg ukko tässä nyt telkusta tulevassa jaksossa. Ihme että on hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tosi lihavat tosiaan enää ulkona liiku. Mulla on yksi kaveri ollut teinistä asti n. sata kiloinen ja silläkin liikkuminen on hyvin rajoittunutta. Kyseli usein että kavereilta autokyytiä ruokakauppaan kilometrin päähän kotoaan. Jos yritti sanoa että voisi sinne kävelläkin, että onhan sitä työttömällä aikaa ihan hissukseenkin vaikka mennä jos ei jaksa kerralla koko matkaa niin ei, iso määrä vain erilaisia syitä miksi ei pysty.
Toki likikään kaikilla satakilosilla ei vielä noin huono kunto sentäs ole, mutta jos taustalla on masennusta ja muuta huono-osaisuutta niin helpostihan sitä liikkuminen kotoa pois vähenee ja sitä myöten kunto.
Helppo sitten ymmärtää että niillä monta sataa kiloa painavilla ei enää oikasti ole juuri kykyä kotoa poistua.
Kuinka lyhyt tää sun kaveri on? Minä olen 15 vuotta ollut 130 kiloinen ja saanut sinä aikana kaksosetkin. En minä jaksa lenkkeillä, mutta ei mun "liikkuminen ole rajoittunutta". Kyllä tuo on enemmän masennuksen aiheuttamaa kuin sen että on satakiloinen. Jos minä taas saisin tästä laihdutettua itseni takaisin satakiloiseksi jaksaisin varmaan vaikka ja mitä ja tuntisin itseni missiksi.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 400 kg ukko tässä nyt telkusta tulevassa jaksossa. Ihme että on hengissä.
Ja tuokin raukka on pahasti mielenterveydeltään sairas.
Suomessa terveydenhuolto on helpommin saatavilla, myös varattomille, ihminen ei todellakaan voi hyvin miltään osin jos päästää itsensä siihen tilanteeseen, että ei voi edes nousta ylös sängystä painonsa takia. Suomessa tuskin pääsee kukaan ajautumaan näin pahaan tilanteeseen. Vatsalaukun pienennys leikkauksia yms. toimeenpiteitä pitäisi tehdä jo ennen kuin tilanne on tuo...