Suomessa ei taida olla paljon yli 100 kg ylipainoisia? Mietin tuota Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmaa..
Siellähän on ihmisiä jotka painavat jotain 200 kg , ja tuo on amerikan mittapuulla normaalia. Suomessa ei taideta olla niin pahassa jamassa vaan ylipaino tarkoittaa, ainakin naisilla, sitä että painaa 80/90 kg. Joku 195cm mies saattaa kyllä painaa sen 120 kg.
Kommentit (102)
Suomessa ei syötetä elukoille kasvuhormoneja kuten USAssa. Siksi siellä ihmiset ovat valtavia. Toki Suomessakin näkee sairaaloissa huomattavan ylipainoisia ihmisiä. Mutta kun painoa alkaa olla satoja kiloja, eipä sitä ihminen lähde kotoaan enää muuta kuin sairaalaan.
Satakiloinen ei kyllä mahdu kokoon 44, eikä varmasti kaikkiin koon 46 vaatteisiinkaan. Toki vartaloita on erimallisia, mutta pääsääntöisesti noin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se sängyn vankina oleva mahtaisi mitään sille, jos hänelle alettaisi kantaa vain salaattia. Mutta näillä taitaa olla ongelmana myös aika huono koulutus ja ylipäänsä ymmärrys, mitkä ruuat on terveellisiä ja mitkä ei. Ruuanlaittotaidot on ihan olemattomat. Mutta kyllä ihmetyttää, eikö edes siinä vaiheessa tule mitään itsesuojeluvaistoa kun vaaka näyttää 200 kg? Että pitäisikö laihduttaa vai lihoisinko vielä 150kg?
Se yksi tuossa ohjelmassa nähty kiristi ukkoaan suikkareiden loppumisella, jos ruokaa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka Prismaan. Siellä kun istut tunnin/pari, niin olet taatusti nähnyt monta yli satakiloista. Ehkä et vaan ymmärrä, miltä satakiloinen näyttää. Hyvin arkiselta, ”tukevalta” mammalta tai vähän mahakkaalta mieheltä. Satakiloinen nainen käyttää keskimäärin vaatekokoja 44-46, ja niitä myydään paljon. Olet ehkä huomannut, että kaupoissa on myös tarjolla plussamallistoja. Niiden koot menevet yleensä noin kokoon 54 saakka.
Vai että ei yli satakiloisia juurikaan ole... hyvä vitsi.
Heh. Todella lihavilla on kyllä tapana käyttää liian pieniä vaatteita. Mä painan 75 kg, mutta koska mulla ei ole pullonkaulahartioita ja rinnanympäryskin on 104 cm, niin yläosieni koko on juuri 44-46. Tykkään väljistä paidoista ja takeista. Housuista menee sitten tuumien 29-30 koot.
Eilen alkoi TLC:llä vakavasti ylipainoiset italiassa. Katsoiko kukaan?
Kyllä Suomessa sairaalloisen lihavia löytyy. Näillä on sitten vielä käsipuolessa hoikka mies joka ehdottaa Prismassa munkkien ostamista.
Kai se Suomessa on harvinaisempaa. Itse tiedän kaksi ihmistä, jotka ovat arviolta yi 200-kiloisia. Toisella taitaa olla syynä tai seurauksena mielenterveysongelmia (erinäiset lääkkeethän lihottavat, en tiedä oliko ylipaino vai mielenterveysongelmat ensin), toinen on vielä lihavampi mutta toimintakykynsä rajoissa ihan aktiivinen ihminen eli liikkuu kyllä kotinsa ulkopuolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Eilen alkoi TLC:llä vakavasti ylipainoiset italiassa. Katsoiko kukaan?
Katsoisin jos näkyisi aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole sielläkään normaalia.
Mut kyllä tännekin vielä tulee sama.
Joka puolella on näitä hyvin lihavia, monisataa kiloisia. Myös Suomessa. Mutta kuten eräs paikallinen lääkäri sanoi, heitä ei näy kaupoissa ja kaduilla. Siksi joillekin tulee harhakuva, ettei heitä ole Suomessa. On kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka Prismaan. Siellä kun istut tunnin/pari, niin olet taatusti nähnyt monta yli satakiloista. Ehkä et vaan ymmärrä, miltä satakiloinen näyttää. Hyvin arkiselta, ”tukevalta” mammalta tai vähän mahakkaalta mieheltä. Satakiloinen nainen käyttää keskimäärin vaatekokoja 44-46, ja niitä myydään paljon. Olet ehkä huomannut, että kaupoissa on myös tarjolla plussamallistoja. Niiden koot menevet yleensä noin kokoon 54 saakka.
Vai että ei yli satakiloisia juurikaan ole... hyvä vitsi.
Lukutaitosi on vitsi. Sata kiloa ylipainoa. Ei satakiloinen.
Itsekin ymmärsin noin kuin tui ylempi. Mun mielestä asian voi ymmärtää kummallakin tavalla. Asian olisi voinut muotoilla paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Noissa ohjelmissahan ongelma usein ON myös muissa. Ei toki kokonaan, mutta jos mamma makaa liikuntakyvyttömänä sängyssä, niin joku ne märät hänelle sinne sänkyyn kantaa. Osa ei edes ulko-ovelle pääse, eli pitsalähettikin on epätodennäköinen vaihtoehto.
Et voi olla tosissasi?!? Eilisessä ohjelmassa italialainen mamma oli tehnyt miehelleen kauppalistan ja kaikki tuotteet oli OLTAVA. Ei todellakaan ole hoviväen vika. Vaan sen jonka ympärillä kaikki koko ajan pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti noita mega-plösöjä on suomessakin, pysyvät vaan piilossa perheen voimin, kunnes tulee joku semmoinen sairaus/sairauskohtaus että tarvii purkaa seinää että saadaan ulos kodistaan saamaan hoitoa.
No sehän on totta, että nuo eivät pahemmin liiku. Katsokaa Areenasta Gilbert Grape, siinä yksi lihava myös selventää asiaa.
Lihavin minun tuntemani henkilö painaa taatusti yli 200 kiloa ja hänellä on varmasti yli 100 kiloa ylipainoa, mikä ihmetyttää minua kun hän valittaa usein, että hänellä ei ole juuri lainkaan rahaa ruokaan. Ainakin niin olen ymmärtänyt, että hänellä on vain jotain 20 euroa viikossa ruokaan ja ihmettelen, että miten sillä pystyy ylläpitämään noin isoa määrää ylipainoa.
Ap ei varmaan liiku paljon ihmisten parissa. Ainakin Helsingissä vakavasti ylipainoisia, keskivartalolihavia, eri-ikäisiä naisia ja miehiä näkee kaikilla julkisilla paikoilla.
Sen verran kuin olen tuota tv-ohjelmaa nähnyt – jossa päähenkilöt painavat +/- 300 kg – on pahimman laatuista puoskarointia. "Hengenvaarallisesti lihavat" on ensin saatava psykoterapiaan ja ravitsemusterapeutille, ei lihavuusleikkaukseen. Ja koko perhettä on hoidettava (näkemissäni jaksoissa potilaan läheisetkin näyttävät kärsivän reippaasta ylipainosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satakiloinen nainen käyttää keskimäärin vaatekokoja 44-46, ja niitä myydään paljon
Ostan varmaan vaatteeni ihan väärästä paikasta, kun olen 65-kiloinen ja usein joudun ostamaan kokoa 44. Vaikea kuvitella, että niihin joku satakiloinen kykenisi itsensä ahtamaan.
Sori, mut kyllä tässä on nyt sulla jotain pielessä. Onko todella epäsuhtainen vartalo Minä olen raskaana ja melkein 10 kg sua painavampi eikä siltikään vaatekoko ole 44. Oikeesti, tekis mieli nähdä miltä ne vaatteet sun päällä näyttää.
Onko tämä oikea keskustelu 70 kiloiselle, tulla pätemään lihavuudellaan?
Kummallista, että pöus osaston vaatteet on mulle auttamatta isoja, vaikka painan 90. Oletan siis, että nitä ostaa yli 100 kg tyypit ja siis jotkut 52 koot on suunattu n. 150 kilosille. Ja tämmöselle keskimittaiselle se alkaa olla se yli 100 kg ylipainoa.
Anteeksi vaan mutta taas perjantaina katsoin lounaalla miten paljon ihmiset syö. Keski-ikäiset naiset syövät monta palaa leipää ja annos on sen kokoinen että minä söisin kolmena päivänä samanverran, kiukutellaan jos jälkiruoka on päässyt lounaspöydästä loppumaan. Terveisin rouva 47v. 159cm. ja 49kg. Sama paino ollut koko aikuisiän.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä oikea keskustelu 70 kiloiselle, tulla pätemään lihavuudellaan?
Kuka niin on tehnyt?
Hengenvaarallisesti lihavissa henkilöllä on lähes poikeuksetta taustalla vakava lapsuuden trauma. He ovat hakeneet turvaa ja lohtua ruuasta jo pikkulapsesta alkaen. Kirjoitin jo yhden kommentin, mutta se jäi kiinni tarkastukseen rais... sanan vuoksi.