Mirtazapin, haittavaikutuksena "horros"
Käytän Mirtazapinia tarvittaessa unihäiriöön, joka aiheuttaa heräilyä kesken unen. Pakkaussetelin listassa on yhtenä haittavaikutuksena mainittu "horros". Löysin netistä sille Akuutti-ohjelmassa annetun vastauksen:
"Se tarkoittaa unenomaista tilaa, josta potilasta on vaikea herättää. Hän saattaa käydä hereillä, mutta vaipuu heti uudelleen tähän horrokseen. Se ei ole edes kovin harvinainen Mirtazapinin sivuvaikutus, mutta kaikki eivät sitä toki saa, ja tuo horros on ohimenevä. Mirtazapinhan on masennuslääke, mutta sitä käytetään yleisesti unilääkkeenä."
Minulla on aika usein Mirtazapinia otettuani niin että aamulla muistan heränneeni, mutta sitten olenkin jäänyt omituiseen unenomaiseen tilaan jopa 2 tunniksi ennen kuin avaan silmät ja nousen ylös. Onkohan se tuota "horrosta"?
Minua kiinnostaa, saavatko aivot tarvitsemaansa lepoa tuon horroksen aikana? Lasketaanko horrostettu aika mukaan yöunen määrään? Jos siitä ei ole aivoille hyötyä, en tiedä viitsinkö käyttää Mirtazapinia enää.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä melatoniinia? Ei varmaan ole mitään "herkkua" aivoille nuo masennuslääkkeet.
Melatoniini ei auta pysymään unessa. Se voi auttaa nukahtamaan.
ap
Minä olin horroksessa miratsapiini-unilääkkeen kanssa aina yli puoleen päivään. Kamala aine ja lihottikin, eikä edes auttanut nukahtamaan.
Melatoniini ei suta mua yhyään nukahtamaan. Se on lisäksi hormoni ja sillä on toistaiseksi tuntemattomia yhteisvaikutuksia koko hormonijärjestelmäön, lääkäri piti sitä huonona siksi, kunnes on enemmän tutkimustietoa.
Mirtan käyttäjä on ympärivuorokautisessa pöhnässä. Apaattinen, poissaoleva ja väsynyt.
Horroksesta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mirtan käyttäjä on ympärivuorokautisessa pöhnässä. Apaattinen, poissaoleva ja väsynyt.
Horroksesta en tiedä.
Ja lopulta lihava.
En tarvitse apua nukahtamisessa. Mirtazapin auttaa pysymään unessa sekä tekee unesta sikeämpää. Jos aamuhorros lasketaan mukaan, nukun sen avulla muutaman tunnin enemmän per yö kuin ilman sitä. En ole ympärivuorokautisessa pöhnässä, vaan horroksesta herättyäni olen virkeä. En ole lihonut, koska käytän Mirtazapinia vain tarvittaessa silloin tällöin.
Lasketaanko horrostaminen mukaan yöunen määrään, on se kysymys johon toivoisin vastausta. Onko kukaan kysynyt lääkäriltä sitä? Lienee nimittäin aika yleinen haittavaikutus.
ap
Ei varmaan lasketa. Lääkkeillä saatu uni on aina keinotekoista aivoille.
Minä kokeilin sitä unettomuuteen, sillä nukahdan hyvin, mutta herään yleensä 3-4 tunnin päästä,, ja en saa enää unta. Kokeilin 5 päivää, ja neljäntenä en meinannut kyetä pissimään. Tuli melkein virtsaumpi, ja jouduin juoksemaan vessassa jatkuvasti yrittämässä turhaan. Multa otettiin sit virtsakoe, kaikki ok, joten syynä oli varmaan lääke, jonka jätin sitten pois. Onko muilla ollut vastaavaa?
Tuohon horrokseen en ole koskaan törmännyt. Mirtatsapiini voi aiheuttaa päivälläkin tokkuraisuutta mutta siitä pääsee eroon pienentämällä annosta. Osalle meistä normaali aloitusannos on liikaa. Tabletin voi veitsellä paloitella pieniin osiin ja yrittää siten löytää sopivaa annosta. Tottumisen myötä annosta voi vähitellen nostaa.
Mirtatsapiini ei sinänsä lihota mutta voi tehdä nälkäiseksi eli lisätä ruokahalua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä melatoniinia? Ei varmaan ole mitään "herkkua" aivoille nuo masennuslääkkeet.
Esim. itselläni melatoniini ei vaikuta mitenkään. Tietysti jokaisen mielestä varmaan olisi parasta että luonnonmukaisin vaihtoehto toimisi tai ettei tarvisi lääkkeitä ollenkaan, mutta aina se ei ole vaihtoehto. Rankka unettomuus ei myöskään ole herkkua aivoille ja psyykkeelle.
Tätä et ap kysynyt, mutta sanonpa silti, että Mirtazapin ei ole todellakaan hyvä lääke unettomuuteen. Melatoniinia on kai pitkävaikutteisenakin, jos lääkäri suostuisi kirjoittamaan reseptin? Käytän itsekin hieman liian usein unilääkettä, tsolpideemia, lähinnä nukahtamisvaikeuksiin. Aktiivisuusranneke seuraa unenlaatua, ja siitä huomaa aivan selvästi, että unilääkkeen käyttö lyhentää syvän unen jaksoja. Mirtazapin on tietysti eri asia. Mutta en usko että se horros on hyvää unta.
Samaa valittaa tuttu joka sitä nyt syö.
Itselläni se auttoi hyvin muuten, mutta lihotti sairaasti.
On sääli kun ei enää saa nukahtamislääkkeitä kuten tsopiklonia. Ei lihota, ei tokkuraa, ei hormonivaikutuksia. Kaikki hyvät puolet mitätöidään riippuvuusriskillä. Ikäänkuin riippuvuudesta ei pääsisi muka eroon. Itse käytin vuosia tsopuklonia, enkä tarvinnut isompaa annosta, sama riitti. Lääkäri tietysti jankkasi että kaikilla annoskoko kasvaa. No, eipä vaan kasvanut.
Mä käytän kanssa mirtazapiinia nykyään nukkumiseen, kun täällä ulkomailla ei suostuta tsopiklonia määräämään. Oon huomannut, että mirtzalla nukkuu jotenkin todella sikeästi. Aamulla on viikonloppuisin vaikea päästä sängystä, kun tuntuu että on nukkunut niin hyvin ja haluaisi vain jäädä makoilemaan. Viikolla ei ole ongelmia herätä kuudelta ja olla ihan pirteä jo töissä. Viikonloppuaamuisin se väsymys taas tuntuu samalta kuin joskus teininä, kun nukkui 12h viikonloppuna ja oli sellainen raukea väsymys herätessä.
Mirtazapinista tuli kauhea koko päivän kestävä tokkura. Nukahtamiseen se ei auttanut mitään.
Minulla toimii parhaiten Levomepromazin, kunhan sen muistaa ottaa tarpeeksi aikaisin ennen tarkoitettua nukkumaanmenoaikaa. Sikeät unet ilman päivätokkuraa, untennäkeminen vilkastuu. Jos on taipumusta painajaisiin niin sitten niitä kuulemma näkee entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Horroksesta en tiedä.Ja lopulta lihava.
Sekin. Eikä se johdu ruokailutapojen vaan aineenvaihdunnan muutoksesta.