Kaupunkilainen "helppo" lapseton elämä koituu kyllä Suomen kohtaloksi
Koulutetut kaupunkilaiset elävät lapsetonta elämää, matkustelevat ja välttelevät isoja sitoumuksia kuten sitovia töitä, asuntovelkoja jne.
Milloin tuosta lapsettomasta itseensä keskittyneestä elämästä on tullut yleinen ihailun kohde? 2010-luku on kyllä narsismin vuosikymmen, eikä loppua ole näkyvissä :(.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Koulutetut kaupunkilaiset elävät lapsetonta elämää, matkustelevat ja välttelevät isoja sitoumuksia kuten sitovia töitä, asuntovelkoja jne.
Milloin tuosta lapsettomasta itseensä keskittyneestä elämästä on tullut yleinen ihailun kohde? 2010-luku on kyllä narsismin vuosikymmen, eikä loppua ole näkyvissä :(.
Mikä ihmeen ihanne se sitten on, että asuu maalla lapsilauman kanssa ja on kauheasti asuntovelkaa? Ikinä kuullutkaan.
Miksi lapseton ei saisi keskittyä itseensä? Itseä vartenhan täällä eletään? Mä ainakin oon pyrkinyt tekemään elämästäni parhaan mahdollisen ja aion jatkossakin tehdä niin. Toistaiseksi en ole lapsista haaveillut, koska en näe lapsiperhe-elämää/lapsiperhearkea itselleni parhaana vaihtoehtona :). Minä asun kaupungissa, koska haluan asua kaupungissa lähellä työpaikkaani. Voin muuttaa maalle vaikka karjatilalle joskus jos siltä alkaa tuntua, you never know. En ymmärrä miksi elämästä pitäisi tehdä itselleen vaikeaa tekemällä epämieluisia valintoja.
Mulla oli kotona useampi sisarus, joten olen nähnyt sen "pa*karallin". Elämme mieheni kanssa itsenäistä kahden aikuisen elämää. Asumme aika lähellä päiväkotia ja voimme ohimennen katsella lapsia, vaikkapa työmatkalla, jos haluamme niitä nähdä. Meillä ei ole edes koiraa, koska pidämme matkustelusta.
Muiden mukaista elämää elävät saavat tyydytyksen ja onnistumisentunteen elämällä kuten kaikki muutkin.
Sitten on ihmisiä, jotka eivät koe nykyistä yhteiskuntaa ja elämänmenoa omakseen eivätkä halua edistää sitä. Ja ovat tarpeeksi rohkeita elääkseen kuten itse haluavat.
En tarvitse pisteitä tai muiden ihmisten hyväksyntää sille, että elän kuten itse haluan.
Aloituksesta päätellen ap elää kuten pitää. Jos taas elät kuten haluat, niin sitten sinun tulisi olla aika helppo ymmärtää että niin muutkin tekevät.
Lyhyesti; aloituksesi on outo.
Minä en esimerkiksi matkustele käytännössä lainkaan, junalla jonkin verran, muuten käytän pyörää ja jalkoja. Lapseton olen ihan omista itsekkäistä syistäni, mutta elämäntapani ei ole mitenkään erityisen hedonistinen.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat lahja! Ei mikään voi olla maailmassa arvokkaampaa. Ette edes tajua, mitä menetätte. Kuka teidät hoitaa vanhoina?
Palvelutalojen ylityöllistetty henkilökunta. Tai sitten kuolemme pitkäaikaisosastolla ns. "saatto"hoidossa kolmen hengen huoneessa. Lapset käyvät katsomassa joskus sunnuntaisin puoli tuntia tai soitetaan minuutin puhelu viikossa. Terveisin sairaanhoitaja.
Ei täältä kaupungista löydy miestä. Helsingissäkin 10 000 sinkkunaista enemmän kuin miestä. Nekin jotka vapaita, niin ei välttämättä halua lapsia. Koeta siinä sitten lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kotona useampi sisarus, joten olen nähnyt sen "pa*karallin". Elämme mieheni kanssa itsenäistä kahden aikuisen elämää. Asumme aika lähellä päiväkotia ja voimme ohimennen katsella lapsia, vaikkapa työmatkalla, jos haluamme niitä nähdä. Meillä ei ole edes koiraa, koska pidämme matkustelusta.
Oon välillä käynyt lastentarhan nurkilla katselemassa lapsia mutta mammat soittaa aina poliisit ja nostaa someäläkän. Itsekästä porukkaa nuo lapselliset.
t: vela-pera
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyyttään lapsettomien omassa lapsuudessa on ollut jotain niin mustaa, että sitä tyhjyyttä pitää koko aikuinen elämä täyttää ostamalla matkaa ja materiaa.
Mikä ihme on itsekkyyttään lapseton? Itsekkyydellä on oltava jonkinlainen kohde, eikä ole kohdettakaan jos ei ole lapsia. Esimerkkejä: itsekäs vei koko karkkipussin eikä jakanut siitä yhtään muille, itsekäs vanhempi käy seitsemän kertaa viikossa harrastuksissa mutta ei vahdi lapsia yhtään iltaa toisen harrastaessa, eli ollaan itsekkäitä jotain toista kohtaan.
Mutsis oli musta kun sua teki. Älä tule psykologisoimaan tuntemattomien ihmisten lapsuutta. Et voi muutenkaan tietää onko joku vapaaehtoisesti lapseton siksi että voisi matkustaa.
No mitä sitten?
Eikä siinä asuntolainassa ja vakituisessa työssä ole mitään tavoiteltavaa, oikeasti. Mun onnen määrä ei millään lailla lisääntynyt sillä että olen velkaa pankille seuraavat 20 vuotta. Vakituinen työ on nykypäivänä yhtä tyhjän kanssa, milloin tahansa voi tulla yt:t ja kenkää.
Lapsi kyllä on ja äärettömän rakas, mutta saa nyt jäädä yhteen. Olen yh ja SILTIKIN kysellään että aionko tehdä lisää!
En aio. Meillä on kiva elämä kahdestaan. Asutaan kaupungin keskustassa ja on varaa silloin tällöin matkustaakin.
En tätä nyt kovin helpoksi kutsuisi tienata 1500 euroa ja asua vuokralla. Siinä ei paljon lapsia elätetä 😔
Vierailija kirjoitti:
Heillä on varaa ostaa lähiruokaa ja voivat asua taloudellisesti viettäen autotonta elämää. Kuluttavat varmaan myös kulttuuritapahtumia lapsettomia huomattavasti enemmän.
Aikansa tätäkin jaksaa, mutta että useamman vuoden tai vuosikymmenen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on varaa ostaa lähiruokaa ja voivat asua taloudellisesti viettäen autotonta elämää. Kuluttavat varmaan myös kulttuuritapahtumia lapsettomia huomattavasti enemmän.
Aikansa tätäkin jaksaa, mutta että useamman vuoden tai vuosikymmenen?
Ei kai lapsiakaan tarvirtse jaksaa kahta vuosikymmentä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat lahja! Ei mikään voi olla maailmassa arvokkaampaa. Ette edes tajua, mitä menetätte. Kuka teidät hoitaa vanhoina?
Maa-hanmuutta-ja lähihoitajat
Mut äläpä sinäkään tuudittaudu siihen uskoon että lapses hoitaa. Ne tuuppaa sinut sinne samaan hoitokotiin ja käy jouluisin katsomassa
Onko kouluttamattomien maalaisren lapsettomuus jotenkin parempi yhteiskunnalle?
Vierailija kirjoitti:
No ehkä menen vanhana sitten junan alle.
Eettinen teko jättää lapset tekemättä. Vai oletko sinäkin ostanut jatkuvan talouskasvun autuuden?
Vierailija kirjoitti:
Entäs me, ketkä emme saa lapsia yrityksistä huolimatta? Emme ole lahjoja ansainneet eikä meitä hoida kukaan? :(
Tässä Suomen taloustilanteessa en tosin usko, että uskaltaisin tehdä. Mieluummin vanhuus vaikka roskakatoksessa asuen kuin itkua ja huolta lapsesta ja sen pärjäämisestä ilkeässä, minä-minä-ihmisiä täynnä olevassa koulu- ja työmaailmassa.
Eikö se ole kaikkien etu että ne jotka eivät halua lapsia eivät niitä tee?
Me ollaan ekologisia kaupunkilaisia. Sosiaalinen piirimme on niin laaja, ettemme tarvitse kaupunkilaisia. Pyritään mahdollisimman pieneen hiilijalanjälkeen. Lapsettomuus on muuten suurin ekoteko, mitä voi olla. Lapseton ihminen voi vähän matkustella ja saastuttaakin, kun loppupeleissä tuhoaa maapalloa paljon vähemmän tuotoksillaan.