Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen olla älykäs mutta kunnianhimoton ja laiska?

Vierailija
05.10.2018 |

Mitä mieltä olette asiasta?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että älykkään ihmisen ei tarvitse todistella itselleen tai muilleen  omaa älyllistä lahjakkuuttaan. Kaikki eivät nauti huomiosta, eivätkä vaadi ylellisyyttä. Monet päältäpäin yksinkertaista elämää, vaikka ajatusmaailma olisi kaikkea muuta kuin yksinkertainen.  

N23

* Monet elävät

Vierailija
22/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisellä voi olla korkea äö ja aivan surkea persoonallisuus tai sitten elämä kolhii ylivoimaisesti. Yleensä korkea äö tietysti korreloi menestyksen kanssa, mutta muutkin tekijät ja ominaisuudet vaikuttavat menestymisen lähtökohtiin. Yleensä iän myötä todella älykäs ihminen kyllä keksii keinon menestyä, mutta jos olet vaikka todella traumatisoitunut, neliraajahalvaantunut, sokea psykoosipotilas, ei älykkyys anna enää etulyöntiasemaa muihin. Toisaalta puhtaalla asenteellakin voi pärjätä vaikkei olisi älyllä siunattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vaikka työttömät tuilla eläjät netissä väittävät olevansa muita "älykkäämpiä", hei eivät sitä ole. Tyhmyys ja laiskuus korreloivat vahvasti keskenään. Maailma on täynnä tutkimuksia, jotka osoittavat lusmuilijoiden olevan myös typerämpiä. http://www.jspes.org/summer2013_lynn.html

Tuossa tutkimuksessa viitataan työttömiin, ei erotella elämäntapatyöttömiä (eli näitä lusmuilijoita) oikeasti kyvyttömistä. Lusmuilijoita on myös paljon ihan työelämässä. Pelkkä velvollisuuksien onnistunut välttely ei mielestäni kerro älykkyydestä, koska yhteisö lynkkaa sellaisen yksilön, jonka kokee syövän kuormasta.

Vierailija
24/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vaikka työttömät tuilla eläjät netissä väittävät olevansa muita "älykkäämpiä", hei eivät sitä ole. Tyhmyys ja laiskuus korreloivat vahvasti keskenään. Maailma on täynnä tutkimuksia, jotka osoittavat lusmuilijoiden olevan myös typerämpiä. http://www.jspes.org/summer2013_lynn.html

No miten lusmuilua voi edes määritellä tutkittavaksi? Jos teen 10 tunnin päiviä suurella kattotyömaalla, jossa on suurin osa ajasta todella raskasta työtä, niin eikö toimiston väki lusmuile minuun verrattuna? Kuka sen lusmuilun voi määrittää? Vai onko kyseessä jotain mutu-lusmuilua?

Vierailija
25/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on testattu useampaan otteeseen siirtyessäni firmasta toiseen/tehtävästä toiseen, saaden arvioita joiden mukaan olisin älyllisesi kyvykkäämpi kuin 85-95% vastaavan loogista päättelykykyä ja (matemaattista) älykkyyttä mittaavan testin suorittaneet . Silti olen vuodesta toiseen mieluusti ihan rivi-inssi, siksi että minua ei kiinnosta sotkeutua mihinkään manageri-prosessi-fläppitaulusketsailuun. Koska se on tylsää, olen niitä jotka jättää mieluusti kaiken vähänkin epämotivoivan tekemättä, jos vaan mahdollista.

Kyllä rivi-inssinäkin pääsee tienaamaan ha hyviin reissuhommiin. Joskus sanoinkin pomolleni (jota paremmin tienasin...) "Rivi-inssin vastuut mutta johtajan liksa. Ja vielä harrastuksista hankitulla osaamisella..."

Vierailija
26/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi.

Työmoraali ja älykkyys eivät ole suorassa suhteessa toisiinsa.

Kunnianhimottomuus ja laiskuus eivät kylläkään kerro työmoraalista mitään. Eihän sun tarvitse olla kunnianhimoinen tai mitenkään erityisen ahkera/työteliäs tehdäksesi kunnialla ne hommat, mitä sulta odotetaan.

Vierailija
27/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on testattu useampaan otteeseen siirtyessäni firmasta toiseen/tehtävästä toiseen, saaden arvioita joiden mukaan olisin älyllisesi kyvykkäämpi kuin 85-95% vastaavan loogista päättelykykyä ja (matemaattista) älykkyyttä mittaavan testin suorittaneet . Silti olen vuodesta toiseen mieluusti ihan rivi-inssi, siksi että minua ei kiinnosta sotkeutua mihinkään manageri-prosessi-fläppitaulusketsailuun. Koska se on tylsää, olen niitä jotka jättää mieluusti kaiken vähänkin epämotivoivan tekemättä, jos vaan mahdollista.

Kyllä rivi-inssinäkin pääsee tienaamaan ha hyviin reissuhommiin. Joskus sanoinkin pomolleni (jota paremmin tienasin...) "Rivi-inssin vastuut mutta johtajan liksa. Ja vielä harrastuksista hankitulla osaamisella..."

Jep, korkean vallan/vastuun tavoittelu ei todellakaan ole mielestäni älykästä.

Vierailija
28/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut saa ainakin ahkeraksi sen että minulle sanotaan että olen laiska.

Minä tykkään oikeanlaisesta kritiikistä kuten tässä ketjussa nähdään ja sellainen sääliä antava vähättelemisen tapa miten sanotaan laiskaksi on kyllä epäreilua ja kunniamatonta. Kunnia on ihmisellä itsellään ja asenne ja työmoraali. Tykkään realistisestä puheesta enkä fiktiosta. Tuijottamisella on myös rajansa ja tätäkin kommenttia voidaan sanoa itsetuhoiseksi mutta sitä varten meillä on tasa-arvo ihmiskunnassa. Ihminen tekee luonnostaan vaikka kärsimyksen kautta niitä töitä joita haluaa tehdä oman hyvinvoinnin eteen. Kaikki palkitaan. Hyvät ja huonot teot. Me halutaan oppia hyvästä eikä pahasta.

Vierailija
29/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet älykkäät on laiskoja. Osalla ihmisistä syy ahkeruuteen on heikko itsetunto, joka pistää pätemään sillä ahkeroinnilla. Älykkäät saattavat usemmin kokea itsensä ylivertaisiksi, eikä heillä ole mitään mielenkiintoa hikoilla arvostuksen saamiseksi. Mieluummin nuolee vähän pomon peppua ja ylläpitää sosiaalisia suhteita työpaikalla.

Toisaalta älykkäälläkin voi olla huono itsetunto ja mt-ongelmia, jotka johtavat sitten tähän alisuoriutumiseen...

Vierailija
30/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Mensan nettitestin perusteella korkeampi äo kuin 95% väestöstä. Epäilen kuitenkin, että olen aivan s*atanallisen tyhmä koska päädyn päivästä toiseen av:een kerjäämään kiukkuisia alapeukkuja syrjäytyneiltä mammoilta asiallisilla ja mielestäni neutraaleilla, ketään loukkaamattomilla kommenteille.

Tosin kymmenyksellä ihmisistä on ongelmia luetun ymmärtämisessä, että meneekö heiltä vain yli hilseen. Voipi olla... (y) (y) (y) (y) (y) (y)

(Eilen mammoja kiukutti valtavasti kun kerroin, että ajoitin äitiyslomalla suihkussa käynnin niin, että mies oli kotona tai otin vauvan mukaani suihkuun, mitä mä täällä teen?)

Vierailija
31/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän ne kaikki muutkin inssit ole vähän yläpuolella keskimääräisistä testin tekijöistä Etenkin kun alalle on nyt hakeutuu ihmisiä, joille matemaattinen päättely on luontevaa. Et nyt siis suhteessa niihin työkavereihisi ole välttämättä mitenkään erityisen lahjakas.

Vierailija
32/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lienen sellainen. Jonkun mielestä alisuorittaja. Testeissä saan aina huippupisteitä. Omaan laajan yleissivistyksen. Näin pystyn tutkailemaan asioita eri näkökulmista ja hyödyntämään älyäni ja tietojani ihmissuhteissa.

Koulut ja myöhemmät opiskelut meni käytännössä lukematta. Valmistuin hyvään ammattiin ja sain mielenkiintoisen hyväpakkaisen duunin, jossa työt hoituivat ponnistelematta. Ja kun työ ei rasittanut, niin jäi aikaa ja energiaa keskittyä kaikkeen mukavaan ja kiinnostavaan. Minua kiinnostaa kaikki. Ylennyksistä, joiden seurauksena olisin joutunut sitoutumaan täysillä ja joutunut uhraamaan vapaa-aikani, kieltäydyin. Toki hintana se, ettei minusta tullut multimiljonääriä.

Olen saanut kaiken (perhe, fiksut menestyvät lapset, talot ja mökit, laaja ystäväpiiri) helpolla, vaikka en syntynyt kultalusikka suussa. Kohta jään eläkkeelle ja saan täysillä keskittyä harrastuksiini. Toivottavasti terveitä vuosia on paljon jäljellä.

Sanoisin, että olen itsekkäästi hyödyntänyt älykkyyttäni itseeni ja läheisiini. Mitään sellaista kunnianhimoa minulla ei ole, että pitäisi saada aikaan jotain jälkeeni jäävää, tai voittaa muut, tai tehdä rutkasti rahaa.

Vierailija
33/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tai voisi sanoa myös mukavuudenhaluinen tai arvoiltaan pehmeä 😊

Vierailija
34/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä pätevämpi indikaattori on se persus karkki testi, joka jo lapsista pystyy haravoimaan ne, jotka elämässä tulevat luultavammin menestymään. Eli otatko 1 karkin nyt, vai 2 karkkia 15 minuutin kuluttua. Ne jotka odottavat ja osoittavat kykyä itsehillinttään, menestyvät elämässä paremmin. Kaikilla älykkäillä ei sitä itsehillintää ole, vaikka ymmärtävätkin, että 2 karkkia on parempi kuin 1.

Vierailija
35/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Jos nyt itse kelpaan esimerkiksi vaikken mikään supernero olekaan, niin koulukäynti ja yliopistotutkinto menivät heittämällä ilman sen kummempaa vaivannäköä, mutta en ole yhtään kilpailuhenkinen tai uraorientoitunut. Maine ja kunnia ei kiinnosta, arvostan paljon enemmän mielenrauhaa ja sitä, että voin elää stressittömästi. Teen töitä kotoa käsin, ja aikaa jää kaikenlaiseen muuhun kiinnostavaan - ja niitä mielenkiinnon kohteita on paljon :D Tuttavapiirissä on niitä kunnianhimoisia, jotka tekevät ihan omasta halustaan hulluna hommia, deadlineja monta viikossa, kalenteri täynnä kuukausiksi eteenpäin jne. Se ei vaan houkuta minua ollenkaan, en ehtisi tehdä edes kolmannestakaan kaikesta siitä mikä minua kiinnostaa jos eläisin tuollaista elämää. Koen itseni usein laiskaksi, ja niinpä keksin tapoja tehdä etenkin epämieluisat hommat pienimmällä mahdollisella vaivannäköllä. Tavallisissa toimistotyyppisissä töissä ollessani sainkin kehuja siitä miten tehokas olin, ja kuinka paljon sain aikaiseksi lyhyessäkin ajassa. Eli laiskuudesta voi olla myös hyötyä.

Usein alisuoriutujista puhuttaessa keskitytään menestykseen, tyypillisesti taloudelliseen tai uralla korkealle nousemiseen. Mutta onko se todella ainoa onnistumisen mitta? Jos ihminen on saavuttanut tasapainoisen elämän, jonka kokee mielekkääksi ja on tyytyväinen, onko hän epäonnistunut?

Vierailija
36/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska ja älykäs on paras mahdollinen yhdistelmä. Näkee mitä on välttämätöntä tehdä ja osaa tehdä sen helpoimmalla mahdollisella tavalla, eikä haaskaa energiaa turhuuteen.

Tyhmät ja ahkerat saa eniten vahinkoa aikaan.

Kunnianhimolla taas ei ole mitään tekemistä älyn kanssa, se on lähinnä huonoa itsetuntoa.

Vierailija
37/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. Minä olen tradenomi ja älykkäämpi kuin 97 % väestöstä. Tiedän sen koska minut on testattu moneen kertaan. Minulla on nääs myös kaikenlaisia kiehtovia neurologisia ja mielenterveydellisiä ongelmia. Siksi testit.

Älyllä brassailu on ihan tosi väsynyttä.

Vierailija
38/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet älykkäät on laiskoja. Osalla ihmisistä syy ahkeruuteen on heikko itsetunto, joka pistää pätemään sillä ahkeroinnilla. Älykkäät saattavat usemmin kokea itsensä ylivertaisiksi, eikä heillä ole mitään mielenkiintoa hikoilla arvostuksen saamiseksi. Mieluummin nuolee vähän pomon peppua ja ylläpitää sosiaalisia suhteita työpaikalla.

Toisaalta älykkäälläkin voi olla huono itsetunto ja mt-ongelmia, jotka johtavat sitten tähän alisuoriutumiseen...

Tai sitten se on tarpeeksi älykäs tajutakseen, että mt-ongelmiksi luokitellaan lähinnä sellaiset piirteet, jotka tekevät henkilöstä kelvottoman orjaksi, eikä edes hae itselleen tarjolla olevaa mt-ongelmaa niitä jakavista keskuksista :D

Vierailija
39/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan niin paljon omaa rauhaa.

Vihaan tuojottamista ja varastamista sekä pakkolääkitystä.

Työmoraalini ei ruoki näillä. Se on vain De Facto.

Selvennä hieman.

Miksi työmoraalisi ei ruoki tuijottamisen vihaamisella sekä pakkolääkityksellä? Mitä työmoraali tarkkaan ottaen ruokkii? Miksi se on de facto? Löytyykö perusteluja?

Vierailija
40/62 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä koko kysymys on järjetön. Onko noilla asioilla muka mitään tekemistä keskenään? Miten älykkyys johtaisi ahkeruuteen? Miten ahkeruus poissulkee tyhmyyden? Ei mitenkään; ovat aivan eri ominaisuuksia. Kunnianhimokaan ei johdu kummastakaan ominaisuudesta. Maailmassa on tuhansia ahkeria pienipalkkaisia, joilla ei ole pienintäkään halua "edetä elämässään". Noin esimerkiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi