Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nastarenkaat tappavat ihmisiä enemmän kuin säästävät

Vierailija
05.10.2018 |

Suurin osa suomaisista autoilijoista ajaa talvella nastarenkailla, sillä niiden uskotaan parantavan turvallisuutta. Ruotsalaistutkimuksen mukaan asia ei ole näin yksinkertainen.

Ruotsin liikenneviraston, Trafikverketin ja Chalmersin teknillisen korkeakoulun tutkimus väittää, että nastarenkaat aiheuttavat tosiasiassa enemmän kuolemantapauksia kuin säästävät ihmishenkiä.

Syyt johtopäätökseen ovat sellaisia, etteivät ne välttämättä heti mieleen tule.

Tutkijat eivät laskeneet suoraan liikenneonnettomuuksissa kuolleiden ihmisten määriä, vaan yleensä ihmisten elinvuosia. Kyse on siis osin välillisistä kuolemantapauksista.

Tutkijat myöntävät, että esimerkiksi Ruotsissa nastarenkaat säästävät 60–770 ihmishenkeä vuodessa, mutta niiden aiheuttamat oheisvaikutukset haukkaavat maailmanlaajuisesti 570–2 200 elinvuotta.

”Kun kaikki muuttujat otetaan huomioon, kuva on hyvin selkeä: nastarenkaat tosiasiallisesti tuhoavat enemmän elämää kuin säästävät”, sanoo Chalmersin yliopiston professori Sverker Molander.

Tärkein syy johtopäätökseen ovat nastojen aiheuttamat asvalttipäästöt. Nastat kuluttavat asvalttia ja nostattavat ilmaan mikroskooppisen pieniä partikkeleja. Tämä pöly sairastuttaa ihmisiä.

Tutkimuksessa keskityttiin hiukkasiin, joiden läpimitta on 2,5–10 mikrometriä. Ilmassa leijuvat hiukkaset aiheuttavat hengityselinten sairauksia, sydänkohtauksia ja jopa DNA-mutaatioita.

Pölyn vaikutus on tutkijoiden mielestä siis suurempi kuin nastoista saadut hyödyt.

Asvalttipölyn osuus sairauksista ja kokonaiskuolleisuudesta on 66–77 prosenttia.

Tutkimuksessa verrattiin nastarenkaita kitkoihin.

Maailman terveysjärjestö ja Kansainvälinen syöpätutkimuskeskus katsovat tällaiset hiukkaset kaikkein vaarallisimmiksi syöpien aiheuttajiksi.
Onnettomuuksien määrä arvioidaan alakanttiin

Toinen merkittävä tekijä on nastoissa käytettävä koboltti. Sen päälähde on Kongon demokraattinen tasavalta, jossa on erittäin paljon pieniä kaivoksia. Niissä tapahtuu lukuisia julkisuudelta pimentoon jääviä onnettomuuksia.

Tutkijat arvelevat, että onnettomuuksien määrä on aliarvioitu.

Kolmas syy on koboltin kaivamisesta syntyvät alueelliset konfliktit. Vaikka kaivokset tuovat vaurautta, vauraus ei jakaudu tasaisesti, vaan enemminkin lisää eriarvoisuutta. Se lisää huono-osaisuutta ja kuolemia. Osittain syynä on korruptio.

Kun tutkijat laskivat yhteen hyödyt ja haitat, he tulivat siihen lopputulokseen, että 23–33 prosenttia nastarenkaiden kielteisistä terveysvaikutuksista jää niiden maiden ulkopuolella, joissa niitä käytetään.

Tutkijat suosittelevat varovaista ajamista hyvillä kitkarenkailla. Ja jos mahdollista, talvella oman auton käyttöä kannattaa yrittää vähentää ja käyttää muita, julkisia kulkuvälineitä.

”Useimmissa nykyautoissa on luistonestojärjestelmät, joiden ansiosta ne ovat turvallisempia ajaa suuremmilla nopeuksilla. Tarvitaan lisää tutkimuksia sellaisista vaihtoehtoisista renkaista, jotka eivät aiheuta terveysongelmia”, sanoo tutkija Anna Furberg.

Koko tutkimus on luettavissa tästä PDF-dokumentista.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tutkimuksissa on todettu, että 100% liikunnan harrastajista kuolee...

Mutta onhan se totta, että varmasti moni muukin arkea helpottava tekijä on todellisuudessa suuressa mittakaavassa katsottuna katastrofin aiheuttaja.

Olen kyllä eri mieltä siitä, että kitkoilla on vaarallista ajaa. Olosuhteiden pakosta olen joutunut tyytymään vuosia kitkarenkaisiin ja nopeuden laskeminen liukkaalla pitää tiellä. Muutama kerta 20 vuoden aikana on tullut vastaan, että on pitänyt vähän kikkailla, että saa auton esim. liukkaasta mäestä eteenpäin ja maaseudulla paljon liikkuvana kannatan kyllä nastoja susirajalla, mutta ei kitkat suoranaisesti vaarallisia ole, vaan pyrkimys ajaa rajoitusmerkin näyttämää nopeutta, vaikka keli ei sitä sallisi.

Vierailija
22/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maalla ei kitkoilla paljon ajella, on välillä niin jäässä tiet että ei ne nastat mitään asfalttia rouhi!! Minä käytä nastarenkaita talvella ja jos ne kielletään, poraan itse ne nastat renkaisiin. Täällä lähtee henki kun kitkoilla luistelee.

Oletkos edes hyvillä kitkarenkailla koskaan ajanut?

Itse olin epäluuloinen kitkarenkaiden suhteen, mutta kun alle tuli auto jossa oli hyvät kitkarenkaat, en ole nastoja kaivannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattiin Ruotsissa säästyneitä ihmishenkiä koko maailman kuolemiin. Eihän vertailu ole oikein?

Vierailija
24/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tutkimuksissa on todettu, että 100% liikunnan harrastajista kuolee...

Mutta onhan se totta, että varmasti moni muukin arkea helpottava tekijä on todellisuudessa suuressa mittakaavassa katsottuna katastrofin aiheuttaja.

Olen kyllä eri mieltä siitä, että kitkoilla on vaarallista ajaa. Olosuhteiden pakosta olen joutunut tyytymään vuosia kitkarenkaisiin ja nopeuden laskeminen liukkaalla pitää tiellä. Muutama kerta 20 vuoden aikana on tullut vastaan, että on pitänyt vähän kikkailla, että saa auton esim. liukkaasta mäestä eteenpäin ja maaseudulla paljon liikkuvana kannatan kyllä nastoja susirajalla, mutta ei kitkat suoranaisesti vaarallisia ole, vaan pyrkimys ajaa rajoitusmerkin näyttämää nopeutta, vaikka keli ei sitä sallisi.

Kyllä,liikunta on tilastollisesti todella vaarallista. Vuonna 1926 tutkittiinjalkapalloseura Arsenalin pelaajia ja todettiin kaikki huippukuntoisiksi. Ja silti tänään kaikki ovat kuolleita.

Vierailija
25/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeuksia pitäisi vähentää talvella viiteenkymppiin kaikkialla. Sitten saattaisi. Hyväksyä kitkarenkaat.

Vierailija
26/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkarenkaat toimivat kyllä kun kumi on suhteellisen tuore.

Vähän ajavalle tulee kalliiksi vaihtaa renkaat parin vuoden välein.

Kovettuneet kitkarenkaat ovat todella vaaralliset.

Vierailija
27/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastarenkaiden irroittamat pienhiukkaset kaatavat sydäntautisia kuin musta surma.

Ikävä sattuma, että sydäntautikuolemien  ja katupölyn huippumäärät eivät osu samaan vuodenaikaan.

Sitä paitsi tutkimuksesta puuttui ihan kokonaan kobolttikaivosmaiden suuri lapsikuolleisuus, toki nekin pitää laskea nastarenkaiden aiheuttamiksi kuolemiksi.

Vierailija
28/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokohan pian saadaan tutkimus jossa esitetään hiekoitushiekan pölyn lisäävän keväällä kuolleisuutta 50% ?

Hiekka on ihan eri asia, kuin asfaltti joka on täynnä myrkyllisiä kemikaaleja

No kyllä se hiekkakin näyttäisi jotakin vaikuttavan esim. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5129382/

Vierailija
29/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa Suomen tiestöstä on muuten soraa ja niiltä nousee mahtavat pölypilvet vähän väliä, paljonko se aiheuttaa kuolemantapauksia verrattuna niihin kevään muutamiin pölyhippuhin nastoilla ajelun jäljiltä?

Vierailija
30/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kokeilemaan nastattomia renkaita tänne maalle kun tie on märkä ja peilijäinen, siinä ei edes pysy pystyssä kun paikallaan seisoo, nastarenkaat ja nastakengät pitävät ettei lennä kumoon tai ojaan.

Vierailija
31/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kokeilemaan nastattomia renkaita tänne maalle kun tie on märkä ja peilijäinen, siinä ei edes pysy pystyssä kun paikallaan seisoo, nastarenkaat ja nastakengät pitävät ettei lennä kumoon tai ojaan.

Terveiset täältä maalta, Keski-Suomen pohjoisosista pikkuteiden varsilta. Hyvin pärjää kitkarenkailla, toistakymmentä vuotta olen ajellut niillä. Ehkä yksi päivä vuodesta on ongelmallista märkää peilijäätä, jolloin on ajettava varovammin. Mutta eipä silloin ole paljoa apua nastoistakaan. Lumikelillä kitka on paljon parempi kuin nasta, samoin pakkasjäällä.

Nastaa parempi turva on keliin sopeutettu ajotyyli, se kuuluisa ennakoiva ajo. Se on kyllä totta, että kitka ei ole kelillä kuin kelillä muutaman metrin päässää edelläajavan puskurissa roikkujan rengas.

Näillä korkeuksilla pienetkin öljysoratiet ovat vähintäänkin 80% talvirengaspakkoajasta sulina ainakin rengasurien osalta. Itse kylläkin valitsen kitkoilla ajolinjan niin, että ajan jäällä aina kun mahdollista, sitä uraa vältellen.

Vierailija
32/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maalla ei kitkoilla paljon ajella, on välillä niin jäässä tiet että ei ne nastat mitään asfalttia rouhi!! Minä käytä nastarenkaita talvella ja jos ne kielletään, poraan itse ne nastat renkaisiin. Täällä lähtee henki kun kitkoilla luistelee.

Oletkos edes hyvillä kitkarenkailla koskaan ajanut?

Itse olin epäluuloinen kitkarenkaiden suhteen, mutta kun alle tuli auto jossa oli hyvät kitkarenkaat, en ole nastoja kaivannut.

Auton mukana tuli joskus 10v takaperin kitkat. Ajoin niillä yhden kesänkin, kun ei ollut vara uusia ja talveenkin tarvitsi paremmat. Huikeen mukavat ajaa ja hiljaiset. Mut auta armias, jos tuli vettä varsinkin uudempien asfalttien kanssa niinsilloin mentiin kuin saippualla. Kun vaihdatin renkaat niin mulle sanottiin ettei niitä ole tarkoitettu suomeen ja autoni on liian kevyt. Mut kyllä miun kokemus oli sen suuntainen, että paremmilla kitkoilla saattas nastanakit unohtua.

Vierailija
33/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas sarjasssamme "Tämä nostaa riskin sairastua/kuolla" idiotismia.  Monessa muussakin asiassa on riski kuolla. Ja elämään kuolee 100% varmuudella. Vältä siis elämää niin et kuole.

Näin on. Täällä nastarenkaiden luvatussa maassa kuollaan astmaan viimeistään 20v. Eiku...

Vierailija
34/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveiset täältä maalta, Keski-Suomen pohjoisosista pikkuteiden varsilta. Hyvin pärjää kitkarenkailla, toistakymmentä vuotta olen ajellut niillä. Ehkä yksi päivä vuodesta on ongelmallista märkää peilijäätä, jolloin on ajettava varovammin. Mutta eipä silloin ole paljoa apua nastoistakaan. Lumikelillä kitka on paljon parempi kuin nasta, samoin pakkasjäällä.

Nastaa parempi turva on keliin sopeutettu ajotyyli, se kuuluisa ennakoiva ajo. Se on kyllä totta, että kitka ei ole kelillä kuin kelillä muutaman metrin päässää edelläajavan puskurissa roikkujan rengas.

Näillä korkeuksilla pienetkin öljysoratiet ovat vähintäänkin 80% talvirengaspakkoajasta sulina ainakin rengasurien osalta. Itse kylläkin valitsen kitkoilla ajolinjan niin, että ajan jäällä aina kun mahdollista, sitä uraa vältellen.

Siellä lakeuksilla paremmin pärjääkin, ei täällä etelässä, meren äärellä. Kokeiltu on.

Vierailija
35/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkin takana kuvakaappaus Tekniikan Maailman rengastestistä.

Vanha artikkeli kyseessä (TM 19/ 98), mutta asia itsessään ei ole muuksi muuttunut.

Lyhyesti sanottuna nastarengas karhentaa tienpinnan, jolloin kitkarengaskin pitää kohtuullisen hyvin.

Jos taas kaikki ajaisi kitkoilla, niin sitten riittäisi hankuluuksia.

http://kuvanjako.fi/vlz4u

Vierailija
36/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on mietinnässä nyt nastat vai kitkat. Ajoin viime talven pohjoismaisilla kitkoilla ja voi jummi kun oli hyvä pito! Etuveto Audi vm-98, ei luistonestoa ja ei sutinut kertaakaan missään. Mutkat meni todella nätisti ja tykkäsin kovasti. Nyt alla mersu, jossa ei myöskään esptä mutta vetoluistonesto sentään löytyy. Mietin taas hyviä pohjoismaisia kitkarenkaita. Mielipiteitä? Asun rannikolla ja pikein liukkaita kelejä ei edes ole. Ajotyyli rauhallinen, mietin vaan tota takavetoa olisiko nastat kuitenkin jees. Ajan ennakoiden ja en todellakaan revittele ja heittele perää liikenteessä!

Vierailija
37/37 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tutkijat eivät ole ottaneet huomioon sitä, että nykyajan nastarenkaat eivät kuluta tiestöä niin paljoa kuin useita vuosia aiemmin. Lainsäädännöllä ja EU direktiiveillä on rajoitettu talvirenkaiden nastojen määrää vähäisemmäksi kuin ennen. Sitten ne nastarenkaat joissa on todella paljon nastoja joutuvat testiin ennen markkinoille tuontia, jossa testataan sitä että miten paljon rengas kuluttaa tiestöä. Ne renkaat jotka kuluttavat liikaa tiestöä eivät läpäise testiä, eivätkä pääse myyntiin laillisille markkinoille.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/trafi-nastarenkaiden-pito-ominaisuuksi…

Tiestöä kuluu muistakin syistä.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/746706/Uudet+rekanpyorat+turmelevat+t…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi