Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kehitysvammaisten pitää käydä peruskoulu?

Vierailija
04.10.2018 |

Jotkut käy jopa "erityisamiksen" vaikka ei ne tule koskaan työllistymään ja siten tuottamaan yhteiskunnalle rahaa. Eli miksi vammaiset käy koulua?

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toivon että saat vielä kehitysvammaisen lapsen. Niin se epäreiluus korjaantuu kun pääset sinäkin niitä yhteiskunnan varoja törsäämään,

Vähän ilkeää ehkä, mutta ei kai noin krooninen kateus muulla parane kuin omalla kokemuksella.

Vähän tosin säälittää se lapsesi kun saa noin empatiakyvyttömän vanhemman.

Ei vähän ilkeää, vaan suorastaan törkeää toivoa toiselle pahaa. Eipä se empatiakyky taida sullakaan olla ihan viimeisen päälle viritetty.

Vierailija
162/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoppoja ja narkkareita saa pilkata, mutta kehitysvammainen on heti suojattu ryhmä, koska ovat niin ihania.

Juoppous ja narkkaus on ainakin jossain määrin ihmisen omaa valintaa. Vai meinaatko, että aseella uhaten Suomessa pakotetaan piikittämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsi, jolla on asperger. Tarvitsee paljon apua niin koulussa kuin kotonakin. Tulee tarvitsemaan apua myös aikuisena. Hyvin on saanut avun kouluun. Terapiat on saatu aina, kun lääkäri on suositellut. Vammaistuen saan korotettuna. Ja ajatelkaas hän saa taksikuljetuksen kouluun ja takaisin koko peruskoulun ajan. Ap/ip toimintaan pääsee aina tarvittaessa. Yksikään kehitysvammainen ei ole vienyt meiltä mitään.

Mun siskon jalka operoitiin, kun oli yläasteella. Sen muutaman viikon mitä tarvitsi kyytiä, piti maksaa itse. Jos kyseessä olisi ollut onnettomuus, silloin olisi ollut ilmainen. Ihan tasan menee, kun vertaa muutaman viikon väliaikaista kuljetustarvetta 10 vuoden päivittäiseen taksilla kruisailuun. Ei olla tasavertaisia, taviksille moni asia huonommin.

Ei se taksilla ajo ole mitään "kruisailua". Se on joillekin pakko.

En oikeasti ymmärrä tällä palstalla ihmisiä, jotka kadehtivat työttömiä, köyhiä ja vammaisia. Jos MINÄ en saa erikoiskohtelua, ei kenenkään muunkaan pitäisi saada, minäminäminä.

Luuletko, että kunnilla on joku valmis rahasto sitä varten, että terve lapsi teloo koipensa? Suurin osa lapsista saa joskus vammoja, eikä kunta voi niitä kaikkia varten maksaa erikoiskyydityksiä. Ilmeisesti vanhemmillasi oli kuitenkin varaa kuskata siskosi kouluun.  Noin vanhasta asiasta valittaminen on jo hölmöä.

Ei ollut telonut, synnynnäinen virhe korjattiin. Ja kyllä tuollaisiin menoihin on varattu rahoja, koska kuten itsekin sanoit, näitä sattuu. Ja tosiaan ne matkat olisi korvattu, jos kyseessä olisi ollut onnettomuus. Mun vanhempien varallisuus ei liity tähän mitenkään. Miksi vammaisten lasten/nuorten kohdalla vanhemmat eivät joudu osallistumaan kustannuksiin? Sen pitäisi olka pakollista varsinkin niille, jotka ovat päättäneet pitää vammaisen lapsen, kun vamma on havaittu raskausaikana.

Mutta edelleen on epäreilua, että toisia kyyditetään veronmaksajien rahoilla vuosia, ja toiset eivät saa väliaikaiseen tarpeeseen apua. Sitä viittä kilometriä suuntaansa on vähän tympeetä talviliukkailla nilkuttaa kyynärsauvojen kanssa, jos isin lompakko ei ole iskussa.

Ihan hiton kalliiksi nämä rikastuttavat ja aurinkoiset erityiset tulevat yhteiskunnalle, vaikka tätä ei saa ääneen sanoa. Taksikuskailut ovat vain tippa valtameressä.

Joo, no et sinäkään ole nettoveronmaksaja. Olet saanut tukia koko elämäsi ja katkeroituneena kirjoittelet jollekin vauva.fi:lle. Pelottaako koronan takia, että tuet loppuu?

Pelottaa, että Koronan vuoksi menee työpaikka, ja joutuu ensimmäisen kerran elämässään tukien varaan. Nettoveronmaksaja olen ollut viimeiset 15 vuotta.

Vierailija
164/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuuun jokapäivä tännne. Mun kansssa kun alkaa tapella niin sittten tapellllaan iäisyyyksiiiin.

Vierailija
165/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoppoja ja narkkareita saa pilkata, mutta kehitysvammainen on heti suojattu ryhmä, koska ovat niin ihania.

Juoppous ja narkkaus on ainakin jossain määrin ihmisen omaa valintaa. Vai meinaatko, että aseella uhaten Suomessa pakotetaan piikittämään?

Niin, tässäkin syyllistetään päihdeaineiden väärinkäyttäjiä. Apua hekin tarvitsevat ongelmansa selvittämiseksi. He sentään voivat toipua, joten siksi he ovat järkevämpi tuen kohde.

Vierailija
166/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että vammaiset "ei voi tehdä mitään hyödyllistä" on kyllä aika paljon myös asenteista kiinni. Tiedän yhdenkin CP-vammaisen, joka on FM ja huomattavasti älykkäämpi kuin monet vammattomat. Pärjää monenlaisissa hommissa ihan oikeassa työelämässä. Jännästi hänet silti ulkonäön ja liikuntavaikeuksien takia usein luokitellaan "hyödyttömäksi vammaiseksi" ja kohdellaan kuin ei mistään mitään ymmärtäisi.

Sitten taas niillä, joilla oppimiskyky on heikko, voisi myös olla kykyjä tehdä jotain töitä, esim. Saksassa on kehitysvammaisia työllistäviä ravintoloita. Yhdessäkin paikassa tarjoilijat pärjäsivät työssään hyvin, kun apuna oli kuvakortit. Hirveä investointi!

Mitä ap:n mielestä sitten pitäisi tehdä?

Sivumennen sanoen, aika monen vammattomankin työ on aika hyödytöntä puuhastelua...

CP-vammainen ei ole kehitysvammainen, toki CP-vamman lisäksi voi henkilöllä olla myös kehitysvamma.

Vierailija
167/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsi, jolla on asperger. Tarvitsee paljon apua niin koulussa kuin kotonakin. Tulee tarvitsemaan apua myös aikuisena. Hyvin on saanut avun kouluun. Terapiat on saatu aina, kun lääkäri on suositellut. Vammaistuen saan korotettuna. Ja ajatelkaas hän saa taksikuljetuksen kouluun ja takaisin koko peruskoulun ajan. Ap/ip toimintaan pääsee aina tarvittaessa. Yksikään kehitysvammainen ei ole vienyt meiltä mitään.

Hienoa!

Tiedätkö, ettei kukaan uskalla pistäää sulle kampoihin.

Miksei?

Olit niin hyvä. Äiti.

????

Hyvä äiti kaIkin puolin. On lastensa puolella.

En ole äiti eikä ole tarvinnut tapella lapsen tukien ja terapioiden takia.

Vierailija
168/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kehitysvammaisilla ei olisi oppivelvollisuutta, kunnat voisivat vaan unohtaa heidät hoitolaitoksiin. Opetus on samalla kuntoutusta. Jos ihminen oppii vaikka vain tunnistamaan numerot, hän pystyy yksin käyttämään bussia eikä tarvitse saattajaa jokakerta. Sekin on säästöä yhteiskunnalle, jos haluaa ajatella rahaa.

Vierailija
169/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammadiagnoosin saaneet eivät käy normaalin perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan peruskoulua. He ovat pääsääntöisesti omissa erityisluokissaan ja -kouluissaan. Näin ollen he saavat oman tasonsa mukaista opetusta. Suurempi ongelma on selvästikin se joukko, jolla ei ole kehitysvammadiagnoosia mutta älylliset kyvyt eivät millään riitä normaalin peruskoulun käymiseen. Heidän kohdallaan kouku voi olla kidutusta, kun epäsäännölliset ruotsin verbit tai matematiikan yhtälöt tankataan heidänkin kohdalla läpi. Vapautuksia oppiaineista tehdään erittäin vähän. Erityisopettajia ei riitä millään auttamaan eikä opettaja voi tehdä omin päinkään kovin radikaaleja ratkaisuja. Pienryhmiä tarvittaisiin ehdottomasti enemmän, häiriköt omaansa ja erittäin heikot omaansa. Normioppilaat omiinsa. Tämä on ainoa ratkaisu, joka turvaa kaikkien oppimisedellytykset. T. 26 v yläkoulun opena

Paljon kurjempi tilanne niillä, jotka ovat heikkolahjaisen ja kehitysvammaisen rajamailla. Ja kyse ei ole mistään puheen tai tarkkaavaisuuden häiriöstä, joka voi helpottua iän myötä, vaan paljon suuremmasta pulmasta. Eivät ole riittävän älykkäitä yleisopetuksen piiriin, mutteivat riittävän kehitysvammaisia erityisopetukseen. Nykyään tosin puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista, koska halutaan olla niin poliittisesti korrekteja.

Onko laaja-alainen oppimisvaikeus sitten jotenkin väärä termi? Mun mielestä kuvaa ongelmaa varsin hyvin.

Heikkolahjaisuus voi nyt tarkoittaa ihan mitä vain. Olen minäkin heikkolahjainen, mitä tulee esimerkiksi nuotinlukutaitoon.

Heikkolahjaisuus on vanhentunut termi ja sillä tarkoitettiin matalaa älykkyyttä

Heikkolahjaisen kyky oppia on rajoittunut, ei kuitenkaan niin paljon kuin kehitysvammaisen.

Vierailija
170/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun siskon jalka operoitiin, kun oli yläasteella. Sen muutaman viikon mitä tarvitsi kyytiä, piti maksaa itse. Jos kyseessä olisi ollut onnettomuus, silloin olisi ollut ilmainen. Ihan tasan menee, kun vertaa muutaman viikon väliaikaista kuljetustarvetta 10 vuoden päivittäiseen taksilla kruisailuun. Ei olla tasavertaisia, taviksille moni asia huonommin.

En oikeasti ymmärrä tällä palstalla ihmisiä, jotka kadehtivat työttömiä, köyhiä ja vammaisia. Jos MINÄ en saa erikoiskohtelua, ei kenenkään muunkaan pitäisi saada, minäminäminä.

Luuletko, että kunnilla on joku valmis rahasto sitä varten, että terve lapsi teloo koipensa? Suurin osa lapsista saa joskus vammoja, eikä kunta voi niitä kaikkia varten maksaa erikoiskyydityksiä. Ilmeisesti vanhemmillasi oli kuitenkin varaa kuskata siskosi kouluun.  Noin vanhasta asiasta valittaminen on jo hölmöä.

Ei ollut telonut, synnynnäinen virhe korjattiin. Ja kyllä tuollaisiin menoihin on varattu rahoja, koska kuten itsekin sanoit, näitä sattuu. Ja tosiaan ne matkat olisi korvattu, jos kyseessä olisi ollut onnettomuus. Mun vanhempien varallisuus ei liity tähän mitenkään. Miksi vammaisten lasten/nuorten kohdalla vanhemmat eivät joudu osallistumaan kustannuksiin? Sen pitäisi olka pakollista varsinkin niille, jotka ovat päättäneet pitää vammaisen lapsen, kun vamma on havaittu raskausaikana.

Mutta edelleen on epäreilua, että toisia kyyditetään veronmaksajien rahoilla vuosia, ja toiset eivät saa väliaikaiseen tarpeeseen apua. Sitä viittä kilometriä suuntaansa on vähän tympeetä talviliukkailla nilkuttaa kyynärsauvojen kanssa, jos isin lompakko ei ole iskussa.

Ihan hiton kalliiksi nämä rikastuttavat ja aurinkoiset erityiset tulevat yhteiskunnalle, vaikka tätä ei saa ääneen sanoa. Taksikuskailut ovat vain tippa valtameressä.

Joo, no et sinäkään ole nettoveronmaksaja. Olet saanut tukia koko elämäsi ja katkeroituneena kirjoittelet jollekin vauva.fi:lle. Pelottaako koronan takia, että tuet loppuu?

Pelottaa, että Koronan vuoksi menee työpaikka, ja joutuu ensimmäisen kerran elämässään tukien varaan. Nettoveronmaksaja olen ollut viimeiset 15 vuotta.

Se, että olet veronmaksaja ei tee susta NETTOveronmaksajaa. Jo ennen syntymääsi maksat jotain. Sitten on koulutukset, sairastumiset, leikkaukset, myöhemmin vanhempainvapaat ym. Kaikissa niissä ollaan saamapuolella. Laskeminen menisi hankalaksi, sillä jokaiselle pitäisi laskea osuus esimerkiksi julkishyödykkeiden kuten tiestön, kirjaston ja oikeuslaitoksen käytöstä.

Yhteiskunta ei kuitenkaan arvota sua sen mukaan, miten paljon veroja maksat. Pohjoismainen hyvinvointivaltio perustuu siihen, että maksat hyvinä aikoina veroja ja sinulle on taattu vakuutus, jos jotain sattuu.

Esimerkiksi syöpähoidot maksavat niin paljon, että aiempi nettomaksaja siirtyy hyvin nopeasti toiselle saamapuolelle. Joillakin on myös toisia huonompi tuuri ja he saattavat esimerkiksi sairastella paljon tai joutua jo nuorena varhaiseläkkeelle tai ovat kehitysvammaisia. Silloin he ovat koko elämänsä ajan nettosaajia. Näin sen kuuluu ollakin. Verotus tasapainottaa sattumia. 

Vierailija
171/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaarallista ajatella yksilötasolla lapsesta, että hän ei kuitenkaan tule oppimaan mitään, koska on kehitysvammaa, autismia, yms yms. Näistä lapsista ei koskaan voi tietää miten hyvin kuntoutus on kantanut tulosta, kun sitä on saatu jo varhaislapsuudesta alkaen, ja läpi peruskoulun. Koulu on erityislapsille parhaimmillaan yksi kuntoutuksen muoto. Tavoitteet ovat erilaisia, vamman tasosta riipuen.

Ja diagnoosin perusteella on täällä kenenkään turha analysoida kenenkään kykyä oppia. Minulla on 7v ekaluokkalainen, jolla kehitysvamma ja autismi. Hän on hyvin kaukana siitä, mitä moni asiasta tietämätön kuvitelee. Hän on osannut jo 2 vuotta lukea täydellisesti, puhuu suomea ja englantia. Mutta hän tarvitsee silti jatkuvasti oman aikuisen pienluokassakin (on toisinaan vaaraksi itselleen ja muille). Hän on taitava, ja kykenevä,ja kukaan ei voi tietää mitä hän voi vielä oppia.

Vierailija
172/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kaikkea muuta kuin veronmaksaja. Sen huomaa siitä, että lyöt niitä, jotka eivät pysty puolustautumaan. Raukkamaista. Ja muut apinat komppaavat.

Vierailija
173/212 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös autistinen ja kehitysvammainen lapsi jotakin oppii. 

Omani on nyt ekaluokkalainen, Hän osasi jo kaksivuotiaana kirjaimet, Koulussa hän on jo oppinut numerot, Ei tosin vielä ymmärrä mitään kirjainten muodostamista äänneyhdistelmistä eikä numeroiden liittymisestä laskemiseen. Mutta ehkä jossain vaiheessa nämäkin oppii.

Käytösongelmia tällä kognitiivisiltä kyvyiltään nyt kaksivuotiaan tasoiseksi määritellyllä lapsellani ei onneksi ole. Eli yksilöitä ovat hekin,

Vierailija
174/212 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kaikkea muuta kuin veronmaksaja. Sen huomaa siitä, että lyöt niitä, jotka eivät pysty puolustautumaan. Raukkamaista. Ja muut apinat komppaavat.

Onko se heikomman lyömistä, jos toivoo vähien verovarojen järkevää käyttöä? Tälle ryhmälle syydetään jäätäviä summia rahaa, mutta siitä saatu hyöty on minimaalisen ja olemattoman välillä.

Vierailija
175/212 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa asetetaan vastakkain kehitysvammaiset ja muut terapian tarvitsijat? Eivätköhän kaikki ole samalla viivalla niitä saamaan. Ja niin pitääkin olla.

Mun lapsi on ollut puheterapiajonossa kohta vuoden. On älykäs, ja puhevika on lievä. Toki nämä, joilla kieli ei taivu suussa ovat aina tarvitsevampia ja tärkeämpiä hoitaa. Mun lapsi varmaan selviäisi muutamalla kerralla. Isoveli oli myös pitkään jonossa, kävi kahdesti ja ongelma poistui. Joten ei todellakaan olla samalla viivalla.

Eli olette samalla viivalla, teidän avuntarvetta arvioidaan samoin kriteerein, kuin muidenkin.

Vierailija
176/212 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku pystyy 9kadehtimaan jopa kehitysvammaisten asumista? Haluisitko itse tai haluaisiko oma terve ja toimintakykyinen nuoresi asua KOKO IKÄNSÄ  laitoksessa, esim, ryhmäkodissa kuten useimmat kehitysvammaiset aikuiset?

Ja nämä kadehditut kehityvammaisten taksikuljetukse kouluun sitten,,, Itse ainakin olisin onnellinen jos oma lapseni joskus tulisi niin toimintakykyiseksi ETTEI näitä kimppapakettiautokuljetuksia tarvitsisi. Se ei valitettavasti ole näköpiirissä,

Moniko koditon saa samanlaista ylläpitoa kuin kehitysvammainen asuntolassa? Mitä olen kuullut näistä asunnottomien asumispalveluista, niin ihan kamalia ovat. Vessa ja suihku voi olla jopa toisessa rakennuksessa. Kehitysvammaisille on aina toimintaa ja ruoka tulee valmiiseen pöytään. Niille rakennetaan uusia asuntoja, mutta entä kodittomille ja opiskelijoille?

Opiskelu ja kodittomuus on yleensä lähtökohtaisesti väliaikaisia tilanteita elämässä.

Vierailija
177/212 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku pystyy 9kadehtimaan jopa kehitysvammaisten asumista? Haluisitko itse tai haluaisiko oma terve ja toimintakykyinen nuoresi asua KOKO IKÄNSÄ  laitoksessa, esim, ryhmäkodissa kuten useimmat kehitysvammaiset aikuiset?

Ja nämä kadehditut kehityvammaisten taksikuljetukse kouluun sitten,,, Itse ainakin olisin onnellinen jos oma lapseni joskus tulisi niin toimintakykyiseksi ETTEI näitä kimppapakettiautokuljetuksia tarvitsisi. Se ei valitettavasti ole näköpiirissä,

Moniko koditon saa samanlaista ylläpitoa kuin kehitysvammainen asuntolassa? Mitä olen kuullut näistä asunnottomien asumispalveluista, niin ihan kamalia ovat. Vessa ja suihku voi olla jopa toisessa rakennuksessa. Kehitysvammaisille on aina toimintaa ja ruoka tulee valmiiseen pöytään. Niille rakennetaan uusia asuntoja, mutta entä kodittomille ja opiskelijoille?

Opiskelu ja kodittomuus on yleensä lähtökohtaisesti väliaikaisia tilanteita elämässä.

Mutta koditon voi tarvita apua ja moni käy esim. Diakonilla. Kehvat saa asuntoloissa ruuan valmiina pöytään. Olisipa kodittomillakin tuollainen asuntola, jossa ruoka tehdään valmiiseen pöytään, saisi peseytyä ja olisi oma huone. Niinhän tuolla kevapuolella imo on mennyt siihen, että pitäisi olla oikeus yksityisyyteen, lääkkeiden ottamatta jättämiseen ja itsenäiseen asumiseen, vaikkei se kehva tajua, että ei älykkyys riitä ottamaan vastuuta kaikista asioista.

Vierailija
178/212 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisihän kodittomienkin asiat saada kuntoon.

Eivät ne kuitenkaan parane sahaamalla oksaa niiden ihmisten alta jotka ovat syntyessään saaneet elämään vielä huonommat lähtökohdat.

Ja kun kerran kodittoman pää toimii, voi toki yrittää tehdä itsekin jotain tilanteensa parantamiseksi. Kadehtiminen ei ainakaan tuo kattoa kenenkään päälle eikä ruokaa pöytään.

Vierailija
179/212 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne kuitenkaan parane sahaamalla oksaa niiden ihmisten alta jotka ovat syntyessään saaneet elämään vielä huonommat lähtökohdat.

Ja kun kerran kodittoman pää toimii, voi toki yrittää tehdä itsekin jotain tilanteensa parantamiseksi. Kadehtiminen ei ainakaan tuo kattoa kenenkään päälle eikä ruokaa pöytään.

Miksi kehvalla pitää olla täydet oikeudet, kun ei äo riitä päättämään omista asioista

Vierailija
180/212 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehvalla pitää olla täydet oikeudet, kun ei äo riitä päättämään omista asioista

Tämäpä ongelma. Pitää olla samat oikeudet kuin täysjärkisillä, mutta ilman vastuuta tekemisistä, koska äly ei riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi