Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kehitysvammaisten pitää käydä peruskoulu?

Vierailija
04.10.2018 |

Jotkut käy jopa "erityisamiksen" vaikka ei ne tule koskaan työllistymään ja siten tuottamaan yhteiskunnalle rahaa. Eli miksi vammaiset käy koulua?

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikille pitää antaa mahdollisuudet yhdenvertaiseen elämään ja siihen kuuluu myös opiskelu ja työ.

Ja kuka vetäisi rajan siihen, millainen vamma rajaa sinut kokonaan pois työelämästä?

Aiemmassa työpaikassani kävi roskapisteiden säiliöitä vaihtamassa kehitysvammainen nuorimies ja hän oli todella onnellinen, että sai tehdä sitä työtä. Olla normaalissa työssä ja tavata muita ihmisiä. Moni vammainen kykenee monenlaiseen työhön, meillä "terveillä" vaan on ennakkoasenteita vammaisia kohtaan tyyliin "ei tuo nyt pysty tätä työtä tekemään".

Luin joskus Hesburgerissa työskentelevästä kehitysvammaisesta naisesta. Korttimaksujen vastaanottaminen onnistui, muttei käteismaksujen vaan pitää olla. Oikeuksia vaaditaan, mutta velvollisuuksia ei täytetä vaan muut ottaa vastuun.

Ei työnantajani tai työkaverini ole auttaneet minua käteismaksujen kanssa, vaikka minulla on oppimisvaikeutta matemaattisissa aineissa. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista tilannetta, että asiakas olisi myöhemmin huomannut saaneensa väärän summan vaihtorahaa, ja yleensä huomaan sen, joten sen virheen korjaan heti tarkistamalla uudelleen kuitista. Nyt opiskelen toista ammattia palvelualan töiden ohella, missä tulen ottamaan vastuuta muista ihmisistä. Ei ole lähihoitajan ammatti, vaan nuorisonohjaajan, koska olen aika susi matematiikan kanssa lukuun ottamatta peruslaskutaitoja ja joitain prosenttilaskuja. Teoriapuolen pystyn hallitsemaan, joka vaatii minun kohdalla oman tilan lukea ja kirjoittaa opittuja asioita ymmärtääkseen niitä sisäistämisen lisäksi.

Suvussani on serkkutyttö, jolla on lukihäiriö, joka vaikeutti peruskoulussa matematiikan ja kielten oppimista (erioten ruotsin) sekä dysfasia ja ADHD. Taustasta huolimatta opiskelee lähihoitajaksi ja pääsi ensimmäisellä kerralla läpi lääkelaskut ja on pärjännyt harjoitteluissa. Mikään ei estä hakemasta opiskelemaan tuollaista ammattia, mutta samoilla ehdoilla pitää suorittaa ja oppia lääkelaskutentit.

Ensimmäisestä kappaleesta unohdin jatkaa sivulausetta sanoin "vaan pitää olla työkaverin avustamassa käteismaksujen kanssa, jotta asiakas saa oikean summan vaihtorahaa".

tämänkö joka työskentelee hesessä pitäisi pystyä samaan kuin sinun? Jos ei pysty, niin pitää lopettaa työt. Hattu heselle siitä, että eivät ole noin ahdasmielisiä kuin sinä vaan hyväksyvät työntekijän puutteineen.

Jos ei kykene laskemaan oikeaa summaa käteistä ja tarvitsee siihen apua, niin se vie aikaa tältä työkaverilta. On siellä Hesburgerissa varmaan muitakin hommia, joita voi kehitysvammainen tehdä. Kannustammeko myös liikuntavammaista juoksemaan maratonin tai huonoa laulajaa laulu-uralle? Heidän vahvuudet on aivan muualla.

Moni tervekään ei osaa niitä rahoja oikein laskea. Mitä se sulta on pois, jos Hese antaa jollekin mahdollisuuden?

No täytyy olla aika alhainen äo, jos ei rahasta antaa takaisin. Miten on, jos tuo vaihtoraha on liian paha rasti, niin miten onnistuu hankkimaan hygieniapassin?

Vierailija
202/212 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikille pitää antaa mahdollisuudet yhdenvertaiseen elämään ja siihen kuuluu myös opiskelu ja työ.

Ja kuka vetäisi rajan siihen, millainen vamma rajaa sinut kokonaan pois työelämästä?

Aiemmassa työpaikassani kävi roskapisteiden säiliöitä vaihtamassa kehitysvammainen nuorimies ja hän oli todella onnellinen, että sai tehdä sitä työtä. Olla normaalissa työssä ja tavata muita ihmisiä. Moni vammainen kykenee monenlaiseen työhön, meillä "terveillä" vaan on ennakkoasenteita vammaisia kohtaan tyyliin "ei tuo nyt pysty tätä työtä tekemään".

Luin joskus Hesburgerissa työskentelevästä kehitysvammaisesta naisesta. Korttimaksujen vastaanottaminen onnistui, muttei käteismaksujen vaan pitää olla. Oikeuksia vaaditaan, mutta velvollisuuksia ei täytetä vaan muut ottaa vastuun.

Ei työnantajani tai työkaverini ole auttaneet minua käteismaksujen kanssa, vaikka minulla on oppimisvaikeutta matemaattisissa aineissa. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista tilannetta, että asiakas olisi myöhemmin huomannut saaneensa väärän summan vaihtorahaa, ja yleensä huomaan sen, joten sen virheen korjaan heti tarkistamalla uudelleen kuitista. Nyt opiskelen toista ammattia palvelualan töiden ohella, missä tulen ottamaan vastuuta muista ihmisistä. Ei ole lähihoitajan ammatti, vaan nuorisonohjaajan, koska olen aika susi matematiikan kanssa lukuun ottamatta peruslaskutaitoja ja joitain prosenttilaskuja. Teoriapuolen pystyn hallitsemaan, joka vaatii minun kohdalla oman tilan lukea ja kirjoittaa opittuja asioita ymmärtääkseen niitä sisäistämisen lisäksi.

Suvussani on serkkutyttö, jolla on lukihäiriö, joka vaikeutti peruskoulussa matematiikan ja kielten oppimista (erioten ruotsin) sekä dysfasia ja ADHD. Taustasta huolimatta opiskelee lähihoitajaksi ja pääsi ensimmäisellä kerralla läpi lääkelaskut ja on pärjännyt harjoitteluissa. Mikään ei estä hakemasta opiskelemaan tuollaista ammattia, mutta samoilla ehdoilla pitää suorittaa ja oppia lääkelaskutentit.

Ensimmäisestä kappaleesta unohdin jatkaa sivulausetta sanoin "vaan pitää olla työkaverin avustamassa käteismaksujen kanssa, jotta asiakas saa oikean summan vaihtorahaa".

tämänkö joka työskentelee hesessä pitäisi pystyä samaan kuin sinun? Jos ei pysty, niin pitää lopettaa työt. Hattu heselle siitä, että eivät ole noin ahdasmielisiä kuin sinä vaan hyväksyvät työntekijän puutteineen.

Jos ei kykene laskemaan oikeaa summaa käteistä ja tarvitsee siihen apua, niin se vie aikaa tältä työkaverilta. On siellä Hesburgerissa varmaan muitakin hommia, joita voi kehitysvammainen tehdä. Kannustammeko myös liikuntavammaista juoksemaan maratonin tai huonoa laulajaa laulu-uralle? Heidän vahvuudet on aivan muualla.

Moni tervekään ei osaa niitä rahoja oikein laskea. Mitä se sulta on pois, jos Hese antaa jollekin mahdollisuuden?

En minä ole paras päässälaskija johtuen oppimisvaikeudesta, mutta kyllä ymmärrys riittää rahan määrään liittyen, kun kassan näyttöön ilmestyy takaisin annettava summa. Ei tarvitse työtoveria pyytää opastajaksi.

Oppimisongelmainen voi tehdä vastuuta vaativaa työtä. Kehitysvammainen ei sellaiseen kykene. Miksi niitä varoja ei ennemmin hyödynnetä lievistä oppimisvaikeuksista kärsivien kuntoutukseen, kun on pienetkin mahdollisuudet antaa yhteiskunnalle takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verovarat enemmin älykkäiden ja lahjakkaiden lasten tukemiseen , koska kun tuet huonoa lasta, hänestä tulee korkeintaan keskinkertainen , mutta älykästä lasta tukiessa voi nousta esiin aivan huippuja. Kehitysvammaisten kohdalla se on vain ajan, rahan ja elämän tuhlaamista.

Kehitysvammaisesta ei tule edes keskinkertaista. Yhteiskuntamme tarvitsee myös putkimiehiä ja kaupan kassoja, sähkömiehiä, eikä nuita hommia tehdä alemmalla äo:lla.

Vierailija
204/212 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
205/212 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te milloin mitäkin kansanryhmää tapettavaksi vaativat: keitä oikein luulette olevanne, että pidätte itseänne niin paljon parempina kuin muita ihmisiä?

Voisi luulla, että pääsitte itse valitsemaan ihonvärinne ja vammattomuuden, kun näköjään pidätte niitä omina ansioinanne. Miksi ette samalla valinneet itsellenne viisautta ja miellyttävää luonnetta?

Vierailija
206/212 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti! Tässä voitaisiin säästää ja leikata. 75%: lle nykyisistä oppivelvollusista potkut koulusta, ja koko maahan riittäisi 20 isoa kuplahallin muotoon rakennettua koulua, jotka rahoitettaisiin mainostuloilla. 

Vierailija
207/212 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janskik kirjoitti:

Vammaisilla tulee olla sivistysvaltiossa ihmisoikeudet siinä missä kaikilla muillakin. Itse ihmettelen miksi Suomessa kehitysvammaiset ovat niin harvoin palkkatöissä (muutama prosentti vrt USA ja jotkut Euroopan maat vajaa 40%), moni varmasti pystyisi jonkinlaisen panoksen antamaan..

Kehitysvammaiset käyvät kuntouttavassa työtoiminnassa muutaman euron päiväpalkalla. Vain todella pieni osa pääsee oikeisiin, palkattuihin töihin. Moni heistä haaveilee jostain ihan tavallisesta työstä vaikka kaupan hyllyttäjänä tai kahvila-apulaisen työstä.

Vierailija
208/212 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus käydä koulua ja saada oppia asioita niin paljon kuin pystyy. Myös meillä kehitysvammaisilla. Minäkin siis olen kehitysvammainen. Mitä enemmän ihminen saa oppia asioita, sen parempi. Minä opin asioita hitaammin kuin ihmiset yleensä, mutta opin silti kun niitä opetettiin minulle. Nykyään pystyn siksi pitämään itse itsestäni melkein täysin itsenäisesti huolta, vaikka olen kehitysvammainen aikuinen. Mikä asia olisi, jos minulle ei olisi opetettu asioita ja olisi kielletty vaikka koulunkäynti kun olin lapsi? Tarvitsisin varmasti paljon enemmän apua muilta kun en olisi saanut kehittyä niin pitkälle kuin pystyin. Todella ableisminen ajatus, että kehitysvammaisten ei tarvitse esim. käydä koulua. Ableismi on siis vammattomuuden normalisointia, vammaisuuden tekemistä "epänormaaliksi" ja esim. vammaisten oikeuksien kieltämistä ja niistä vaikenemista. Kuitenkin meitä vammaisia on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jokainen voi vammautua joskus ja vaikka vamma ei olisi kehitysvamma, niin jollain muulla tavalla ja sitten saattaa tarvita paljon enemmän apua kuin vaikka minä, lievästi kehitysvammainen ihminen.

Vierailija
209/212 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju on kaivettu esiin, mutta sama viha kehitysvammaisia kohtaan on edelleen. Miettikääs nyt jokainen jolla lapsia on. Jos lapsestanne tulisi jossain vaiheessa ennen aikuisuutta kehitysvammainen, muuttuisiko suhtautumisenne?

Vierailija
210/212 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ajatellaan kehitysvammaisella vain sellaista täysin autettavaa ihmistä tiedän lievästi kehitysvammainen tytön osaa lukea kirjoittaa melko selkeästi ja sujuvastikkin. Käy töissä eikö edes missään työtoiminnassa vaan kaupassa osa aikaisena eli saa palkaakin tekee 4 pv viikossa töitä. Ajokorttia ei ole saanut mutta kulkee polkupyörällä ihan nor i pyörä ei apupyörällinen jne. Näyttää normaalilta päällepäin eli ulkonäkö normaali puhuu selkeästi sellainen josta ei heti arvaa että on vamma ei ehkä vaikka vaihdat pari sanaa hänen kanssaan. 

Vierailija
211/212 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on turhssaaaaaaaa

t: Luca 15 vee, Mu*hammed 15 wee ja Raineri 18 wee ja vielä ysillä

Vierailija
212/212 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi kehitysvammaiset ei ole lapsen tasolla eikä asu usein laitoksissa ovat ehkä teini ikäisen tasolla 13-16 vuotiaan. Nämä jotka ei ymmärrä mistään mitään kulkee suu auki tai ääntelee outoja on vaikeasti vammaisia. Lievästi vammainen saataa näyttää päällepäin normaalilta kuten tuo nuori nainen jonka tiedän sekä puhua suht normaalisti ja saattaa pystyä työhönkin kyseinen nainen kaupassa hyllyttäjänä ihan palkallisena nykyään. Aluksi oli palkkatuella. Sellainen josta ei tajua heti että on vammainen ei ehkä edes ekan 5 minuutin aikana vaikka juttelisit on vaan vähän hidas. Kun näyttää normaalilta ja puhuu kirjoittaa ja lukee normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä