Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
401/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimpänä poikkevuutena esim. Osakkeen omistamiseen verrattuna pidän sitä, että pitää olla enemmän hätävaraa tai maksukykyä jos tulee yllättäviä kuluja mm. Putkirikkoja, vesivaraaja hajoaa jne. Pitää myös varautua siihen, että katto, ikkunat ym. Pitää jossain vaiheessa uusia, kuten myös putket, talo maalata jos puutalo.Asumiakulut vouvat myös yllättää. Sisustukseen ja pihaan saa toki halutessaan menemään myös omaisuuden.

Olin juuri lisäämässä tämän.On oltava ainakin jonkun tuhannen euron vararahasto kun joku paikka paukahtaa.Kiinteistövero joka nousee nousemistaan.

On tainnut olla vähälumisia talvia,itselle lumityöt olisi se suurin duuni.30cm oven edessä,pihalla ,auton ympärillä ,kadulla .Kiva aamulla klo 5 alkaa lapioida että pääsee töihin.Pihasta riippuen linko on tietenkin ratkaisu.

Minulla on auton perästä metri kadulle, ei tarvi montaa kolallista ottaa lunta edestä niin pääsee liikkeille. Kiintestöveroa maksetaan osakekerrostaloistakkin, ei se ole yksin omakotitalojen kulu. 

Omakotitalossahan ei ole yhtään sellaista kulua jota ei joutusi maksamaan vastikkeessa myös osakkeessa asuessaan. Mutta osakkeessa on kuluja joita ei koskaan joudu maksamaan omakotitalossa.

Juuri näin! 

Kun tuolta https://sijoitusovi.com/yleisimmat-remontit-ja-niiden-kustannukset/ katsoo sivun alaosassa olevaa laatikkoa, jossa on hintoja noista taloyhtiön kalleimmista remonteista, niin siellä viidestä remontista kaksi on sellaisia, joita ei omakotitalossa ole käytännössä lainkaan ja muutenkin nuo hinnat on sitä luokkaa, ettei niitä päästä lähellekään omakotitalossa, vaikka et itse laittaisi tikkua ristiin. Etenkin putkiremppa on kerrostalossa järkyttävän kallis, samoin kuin julkisivuremppa, verrattuna omakotitaloon. Ylipäätään kaikki, jopa kattoremonttikin suhteessa huomattavasti kalliimpi, vaikka kattopinta-alaa kerrostalossa vain minimaalinen määrä, per osake, verrattuna omakotitaloon.

Pitänee paikkansa.Ero on siinä kun 7000e lämmönjako härpäke hajoaa niin sulla tulee olla se 7000e tai talosi ja sinä jäädytte.Osakehuoneistossa maksat vähän kerrallaan loppuelämäsi.

Lehtiä tiputtavia puita voi olla tontilla valmiina ja esim.Helsingissä pitää olla kaupungin lupa kaatamiseen.

Kiinteistön sijainnista katuun nähden riippuen lunta voi olla luotavaksi em.5m tai 50m.

Mitä tulee huoltoon niin ero omakotitalon ja osakkeen välillä on siinä,että osakkeen omistajan vastuu toteutuksesta loppuu kun hän on asiasta ilmoittanut.Omakoti asukkaan pitää itse hommata se LVI-asentaja,

Siihen lämmönjakohärpäkkeeseen saa varaosia, ei sitä tarvi kokonaan uusia kun joku komponentti hajoaa.

No tässä tapauksessa hajosi joku kaukolämmönvaihdin tms.ja se maksoi töineen n.7000 jokunen vuosi sitten.Jonkun konkan tai vastuksen vaihto ei olisi sitä ehjännyt.

Yleisesti tämä on ihan käsittämätön keskustelu.Suurin osa porukasta palot nenässä kun toinen puoli kertoo omakotalon hoidossa olevan enemmän työtä kuin osakkeessa.Väen väkisin pitää todistaa ,että ei ,ei vaan voi olla,asut väärin ja vääränlaisessa talossa ,jos on.

Vierailija
402/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeimpänä poikkevuutena esim. Osakkeen omistamiseen verrattuna pidän sitä, että pitää olla enemmän hätävaraa tai maksukykyä jos tulee yllättäviä kuluja mm. Putkirikkoja, vesivaraaja hajoaa jne. Pitää myös varautua siihen, että katto, ikkunat ym. Pitää jossain vaiheessa uusia, kuten myös putket, talo maalata jos puutalo.Asumiakulut vouvat myös yllättää. Sisustukseen ja pihaan saa toki halutessaan menemään myös omaisuuden.

Olin juuri lisäämässä tämän.On oltava ainakin jonkun tuhannen euron vararahasto kun joku paikka paukahtaa.Kiinteistövero joka nousee nousemistaan.

On tainnut olla vähälumisia talvia,itselle lumityöt olisi se suurin duuni.30cm oven edessä,pihalla ,auton ympärillä ,kadulla .Kiva aamulla klo 5 alkaa lapioida että pääsee töihin.Pihasta riippuen linko on tietenkin ratkaisu.

Minulla on auton perästä metri kadulle, ei tarvi montaa kolallista ottaa lunta edestä niin pääsee liikkeille. Kiintestöveroa maksetaan osakekerrostaloistakkin, ei se ole yksin omakotitalojen kulu. 

Omakotitalossahan ei ole yhtään sellaista kulua jota ei joutusi maksamaan vastikkeessa myös osakkeessa asuessaan. Mutta osakkeessa on kuluja joita ei koskaan joudu maksamaan omakotitalossa.

Juuri näin! 

Kun tuolta https://sijoitusovi.com/yleisimmat-remontit-ja-niiden-kustannukset/ katsoo sivun alaosassa olevaa laatikkoa, jossa on hintoja noista taloyhtiön kalleimmista remonteista, niin siellä viidestä remontista kaksi on sellaisia, joita ei omakotitalossa ole käytännössä lainkaan ja muutenkin nuo hinnat on sitä luokkaa, ettei niitä päästä lähellekään omakotitalossa, vaikka et itse laittaisi tikkua ristiin. Etenkin putkiremppa on kerrostalossa järkyttävän kallis, samoin kuin julkisivuremppa, verrattuna omakotitaloon. Ylipäätään kaikki, jopa kattoremonttikin suhteessa huomattavasti kalliimpi, vaikka kattopinta-alaa kerrostalossa vain minimaalinen määrä, per osake, verrattuna omakotitaloon.

Pitänee paikkansa.Ero on siinä kun 7000e lämmönjako härpäke hajoaa niin sulla tulee olla se 7000e tai talosi ja sinä jäädytte.Osakehuoneistossa maksat vähän kerrallaan loppuelämäsi.

Lehtiä tiputtavia puita voi olla tontilla valmiina ja esim.Helsingissä pitää olla kaupungin lupa kaatamiseen.

Kiinteistön sijainnista katuun nähden riippuen lunta voi olla luotavaksi em.5m tai 50m.

Mitä tulee huoltoon niin ero omakotitalon ja osakkeen välillä on siinä,että osakkeen omistajan vastuu toteutuksesta loppuu kun hän on asiasta ilmoittanut.Omakoti asukkaan pitää itse hommata se LVI-asentaja,

Siihen lämmönjakohärpäkkeeseen saa varaosia, ei sitä tarvi kokonaan uusia kun joku komponentti hajoaa.

No tässä tapauksessa hajosi joku kaukolämmönvaihdin tms.ja se maksoi töineen n.7000 jokunen vuosi sitten.Jonkun konkan tai vastuksen vaihto ei olisi sitä ehjännyt.

Yleisesti tämä on ihan käsittämätön keskustelu.Suurin osa porukasta palot nenässä kun toinen puoli kertoo omakotalon hoidossa olevan enemmän työtä kuin osakkeessa.Väen väkisin pitää todistaa ,että ei ,ei vaan voi olla,asut väärin ja vääränlaisessa talossa ,jos on.

Ennemmin näyttää siltä, että omakotitalossa väitetään olevan valtavat määrät jotain mystisiä hoitotöitä, joita osakkeessa ei ole, mutta ei viitsitä sen tarkemmin kertoa mitä ne ovat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettavaa, että jotkut ovat todellakin oikeasti niin i-d-iootteja, että piilottavat avaimia pihalle. Ihan tiedoksi teille, että jos ja toivottavasti kun kotiinne murtaudutaan joskus avainta käyttäen, niin vakuutus ei korvaa yhtään mitään XD. Avaimella sisälle meno ei ole murto, vaikka sen tekisi joku random huppupää.

Vierailija
404/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa on myös huomata, kuinka lapsellista porukkaa täällä on XD Koko ajan joku jankkaamassa KATEUDESTA ja KATEUDESTA. Ei jösses... Minä olin noin lapsellinen ehkä 6 vuotta sitten.

Vierailija
405/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään ei kannata ottaa todesta ää-liöiden juttuja täällä. Se että joku random kirjoittelija sanoo jotain, ei tee siitä totuutta. Eräs sukulaiseni jaksaa aina uskotella, että ei hänen kotinsa ole sotkuinen ja että minä en vain tiedä koska en ole nähnyt. No, olen vain koko elämäni ajan nähnyt, ja KERTAAKAAN se asunto ei ole ollut siisti. Olen monta kertaa yrittänyt sanoa, että siivoaisit joskus, mutta ikinä se ei tapahdu.

Vierailija
406/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sukulainen ei ikinä heitä mitään pois. Mikään ei saa ikinä maksaa mitään. Ei puhettakaan että hän edes harkitsisi siivoojaa ja jotain roinan roudauspalvelua. Sehän maksaa rahaa! Hän ei vain ikinä tee sitä ensimmäistä siirtoa ja olen totaalisen turhautunut siihen samaan mantraan. Samaa mantraa ok-asujat jaksavat hokea. "Ei ole hommaa, ei ole hommaa, olette kateellisia." Kasvakaa aikuisiksi XDD.

Vierailija
407/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ei hommaa, ei hommaa-jankkaajien taloista näyttää tältä:

https://aijaa.com/MRcT2J

Joten tosiaan hommaa ei ole kun ei vain tee.

Vierailija
408/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On valitettavaa, että jotkut ovat todellakin oikeasti niin i-d-iootteja, että piilottavat avaimia pihalle. Ihan tiedoksi teille, että jos ja toivottavasti kun kotiinne murtaudutaan joskus avainta käyttäen, niin vakuutus ei korvaa yhtään mitään XD. Avaimella sisälle meno ei ole murto, vaikka sen tekisi joku random huppupää.

Minulle suositteli avaimen piilottamista Helsingin pelastuslaitoksen ensihoitaja kun jälleen kerran veimme iäkästä sukulaista hoitoon.Sisään kyllä pääsevät,mutta kestää kauemmin kuin avaimella.

Vierailija
409/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle suositteli avaimen piilottamista Helsingin pelastuslaitoksen ensihoitaja kun jälleen kerran veimme iäkästä sukulaista hoitoon.Sisään kyllä pääsevät,mutta kestää kauemmin kuin avaimella.

Ihan sama minulle, mutta jos murtomiekkonen tai -naikkonen menee asuntoosi löytämällään avaimella, vakuutus ei korvaa mitään. Jos siis ylipäätään vakuutus kiinnostaa XD. Siihen tarvitaan murtojäljet.

Vierailija
410/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sukulainen ei ikinä heitä mitään pois. Mikään ei saa ikinä maksaa mitään. Ei puhettakaan että hän edes harkitsisi siivoojaa ja jotain roinan roudauspalvelua. Sehän maksaa rahaa! Hän ei vain ikinä tee sitä ensimmäistä siirtoa ja olen totaalisen turhautunut siihen samaan mantraan. Samaa mantraa ok-asujat jaksavat hokea. "Ei ole hommaa, ei ole hommaa, olette kateellisia." Kasvakaa aikuisiksi XDD.

Miten sukusi omat ongelmat asioiden käsittelyssä liittyy omakotitaloasumisen työmäärään yleisellä tasolla?

Vierailija
411/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihmee XD-tyyppi on? Jankka jankka jankka. Huoh. Olisi kiinnostanut lukea tätä ketjua, mutta tämän yhden takia ei...

Vierailija
412/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on myös huomata, kuinka lapsellista porukkaa täällä on XD Koko ajan joku jankkaamassa KATEUDESTA ja KATEUDESTA. Ei jösses... Minä olin noin lapsellinen ehkä 6 vuotta sitten.

Tuskin kukaan aikuinen copypastaa omia kommenttejaan ja laittaa joka paikkaan XD - hymiöitä.

Vierailija
413/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jokainen ymmärtää, että töiden määrä riippuu talon iästä, ulkoverhoilusta (puu vs tiili), lämmitysmuodosta, tontin koosta, ajoväylän pituudesta jne. Jos ostaa vanhan puulämmitteisen puutalon isolla tontilla ja vielä pitkän yksityistien päästä joutuu tekemään tai teettämään hommia eri tavalla kuin vaikka uudemman, maalämmöllä lämpiävän tiilitalon omistaja pienellä tontilla ja viiden metrin ajoväylällä. Kallio ja kuntta ovat helppohoitoisempia kuin nurmikko, pensasaidat ja istutusalueet.

Jos haluaa omakotitalon, tulee valita sellainen, jonka ylläpito sopii omaan elämäntyyliin. Helppohoitoinen okt ei juuri vapaa-aikaa vie kun taas joku toinen tuntuu työleiriltä.

Vierailija
414/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan on siistiä noiden tavaroiden alla :O Olisit etsinyt edes kunnon rotanraato-pommi-kuvan ;)

Vierailija
415/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt työlistalla:

Marjapensaiden leikkaus

Haravointia saatanasti

Kaikkien mahdollisten syötävien kasvien aitaaminen

Koira aitauksen teko

Hiirien hävitystä

Pihapuun kaato ja haloiksi laitto

Kasvimaa talvikuntoon

Sisällä viemärien puhdistus

Märkätilaremontti

Keittiöremontti

Ikkunoiden tiivistys ja sisäruudun pesu

Lattioiden pesu

Asun omakotitalossa, ja noista luetelluista hommista minulla ei ole kuin yksi ainoa: lattioiden pesu.  Sen teen kyllä useita kertoja vuodessa.  Minulle on yllätys, että sitä ei tarvitse tehdä missään muualla kuin omakotitalossa. 

Ikkunoiden tiivistys?  Onko teillä niin vanha talo, että ikkunatkin tarvii syksyllä tiivistää?  Laitatteko vielä ne liimanauhatkin? 

Vierailija
416/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan aikuinen copypastaa omia kommenttejaan ja laittaa joka paikkaan XD - hymiöitä.

Taitaa olla joku 12 v teini.

Vierailija
417/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan on siistiä noiden tavaroiden alla :O Olisit etsinyt edes kunnon rotanraato-pommi-kuvan ;)

Siistiä tavaroiden alla XDD Ei. Tuolla on SOTKUISTA.

Vierailija
418/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla joku 12 v teini.

Onko 12 v teineillä yleensä oma talo? XD

Vierailija
419/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos haluaa omakotitalon, tulee valita sellainen, jonka ylläpito sopii omaan elämäntyyliin. Helppohoitoinen okt ei juuri vapaa-aikaa vie kun taas joku toinen tuntuu työleiriltä."

Niinpä. Kannattaa siis ostaa talo, jonka pihaan ei sada lunta eikä tipu lehtiä. Pihaksi sopii mainiosti betonikenttä. XDDD

Vierailija
420/1129 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei porukka tajua sitäKÄÄN, että omakotitalo on yleensä yli sadan neliön kokoinen. Niissä neliössä riittää hommaa. Oma taloni on vähän alle 100 neliötä.

Yksiön siivoaa kaksi kertaa vuorokaudessa, mutta siivoapa yli 100 neliötä KUNNOLLA. Siihen päälle lumityöt/haravointi. Ruuanlaitto. Tiskit koneeseen ja pois, pyykit koneeseen ja pois.