Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
161/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh.

Mä en työpäivän jälkeen jaksa joka päivä edes kokata tai käyttää tiskikonetta tai pyykätä. Katselen kissan kaa vain netflixiä ja syön kiinalaista.

Kuolisin jo noihin ulkotöihin, saati ison talon siivoukseen.

Minkä ihmeen ison talon? Mulla on neliöitä vajaa 50, eikä ole mitään erityisempiä ulkohommia. Perunamaan laitan keväällä ja siihen kuluu muutama tunti. Koko kesänä en tee sille pottumaalle yhtää mitään. Sitten kun potut on riittävän kokoisia, niin nostan niitä ainoastaan sen verran kuin tarvin, eli noin varrellisen kerralla. Vieläkin on pari vaollista jäljellä. Tuossahan jää lähes puoleksi vuodeksi perunoiden kantaminen kaupasta, eli väittäisin, että tuo muutaman tunnin homma kuittaantuu helposti sillä kun ei tarvi pottuja roudata kaupasta. Niin ja tietenkin se tuoreus, kun voit maasta ottaa suoraan kattilaan. Mutta siis siinä ne oli ne ulkohommat. Sisähommat samoja kuin kerrostalossakin.

Vierailija
162/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juuri nyt tulee mieleen:

- iv-koneen suodattimien vaihto ja koneen puhdistus

- ilma-vesi-lämpöpumpun ja ilmastointikoneen säätö talviasetuksille, nyt boostattu viilennykselle ym.

- iv-poistoventtiilien puhdistus

- liesituulettimen suodattimien pesu ja koko koneen puhdistus

- pesukoneen ja kuivausrummun nukkasihtien (rakenteessa, ei se käsisihti) puhdistus

- vesilukkojen puhdistus

- sen nuohoojan tilaaminen ja järjestäminen että on itse paikalla

- muumio-omenien vienti jätteenkäsittelyyn (iso peräkärryllinen)

- muut puutarhajätteet kompostiin tai jätteisiin

- ulkovalaisinten palaneiden polttimoiden vaihto 

- ulkokasvien talvisäilöön laittaminen tai sitten heitän ne pois

- kukkasipulit maahan

- omenapuiden käsittely muumiotaudin jäljiltä

- kasvipenkkien multien levittäminen tarpeellisiin paikkoihin

- kuolleet taimet "tunkiolle"

- räystäskourujen puhdistus että eivät tukkeudu syksyn sateissa

- sadevesikaivojen tarkistus

- ulkokalusteiden säilytykseen vienti

- asvalttijäämien vienti jätteenkäsittelyyn, ne on kaivettu maasta

- asvaltin laitto etupihalle 

- vesiletkujen tyhjennys ja pakkaus varastoon

- uima-altaan tyhjennys, pesu ja kuivaus ja pakkaus varastoon

- trampoliinin puhdistus, purku ja pakkaus varastoon

- perunoiden ja porkkanoiden nosto penkistä

- pihavarusteiden kerääminen, puhdistus ja varastointi (futismaalit, frisbeegolfkorit ym.)

- pihavalojen (extra) asennus, siis lyhdyt ym.

- jäteastian puhdistus, postilaatikon pesu

Ei tämä lista lopu koskaan, töitä olisi niin paljon kuin vain ehtisi tehdä.

Etkö tee noita koeneiden puhdistus ja hajulukkojen puhdistusnym. hommia rivi- ja kerrostaloasunnoissa. Mahtaa olla kaameita kämppiä.

Suurin osa on hommia, joiat ei kukaan tee kuin joskus, ei siis viikottain tai edes kuukausittain.HUOh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa todesta näitä vähätteleviä kommentteja, joiden mukaan omakotitalossa on hommaa sen verran kuin itse tekee XD. Toki sen talon voi antaa ränsistyä vuosien saatossa ja itse selailla puhelinta sängyssä. Mutta normaalit ihmiset haluavat asua hyväkuntoisessa asunnossa ja silloin sitä pitää ylläpitää ihan itse. Siihen päälle kotityöt.

Laitatko tähän listan hommista, jotka on pakko tehdä ettei talo ränsisty?

Vierailija
164/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa ei välttämättä ole takkaa tai puilla lämpiävää kiuasta. Pihassa ei välttämättä ole puita ja pensaita ja kukkapenkkejä. Siellä ei välttämättä ole edes nurmikkoa. Sadevettä ei välttämättä kerätä tynnyreihin, eikä pihan ympärillä ole aitaa.

Ei siellä sen kummempaa ole kuin rivarissa tai kerrostalossa. Sitä paitsi rivareissakin on takkoja, ihan samalla tavalla niihin pitää hommata takkapuut ja nuohoojat.

Talonmiespalvelut voi tilata myös omakotitaloon. Vastaavasti rivariyhtiö voi itse päättää, että ei teetetä mitään ulkopuolisilla vaan itse putsataan rännit ja korjataan ja maalataan aidat ja leikataan nurmikko ja kolataan lumet.

Vierailija
165/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu talosta.No meillä 80 -luvun talossa on hommaa,mutta noissa uusissa taloissa on nykyään niin pienet pihat ettei ainakaan pihatyöt rasita.

Vierailija
166/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh.

Mä en työpäivän jälkeen jaksa joka päivä edes kokata tai käyttää tiskikonetta tai pyykätä. Katselen kissan kaa vain netflixiä ja syön kiinalaista.

Kuolisin jo noihin ulkotöihin, saati ison talon siivoukseen.

Omakotitaloja saa ihan pikkuruisinakin. Ei jokainen talo ole mikään suurperheen kartano. Mulla on omakotitalo pienellä sievällä tontilla, asuinneliöitä on 60 ja varastotiloja 15 neliöö. Tontilla ei ole nurmikkoa lainkaan. Pihatietä ulko-ovelta kadulle on 3 metriä.

Vierailija
167/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säntti kirjoitti:

Pelkkää työtä tämä on. Lopetin päätoimiset työt, että ehdin tehdä kotihommat.

-Nurmikon leikkaus 15 kertaa vuodessa.

-Kolaus n. 130 kertaa vuodessa.

-Aidan leikkaus 6 kertaa vuodessa.

-Talon maalaus 3-4 kertaa vuodessa.

-Katon maalaus 3-4 kertaa vuodessa (vaihto 4 vuoden välein)

-Puutarhanhoito päivittäin.

-Ikkunan pesu 8 kertaa vuodessa.

-Oven saranoiden öljyäminen n.10 kertaa vuodessa.

-Polttopuiden teko. 7 kertaa vuodessa.

-Laatan saumojen putsaus 5 kertaa vuodessa.

-Lehtien haravointi, johon nyt juuri lähden 5 kertaa vuodessa.

Pohjoisnavallako asut? On siinä ollut melkosesti kolattavaa :D

Itselläni viime talvena 8 kolausta, edellisenä talvena vain kolme. Näin täällä Etelä-Suomessa.

Ovensaranoiden ölyäminen:DDDDD ollaan asuttu 40 vuotta ölyämättä eikä narise.

Vierailija
168/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.

Nuohooja tulee arkena keskellä päivää, silloin pitää olla poissa töistä eli järjestää palkatonta vapaata. Kerran olen kyllä jättänyt tutulle nokisutarille oven auki, ja sanonut että käy hoitamassa homma, vaikkei kukaan ole kotona.

Meillä nuohoojan saa sopimuksen mukaan silloin kun itselle parhaiten passaa. Yleensä se kyllä osaa tulla ilman kutsuakin silloin, kun ollaan kesälomalla. Siinä minä maistelen sangriaa baden baden tuolissani pihanurmella ja nuohooja käy omin nokkinensa tekemässä työnsä. Ei lainkaan ponnisteluja vaadi se.

Vierailija
169/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pihahommia ja vesikaton ja rännien putsausta jos sattuu olemaan puita lähellä. Kaikki voi hoitaa tietysti rahallakin kuten taloyhtiöissä tehdään vastikkeen muodossa.

Vierailija
170/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1958 rakennettu kivitalo. Tiiltä ja rapattua ulkopuoli, sille ei ole koskaan tehty mitään. Peltikatto on uusittu n. vuonna 2000 ja putkiremppa tehtiin muutama vuosi myöhemmin. Öljylämmitys, säiliö on jossain vaiheessa uusittu. Kaikki nuo hommat on teetetty.

Ikkunanpokat on muutamaan kertaan itse kitattu ja maalattu.  Talo 60 vuotta vanha ja hyvässä kunnossa, ei ole näköpiirissä mitään ihmeitä. Pihassa muutama puu ja nurmikkoa, on helppo hoitaa. Kaikki kasvimaat ja kukkamaat on hävitetty. Viimeisimpänä tehtiin aita ja pari porttia  tontin ympäri pientä koiraa varten, verkkoaidan tekemiseen meni 6-7 tuntia, tarvikkeet maksoi Bauhausista alle 200.

Vierailija
171/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.

Ja olla paikalla virka-aikaan päästämässä sen sisään ja huolehtia että esim. katolle on esteetön pääsy ja siivota jäljet kun takanreuna on täynnä mustia sormenjälkiä ja sisällä on lompsittu kuraisilla kengillä. Ei se kyllä mikään ponnistus ole silti mutta yksi muistettava ja hoidettava asia.

Hahhhaaaa.Joo todellinen ponnistus.Mitä esteitä katolle mennessä vois olla?Senkun menee tikkaat ylös.ja minä levitän aina sanomalehdet valmiiksi takkojen eteen ja reitille missä sisällä kulkee.

Etkö osaa lukea? Tuossahan nimenomaan sanottiin, ettei ole ponnistus.

Vierailija
172/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikkunat pestään noin 2 vuoden välein. Olohuoneessa vielä 40 vuotta sitten ostamassamme talossa samat tapetit.  Maalasimme osan seinistä silloin 40 vuotta sitten kun muutimme tähän taloon.  Nurmikko on pitkälti sammaloitunut, ei  vaadi useinkaan leikkausta.   Imurointi sisätiloissa noin 3 kertaa vuodessa.

Ulkona on vuosien varrella tehty hommia, mutta arvannette, että ei sentään päivittäin.

En koe työmäärää liian rasittavana.

Jos ketjun aloittaja suunnittelee talon ostoa, niin kiinnitä seuraaviin asioihin huomiota:

- mieluimmin tiilitalo

- katto pitää olla kunnossa tai kunnostettava

- salaojat kunnossa tai kunnostettava

- viemärit ja käyttövesiputketkunnossa tai kunnostettava

- sadevesi johdettava pois perustuksista

Mikäli kaikki ei ole kunnossa, niin voihan ne kunnostaa.  Vesivahinkoja ei saisi olla tai ainakaan asunto ei saa haista homeelle.  Mielellään ei ns. piilosokkelitalo.

Vierailija
173/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aidan maalaaminen muutaman vuoden välein, samoin rakennuksen puuosat.

- palovaroittimien testaus ja vaihto määräajoin välein

- polttimen huolto (minulla on kaasulämmitys - asun ulkomailla) - kotivakuutuksen mukaan huollettava 15kk:n välein tai vakuutus ei kata vikoja

- nurtsi/lumi/puutarha -hommat tietty

- roskiksien puhdistaminen (ennen kunta pesi kerran vuodessa, mutta rahat vähissä kunnalla niin sekin meni)

- ikkunoiden ja ovien tiivistys - tarkistus ja uusiminen tarpeessa

- kylpyhuoneen/keittiön silikonien vaihto tarpeen mukaan, samoin kaakeleiden saumoja täytyy/kannattaa tarkkailla

- ikkunoiden pesu ulkoa ja sisältä tietysti

- viemäreiden huolto - hiusten yms. poisto joko käsin tai kemikaaleilla

- ajoittaiset maalaushommat sisällä - seinät, katot, lattialistat, patterit (hionta ja spreijaus)

Aina on jotain tekemistä...joskus liikaakin, mutta hitaasti hyvä tulee. Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla.

Vierailija
174/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja mikä ihmeen iso homma on ruohon leikkaaminen? Tuntuu kuin sitä pelättäisiin ihan kauheasti, kun ajatellaan omakotitaloa. Saahan sen jättää ajamatta, jos ei huvita ja hommatkaa piha, missä ei ole ruohoa.

Uunit? Mitkä ihmeen uunit? En muista milloin olisin edes vieraillut talossa, missä lämmitetään uuneja."

Minäkin mietin, että mitkä vi-tun uunit XDDD

Mutta tiesitkö, että se nurmikko kasvaa takaisin? Siksi siinä on hommaa, kun jatkuvasti saa olla ajamassa.

Leivinuunit ovat varsinkin Pohjois-Suomessa aika vakioita, monesta uudesta OKT:sta löytyy...

Vierailija
175/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh , onneksi asun kerrostalossa pk seudulla jossa myös palvelut vieressä.

Jää aikaa harrastaa, nähdä kavereita, viedä lapsia harrastuksiin ja peuhata vaimon kanssa

Vierailija
176/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohooja tulee arkena keskellä päivää, silloin pitää olla poissa töistä eli järjestää palkatonta vapaata. Kerran olen kyllä jättänyt tutulle nokisutarille oven auki, ja sanonut että käy hoitamassa homma, vaikkei kukaan ole kotona.

Miksi nuohoojaa ei voi soittaa paikalle silloin kun on itse lomalla?

Vierailija
177/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikon leikkuu saa näissä keskusteluissa aina massiiviset mittasuhteet :D

Vierailija
178/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh , onneksi asun kerrostalossa pk seudulla jossa myös palvelut vieressä.

Jää aikaa harrastaa, nähdä kavereita, viedä lapsia harrastuksiin ja peuhata vaimon kanssa

Niin on mullakin. Ainahan sitä voi asua vaikka teltassa jos haluaa pihistää asuinneliöistä.

Vierailija
179/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt en ymmärtänyt. Oliko tämä kysely, mitä hommia okt:ssa on vai oliko tämä mitätöintikilpailu? 

Toki omakotitalossa voi asua huoltamatta sitä, ja niin valtaosa tekeekin. Mutta juuri sen vuoksi on niin paljon huonokuntoisia ja remontoitavia / homeisia / purettavia taloja. 

Me maksoimme tästä rakentamastamme torpasta sen verran suuren summan, että hoidamme kyllä talon huoltotoimenpiteet ja pihan asianmukaisesti ja enemmänkin. Eikä se ole laiskan ihmisen asumismuoto.

t.rakennusinsinööri

Vierailija
180/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt en ymmärtänyt. Oliko tämä kysely, mitä hommia okt:ssa on vai oliko tämä mitätöintikilpailu? 

Toki omakotitalossa voi asua huoltamatta sitä, ja niin valtaosa tekeekin. Mutta juuri sen vuoksi on niin paljon huonokuntoisia ja remontoitavia / homeisia / purettavia taloja. 

Me maksoimme tästä rakentamastamme torpasta sen verran suuren summan, että hoidamme kyllä talon huoltotoimenpiteet ja pihan asianmukaisesti ja enemmänkin. Eikä se ole laiskan ihmisen asumismuoto.

t.rakennusinsinööri

No luettele nyt ne hommat mitä sä teet, niin voidaan vertailla mitä me jätetään tekemättä meidän mörskissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi