Suomen kaunein koti. Ovatko kaikki sisustukset yhtä tylsiä?
Muutaman jakson olen katsonut, eikä yksikään sisustus ole jäänyt mieleen. Kaikki toistensa kopioita. Sitä ihan samaa kamaa, mitä sisustuslehdistäkin nykyään näkee. Eikö jengillä ole mielikuvitusta tai omaa makua? Ihmettelenpä vain.
Kommentit (99)
Vähän kyllä mietityttää, millä perusteilla ohjelman kodit valitaan. Hakemuksia kun on varmaan satoja ellei tuhansia. Melkein kaikki kodit ovat enemmän tai vähemmän iänikuisen "skandinaavisuuden" muunnelmia. Joillakin voi olla turistimatkoilta tuotuja heimonaamiota tai buddhanpäitä, mutta koskaan ei näe esim. syntyperältään muiden kuin suomalaisten koteja. Minusta nimenomaan sellaiset kodit ovat kiinnostavia, jotka poikkeavat tutusta ja turvallisesta pohjoismaisesta estetiikasta.
No voi voi. Itse sisustan juuri valkoisella, harmaalla ja beigellä koska PIDÄN niistä. Jos joku nyt harmistuu ettei ole mitään persoonallisuutta tai lämpöä niin se on hänen ongelmansa.
Jos on hyvä maku, neutraalin väristä kotia on helppo tuunata ja hankkia vaihtelua vilteillä, tyynyillä, tauluilla, kukilla jne. Ei ole vaikeaa!
Mikä muoti on nyt dissata ja halveksua neutraalia sisustusta ja vain vanhoilla mööpeleillä sisustettu ja värikäs koti on se oikea? Kukin tyylillään.
Ps. En katso ko.ohjelmaa, lue sisustuslehtiä tai seuraa instagramissa mitään sisustuksia. Kai mulla vain on traumat 70- luvun värimaailmasta ja tämä vaalea rauhoittaa.
Suomen kiinnostavin koti olisi hauskempaa katsottavaa, sellainen jossa etsittäisiin nimenomaan kauniita JA erikoisempia koteja. Ihan sisustuslehdissäkin on välillä ollut juttuja vanhoista kartanosta, asunnoiksi muutetuista laivoista ja vesitorneista, minikodeista, "erämaakodeista" luonnon keskellä jne, ja siis nimenomaan vielä hyvin ja vaihtelevilla tyyleillä sisustetuista.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Itse sisustan juuri valkoisella, harmaalla ja beigellä koska PIDÄN niistä. Jos joku nyt harmistuu ettei ole mitään persoonallisuutta tai lämpöä niin se on hänen ongelmansa.
Jos on hyvä maku, neutraalin väristä kotia on helppo tuunata ja hankkia vaihtelua vilteillä, tyynyillä, tauluilla, kukilla jne. Ei ole vaikeaa!
Mikä muoti on nyt dissata ja halveksua neutraalia sisustusta ja vain vanhoilla mööpeleillä sisustettu ja värikäs koti on se oikea? Kukin tyylillään.
Ps. En katso ko.ohjelmaa, lue sisustuslehtiä tai seuraa instagramissa mitään sisustuksia. Kai mulla vain on traumat 70- luvun värimaailmasta ja tämä vaalea rauhoittaa.
Monen ongelma varmaan on se miten yksipuolisesti koteja esitellään mediassa, ei niinkään se että joku sisustaa neutraalisti. Suurin osa huomiota saavista sisustuksista tuntuu olevan senhetkisen trendin mukaisia, oli se sitten valkoisiksi tai 70-luvulla värikkyys. Vaihtelu virkistäisi.
Itse olen käytännössä lopettanut sisustuslehtien, ohjelmien yms seuraamisen juuri tästä syystä, tuntuu että toistetaan vaan samaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja tämä siis siitä huolimatta että itsekin pidän enemmän neutraalimmista sisustuksista. Haluaisin silti nähdä muutakin kuin sen hopeanvärisen pressopannun muuttumisen kuparinväriseksi tai mustavalkoisen peurakuvioisen sisustustyynyn vaihtumisen valkovihreään peikonlehtikuvioiseen.
Kertokaa vinkkejä miten sisustuksesta saisi persoonallisemman. En seuraa sisustuslehtiä, -blogeja tai -instatilejä, mutta silti oma sisustus näyttää harmittavan tylsältä. Vuokrakodin seiniä ei voi maalata, lapsuuskodista olen saanut mukaani Artekin 69-tuoleja ja ritiläpenkin, lepakkotuolin ja mummon vaaleat räsymatot.
Paremman näköisiä sisustuksia tulee koko ajan vastaan vaikkapa oikotiellä, kun myynnissä on Kallion tai Punavuoren kompakteja yksiöitä ja kaksioita. Niissä on usein yhdistetty muutama vintagelöytö designiin, mukana taidetta, viherkasveja ja hyvää makua.
Nyt tuntuu, että näissä kisoissa ei kukaan rohkeasti sisustava uskalla tulla esittelemään asuntoaan, koska arvioijat tosi helposti takertuvat erilaisten tyylien ja aikakausien yhdistelyyn. Väitän siis, että syy yksitoikkoisiin asuntoihin ei ole niinkään siksi, ettei vaihtoehtoja löytyisi, vaan kilpailijat pelkäävät arvioijien mielipidettä joka taas toistaa vallitsevaa sisustuskulttuuria. On noloa kilpailijalle, että itselle Suomen kaunein koti arvioidaan seiskaksi.
Silmiinpistävää on myös sisustusbloggarien yliedustus näissä kisoissa. Ei voi mitenkään olla mahdollista, etteivät nämä kolme sisustuksen asiantuntijaa muka tunnistaisi blogeissa esiteltyjä koteja. Varsinkin Sumari antaa aina sisustusbloggareille hyvät arvosanat.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa vinkkejä miten sisustuksesta saisi persoonallisemman. En seuraa sisustuslehtiä, -blogeja tai -instatilejä, mutta silti oma sisustus näyttää harmittavan tylsältä. Vuokrakodin seiniä ei voi maalata, lapsuuskodista olen saanut mukaani Artekin 69-tuoleja ja ritiläpenkin, lepakkotuolin ja mummon vaaleat räsymatot.
Siis sinullahan on mahtava lähtökohta. Jos haluat asunnosta persoonallisemman, niin sehän tarkoittaa sitä että koti kuvastaa sinun omaa persoonaasi. Pidätkö taiteesta, kirjoista, musiikista tai kokkaamisesta? Anna intohimosi ja harrastuksesi näkyä kodissasi. Lisäksi vielä viherkasveja, koska ne tekevät tilasta aina kodikkaamman.
Millähän perusteella 85 neliön koti on kompakti? Tai edes 60, kun siellä asuu vain kaksi ihmistä? Onkohan sarjassa ikinä esitelty yksiöitä? Muutamat persoonallisimmista kämpistä joita itse olen elämässäni nähnyt ovat olleet opiskelijayksiöitä, mutta sellaiset eivät varmaan kelpaa sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovat yhtä tylsiä. Mustaa,valkoista, harmaata, lokkivalaisin, vinoruudullinen matto ja nyt tietenkin muodissa olevia viherkasveja. Niin, ja tietenkin huopa sänkyn päällä. Ja tuomarien mielestä vielä persoonallisia ja kodikkaita. 😂
Niin, ja kenkät sänkyn alla sankossa, ja kuninkaspyton terraariossa!
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella 85 neliön koti on kompakti? Tai edes 60, kun siellä asuu vain kaksi ihmistä? Onkohan sarjassa ikinä esitelty yksiöitä? Muutamat persoonallisimmista kämpistä joita itse olen elämässäni nähnyt ovat olleet opiskelijayksiöitä, mutta sellaiset eivät varmaan kelpaa sarjaan.
Asumissuositus on huone per asukas.
Kuulemma 34 nrliötä per lärvi on vähän.
Hyvä aloitus. Monet kodit todella persoonattomia eli sen tuntuisia, että eivät ole koteja, joissa todella asutaan ja eletään. Valkoinen on aina persoonaton ja vaatii paljon tummempaa sisustusta onnistuakseen. Kun näitä koteja katsoo, tuntuu, että niissä ei eletä oikeaa elämää, vaan kulissia. Ohjelman alkujaksoissa oli yksi todella persoonallinen nuoren parin koti vanhassa suvun puutalossa. En muista, missä jaksossa, mutta siimä kodissa oli kodikasta, värikästä ja onnellisen kodin henkeä, mm. paljon vanhaa sisustuksessa.
Siinä Arvaa kenen koti vai mikähän lienee sen nimi, niin siinä oli muutamassa jaksossa oikeasti persoonallisia koteja. Mieleen jäi se sellainen psykopaatti/hardcore - koti, jossa sisustuselementtejä oli lasipurkkeihin säilötyt eläinten? ruumiit, luurangot ja pääkallot, kokonaisuus oli todella mielenkiintoinen, eikä yllättäen ollut luotaantyöntävä, niin kuin olisi luullut.
Vierailija kirjoitti:
Ovat yhtä tylsiä. Mustaa,valkoista, harmaata, lokkivalaisin, vinoruudullinen matto ja nyt tietenkin muodissa olevia viherkasveja. Niin, ja tietenkin huopa sänkyn päällä. Ja tuomarien mielestä vielä persoonallisia ja kodikkaita. 😂
Jaa sitä ollaa nyt sitten näemmä muodin aallonharjalla kun on tuo perintönä saatu Lokki-valaisin killunut katossa jo iät ajat ja viherkasvejakin on kymmeniä ollut aina. Hyvä tietää. Eikö ihmiset sitten välillä pitäneet viherkasveja, minä olen jotenkin tottunut siihen että niitä on ja mielellään paljon?
Ohjelmaan on valikoitunut paljon koteja, joista tuomarit tykkäävät, eli ovat joidenkin vallalla olevien sisustusnormien mukaisia. Ne näyttävät prikulleen viime vuosien katalogeilta ja inspiraatioita on selvästi haettu instagramista.
Toooosi tylsäääää.
En ymmärrä, kun tuomarit kovasti aina kehuvat keittiöitä, joissa on pieni tiskiallas (ei mahdu tiskaamaan isoja ruoanlaittovälineitä, patoja ja peltejä) ja liesituulettimen alla voi olla kauniit lasipurkit. Jos oikeasti laitettaisi ruokaa, lasipurkit olisivat ruokaroiskeissa alta aikayksikön. Keittiö on kai ruoanlaittoa varten. Nyt näytä ihaillaan kuin niissä ei oikeasti asuttaisi. Voisi tehdä mieluummin vaikka nukkekotisisustuksia ja kilpailla niillä.
Kaipaan elävän kodin makua ohjelmaan juuri tuon sisustuskatalogimaisuuden tilalle.
No on aika loogista että ne on stailattu ohjelmaa varten. Tuskin lasipurkit siellä oikeesti on tai lastenhuoneet oikeesti tuolta näytä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä Arvaa kenen koti vai mikähän lienee sen nimi, niin siinä oli muutamassa jaksossa oikeasti persoonallisia koteja. Mieleen jäi se sellainen psykopaatti/hardcore - koti, jossa sisustuselementtejä oli lasipurkkeihin säilötyt eläinten? ruumiit, luurangot ja pääkallot, kokonaisuus oli todella mielenkiintoinen, eikä yllättäen ollut luotaantyöntävä, niin kuin olisi luullut.
Ihan totta! Siinä sarjassa kun kilpailtiinkin arvaamisesta, eikä kodin "kauneudesta", mikä näköjään tarkoittaa tylsää turvallisuutta ja sitä ettei vahingossakaan ärsytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, kun tuomarit kovasti aina kehuvat keittiöitä, joissa on pieni tiskiallas (ei mahdu tiskaamaan isoja ruoanlaittovälineitä, patoja ja peltejä) ja liesituulettimen alla voi olla kauniit lasipurkit. Jos oikeasti laitettaisi ruokaa, lasipurkit olisivat ruokaroiskeissa alta aikayksikön. Keittiö on kai ruoanlaittoa varten. Nyt näytä ihaillaan kuin niissä ei oikeasti asuttaisi. Voisi tehdä mieluummin vaikka nukkekotisisustuksia ja kilpailla niillä.
Kaipaan elävän kodin makua ohjelmaan juuri tuon sisustuskatalogimaisuuden tilalle.
Tuossa kun uutta kotia etsittiin niin kiinnitin huomiota siihen että monessa uudessa kämpässä on todella surkea keittiö. Ei laskutilaa, ei kaappeja ja vaikka olisi kaappeja niin sitten jotain puolikorkeita turhakkeita joihin ei mahdu mitään ja joiden päälle kertyy pölyt ja rasvat. Neliöitä katseltiin jotka kai enimmäkseen menevät lapsiperheille joten vähän ihmettelen että mitä näissä perheissä syödään kun keittiö soveltuu lähennä einesten lämmittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
No on aika loogista että ne on stailattu ohjelmaa varten. Tuskin lasipurkit siellä oikeesti on tai lastenhuoneet oikeesti tuolta näytä.
Lasipurkit toissajaksossa olivat hyllyllä joka oli kiinni lieden päällä liesituulettimen alla.
Suomalainen on sopuli.
Nämä esitellyt kodit ovat aivan kamalia sisustusblogien kopioita.
Missä persoonallisuus? Missä oma perintö? Missä mielikuvitus?